user icon

'Actieve wielophanging geheime wapen van Mercedes'

  • Gepubliceerd op 15 maa 2013 09:04
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Mercedes maakt gebruik van een systeem genaamd 'Fric'. Volgens het Duitse RTL voor Front and Rear Interactive Control, oftewel een legale vorm van actieve wielophanging. Dat zou het geheime wapen van de Mercedes W04 zijn.

Een elektronische actieve wielophanging is niet toegestaan, maar een hydraulisch geregeld systeem kan vooralsnog wel door de beugel. Auto Motor und Sport bericht dat Mercedes al drie jaar sleutelt aan dit concept. Ook Sauber zou ondertussen begonnen zijn aan een eigen versie.

Bestel hier de nieuwste Mercedes merchandise!

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Arrows F1

    Posts: 908

    Ohw dit wordt dus weer een zaak voor de Fia...... Ik dacht dat de woordencombinatie zelfs al verboden was: actieve wielophanging!

    • + 0
    • 15 maa 2013 - 09:06
    • Als het een puur hydraulisch systeem is, is het een reactief systeem...

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 14:01
  • Kevin

    Posts: 5.034

    Had Lotus vorig jaar ook niet zo\'n systeem wat tijdens het testseizoen nog verboden werd?

    • + 0
    • 15 maa 2013 - 09:06
    • Je bent me voor, inderdaad! Daar was ook niks elektronisch aan, was dat niet iets met een veer dat de wagen op het rechte stuk/hoge snelheid naar beneden trok?

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 09:18
    • Ja Lotus had uit mijn hoofd een systeem dat bij het remmen iets deed..

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 09:18
    • Dat systeem was een soort actieve/passieve ophanging, deze voorkwam dat de auto ging duiken bij het aanremmen/insturen.

      je kunt je dus voorstellen waarom dit verboden is!

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 09:23
    • www.jamesallenonf1(...)rs-must-have-gizmo/

      Hier staat goed beschreven hoe het systeem van Lotus werkt.

      @ PLUKJE dat is toch ook het doel van Active Suspension? Dus dan kan dit systeem van Mercedes ook gelijk illegaal worden verklaard?

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 09:34
    • Misschien verwachtten ze grotere tijdwinst bij lotus toendertijd, dan bij het systeem van Mercedes.

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 11:30
  • Lotus en Ferrari hadden vorig jaar (of 2 jaar geleden alweer?) zo\'n systeem en dat is illegaal verklaard?

    • + 0
    • 15 maa 2013 - 09:16
  • Hopelijk blijft het legaal. Mercedes was in Barcelona al zeer sterk in de sectoren waar je veel scherpe en slome bochten hebt. sector 2 en 3 dus. Ik las dat ze daar de snelste waren en dat zou moeten komen door dit systeem had ik gelezen. Maar Mercedes mist wel nog steeds downforce. In de snelle bochten komen ze nog tekort. In sector1 op Barcelona liet Mercedes weer aardig wat tijd liggen.

    • + 0
    • 15 maa 2013 - 09:22
    • Mede door dat systeem kan ik beter zeggen. Want voor de rest is de Mercedes ook geen rommel meer.

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 09:25
    • Arrows F1

      Posts: 908

      Vergeet niet dat Mercedes vorig jaar in het begin ook een redelijke auto had met een overwinning in China, is nog een lang seizoen :-)

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 09:41
    • Precies, vorig jaar ging het ook erg goed. Maar lopende het seizoen ging het hard bergafwaarts. Er is geen enekele aanwijzing dat ze het ontwikkelingstempo dit jaar wel bij kunnen gaan houden.

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 09:48
    • Klopt, ze moeten het eerst nog maar eens bewijzen dat ze dit keer wel mee kunnen kwa doorontwikkeling. Maar de basis schijnt een stuk beter te zijn en het bandenprobleem hebben ze opgelost naar eigen zeggen. We zullen het meemaken.

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 09:48
    • Godius

      Posts: 658

      Vooral sector 2 in Barcelona, dat is de sector waarin de auto veel van voor naar achter en vice versa helt (o.a. twee 180 graden bochten - flink remmen en accelereren), ook zijwaarts trouwens met een snelle links rechts combinatie. In Sector 2 was Mercedes 4 tiende sneller dan de concurrentie.

      • + 0
      • 15 maa 2013 - 10:33
  • het mooiste was toch de Williams uit 1992 met dit super systeem. maar als Mercedes een soort van legaal systeem heeft, is het wel weer super om te zien dat het nooit stopt met de grens op te zoeken.

    • + 0
    • 15 maa 2013 - 10:54
  • Natuurlijk is dit een ontwikkeling die weer een hoop geld kost.
    Maar het is deze keer wel een ontwikkeling waar we met z\'n allen iets aan zouden kunnen hebben. Dit in tegenstelling tot al die miljoenen verslindende aero dingen die we de afgelopen jaren allemaal voorbij hebben zien komen...

    • + 0
    • 15 maa 2013 - 14:08
  • rafael

    Posts: 2.231

    Noemen jullie dat WAPEN?? Red bull is gewoon sneller niks meer niks minder!!

    • + 0
    • 15 maa 2013 - 15:47

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar