Forza Rossa heeft tot 23 juni om 20 miljoen borg te betalen
- Gepubliceerd op 04 jun 2014 10:41
-
14
- Door: Rob Veenstra
Forza Rossa staat onder leiding van Colin Kolles, oud-teambaas van onder meer Midland, HRT en Force India, en Ion Bazak, voormalig minister en tegenwoordig importeur van Ferrari's in Roemenië. Het project leunt zwaar op Roemeense invloeden en is bedoeld om het toerisme richting het land van een impuls te voorzien.
Forza Rossa is na Haas Formula het tweede nieuwe team dat een startbewijs voor de Formule 1 bemachtigde. Van Haas Formula is ondertussen duidelijk dat het pas in 2016 debuteert. In Italië gaan verhalen dat Nicolo Petrucci, voorheen aerodynamicaspecialist bij Scuderia Toro Rosso, zich bij het project van Gene Haas aansluit.
Trending nieuws
-
McLaren introduceert eigen macarena-vleugel in Oostenrijk
Het team van McLaren lijkt aankomend weekend in Oostenrijk voor het eerst met een eigen macarena-vleugel te gaan rijd...
24 jun 2026 09:26 -
FIA kan minst favoriete maatregel van Verstappen doorvoeren
De kans is zeer groot dat de Formule 1 voor aankomend weekend een hittewaarschuwing gaat afgeven. Net als in Nederlan...
24 jun 2026 08:11 -
Red Bull heeft dilemma: ADUO-regeling kan Verstappen-transfer forceren
Na de introductie van de nieuwe ADUO-regels staat Red Bull Racing voor een opvallend dilemma. Het team van Max Versta...
24 jun 2026 08:48 -
Red Bull zet alles op alles: cruciale updates voor Verstappen in Oostenrijk
De Grand Prix van Oostenrijk kan weleens een beslissend moment worden voor Red Bull Racing én Max Verstappen. ...
24 jun 2026 07:36 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.554 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (14)
Login om te reagerenPosts: 3.229
20 miljoen uit Roemenië, dat is nogal wat.
Als je daar die tehuizen ziet voor weeskinderen en alle andere sociale omstandigheden voor mensen die het niet zo breed hebben vind ik het eigenlijk een schande dat er daar een formule 1 team vandaan komt.
Posts: 7.320
Absoluut. Het klinkt nogal LOESJE/GROEN LINKS om meteen deze kant op te denken, maar kom op. Ieder weldenkend mens weet hoe verschrikkelijk veel daar nog moet gebeuren willen ze dat land economisch een beetje in de plus krijgen. Ik kan me goed voorstellen dat als er BAM 20 miljoen vanuit Roemenie in zoiets gestoken wordt, dat dat niet over al met applaus wordt ontvangen.
Forza forza rossaaaahh!!
Posts: 2.267
Ook daar zijn ondernemers die geld verdienen hoor.. moeten die dan al het geld aan het land geven? Wat denk je dan aan Force India? Of denk je dat er in Italie geen armoe is?
En die 20 miljoen is borg, dus krijgt hij gewoon weer terug. Deze borg is er voor bedoelt dat niet jan en alle man zich gaat inschrijven zonder geld.
Posts: 1.213
Kan me voorstellen hoe je denkt, maar wat doet de regering daar nu voor hun bevolking? Vanuit Roemenië zijn er meer en meer jongeren dat het land verlaten en heil zoeken in Nederland en Duitsland, waarom? Daar is geen toekomst voor zowel studenten/jongeren. Hetzelfde is voor Kroatië wat te zeggen. Hun regeringen zoeken meer hulp vanuit het buitenland, voor dat ze hun eigen corrupties binnenslands aanpakken.
Dus mocht jij een paar centen hebben en woonzaam in bovenstaande landen, mag jij dan niets?
Waarom rijden we in India? Rusland? China?
Word wakker of stuur de tehuizen geld.
Posts: 5.875
Beetje onzin om het schande te noemen, zolang het uit prive geld komt is er niets aan de hand. Je kunt iemand niet verbieden om een succesvolle onderneming op te richten en met de winst iets te doen. Daarnaast kan een F1 team uit dat land een positief beeld geven waardoor het toerisme aantrekt.
Zoals midnight al zegt zou je dan ook niet in Brazilie moeten gaan rijden (circuit ligt ongeveer naast een sloppenwijk) of sponsors (Petrobras, etc) uit dat land toelaten. Zo zijn er veel meer landen die actief zijn in de autosport waar het in het land nog een tering bende is...
Posts: 3.229
Jullie hebben allemaal gelijk, alleen zijn er in al die landen die jullie noemen ook industrieën die wel bijdragen aan de economie.
In Roemenië ken ik alleen DACIA en simpele producten van IKEA. Het geld wat deze gasten opbrengen stinkt al vanaf je beeldscherm.
Hiermee sluit ik overigens absoluut niet dat er héél véél crimineel geld in de F1 rondgaat, eigenlijk de hele racerij, maar een F1 team uit Roemenië...dat zou hetzelfde zijn als een F1 team uit Albanië, onverteerbaar.
Posts: 1.213
Dus Jim, ze werken allemaal voor dat bedrijf in Roemenië?
Posts: 17.675
@Jim Clark
Joh, er is zoveel in de F1 dat stinkt, wat denk je van die malafide Indiase gangsterbaas van een Mallya, nog geen euro zou ik zo'n heerschap toevertrouwen, opsluiten en sleutel ver weggooien.
Maarja, hij heeft nu eenmaal een leuk teampje met een paar aardige coureurs dat een beetje sjeu toevoegt aan de F1, dus who gives a ....
Posts: 1.308
Maar als je 1500km verderop in Italië woont mag je je geld ineens wel uitgeven aan een F1 team? Alsof die kunstmatige landsgrenzen ook maar iets uitmaken voor je morele plichten jegens je medemensen. De mensen achter dit team zijn moreel gezien net zo slecht bezig als een ieder ander in de Formule 1.
Posts: 3.229
@Henry
Ben ik niet met je eens.
Als je een economie hebt waar geld verdient wordt en met het maken van reclame op een formule 1 wagen kan je producten verkopen waarmee je dat geld kan terugverdienen is dat volkomen gerechtvaardigd.
Posts: 1.308
@JIM CLARK
Het/een van de doel(en) van dit team zal ook zijn dat het (op termijn) geld oplevert. Dus wat dat betreft zie ik geen verschil.
Posts: 3.186
+1
Posts: 5.875
-1 Een F1 team in zo'n land kan zelfs banen genereren. Zolang het niet uit overheidsgeld betaald wordt is er niets aan de hand.
Posts: 2.095
racebanen zeker ;)