Ferrari maakt zich zorgen over betrouwbaarheid F10
- Gepubliceerd op 05 apr 2010 11:17
-
12
- Door: Robin Smeets
Het motorprobleem van Alonso was echter niet het eerste probleem van Ferrari dit seizoen. In Bahrein werden de motoren van Alonso en Massa al uit voorzorg gewisseld en ook klantenteam Sauber kent problemen met de krachtbron. Ferrari-teambaas Domenicali erkent dat zijn team de problemen snel zal moeten oplossen.
"We zitten er wel bij. We zijn competitief, we zijn sterk en we moeten er nu voor zorgen dat we de problemen kunnen overwinnen", vertelde Domenicali. "Afgelopen weekend was echter om twee redenen erg slecht. Ten eerste door de betrouwbaarheid, die niet goed genoeg was, en natuurlijk de slechte kwalificatie speelde een rol."
"Als we problemen hebben met de betrouwbaarheid is dat zorgwekkend, want dat moeten we snel oplossen. We weten nog niet de preciese oorzaak van Fernando's probleem en wat er met de motoren bij Sauber aan de hand is. Alles wat ik nu kan zeggen met de informatie die ik nu heb, is dat de problemen niet hetzelfde zijn."
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.760 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (12)
Login om te reagerenPosts: 3.091
Hadden ze eigenlijk voor deze race al de grotere grills of sidepods of wat het ook was dat ze wilden toepassen voor betere koeling van de motor op de auto zitten?
Ik heb de voorbeschouwing gemist dus ik heb niet gezien of er nog iets veranderd is. Als de motor kapot is gegaan mét de update dan heeft Ferrari idd een serieus probleem, zo niet dan zal die update het waarschijnlijk wel verhelpen.
Posts: 31
hahahahahha we hebben dat nog gehoord ,
Posts: 830
Er is inderdaad grotere haeienvinnen geplaatst voor de koeling.
Maar het was denk ik de niet goed werkende bak was die de motor heeft doen opgeven.
Tja Fiat is Troep!!!
Maar dat was al bekend.
Posts: 435
Twee motoren gewisseld uit voorzorg, 1 keer plof, terwijl een motor minimaal 4 races moet uithouden, dat betekent dat de resterende motoren 5 race of meer moeten volhouden of straf ontvangen, en dat hebben we gezien, van achter naar het podium rijden blijft moeilijk,
Posts: 3.592
Als ik het goed begrepen heb, heb je per coureur 8 motoren waarmee je het seizoen moet doen. Elke motor extra levert je een straf op bij de startpositie.
Een motor vervangen wil niet gelijk zeggen dat ie van die 8 afgeschreven moet worden. Die kan rustig later in het jaar nog gebruikt worden zodra ze \'m nagekeken hebben.
Maar vind het toch vreemd dat ze nu die problemen hebben. Kan natuurlijk ook zijn dat ze in de winter een paar aanpassingen hebben gedaan aan de motor (dat mocht volgens mij) zodat er wel iets meer performance uitkomt, maar meer koeling nodig heeft en dat ze daar bij het ontwerp van de auto te weinig rekening mee hebben gehouden.
Dat ze dit bij de wintertests niet zijn tegengekomen is dan ook weer niet vreemd omdat het daar simpelweg veel koeler was als in Baghrein en Maleisië.
Posts: 435
dan heeft alonso nog zes frisse motors tot zijn beschikking voor de rest van het seizoen, de gewisselde motor zullen ze allen op vrijdag gebruiken, wordt mijn inziens een heftig probleem als ferrari het niet snel oplost,
Posts: 11.414
Een versnellingsbak moet 4 races mee een motor maximaal 3 (maar in de praktijk minder)
Ze hebben 8 motoren voor 19 races dus dat is iets minder dan 2,5 race per motor (5 motoren doen 2 races en 3 moeten er 3 doen)
Als Alonso 2 motoren kwijt is dan moet hij nog 2 races met 2 motoren doen en 4 motoren moeten er 3 doen (2*2+4*3=16). Zo heel veel erger is dat dan dus ook weer niet.
Maar goed, hij moet er inderdaad niet meer gaan verliezen want dat wordt het wel heel snel steeds lastiger.
Posts: 85
Waarschijnlijk heeft Ferrari een update klaarliggen met een aantal PK\'s extra (om de mercedesmotor bij te houden), die ze onder het mom van betrouwbaarheidverbetering mogen doorvoeren van de FIA (net als Renault, die en passant ook ineens mee kan komen met de PK\'s tov vorig jaar). Daarvoor moeten ze natuurlik we problemen hebben.
Posts: 72
Het is niet de eerste keer dat ze mee doen ?
Echter slapen tijdens kwalifikatie is erg dom
Maar om na drie races al een oordeel te hebben
over ferrari vindt ik niet terecht Ze doen echt nog mee
voor de overwinning
Posts: 962
Ja dit is een beetje hetzelfde probleem als wat Sebastian Vettel vorig jaar had. Het is nog vroeg in het seizoen maar ze hebben inderdaad bij Alonso vóór de eerste 2 races zijn motor gewisseld en nu de derde race niet en dan ploft dat ding meteen, daarnaast reed ie natuurlijk met een kapotte versnellingsbak rond, helpt niet echt. Massa moest al enorm inhouden in Australië ondanks het feit dat ie daar zijn motor had gewisseld. Ik denk dat de Ferrari\'s de beste racepace hebben op het moment, dat ziet er allemaal heel solide uit, alleen als het materiaal niet heel blijft dan wordt het toch lastig. Gelukkig voor hen is hun meest voorname tegenstander ook niet bepaald het meest betrouwbare team.
Posts: 11.414
Massa zat in Australie vast achter Kubica.
Bedoel je Bahrein misschien? Daar hadden beide Ferrari\'s inderdaad last van een oververhitte motor, maar bij Alonso ging dat over nadat Vettel weg was. Bij Massa dan dus ook neem ik aan.
Posts: 3.592
Bij Massa was dat probleem volgens mij groter als bij Alonso. Ik meen dat Massa iig zo\'n 20 ronde voor het eind z\'n motor al in een andere setting moest zetten om net iets minder toeren te draaien.
Maar er is nog geen man over boord. Het blijkt iig bij de warme races een groter probleem als bij de \'normale\' races. En heel veel echt warme races zijn er niet, nog stuk of vier ofzo.