user icon

Steiner schuift Fittipaldi naar voren als mogelijke Mazepin vervanger

  • Gepubliceerd op 26 feb 2022 12:10
  • comments 29
  • Door: Bob Plaizier

De toekomst van Nikita Mazepin bij het team van Haas is zeer onzeker. De Russische coureur bevindt zich in een lastige positie door de oorlog die zijn land is begonnen met Oekraïne. De afgelopen dagen zijn er veel sancties genomen en dat treft ook de koningsklasse van de autosport.

Gisteren nam Mazepins team Haas het besluit om alle verwijzingen naar Rusland van de wagen te verwijderen. Dat betekende ook dat de sponsorstickers van Uralkali verdwenen, dat is het bedrijf van de vader van Mazepin. Ook besloot de Formule 1 om de Russische Grand Prix voor dit jaar van de kalender te verwijderen.

Fittipaldi

Het zorgt ervoor dat de toekomst van Mazepin bij het team hoogstens onzeker is. Het roept dan de vraag op wie hem zou moeten vervangen. In gesprek met Speed City Broadcasting spreekt teambaas Günther Steiner zich uit: "Als Nikita niet kan rijden, voor welke reden dan ook, dan is Pietro Fittipaldi de eerste keus. Hij is immers al geruime tijd bij ons en anders zien we wat we anders gaan doen."

COVID

Fittipaldi mocht in 2020 al twee races rijden als de vervanger van de geblesseerde Romain Grosjean. Steiner vindt het dan ook meer dan logisch om de Braziliaan als invaller te gebruiken: "Pietro is er altijd bij voor deze reden. Tijdens de afgelopen jaren hadden we een reserve nodig door COVID. Hij is er altijd bij, hij kent het team en hij kent de auto. Als er iemand ineens moet instappen, dan is er niemand beter tot in staat dat Pietro."

Lig je net heerlijk weg te dromen tijdens je zaterdagmiddagsiësta staat er een grapjas in je oor te schreeuwen...

  • 6
  • 26 feb 2022 - 15:17

Reacties (29)

Login om te reageren
  • jd2000

    Posts: 5.987

    Nou ja, een voordeel is dat de kwaliteit van de rijders er niet achteruit op kan gaan. Dat is dan weer een meevallertje in deze barre boze tijden.

    • + 2
    • 26 feb 2022 - 12:24
  • Nou, dat moet ik nog zien. Ik zie het somber in voor Haas en indien zij aan de start verschijnen, zou ik het stoeltje van Mazepin aan de hoogste bieder verkopen. Nu is het even niet het moment om hoffelijk te zijn.

    • + 0
    • 26 feb 2022 - 12:47
    • Snork

      Posts: 17.133

      Gene heeft genoeg eigen centen, die kan dit jaar ook zonder Russische centen doen. Geen idee of Fittipaldi sponsors meebrengt.

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 20:40
    • Zou wel eens kunnen (sponsors) geen braziliaan in de F1 op dit moment en dan nog eens kleinzoon van de legendarische Emmo Fittipaldi!!

      • + 0
      • 27 feb 2022 - 00:23
    • PWNieuw

      Posts: 645

      Wat is jouw mening over Zhou en een Chinese sponsor op de AR?

      • + 0
      • 27 feb 2022 - 12:38
    • @PWNieuws

      Wat moet ik daarvan vinden?

      In het algemeen vind ik dat het Westen niet naïef moet staan tegenover het Chinese model van staatskapitalisme, nu dit kan leiden tot oneerlijke concurrentie en mogelijk veiligheidsrisico's met zich meebrengt.

      Dat gezegd hebbende, heb ik geen bezwaren tegen sponsorschap door bona fide Chinese bedrijven en al helemaal niet tegen een Chinese atleet die een carrière in deze sport najaagt. 


      • + 0
      • 27 feb 2022 - 13:08
    • Zhou is ook redelijk goed, heeft toch mooie dingen laten zien al gaat hij een zware dobber hebben aan Bottas.

      • + 0
      • 27 feb 2022 - 15:13
  • John6

    Posts: 7.062

    Haas moet het gewoon te koop zetten, iemand die er meer geld in kan investeren, dit wordt nooit meer iets.

    • + 0
    • 26 feb 2022 - 13:07
    • Gene Haas heeft aan Andretti te kennen gegeven het team niet te willen verkopen en dat hij er geen enkel probleem mee heeft om achteraan in het veld te rijden. Andretti heeft hem al een miljoen keer gevraagd of hij het team mocht kopen. Gisteren op AP News. PUNT com.

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 13:16
    • Als Pietro boven zichzelf uitstijgt en puntjes gaat scoren wordt hij door Gene ook meteen ontslagen...

