Smedley: "Massa extreem comfortabel in de nieuwe FW40 van Williams"

Felipe Massa is gemaakt voor de FW40, dat zegt hoofd-engineer Rob Smedley als reactie op de uitstekende wintertest van Felipe Massa. Gekeken naar de prestaties in Barcelona kan je rustig zeggen dat het een goed besluit van Williams Racing was om Massa terug te halen.

Smedley: "Ik denk dat de wagen perfect bij zijn rijstijl past. De auto’s lijken nu veel meer op die van de periode toen hij zijn succesvolle jaren had." Hij maakt de vergelijking met de auto’s uit 2008, het jaar dat Massa op 1 punt achter wereldkampioen Hamilton eindigde.

“Over het geheel van de duizenden kilometers die hij heeft afgelegd de afgelopen dagen, is hij twee keer wat breder uitgekomen en heeft op de nieuwe banden bijna geen fouten gemaakt", zo zegt hij. "Hij voelt zich extreem comfortabel in de wagen," aldus Smedley.

Volgens Smedley maakt het niet uit of er andere banden opzitten, de motor anders afgesteld wordt of het brandstofpeil omlaag geschroefd wordt: "Hij doet precies wat je van hem verwacht."

Daar waar Lance Stroll een moeizame eerste testweek had maar zich wel herstelde in deze tweede week, lijkt het tussen Felipe Massa en de FW40 van Williams een gelukkig huwelijk.

Sjeezus Damon@ of moet ik Demoon zeggen?

Gaat t 'n beetje?

  • 3
  • 10 maa 2017 - 17:06

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Amen!

    • + 0
    • 10 maa 2017 - 16:20
  • Ik gun massa nog een een paar podiums en misschien wel een overwinning in een gekke race. Hij is denk ik de meest onderschatte coureur van het veld. Misschien is hij niet meer zo snel als een aantal jaren geleden maar zeker bovengemiddeld.

    • + 1
    • 10 maa 2017 - 16:23
    • Ff serieus man. Ieder jaar bij Williams issie verslagen door Bottas terwijl Massa meer ervaring heeft dan Bottas.

      Bij Ferrari werd Massa compleet vernederd door Alonso.

      En ik weet niet hoelang je F1 volgt maar zelfs in de beginjaren bij Sauber moest Massa het afleggen tegen Heidfeld en Fisischella, die toch best wel als kleurloos gezien werden.

      Hele sympathieke gozer hoor die Massa maar niet meer dan een redelijke coureur.

      • + 2
      • 10 maa 2017 - 16:29
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Het zou wat zijn als per autokarakter een ander mannetje naar voren komt. Dat werpt dan ook ander licht op het kampioenschap. Het is overigens niet voor het eerst coureurs zich hierover uitlaten. Jos kon bv goed met de Simtek gooien en smijten (ik heb hem trouwens nooit horen vertellen wat nu zijn lievelingsauto was). Maar echte kampioenen passen gewoon hun rijstijl aan.

      • + 0
      • 10 maa 2017 - 16:48
    • Sjeezus Damon@ of moet ik Demoon zeggen?

      Gaat t 'n beetje?

      • + 3
      • 10 maa 2017 - 17:06
    • Als Damon wat beter had opgelet in de jaren. Dan had hij gezien dat Heidfeld bijvoorbeeld een behoorlijke subtopper was. En dat Massa zijn beste jaren in een Ferrari waren met de regels die in de periode 2007 en 2008 actief waren. Waar hij behoorlijk partij bood naast Kimi. Tevens deed Massa het ook goed naast Schumacher. De laatste jaren met de eco formule 1 regels en smalle bandjes deed hij het idd wat minder.

      • + 1
      • 10 maa 2017 - 17:12
    • Ik weet niet in welke jaren jij F1 keek Damon, maar in de jaren dat Massa bij Sauber reed werden zowel Fisichella als Heidfeld niet als kleurloos gezien en deed Massa ook helemaal niet onder in snelheid voor Heidfeld of Fisichella, hij was alleen minder constant. Fisichella werd later niet voor niets gecontracteerd door Renault en Heidfeld was eerste keuze bij BMW.

      • + 1
      • 10 maa 2017 - 17:20
    • Ik voel weer een 'Voorspelling van Damon Hill' aankomen. Je bent sinds je laatste zeperd best lang weggebleven, Damon. Was je van plan nu te gaan voorspellen dat Stroll dit jaar meer punten zal behalen dan Massa?

      • + 0
      • 10 maa 2017 - 17:38
    • Sinds 20 december hield je je muisstil, toen duidelijk was dat je er weer eens helemaal naast zat. Kom, doe nog eens een voorspelling! Ik heb wel behoefte aan wat humor. :-)

      • + 0
      • 10 maa 2017 - 17:40
    • Je wil een voorspelling, bij deze: Vettel pakt zijn vijfde titel dit jaar;)

      • + 2
      • 10 maa 2017 - 17:51
    • Hourpower

      Posts: 795

      Mooi artikel, ik gun Massa nog best een topjaar, goed dat hij zich goed voelt in deze auto,s , hij kent natuurlijk nog die oude auto,s.

      • + 0
      • 10 maa 2017 - 18:09
    • Of Kimi zijn tweede?

      • + 0
      • 10 maa 2017 - 18:09
    • Neuh niet Kimi zijn tweede. Vettel in een topauto die hem bevalt is niet te stoppen (zie 4 titels bij Red Bull).

      Kimi zal het goed doen maar is toch iets minder dan Vettel (vorig jaar was Vettel best matig en zelfs toen pakte hij meer punten).

      • + 0
      • 10 maa 2017 - 18:24
  • Nou dan kan 2017 toch nog het juiste jaar worden om met pensioen te gaan? Als hij inderdaad goed gaat in de wagen. Hoop het wel! Dan ga je weg zoals je wilt!

    • + 0
    • 10 maa 2017 - 17:42
  • Williams doet weer mee, yess.

    • + 0
    • 10 maa 2017 - 18:21
  • Epol611

    Posts: 408

    De grote verrassing Massa.

    • + 0
    • 10 maa 2017 - 19:10
  • Doet me deugd om dit te horen voor Williams en Felipe. Dit jaar enkele podiums zou prachtig en enorm gegund zijn. Ik was bij de wintertest afgelopen woensdag (woon in barcelona) en moet zeggen dat de Willams motor naar mijn mening het mooist klinkt. Het heeft een meer "gillend" geluid dan de anderen fabrikanten, inclusief de mercedes team zelf. Vreemd eigenlijk terwijl het een mercedes motor betreft, tenzij mercedes zelf in een "conservatieve modus" reed. Ik kon het verschil duidelijk horen als Massa en Lewis voorbij kwamen. Was een mooie dag trackside :)

    • + 0
    • 10 maa 2017 - 19:59

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BR
  • Geb. datum 21 apr 1981 (45)
  • Geb. plaats Sao Paulo, BR
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar