Vettel & Webber kleineren de concurrentie in kwalificatie Hongarije
- Gepubliceerd op 31 jul 2010 15:02
-
73
- Door: Robin Smeets
Q1
In het eerste kwalificatiedeel vielen de gebruikelijke namen af van Virgin, Lotus en HRT. De strijd om het beste nieuwe team te zijn ging echter door tussen Lotus en Virgin. Ditmaal was Timo Glock de snellere en pakte de negentiende startplaats, vlak voor de Lotussen van Heikki Kovalainen en Jarno Trulli.
Lucas di Grassi, die vanochtend nog de snelste was van de nieuwe teams, kwam een seconde tekort en eindigde als 22e. Hispania Racing-coureurs Bruno Senna en Sakon Yamamoto sloten het rijtje, al kwam Yamamoto nog maar zes honderdsten tekort op de tijd van Senna. Daarnaast was Kamui Kobayashi de verrassing van het eerste deel, nadat hij niet verder kwam dan de achttiende stek.
Q2
In het tweede deel van de kwalificatie kwam Jenson Button niet verder dan de elfde plaats. Dat betekende dat hij al uitgeschakeld was voor de strijd om de pole position. Verder kende ook Michael Schumacher een zeer teleurstellende sessie. Terwijl teamgenoot Nico Rosberg doordrong tot Q3, kwam de zevenvoudig wereldkampioen niet verder dan de veertiende startplaats.
Force India kende ook geen al te goede kwalificatie met Adrian Sutil en Vitantonio Liuzzi op de dertiende en zestiende plaatsen. Verder was Rubens Barrichello ook al klaar na het tweede deel op de twaalfde plaats, terwijl verder het Toro Rosso-duo als vijftiende en zeventiende zullen starten.
Q3
Nadat Red Bull Racing het eerste en tweede deel van de kwalificatie al domineerde, werd het al snel duidelijk dat Sebastian Vettel en Mark Webber samen zouden uitmaken wie er met de pole position vandoor zou gaan. Uiteindelijk reed Vettel een 1:18.773 en was daarmee vier tienden sneller dan teamgenoot Mark Webber. Fernando Alonso kwam in zijn eerste run al een volle seconde tekort op de Red Bull's en pakte de derde startpositie op 1,2 seconden achterstand.
Felipe Massa volgde zijn teammaat op de vierde plaats, terwijl Lewis Hamilton de eer van McLaren hoog moest houden met de vijfde positie. Nico Rosberg pakte voor Mercedes een keurige zesde plaats, gevolgd door het Renault-duo Vitaly Petrov en Robert Kubica. Hiermee was de Rus voor het eerst sneller dan zijn teamgenoot. Pedro de la Rosa en Nico Hülkenberg sloten de top-tien af.
Trending nieuws
-
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.764 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (73)
Login om te reagerenPosts: 10.089
Vettel PERFECT... YESSSSS
Posts: 9.176
Petrov 1e out-qualify van Kubica.... PERFECT gedaan.
Posts: 10.089
idd
Petrov PERFECT... YESSSSS
Posts: 1.175
@Pietje: en Nico voor MS! Met een mooie 6e plek!
ik begin steeds meer van Nico te houden ;D
Posts: 1.745
Vettel ---> WOW!
Posts: 2.263
Sodeju he, zelfs Webber op een behoorlijke afstand gereden. Wat een macht heeft Red-Bull hier zeg.
Posts: 2.788
Webber had een foutje gemaakt in de 2e sector. Snap niet waarom hij zijn ronde nog af maakte. Scheelt toch weer enkele honderste milimeter profiel, tenzij ze nog een nieuw setje zachte banden over hebben.
Posts: 15.285
Wat een ongelooflijke overmacht van de Red Bulls zeg...
Ferrari heeft in ieder geval in de kwalificatie de RB\'s nog lang niet bijgehaald.
Hamilton wel netjes aan schadebeperking gedaan, maar Button valt erg tegen.
En natuurlijk Petrov die Kubica voor het eerst te grazen heeft in de kwalificatie.
Hulkenberg en De La Rosa ook netjes hoor.
Posts: 1.308
die van red bull, lachen ferrari uit :-)
Posts: 1.745
Anderen uitlachen op zaterdag is niet echt verstandig...
Posts: 2.788
Als de auto heel blijft, dan durf ik het wel aan. Vettel en Webber zetten iedereen behalve de ferrari\'s op een ronde. In 2003 zette alonso bijna iedereen op een ronde muv de 1e 5 rijders.
Posts: 1.308
en petrov voor kubica? Petje af. Die lada mag der zijn....
Posts: 2.788
Mag ook wel. Hij heeft meer ervaring op die baan dan Kubica. Maar toch knap gedaan. Kwa race pace doet hij niet veel onder bij kubica, dus ik verwacht minimaal een 6e plaats voor hem.
Posts: 1.481
Titel klopt 100%.
\'T wordt saai -_-
Posts: 15.285
Tsja... Na Q1 heb ik alleen nog maar gekeken wat er vanaf P3 gebeurde. Ook daar was het wel een beetje te verwachten dat daar de Ferrari\'s zouden staan, al had ik gehoopt dat Hamilton er toch nog in ieder geval tussen zou kunnen springen. Maar misschien wel liever 5de dan 4de vanwege vuiligheid op de baan.
Posts: 1.481
Hopen op regen dan maar hè?
Posts: 15.285
hehehe.... Ik zal er geen bezwaar tegen hebben :P
Posts: 10.089
nee Geen Regen graag
al denk ik wel dat Redbull dan nog sterker is, omdat die auto zo perfecte Grip heeft
Posts: 5.397
Geen regen morgen. Er wordt een zonnige dag verwacht.
Posts: 15.285
@ Kevin: Daarom mag je het toch nog wel hopen en zo\'n dansje ervoor doen??? ;)
Posts: 1.481
@ Raikkonen fan: Red Bull kan dan wel de meeste grip hebben, maar als je je auto compleet voor het droge hebt afgesteld is er ineens niet zoveel grip meer, dan is de coureur (en het team) die de meeste ballen heeft en het slimst is opeens heel snel.
Posts: 10.089
de andere teams hebbe ook 100% droog afstelling, dus dan is redbull alsnog de betere
Posts: 1.308
@Raikkonen-FAN
Dat hoeft niet. Dat de Red Bull in het droge het snelst is betekent niet dat hij dat ook in de regen is.
Posts: 2.181
Dit is eng:(:(
Posts: 1.745
Het was na VT1 toch al duidelijk dat dit zou gebeuren. Enige waar ik nog een beetje van opkijk is het verschil tussen Vettel en Webber. Had wel iets meer tegenstand van Webber verwacht. Fout gemaakt, weet iemand dat?
Posts: 176
nee heb geen fout gezien bij redbull
Posts: 15.285
Vettel heeft de auto gewoon wat beter kunnen afstellen dan Webber denk ik... Daar zit het verschil in. Misschien dat Webber \'m wat meer op de race heeft afgesteld en Vettel wat meer op kwalificatie om de pole te pakken en te hopen dattie niet wordt ingehaald tijdens de race (aangezien het niet makkelijk is op de Hungaroring).
Posts: 1.745
Zou kunnen ja. Hoewel het verschil (tussen SV en MW) in Duitsland ruim een halve sec. was...
Posts: 11.414
dat moet dan wel aan het chassis van de auto van Webber liggen.
Posts: 80
OMG wat zijn ze snel niet normaal meer, niet te hopen dat dit een voor teken is voor de rest van het seizoen, want dan word het moeilijk voor de rest.
Button viel mij erg tegen, Hamilton toch nog redelijk netjes op p5
Posts: 176
oei oei wat doet het redbull ze kleineren iedereen
Posts: 1.278
Hopelijk is de racepace van Ferrari weer beter, want anders zal het inderdaad een saaie race worden (vooraan dan toch).
Red Bull kan het zich echt niet permitteren van de titel dit jaar te missen, niet met de auto die ze hebben...
Posts: 15.285
De racepace van Ferrari is wel beter, maar daar heb je op de Hungaroring niet zo heel veel aan. Je komt namelijk zo moeilijk voorbij je voorganger. Alles wat achter de RB\'s zit moet gewoon hopen op een slechte start van de RB\'s en zelf een goede start maken.
Posts: 10.089
1 ding is ookal zeker, Redbull wint Suzuka
Posts: 27
Het is dit jaar toch op fuji ? Vorig jaar was Suzuka.
Posts: 3.091
Fuji doen ze niet meer aan vanwege budgetproblemen dacht ik. Dit jaar wordt het weer Suzuka.
Posts: 2.181
Rensklop@
10 okt Suzuka - Japan ;)
Posts: 14
zo moet je snel rijden xD niet normaal
Posts: 201
Wow!! 1,2 sec is echt veel. Nu maar hopen dat ze de pole kunnen omzetten tot een overwinning. Mooie tijd van Petrov trouwens. Hoop op een spannende race morgen.
Posts: 138
Tja, als je dan toch met een illegale auto rond rijdt, kan je er maar beter het beste van maken....pffff.
Posts: 5.397
Redbull heeft zn huiswerk gewoon beter gedaan. Net zoals Ferrari in het begin van dit millenium. Beetje onzin jouw reactie dus.
Posts: 5.397
Geweldige kwalificatie voor Redbull. Ongelovelijk wat ze hier flikken. Je ziet toch dat die voorvleugel ze een enorm voordeel opleverd. Ferrari netjes op 3 en 4. En McLaren is het echt kwijt.. Hamilton heeft de schade enorm weten te beperken, hopelijk kan hij door een goede start en strategie het podium halen. Button echt een ramp.. dat wordt moeilijk morgen..
Posts: 1.725
Zoals ik voorspelde heeft Hamilton er zich toch weer tussen gesmeten. Voor de rest weinig verrassingen, wel weer knap hoe De La Rosa zich wederom in de top 10 nestelt, in tegenstelling tot zijn ploegmaat.
Posts: 9.176
Dat had jij gister goed gezien. Dat Hamilton hem met een laatste ultieme poging strak achter de 2 top teams van dit weekend zet.
Posts: 4.679
Soww. Petrov nog voor Kubica. I stand corrected. Ik had wel gehoopt dat hij Q2 ging halen aangezien hij dit circuit nog van de GP2 moet kennen, maar dit is wel een opsteker voor hem.
@Swearengen: op RTL Duitsland hadden ze het er juist wél over dat Webber er in Sector 1 nét iets te laat remde.
Posts: 46
ferrari pakt red bull wel in de race kwali is goed 3 4 race 1 3 weer een top start van ferrari en red bull kan zoeken
Posts: 2.263
Stel, Ferrari pakt de Red-Bulls bij de start. Denk jij niet als de Ferrari\'s naar binnen gaan voor nieuwe banden, dat de Red-Bulls makkelijk dat gat kunnen dichtrijden, of als de Red-Bulls eerder binnenkomen. Hoe dan ook, ze komen er wel voor.
Posts: 11
Helaas voor RedBull worden de punten pas op zondag verdeeld. En daar zit nou net de angel voor RedBull. Ze presteren onwijs in de kwalificaties, maar wanneer het op echt racen aankomt maken ze de 1 na andere fout. Heel af en toe dan lukt het, maar veel geluk hebben ze nog niet gehad.
Posts: 1.481
Dat is wel zo, maar ALS die auto\'s heel blijven hebben ze een 1-2.
Posts: 1.745
Wat mij betreft brengt Schumacher vanaf nu al zijn tijd door in de fabriek. Dit werkt zo niet.
De basis van die auto ligt hem totaal niet (we weten inmiddels allemaal waarom). Blijkbaar kan daar ook vrij weinig aan gedaan worden.
In Duitsland was het verschil tussen MS en NR vrijwel niets. En dan dit, acht tienden van één seconde? Heel jammer, op naar volgend jaar!
Posts: 8.004
En dan zijn er nog dezelfde verschillen tussen NR en MS!
Posts: 1.745
Ik had het over het verschil tussen MS en NR. Als MS 8/10 sec. achter Vettel zat had ik een gat in de lucht gesprongen...
Posts: 11.414
Schumacher gaf aan dat een setup verandering niet goed gewerkt had.
Posts: 8.004
En ik had het over volgend seizoen dan zullen de verhoudingen tussen hun beide hetzelfde zijn als nu.
Posts: 321
Vind het weer goed gedaan van Rosberg hoor.
Weer behoorlijk sneller dan z,n teamgenoot.
Posts: 2.049
Ook al komt Ferrari er voorbij bij de start, het lijkt me ondenkbaar dat Ferrari die plaatsen kan vasthouden. Red Bull is een volle seconde sneller in sector 2. Er is zelfs 1 bocht waar Red Bull omhoog schakelt, waar de rest van het veld juist omlaag schakelt. ONGELOOFLIJK.
Posts: 2.181
Nou dat weet ik wel zeker...
Posts: 413
wat maakt het uit dat ze 1 seconde sneller zijn in sector 2..je kan daar helemaal niet inhalen ;)
Posts: 2.049
Zegt wie? Normaal zou ik het ook wel eens met je zijn, maar Red Bull is daar zo enorm snel dat ze zij wel de uitzondering kunnen zijn. Ook al kunnen ze daar niet inhalen, dan kunnen ze wss wel dicht genoeg op anderen kleven om op het rechte stuk in de slipstream in te halen.
