Eddie Jordan: "KERS is een waardeloze ontwikkeling"
- Gepubliceerd op 08 apr 2009 13:32
-
4
- Door: Danny Sosef
Veel mensen in het paddock hebben twijfels of KERS wel de juiste ontwikkeling voor de Formule 1 is. Zo maakt Eddie Jordan het KERS-systeem met de grond gelijk. Jordan vertelde aan de BBC: "Ongelooflijk dat men zich hierop heeft gericht. Het is een waardeloze ontwikkeling en geldverslindende verspilling. Dit is nou geld weggooien in een bodemloze put!"
"Ik weet als geen ander dat de Formule 1 ontwikkelingen en de technologie nastreeft, dat is ook een goed en nobel streven. KERS is echter een systeem dat veel te veel geld kost als je kijkt naar wat het oplevert, 6 luttele seconden in een rondje. En de voordelen? Ik zie ze nauwelijks. Nu zijn er een paar teams die het gebruiken, maar ze twijfelen nu al aan het voordeel. Er wordt vooral gesproken over de nadelen, dat zegt al genoeg. Als straks alle teams het gebruiken is het kleine beetje voordeel dat deze teams nu hebben, compleet verdwenen."
"Het nieuwe Formule 1 van 2009 is erg spannend en competitief, maar dat zou het ook zonder KERS wel zijn. Er zijn teveel problemen en gevaren dat KERS met zich meebrengt, ik denk ook niet dat we het over een paar jaar nog in de Formule 1 zien."
Trending nieuws
-
'Radicale Mercedes-vleugel kost Verstappen de pole position'
De radicale achtervleugel van Mercedes heeft er mogelijk voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli de pole pakte in Mona...
07 jun 2026 07:36 -
Verstappen sneert naar Russell na nieuwe dreun van Antonelli: "Zal zich achter de oren krabben"
Max Verstappen heeft na de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco niet alleen zijn eigen sterke prestatie besprok...
06 jun 2026 20:06 -
Verstappen opgelucht: "Eindelijk voelde ik me weer mezelf"
Max Verstappen heeft een positieve kwalificatie in Monaco achter de rug. Achter Andrea Kimi Antonelli noteerde hij de...
06 jun 2026 21:17 -
Verstappen bezorgt kleur op de wangen bij Red Bull: "Echt geweldig"
Red Bull Racing kende zaterdag een van zijn sterkste kwalificaties van het seizoen in Monaco. Max Verstappen veroverd...
06 jun 2026 20:39 -
Leclerc aangeslagen na 'teleurstellende' kwalificatie: "Ik maak fouten"
Charles Leclerc heeft na de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco zijn frustratie niet verborgen. De Ferrari-cou...
06 jun 2026 21:57
Grand Prix van Monaco
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Grand Prix van Monaco
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (4)
Login om te reagerenNathieF1
Posts: 1.966
Je kunt dit op 2 manieren bekijken: 1; Het standpunt van Eddy Jordan, maar kun je dat al zeggen na 2 races...? 2:Het is normaal dat er kinderziektes zijn etc, dat hoort ook bij innovatie...En dat is ook F1. Het kan zijn dat de echte ontwikkeling die ook van nut kan zijn in de industrie nog gaat komen...De tijd zal het leren.
Mirani
Posts: 3.077
Het is gewoon jammer dat er een maximum van 6 seconden aanzit. Wanneer het vrij te gebruiken zou zijn. Of nog beter, wanneer het systeemautomatisch zou werken wanneer de coureur op het gas gaat. Dan zou het een veel betere ontwikkeling zijn. Nu is het een \" power to pass\" knop, tenzij degene voor je het ook heeft. Terwijl het systeem veel beter had kunnen worden ingezet als een brandstof besparend systeem.
Prutteltje
Posts: 152
Ik zou zeggen eruit met dat ding,geef Eddy volledig gelijk, inovatie moet eigenlijk te gebruiken zijn voor de volledige tijd en niet om 6 sec. in een ronde , idd. geld verkwisting, het was naar mijn inziens beter geweest als ze zich hadden bezig gehouden met brandstofbesparing door de kers continu mee te laten werken, en dan niet om daardoor harder te gaan.
BV
Posts: 135
Dat is wel een beetje vroeg om dit al te gaan roepen over KERS.
Zoals gezegd wordt het staat nog in de kinderschoenen. Dit systeem zal nog verder doorontwikkeld worden, waardoro het straks wel een groter voordeel zal opleveren.
Daarnaast vergeet meneer Jordan, dat deze techniek straks ook weer terug te vinden zal zijn in de gewone straatauto\'s. Dit kan dan zo toegepast worden dat het weer een besparing oplevert richting het milieu.
Volgens mij is het dan een geslaagde techniek, ook al werpt het voor de F1 nu nog niet zijn vruchten af.
Jammer van zijn kortzichtigheid.