Mark Webber op intermediates naar dominante pole position
- Gepubliceerd op 03 apr 2010 11:20
-
31
- Door: Robin Smeets
Enkele minuten voor de kwalificatie op het Sepang International Circuit zou beginnen viel de regen uit de hemel. Daardoor besloten alle coureurs op intermediates van start te gaan. Op het 'voorste' gedeelte van het circuit was het circuit hartstikke nat, terwijl de achterkant van de baan nog vrijwel droog bleek. Dit maakte het er voor de coureurs niet makkelijk op en dus zagen we ook enkele spins, zoals van Vitaly Petrov, Sebastien Buemi en Vitantonio Liuzzi.
Het begon steeds wat harder te regenen en Lewis Hamilton en Vitaly Petrov lieten met spins zien dat intermediates de regen niet meer aankonden. Jenson Button spinde ook het grind in en kwam vast te zitten op zijn bodemplaat. Hiermee was zijn kwalificatie al klaar, terwijl hij wel officieel aan Q2 deel mocht nemen. Doordat zijn auto in het grind stond kon dit echter dus niet. Michael Schumacher besloot als eerste over te stappen op de full wets en dat bleek de juiste keuze. De tijden werden echter niet meer verbeterd en dus vielen de laatste zeven coureurs af. Door de regen zaten daar grote verrassingen bij. Fernando Alonso en Felipe Massa starten voor Ferrari de race als negentiende en 21e, terwijl Lewis Hamilton daartussen als 20e zal starten. Daarachter staan nog Karun Chandhok, Bruno Senna en Lucas di Grassi. Jarno Trulli kwam in zijn Lotus slechts enkele duizendsten tekort en viel dus af op de achttiende plaats.
Dit betekende dat voor het eerst coureurs van nieuwe teams in Q2 terecht kwamen. Zowel Timo Glock (Virgin) als Heikki Kovalainen (Lotus) drongen door tot de tweede sessie. Glock spinde meteen in het begin van die tweede sessie, maar toen was de baan nog vrij nat. Op de helft van de tweede sessie begon het iets op te drogen en bleek de intermediate weer de betere keuze boven de full wets. Het werd een echt spelletje wat dus wel voor enkele verrassingen zorgden die doordrongen naar de laatste sessie. Zoals beide Force India-coureurs Adrian Sutil en Vitantonio Liuzzi, Sauber-coureur Kamui Kobayashi en beide Williams-coureur Rubens Barrichello en Nico Hulkenberg.
Michael Schumacher leek snel, maar verloor telkens veel tijd in de derde sector en kwam met de hakken over de sloot naar Q3. Vitaly Petrov haalde het net niet op de elfde plaats, gevolgd door Pedro de la Rosa, Sebastien Buemi en Jaime Alguersuari. Heikki Kovalainen was wederom de snelste van de nieuwe teams en zal de race als vijftiende starten. Timo Glock reed voor Virgin Racing naar de zestiende plaats.
De omstandigheden bij het begin van de derde sessie waren niet goed en het was weer harder gaan regenen. Iedereen reed dan ook op full wets. Alle tien coureurs waren bezig aan hun eerste snelle rondje, terwijl de wedstrijdleiding op dat moment de rode vlag uithing. Dit zouden ze uit veiligheidsoverwegingen hebben gedaan, omdat het circuit té nat zou zijn. De kwalificatie werd nog niet meeen compleet afgeblazen, maar de sessie werd voor vijf minuten stilgelegd.
Tien minuten later werd uiteindelijk de kwalificatie herstart met beide Force India's die als eerste naar buiten gingen. Daarna werd het als het ware een 'sprint' naar de finishvlag, die zeven minuten later gezwaaid zou worden. Iedereen reed op full wets, alleen Mark Webber durfde de gok aan op intermediates. Het duurde even, maar op het einde kwam de Australiër in zijn element en was dominant in deze omstandigheden. Webber was uiteindelijk 1,2 seconden sneller dan Nico Rosberg, die hiermee zijn beste kwalificatie uit zijn carriére reed. Sebastian Vettel reed ook een sterke kwalificatie en zal de race als derde starten.
Adrian Sutil blijft indruk maken in de kwalificatie. De Duitser reed met zijn Force India naar de vierde plaats op 1,6 seconden achterstand van Webber. Nico Hulkenberg bleek uiteindelijk wel dé verrassing van Q3. De Duitse debutant van Williams reed naar een zeer goede vijfde startplaats en verslaat daarmee zelfs zijn teamgenoot Rubens Barrichello die als zevende start. Daartussen zal Robert Kubica staan in zijn Renault. Michael Schumacher, Kamui Kobayashi en Vitantonio Liuzzi maakten de top tien compleet.
De race in Maleisië start morgen om 10:00 uur Nederlandse tijd.
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.760 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Force India
- Basis Silverstone, India
- Sergio Perez 11
- Sergio Perez 11
- Nico Hülkenberg 12
- Adrian Sutil 14
- Adrian Sutil 15
- Lance Stroll 18
- Adrian Sutil 20
- Nico Hülkenberg 27
- Nico Hülkenberg 27
- Esteban Ocon 31
- Esteban Ocon 31
96.021 reacties op Force India
8 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Force India

Reacties (31)
Login om te reagerenPosts: 7.177
oef ferrari aaai.... Webber geweldig gereden!
Posts: 3.091
Goeie beslissing van Webber om op intermediates te rijden. Een riskante beslissing die voor hem gelukkig zijn kant op viel. Voor hetzelfde geld was de baan niet snel genoeg droog geworden en had hij 10e gestaan.
Posts: 176
oei oei ferrari wat een domme zet weer van ferrari leren ze het nooit
Posts: 19
alsof ze bij McLaren slimmer waren ?
Posts: 2.250
Mercedes bleef anders evenlang de pits in, gelukkig hebben Rosberg en Schumi het nog voor elkaar gekregen. Maar het blijft hetzelfde: Mercedes maakte dezelfde fout als Ferrari en McLaren! Alleen Red Bull was slim genoeg om tenminste 1 auto op tijd de baan op te sturen.
Posts: 21
1 ding is zeker,,,inhaalacties zijn we morgen wel van verzekert,,gezien het startveld achterin
Posts: 602
Ben benieuwd naar hoe de race morgen zal ontvouwen. McLaren en Ferrari achterin maar de jongens verder voorin hebben behoorlijk wat kilometers gemaakt met hun sets banden en daarmee dus wellicht later in de race bij regen problemen krijgen die niet zullen gelden voor de snelle jongens achterin. Het is zoals Fernando zei:\" morgen is de race en gaan de punten verdeeld worden\". Lewis was ook niet echt negatief en gaat met vertrouwen de race tegemoet. Rosberg maakt een goede kans om de race te winnen want de Red Bulls houden het niet een volledige race vol.
Posts: 17
wel weer netjes van ferrari en mclaren, die maken het zichzelf vaak lastig met dit soort grapjes.
Netjes van Red Bull weer, hoop dat ze morgen 1 en 2 eindigen. Rosberg ook netjes
Posts: 7.320
LOTUS en VIRGIN Q2!!!! prachtig! En dat Ferrari achteraan staat is alleen maar gaaf. Als het nat is, starten ze mss wel vanuit de pitstraat omde mayhem vd eerste bocht te omzeilen. Kobayashi hulde! En superhulde voor ROSBERG. Schumacher: er zijn 101 excuses te verzinnen, maar feit is wel dat ook zijn fans meer van hem hadden verwacht.
Der RegenMeister.. Resultaten uit t verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Zeg es eerlijk; wie juichte er al een beetje toen Schumi even de lijst aanvoerde in Q2?
Te vroeg gejuicht dus.. En nogmaals...Rosberg klaart hier een enorme klus. Velen vergeten hoe goed Rosberg het doet. Men heeft t meer over dat Schumi tijd nodig heeft, maar kom op man! die Nico levert ff een bizr goede prestatie om Schumi steeds \'t nakijken te geven. Niemand vd teamgenoten deed dat nog ooit. niemand. Bouw het team maar om Nico heen ipv om Schumacher.
Posts: 169
Ach grote onzin wat je roept over Schumacher we zijn nog geen 3 wedstrijden onderweg, iedereen verwacht dat deze man na 3 jaar gewoon het hele veld zoek rijd, grote onzin Rosberg is al 4 jaar bezig en Schumacher heeft van die 4 jaar dat Rosberg rijd er 3 thuis vertoefd achter de bank.
Ik zeg nog steeds deze auto is niet een auto die bij Schumacher past en dan het ritme wat ontbreekt, en zaterdagochtend is die wel sneller dan Rosberg.
Maar om nu te concluderen dat deze man het verleerd is zeer zeker niet ik zeg vanaf 9 Mei dat ze in Spanje zijn en met een aantal update\'s komen en dat Schumacher een scherpere voorkant heeft en zijn ritme er wat meer is dan denk ik dat het beter gaat.
Zoals Alonso al zij Schumacher is altijd een concurrent, maar alle sporters die een comeback maakte hadden wat moeite om terug te komen in het ritme dat duurde een aantal wedstrijden.
En deze man nooit uitvlakken hij is maar voor 1 ding terug gekomen wereldkampioen te worden of dat nou in 2010,2011 of 2012 is dat doet er voor hem niet toe.
In 2006 reed vanaf amerika de sterren van de hemel en opende hij de jacht op Alonso dus vlak Schumacher nooit uit maar geduld dat is het enige wat je moet hebben en dan komen vanzelf zijn oude streken en zijn snelheid weer terug.
Posts: 57
Als we hier niet onze beste Michel hebben!
Sta me toe jou even te vertellen dat ik gisteren gelijk had.
Je kon niet zeker weten dat Schumi voor Rosberg ging staan... en ik ben er blij om dat mijn favoriet zo goed gepresteerd heeft in de kwali. Nu hopelijk in de race nog.
@Baron. Groot gelijk!
Posts: 169
ja daar hebben we xtrapower even de neuzen de gelijk kanten op dan maar, maar dat neemt niet weg dat rosberg werd overklast in de zaterdagochtend.
En dan q1 en q2 ook langzamer was, alleen in q3 ging rosberg sneller.
Vind ik nog steeds dat Schumacher dus gewoon voor hem had gestaand alleen ik vraag me af waarom Schumacher sneller was in sector 1 en sector 2 en echt een klap sneller was vooral in q1 en q2 alleen q3 kwam het even zijn kant niet op.
Dus wat mij betreft wordt Schumacher alleen maar sterker even om op jou verhaal terug te komen we zullen wel zien straks als het eind 2010 is wie er weer de overhand heeft over Rosberg.
Posts: 320
@Baron???? Ik had nog helemaal niets gezegd! hahaha de Count zul je wel bedoelen..
De mensen die afgeven op Schumacher zullen nu wel een heerlijke tijd hebben. Het is ze gegund maar zien ze echter niet dat de man aan een ijzersterke comeback bezig is en een hele goede basis aan het leggen is. Was hij in race 1 nog een dikke halve seconde trager dan Rosberg, in de trainingen en races daarna kwam hij steeds dichterbij. In de laatste zaterdagtraining was hij zelfs al een fractie sneller dan Nico. Ook in de kwali oogde hij sterker.
Maar hij is elke keer nog erg voorzichtig. Zo ook in q3.
