user icon
user icon

Senna en Maldonado doen beklag over hun straffen in Abu Dhabi

  • Gepubliceerd op 14 nov 2011 16:19
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra
Lotus Renault GP-coureur Bruno Senna en Williams-rijder Pastor Maldonado hebben kritiek geuit op het team van stewards bij de Grand Prix van Abu Dhabi. Beide heren ontvingen op Yas Marina Circuit een drive through-penalty vanwege het negeren van blauwe vlaggen. Maldonado kreeg na afloop van de race ook nog een tijdstraf vanwege hetzelfde vergrijp.

Het tweetal klaagt over de in hun ogen inconsistente stewards. Eerst Senna tegenover Autosport: “Mijn drive through-penalty verwoestte mijn race omdat je dan de strategie niet meer kan aanpassen, waardoor mijn laatste vijftien ronden zeer langzaam waren omdat mijn banden op waren. Het was zeer teleurstellend. Qua performance en rijden was het een zeer zwak resultaat.”

“Het gebrek aan consistentie bij de stewards was stuitend. Ik hield Jenson Button misschien alleen in bocht 7 op, terwijl anderen hele sectoren de snellere coureurs in de weg reden. Het probleem is dat ze ons blauwe vlaggen tonen op hetzelfde moment als de langzaamste teams. Maar als wij op dat moment al inhouden om de toppers erlangs te laten verliezen we vijf seconden. Dat is niet eerlijk. Het was een zware straf en we moeten het bespreken met wedstrijdleider Charlie Whiting, want Button ging in de volgende ronde zelfs naar binnen.”

Het verhaal van Maldonado heeft dezelfde strekking. “Ik zag de voorhoede zeker wel aankomen om me op een ronde te zetten, maar ik kan niet elke keer vier seconden wachten om ze voorbij te laten. In het verleden is het voor iedereen hetzelfde geweest. Zelfs als ik een HRT of Virgin Racing op een ronde zet verlies ik tijd. Dat hoort erbij, maar het valt zwaar als je voor punten strijdt. Ik was in gevecht met Jaime Alguersuari en dan komt het hard aan. Het was teleurstellend omdat het dit jaar nog niet eerder was voorgekomen. En als je het mij vraagt was het ook een verkeerde beslissing.”

Reacties (10)

Login om te reageren
  • AzzKickah

    Posts: 74

    Ach jankerd Maldonado hou snel die mond dicht.
    Ik zat me op de bank al te ergeren aan jou. Hoe moet dat dan wel niet op de baan geweest zijn.
    Die straf was niet meer dan terecht. Amateur.

    • + 0
    • 14 nov 2011 - 16:29
  • F1-2009

    Posts: 562

    Nee nee Maldonado, jij hield ze overduidelijk op. Vier seconden verliezen zou zeker veel zijn, maar nu was de situatie zelfs gevaarlijk.

    • + 0
    • 14 nov 2011 - 16:38
  • Ik vind dat ze het niet handig aangepakt hebben. Maar ook laten sommige bochten op dit circuit het niet echt toe iemand voor te laten... daar moet een achterblijver wel rekening mee houden..

    • + 0
    • 14 nov 2011 - 16:45
  • Sowieso heb ik het van Senna niet gezien, het absurde was dat we vlak voordat Senna zijn straf kreeg dat we Petrov te zien kregen... Die was me een partij aan het ophouden.
    Op zaterdag hield Schumacher Di Resta enorm op, ook daar werd er niks voor gegeven.

    Consequentere straffen zou inderdaad prettig zijn.

    • + 0
    • 14 nov 2011 - 18:37
  • Ik had ook echt iets van, Wtf doe je Maldonado :P Hij was behoorlijk aant klummelen af en toe.

    • + 0
    • 14 nov 2011 - 18:49
  • F1McLaren

    Posts: 631

    Senna kan ik nog wel begrijpen, maar Maldonado hadden ze van mij een Black Flag mogen geven. Wat heb ik me lopen ergeren zeg,!

    • + 0
    • 14 nov 2011 - 19:20
    • idd.. ik had ook nog het gevoel dat hijzelf dacht voor de overwinning te vechten

      • + 0
      • 14 nov 2011 - 21:10
  • Michael

    Posts: 1.434

    Senna en Maldonado moet ik gelijk geven, dit was toch een minpuntje van Charlie Whiting. Dat achterblijvers tegenwoordig wagenwijd de poorten moeten openzetten omdat een top zesje er aan komt is belachelijk. Dan kan je net zo goed een F1-race houden met 3 teams. Dat ze een beetje opgehouden worden maakt het spannend.

    • + 0
    • 14 nov 2011 - 19:59
  • Die Maldonado hadden ze moeten schorsen voor de Braziliaanse GP!

    • + 0
    • 14 nov 2011 - 20:17
  • -Baron-

    Posts: 3.091

    Whahaha, Maldonado die klaagt over z\'n straf?!?

    De jongen die een paar ronden lang in de waan was dat hij met de leiders voor positie aan het knokken was?

    Ik denk dat we volgend jaar Maldonado niet meer terug zien.

    • + 0
    • 14 nov 2011 - 22:24

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (40)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar