user icon

Horner onthult hoe Vettel bij Red Bull terecht kwam

  • Gepubliceerd op 08 aug 2022 09:49
  • comments 16
  • Door: Bob Plaizier

In de laatste weken voor de zomerstop kwam Sebastian Vettel met groot nieuws. De Duitse viervoudig wereldkampioen maakte namelijk bekend dat hij na dit seizoen met pensioen gaat. Vettel rijdt momenteel voor het team van Aston Martin maar beleefde zijn grootste successen bij Red Bull Racing, daar zijn ze hem nog niet vergeten.

Vettel debuteerde in 2007 als Red Bull-junior bij het team van BMW Sauber. Al snel werd hij bij het team van Toro Rosso geplaatst. Hij werd voor het seizoen van 2009 gepromoveerd naar het grote Red Bull Racing. Bij de Oostenrijkse renstal beleefde hij zijn grootste successen en werd hij wereldkampioen in 2010, 2011, 2012 en 2013.

Brief

Bij Red Bull denken ze nog vaak terug aan de successen van de Duitser. Ook teambaas Christian Horner kan zich nog goed herinneren hoe Vettel bij Red Bull terecht kwam. Tegenover Channel 4 spreekt Horner zich uit over de begindagen van Vettel: "Wat hij heeft bereikt is echt heel erg opmerkelijk. Ik denk vaak terug aan wat hij bij ons deed. Hij kwam binnen bij ons op zijn dertiende. Hij kwam in contact met Red Bull toen hij een brief schreef waarin hij vroeg om een sponsordeal."

Herinneringen

Vettel en Red Bull bleven met elkaar in contact staan en de Duitser werd het eerste grote succes van de opleidingsploeg van Red Bull. Horner kijkt terug op deze vroege periode: "Zijn eerste deal was een helm in de kleuren van Red Bull. Toen begon zijn verhaal bij het juniorenteam, Toro Rosso, Red Bull en toen de vier wereldkampioenschappen. Het zijn onvergetelijke herinneringen, hij was een groot onderdeel van ons team. Het zal heel erg verdrietig zijn als hij zijn helm aan de wilgen hangt." 

De tekst doet het voorkomen alsof Vettel bij BMW Sauber mocht debuteren omdat hij RB-junior was; dit is niet het geval.

Vettel had door de Formule BMW in 2004 te winnen een F1-test verdiend; deze heeft hij bij BMW Williams afgelegd. Naar aanleiding hiervan heeft Thiessen hem aangesteld als test... [Lees verder]

  • 7
  • 8 aug 2022 - 09:55

Reacties (16)

Login om te reageren
  • De tekst doet het voorkomen alsof Vettel bij BMW Sauber mocht debuteren omdat hij RB-junior was; dit is niet het geval.

    Vettel had door de Formule BMW in 2004 te winnen een F1-test verdiend; deze heeft hij bij BMW Williams afgelegd. Naar aanleiding hiervan heeft Thiessen hem aangesteld als testrijder. BMW had op dat moment de eerste optie op Vettel; pas toen Mario Thiessen ervoor koos om Kubica aan te houden ten faveure van Vettel kwam Red Bull weer in beeld.

    • + 7
    • 8 aug 2022 - 09:55
  • Maar hoe kwam Vettel dan bij RedBull?
    Het staat ondanks de titel niet in het verhaal.
    Kwam hij op de fiets? Met de auto of gewoon met het openbaar vervoer?
    Nu weten we nog steeds niks.

    • + 6
    • 8 aug 2022 - 09:59
    • Met een brief toch

      • + 3
      • 8 aug 2022 - 10:04
    • Laat je niet foppen. Met een brief kom je nergens.
      Er zitten niet eens wielen onder.

      • + 3
      • 8 aug 2022 - 10:20
    • Onder 'n kaart kunnen wel wielen Evert.

      • + 0
      • 8 aug 2022 - 11:25
    • Dan wordt het 'n go-kaart.

      • + 5
      • 8 aug 2022 - 11:26
    • Als je hem voldoende gefrankeerd hebt komt ie wel ergens. Misschien beter eeb pakkerje van maken maar da's een detail

      • + 1
      • 8 aug 2022 - 11:36
    • Nu ik dit lees baal ik er van dat ik destijds op het laatste moment mijn brief toch niet op de post heb gedaan...

      • + 0
      • 8 aug 2022 - 13:03
  • Wat ik me vooral nog goed kan herinneren is dat Vettel in de BMW vaak heel snel was op vrijdag (op vrijdagen mochten vaak reserve coureurs testen). Toen kwam die race in de USA waar hij meteen een punt scoorde. De eerste indrukken waren meteen raak!

    • + 1
    • 8 aug 2022 - 10:38
  • Vond hem maar een irritante vent bij RB. Oorzaak was waarschijnlijk dat ik Mark Webber veel sympathieker vond dan Vettel.

    • + 0
    • 8 aug 2022 - 10:52
    • Webber had geweldige uitspraken. Eén van de leukste vond ik nog zijn chagrijnige interview tijdens Fuji 2007, waar hij en Vettel P2 en P3 lagen en Vettel hem achter de SC uit de wedstrijd tikte:

      "That's what you get when you put kids in the car. You try to do a good job and then they f**k it all up!"

      • + 1
      • 8 aug 2022 - 11:11
    • https://youtu.be/fDoKiRigaj4

      • + 1
      • 8 aug 2022 - 11:12
    • Remco_F1

      Posts: 684

      Heeft het temperament van een echte Duitser!

      • + 0
      • 8 aug 2022 - 11:13
    • @THW,
      Dat moment kan ik me nog goed herinneren. Kostbaar omdat Red Bull toen helemaal nog niet zo een denderende auto had en Webber een podiumplek goed kon gebruiken.
      Vettel herstelde zich wel meer dan uitstekend, door daarna 4e in China te worden als ik het me goed kan herinneren.

      • + 0
      • 8 aug 2022 - 12:51
    • Numnum

      Posts: 4.533

      Dat vingertje.... Oei...

      • + 1
      • 8 aug 2022 - 13:36
  • Foto:

    Waarom een foto van een 45+jarige Neanderthaler plaatsen in plaats van een foto van Vettel...

    • + 2
    • 8 aug 2022 - 12:59

SG Grand Prix van Singapore

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

SG Grand Prix van Singapore

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.467
  • Podiums 56
  • Grand Prix 156
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (35)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
Bekijk volledige kalender
show sidebar