Lees Nico en Michael:
Dit is niet alleen een goed resultaat voor mij, maar voor het hele team, zegt Rosberg. Het was een lastige dag en een prestatie op zich om de auto op de baan te houden. Mijn run in Q3 was absoluut mijn beste van de dag en ik zette direct een snelle tijd neer. Daarna begonnen de banden te slijten en kon ik niet meer sneller.\"
Ook Schumacher had last van bandenslijtage in Q3. Ik wilde eerst een veilige ronde neerzetten en daarna voluit gaan. De banden waren toen echter al versleten, dus kon ik me niet meer verbeteren.\"
En dat is nou precies waar het nog aan schort. Michael speelt nog teveel op safe waar Nico alles op alles zet om zijn beroemde teamgenoot af te troeven. Maar de ervaring van Michael zorgt ervoor dat hij zich niet gek laat maken en gewoon zijn eigen plan blijft trekken. Hij heeft sinds zijn comeback geen grote fouten of blunders gemaakt, geen gekke dingen gedaan en redelijk constant gepresteert. Wacht maar af wat er nog gaat komen. Zoals altijd zullen er weer een hoop mensen lelijk op neus gaan kijken want zodra de puzzelstukjes op hun plaats liggen en \"Der Konig\" op stoom is, is er geen houden meer aan! Die twee tienden die Nico gemiddeld nog heeft zullen niet genoeg zijn.
Vooralsnog is het voor de Schumi fan genieten en balen tegelijk maar dat geldt toch ook voor de Vettel/Hamilton/Massa/Alonso fan.
Posts: 2.852
Fantastische reactie :) Ik denk er absoluut hetzelfde over.
Ik ben al sinds ik Schumacher voor het eerst bij jordan in actie zag een groot fan, dus misschien ben ik wel erg gekleurd, maar ik denk echt dat hij minstens zo sterk als hij was terugkomt. Vind het van de ene kant ontzettend frustrerend om hem niet helemaal vooraan te zien maar het zou niet realistisch zijn om te denken dat hij nu al het veld zoek rijd. Ik kijk ontzettend uit naar de race morgenvroeg!
Posts: 9.887
@ Baron, Grappig dat je weer actief bent op het forum dit seizoen. De laatste 2 seizoenen niet veel reacties van je gezien, maar nu MS weer mee doet ben jij dus ook weer van de partij!
Net als wel wat meer MS fans die een tijdje stil zijn geweest overigens.
Posts: 413
De vraag is tijdens de start...wie kijkt naar de voorhoede tijdens de start en wie naar achter?? Ik naar achter allesinds :))
Posts: 2.713
Morgen rijden de Redbulls en Ferrari(s) een rondje van een lage 1.33 of hoge 1.32...
Ik dacht het niet!
Posts: 413
Hey wat stoer van je...het regende dus dat tel ik niet mee!!!
Wat een zwakke reactie seg...in de laatste oefensessies reden ze al 1.33.5 dus jij weet goed genoeg dat ze in de qualify in droog weer omstandigheden onder de 1.33 gingen kruipen!!!
Posts: 287
Leuke Kwali,
Jammer van Alonso maarja zegt niks kijk maar naar vorige race.
Grappig dat tussen Kubica VS Force india. Geweldig.
Morgen hellaas niet de race live kunnen zien-->verplicht naar paasbrunch (wie heeft het verzonnen>??) maarja kijk het s \'avons wel op rtlgemist,
Go Alonso.
Posts: 11.414
Yay Webber en Rosberg!
Rosberg ging hier vorig jaar ook goed en Webber in de snelste auto. Dat zou goed moeten komen voor deze zogenaamde tweede rijders ...
McLaren en Ferrari weer een foute strategie. Het lijkt wel of de top teams een amateur voor de strategie gebruiken. Of ze vertrouwen teveel op hun \"misson control\".
Posts: 2.091
Kan een leuke race worden morgen. Bad call van McLaren en Ferrari.
Webber gewaagd op intermediates. Good call dus.
Rosberg top op plek 2.
Schumacher valt nu toch echt tegen. Een topper in de regen ooit, maar valt nu door de mand. Kanje wel zeggen dat de auto je niet ligt, maar als je een topcoureur bent dan.... Begrijp me goed, hij was een absolute topper... We zullen zien komend seizoen, hoplelijk gaat het beter.
Hulkenberg erg leuk. Een strijdlustige coureur.
Verheug me op morgen. Regen of geen regen. De grote namen achterin moeten strijden. Dat doen ze met elkaar, dus verwacht niet dat ze snel naar voren zullen denderen.
Hopelijk blijft Red Bull heel en hoop dat Sutil goed rijdt. Mag ook wel eens een keer.
Posts: 866
Dit gaat gewoon een super race worden.
Lachen dat er gefaild is bij de winnaars van de eerste 2 races...Schumacher wel wat jammer had toch hier wel een klein beetje gerekend op zijn status als regenmeister.
Maar het blijft een loterij gezien Webber 2 seconden gevonden heeft ten opzichte van de rest.
Posts: 1.306
Michael Schumacher.... Ik snap er niets van....
In Australië zag ik al dat hij de laatste ronde dat er op intermediates gereden werd (en hij vrij baan had) paarse tijden noteerde.
Nu ook weer; In Q1 absoluut de snelste. In Q2 gedurende de regen de snelste. Op intermediates in Q2 paarse tijden in S1 en S2, maar te traag in S3 (waardoor nipt door naar Q3).
In Q3 laat hij het vervolgens helemaal afweten. Ik snap hier dus niets van. Het zit er nog wel in, maar het komt er niet op de juiste momenten uit.
Posts: 9.505
Hij ging supergoed. Zijn banden waren op aan het eind zoals hij zelf zei
Posts: 11.414
Schumacher rijdt in Australie voor zijn stop een 1:47, een 1:43.450 en een 1:45. Hamilton en Vettel zijn in alle drie de ronden sneller. In ronde 7 zijn ze beide zelfs 2 seconden sneller!
Als Schumacher al een paarse tijd gehad heeft dan is dat hooguit een keer voor een enkele sector geweest.
Vandaag probeerde Schumacher gewoon op de verkeerde momenten zijn tijd te zetten. Hij reed zijn banden aan gort op het moment dat de baan nog niet op zijn snelst was en later kwam hij er dan niet meer aan te pas.
Posts: 7.177
Well een mooi 720 van alonso. Bedoel ik verder niks mee maar was wel vet :P Hield hem wel mooi!
Posts: 34
let op de williams morgen !!
Posts: 1.748
Ja weer Webber in deze rare omstandigheden in Monza 2008 3e,Nurburging 1e en nu zit hij er ook weer goed bij hoor datzelfde geldt voor Rosberg en Vettel die een grote klap terug kunnen geven maar de race van morgen duurt (hopelijk) 56 ronden dus er kan nog van alles gebeuren.
Posts: 646
Een vraagje: Werkt dat hier met censuur????
Ik bedoel waarom werd een comment die ik later plaatste op het topic hieronder wél geplaatst en een comment die ik bij dit topic plaatste niet?... Mag je hier niet zeggen wat je wil? Het was nochtans niets persoonlijks.
Posts: 11.414
Als Webber, Rosberg, Vettel en Kubica flink scoren en de Ferrari\'s en McLarens niet (of weinig) dan zou de stand in het wereldkampioenschap weer flink gelijk kunnen trekken.
Posts: 11.414
Nou dat is er dus ook wel echt van gekomen ook zeg. Plek 1 t/m 7 staan nu allemaal binnen 9 punten van elkaar (Massa met 39 punten en Kubica met 30)
We beginnen dus vanaf nu zo\'n beetje het kampioenschap opnieuw. 9 punten is niets met de huidige puntentelling.