Posts: 1.650
Heb de kwalificaties niet live gevolgd maar wat een verschil ! Fernando zei gesteren al dat Red Bull hier veel sneller was dan in Duitsland. Top van dat team. Ik verwacht toch een 1, 2 voor Red Bull. Dit is toch echt wel overmacht !
Posts: 4.951
Netjes van Ferrari, en nu in de race gewoon weer 1-2 worden met eventueel slim uitgevoerde teamorders :-)
Posts: 2.181
Morgen ziet de concurrentie de RB\'lls aan de horizont verdwijnen als ze een goed start maken....
Posts: 8.004
Ja en halverwege het hele veld gedubbeld :)
Posts: 122
hoop dat ie crasht morgen
snert jong tlijkt net die kut brawn
er klopt iets gewoon nie
Posts: 176
je kan er niet tegen dat redbull sneller is dan die kut ferrari hahah. hoop dat ferrai morgen de finisch niet halen haha
Posts: 87
Mercedesgp: Het kan heel goed zijn dat Ferrari de eindmeet niet haalt, maar ik denk toch niet dat jij loopt te zingen van geluk dat de eerste mercedesgp op meer dan 2,3 sec. achterloopt op de polesitter :) :)
Posts: 19
Omdat bij de start de downforce nog geen rol speelt en de tanks vol zijn, zullen de Ferrari\'s een betere start hebben dankzij het feit dat de Ferrarimotor krachtiger is dan de Renaultmotor van de Red Bulls. Helaas zitten de Red Bulls ze dan wel in de weg.
Posts: 138
@Kevin: Het is geen onzin. Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn, maar er is een regel waarin vermeld staat dat de uiteinden van de voorvleugel niet lager mogen zijn dan 75mm van het middelste deel en tenminste 85mm van de grond moeten zijn. Ik zie ze in Hongarije zowat met die vleugel over de grond schrapen, dus je gaat mij niet vertellen dat de voorvleugel volgens die regel legaal is.
Ik kan me dan ook niet indenken dat de FIA hier niet iets aan zal doen in de komende twee weken. Ze hebben dat in 2005 bij BAR gedaan met het front-differentieel en in 2006 met Renault. Beide ideeen waren volgens de regels, maar gaven een oneerlijk voordeel ten opzichte van de andere teams. Aangezien RBR nu de regels breekt en daarnaast een belachelijk voordeel heeft ten opzichte van de rest, ga ik er van uit dat die vleugel binnen nu en de volgende race er niet meer op zit.
Posts: 138
@Kevin: Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn, maar in dit geval niet. In de regels staat duidelijk vermeld dat de uiteinden van de voorvleugel niet lager mogen zijn dan 75mm van het middelste gedeelte van de voorvleugel en zich tenminste 85mm van de grond moeten bevinden. Ik zie in Hongarije dat die uiteinden bij RBR zowat over de grond schrapen, dus breekt RBR op dit moment die regel.
In 2005 moest BAR hun front-differentieel verwijderen omdat het hun een oneerlijk voordeel gaf, in 2006 hadden we Renault met de massa-dempers die eraf moesten, beide waren overigens binnen de regels. Nu hebben we RBR met een vleugel die niet voldoet aan alle regels, dus ik verwacht dat die vleugel binnen nu en de volgende GP eraf is. En om mijn reactie als onzin af te doen is ook een beetje simpel, met respect voor andermans mening kom je heel ver, doh! Ik heb met dit bericht laten zien dat het GEEN onzin is.
Posts: 176
ik heb het over ferrari niet over mercedesgp.trouwens ik ben fan van mclaren en mercedesgp . van mercedesgp weten we dat traag zijn dus niet lullen maar ferrari gaat bij de eerste bocht er af en da titel hahaha
Posts: 87
Ah ok, maar de McLaren heeft ook de snelheid niet van de Red Bull en Ferrari, mss wel in topsnelheid maar daar zijn ze niet ver mee gekomen. En ja het kan zijn dat Ferrari eraf ligt, dat is dan pech, gaan ze er niet af dan is het dada McLaren :) ;)
Posts: 122
@ Mercedesgp uit Schagen haha ik ben niet eens voor ferrari
jij likt balen en zo ook mercedes gp
Posts: 176
f108 maar ja ik hoop dat redbull ferrari helmaal zoek rijdt en ferrari uitvalt met motor problemen hahahah dan lag ik je echt uit