user icon

Red Bull gaat nieuwe DRS-systeem Verstappen van auto halen voor Monaco

  • Gepubliceerd op 23 mei 2022 13:13
  • comments 48
  • Door: Rob Veenstra

Wereldkampioen Max Verstappen heeft een forse vroege puntenachterstand op Ferrari's Charles Leclerc overwonnen om de leiding te nemen in het wereldkampioenschap voor coureurs van 2022. De grote puntenklapper in Spanje, met een 1-2 finish voor Red Bull Racing, werd natuurlijk geholpen door een uitvalbeurt van Charles Leclerc die motorproblemen kende.

Het was niet alleen Ferrari dat gisteren problemen kende. Ook Red Bull had zondag problemen, toen bleek dat Verstappen net als de voorgaande dagen ook op zondag last had van het nieuwe ultralichte DRS-systeem. De Nederlander had de exclusiviteit op dit systeem, iets dat bij teamgenoot Sergio Perez er nog niet op zat.

Marko verklaarde waarom alleen Verstappen dit nieuwe onderdeel op zijn RB18 had zitten: "Met dit ontwikkelingstempo kun je nooit alles in één keer voor twee auto's bouwen. Als je een bepaalt gewicht hebt, moet je onderdelen lichter gaan maken en we hebben een grens bereikt. Dan buigen de onderdelen door of hebben ze niet meer de stijfheid. Het is als dansen op een koord."

Voor de komende race gaat Red Bull het anders aanpakken, zo stelt hij: "Twee kilo meer of minder maakt het verschil niet in Monte Carlo, dus we gaan voor de veilige optie en zullen het van de auto afhalen."

Snork

Posts: 15.775

Laat me raden, jij bent de ezel?
Tig keer een account aanmaken, anderen voor wappies uitmaken omdat wij zeggen dat we dit doorhebben, en nadat de moder@tor hier dat bevestigt gewoon doorgaan?
Hier op dit forum hebben we daar een woord voor: koekoek!

  • 22
  • 23 mei 2022 - 14:25

Reacties (48)

Login om te reageren
  • Zo leren we nog eens wat!
    En alleen op Max zijn wagen....

    Niet in Monaco lijkt me niet geheel onlogisch - korte periode om dat op punt te zetten en gewicht speelt daar een veel minder belangrijke rol.

    • + 0
    • 23 mei 2022 - 13:16
    • Off-topic:

      O F F I C I A L S T A T E M E N T F I A

      De FIA heeft in een officieel statement bekend gemaakt dat in Monte Carlo DRS niet zal worden geactiveerd bij de blote tietenparade!

      • + 3
      • 23 mei 2022 - 13:58
    • Das jammer, vorig jaar ook al niet.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 15:54
    • Vorig jaar ook al problemen met de drs RB en met name Max is de enige op de hele grit met deze problemen.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 19:35
    • Max doet niet mee aan de blote tietenparade @Edward...

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 19:50
  • Een drs systeem van 2 kilo ...........???

    • + 0
    • 23 mei 2022 - 13:19
    • Pietert

      Posts: 22

      Contragewicht(je) ;-)

      • + 1
      • 23 mei 2022 - 13:38
    • Maximo

      Posts: 7.503

      Ja, verbaasde mij ook dat gewicht.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 14:33
    • Patrace

      Posts: 3.044

      Zal wellicht niet alleen het DRS systeem zijn, maar mogelijk is ook dat vleugel element lichter uitgevoerd, waardoor die minder stijf is en daardoor voor problemen zorgt.
      Ik kan me best voorstellen dat je dan best tot 1-2 kg verschil in gewicht kunt komen.

      Meer buiging in zo'n vleugel element kan zorgen dat er aan de uiteinden een hoek zit die je zonder druk niet hebt, maar onder druk wel. En dat kan er voor zorgen dat iets wat klemt, waardoor het DRS niet (altijd) opent.

      Ik had ergens gelezen dat het lichter uitgevoerd was, de rest is mijn eigen interpretatie. Voor wat het waard is. :-)

      • + 2
      • 23 mei 2022 - 15:11
  • Haha ik las halen als in de zin van dat Marco bij de Hornbach ff een nieuw systeem gaat halen.

    • + 0
    • 23 mei 2022 - 13:28
    • RBH2019

      Posts: 4.171

      Ik las halen? Wat betekent dit? En wie is Marco?

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 14:33
    • Marco is de groene kopie van Marko 😉

      Halen = nieuwe drs ophalen ter vervanging van de oude

      • + 1
      • 23 mei 2022 - 20:38
  • Bakema

    Posts: 195

    Iets met een ezel en een steen?

    • + 1
    • 23 mei 2022 - 13:40
    • Snork

      Posts: 15.775

      Laat me raden, jij bent de ezel?
      Tig keer een account aanmaken, anderen voor wappies uitmaken omdat wij zeggen dat we dit doorhebben, en nadat de moder@tor hier dat bevestigt gewoon doorgaan?
      Hier op dit forum hebben we daar een woord voor: koekoek!

      • + 22
      • 23 mei 2022 - 14:25
    • Laten we onze dorpsgek nu maar gewoon koesteren. Ik zou hem oprecht een keer in het echt willen ontmoeten, ik zou wel eens willen weten wat voor echt mens er achter dit soort figuren zit.

      • + 4
      • 23 mei 2022 - 14:30
    • Je hoort t. Volgende week barceque bij Roy thuis. Iedereen is uitgenodigd wel graag een naambordje meenemen.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 15:00
    • Ik zou dat wel echt een keer leuk vinden, in het verleden vaker gedaan als ik op een forum zat. ´meet en griet´ noemde we dat toen.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 15:04
    • En ja: ik ben gewoon hetzelfde als hier :p :p Maar ik verbaasde mij toen wel hoe anders mensen in het echt kunnen zijn.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 15:06
    • Heb een gebaren taal voor dummies voor ons? Anders wordt het zo ongezellig.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 18:29
    • lenc1313

      Posts: 520

      waar moet ik me aanmelden heb er wel zin an

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 20:47
    • Stri

      Posts: 2.570

      Denk niet dat we iedereen gewoon maar moeten uitnodigen Roy, tenzij je houdt van een goede ouderwetse knokpartij ;-)

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 21:54
    • JMF

      Posts: 750

      Wachtwoord bij de poort is: KOEKOEK!

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 23:28
  • Huhhh wat staat er nou? Gaat hij zonder Drs rijden ?

    • + 0
    • 23 mei 2022 - 13:41
    • Ja, dat scheelt 2 kilo, ook al maakt dat het verschil niet in Monte Carlo...

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 13:48
    • mario

      Posts: 10.153

      In Monaco heb je helemaal geen vleugels nodig..... ;)

      • + 1
      • 23 mei 2022 - 14:21
    • Of de titel is veranderd of ik moet minder spul roken van Bakema ;)

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 14:56
    • Heb er de bak vol van.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 15:01
  • Marko vertelt er niet bij dat ze in Monaco het (hopelijk verbeterde) nieuwe lichte DRS-systeem bij Yuki en Pierre gaan uittesten.

    Op hun AT's dan natuurlijk hè...

    • + 0
    • 23 mei 2022 - 13:45
    • Snork

      Posts: 15.775

      Ze hebben het ontwerp aangeboden aan Aston Martin, dit keer hebben ze daar bedankt om dit te kopiëren.

      • + 8
      • 23 mei 2022 - 13:53
    • Zag het net op marktplaats staan.
      Gratis af te halen in Milton Keynes.....

      • + 1
      • 23 mei 2022 - 14:03
    • Ze hadden het ook moeten laten lekken in plaats van het aan te bieden...

      • + 1
      • 23 mei 2022 - 14:09
    • Bakema

      Posts: 195

      "Ze hebben het ontwerp aangeboden aan Aston Martin, dit keer hebben ze daar bedankt om dit te kopiëren."

      HaHaHa hou op ik kom niet meer bij!

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 14:18
    • Ik kom niet meer bij om al jouw trol accountjes.
      Dat vind pas echt humor en ik denk dat ik hier niet alleen voor mijzelf spreek, koekoek Bakemans....

      • + 4
      • 23 mei 2022 - 17:17
  • mishendr

    Posts: 100

    Ik weet het niet 100% zeker, maar het leek erop dat de DRS wél steeds werkte na bocht 9 (DRZ zone 1). Daar had hij er niet veel aan, maar lijkt dan eerder probleem met elektronica of software die activitiepunt van zone 2 niet goed oppakte. Anyway, ik zal het RB meegeven… 🤣🤣😵‍💫 (m.a.w. waarom zet ik dit eigenlijk hier neer…)

    • + 0
    • 23 mei 2022 - 14:08
    • Ik dacht dat het iets te maken had met wind mee vs wind tegen waarom het bij het ene detectiegebied wel werkte en bij het andere niet.

      • + 3
      • 23 mei 2022 - 14:30
    • Maximo

      Posts: 7.503

      Ik dacht hetzelfde Trulli train.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 14:34
    • Ja had te maken met de wind die er op stond.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 15:02
  • Remco_F1

    Posts: 577

    Ook niet logisch om nieuwe dingen te testen op je eerste rijder. Dat vind ik dan erg bijzonder..

    • + 1
    • 23 mei 2022 - 14:25
    • RBH2019

      Posts: 4.171

      Tja, als het werkt is het juist wel een slim idee en het werkt bijna altijd.

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 14:34
    • Vade

      Posts: 2.099

      Doen teams meestal op eerste rijder testen.

      • + 2
      • 23 mei 2022 - 14:55
    • Remco_F1

      Posts: 577

      De vraag is: waarom ze dat willen? Het kan tenslotte kostbare punten kosten...

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 15:30
    • Constructeurs zijn nogal optimistisch over hun creaties..........

      • + 1
      • 23 mei 2022 - 16:41
    • RBH2019

      Posts: 4.171

      Het kan de constructeurs ook veel punten opleveren...

      • + 0
      • 23 mei 2022 - 18:33
    • Reflex

      Posts: 242

      Je ontwikkelt in de F1 niet iets tot dit stadium om te testen. Je bent ervan overtuigd dat het werkt en de eerste rijder krijgt dan ook vaak het beste spul. Achteraf kunnen we stellen dat iemand ergens een behoorlijke fout heeft gemaakt in het berekenen/designen van dit onderdeel. Wat aero betreft kan ik nog begrijpen dat je ernaast kan zitten bij een update maar dit soort simpele fundamentele berekeningen zou je in de F1 niet fout mogen hebben. Zoiets als een huis wat ineens instort na de bouw. Sorry we hebben een rekenfout gemaakt.

      • + 1
      • 23 mei 2022 - 19:40
    • Remco_F1

      Posts: 577

      @Reflex

      Volgens mij had het te maken met die curbston, de auto stuitert dan nogal, denk niet dat je die situatie mee kunt nemen in je berekening.

      • + 0
      • 24 mei 2022 - 08:23
    • Reflex

      Posts: 242

      Het gebeurde ook toen Max de knop pas indrukte toen hij op een vlakke weg zat.

      • + 0
      • 24 mei 2022 - 19:25
  • h3x6g0n

    Posts: 411

    In Monaco staan de hengsten waarschijnlijk vóór de stieren. Alleen al omdat de 'baan' ogenschijnlijk precies in hun straatje past, gezien de snelheid die ze hebben in de kwalificatie en de bochten.
    Voordat men afreist naar Baku moet RBR de betrouwbaarheids-problemen wat betreft DRS en koeling hebben opgelost om binnen schootsafstand van Scuderia Ferrari te blijven.
    Het begint weer een interessant seizoen te worden.

    • + 0
    • 24 mei 2022 - 02:45
  • Als de heren ontwerpers een drs ontwikkelen is het de bedoeling dat deze open en dicht moet ten gepaste tijden

    • + 0
    • 25 mei 2022 - 00:16

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    16:00 - 18:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 19:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    16:00 - 18:00

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    16:00 - 18:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 19:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    16:00 - 18:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (24)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
Bekijk volledige kalender
show sidebar