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 13:48
    • John6... op de paddock zijn ze anders aardig positief over de auto, wanneer ze geen lekkages hebben... t lijkt volgens velen beter dan sauber en Alpine

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 14:45
    • Dallara heeft ruime recente ervaring met grondeffect formule wagens. Dat is zeker een voordeel. Benieuwd of de Haas ook zo stuiterde of dat men het daar wel meteen onder de knie heeft.

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 15:27
    • @Pietje, bij de oprichting sprak Gene ook al dergelijke ambitieloze woorden.

      Wat hebben ‘we’ (liefhebbers, coureurs én potentiële sponsors) nou aan zo’n team?
      Wat hebben werknemers (waaronder Steiner) nou aan zo’n team?
      Wat heeft Gene Haas er zelf aan om als slappe loser de F1-geschiedenis in te gaan?

      Zou het niet het beste zijn als Haas op de fles gaat en dat Andretti vervolgens de boel voor een appel en een ei kan overnemen.

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 17:19
    • @Larry,

      "Zou het niet het beste zijn als Haas op de fles gaat en dat Andretti vervolgens de boel voor een appel en een ei kan overnemen."

      Dat lijkt me wel @Larry. Echter las ik gisteren dat Steiner zei dat Haas ook zonder dat Russische geld gewoon door kon gaan. Ze hadden dat Russische geld absoluut niet nodig. Vreemd.
      Volgens dat artikel dat ik plaatste wil Andretti dolgraag dat team kopen. Waarom wil Gene Haas zo graag in de F1 blijven en ergens achteraan hobbelen, momenteel letterlijk en figuurlijk?

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 17:29
    • PS. Als dat niet waar is wat Steiner zegt, zie ik ze dus heel snel failliet gaan en Andretti heeft al gezegd dat ze in de startblokken staan om de boel a-la-minute over te nemen. Van mij mogen ze, de Andretti's.

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 17:32
    • Yes, the sooner the better...

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 17:36
  • Dat politiek en F1 onlosmakelijk van elkaar verbonden was wel duidelijk. Het is nu bewezen.

    • + 2
    • 26 feb 2022 - 13:13
    • Ik heb daar wel wat problemen mee. Strijd is oké, maar sport mag ook verbroederen en zolang er geen concrete info is dat die sponsor ergens bij betrokken is, vind ik dat individuen en bedrijven uit Rusland niet enkel gestraft dienen te worden omdat ze Russisch zijn. Bovendien valt over Oekraïne ook wel eea te zeggen en vinden. Een verhaal heeft meerdere kanten.

      • + 2
      • 26 feb 2022 - 13:30
    • Ga dat maar vertellen in de States. Daar houden ze er een andere mening op na.. De koude oorlog zit nog te vers in 't geheugen. In de jaren 70 was men hier ook nog sterk anti-Duits. Haas wordt in z'n thuisland uitgekotst als hij zich niet distantieert van de Russen. Niet vergeten dat hij ook nog een merk te verkopen heeft.

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 15:27
    • Pantoffel

      Posts: 12

      Dmitry Mazepin heeft de afgelopen dagen de deur van het Kremlin platgelopen om de hielen van vriendje Poetin te likken, dat zegt genoeg lijkt mij.

      • + 1
      • 26 feb 2022 - 19:09
  • Dankzij de fitti tussen Rusland en de Oekraine, is Mazepin het haasje.

    • + 1
    • 26 feb 2022 - 13:53
    • Denzelmob

      Posts: 103

      @FORUM VOOR GEVELOGIE. BEN HET HELEMAAL MET JE EENS. HOU POLITIEK EN SPORT APART GESCHEIDEN AUB.

      • + 1
      • 26 feb 2022 - 15:02
    • Lig je net heerlijk weg te dromen tijdens je zaterdagmiddagsiësta staat er een grapjas in je oor te schreeuwen...

      • + 6
      • 26 feb 2022 - 15:17
    • Rustaaagh, bennie doof?!

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 15:47
    • @Denzelmob Apart gescheiden nog wel... poehee.

      • + 1
      • 26 feb 2022 - 15:50
    • Tautologie 😉

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 18:54
  • Steiner over Fittipaldi: “Hij is immers al geruime tijd bij ons en anders zien we wat we anders gaan doen.”

    Dat zal Pietro als muziek in de oren klinken...

    • + 0
    • 26 feb 2022 - 16:52
    • Pietro kan met een gerust hart gaan slapen, want Günther has got his back(door).

      • + 0
      • 26 feb 2022 - 19:04
  • Silfen

    Posts: 258

    Fittipaldi is misschien de eerste keus voor de korte termijn, maar voor de langere termijn lijkt dat Antonio Giovinazzi te zijn.

    • + 0
    • 27 feb 2022 - 00:25

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 0
  • Podiums 0
  • Grand Prix 22
  • Land RU
  • Geb. datum 2 maa 1999 (23)
  • Geb. plaats Moskou, RU
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel