user icon

Alonso legt lot sprints in handen van de fans: "Zij moeten beslissen"

  • Gepubliceerd op 24 jan 2022 13:21
  • comments 13
  • Door: Bob Plaizier

Vorig jaar experimenteerde de Formule 1 met het nieuwe sprintkwalificatie-format. De sprints waren zeer ambitieus maar vielen niet bepaald in de smaak bij de teams, coureurs en de fans. Toch zien de hoge heren er wel heil in en wil men in 2022 nog meer sprints organiseren.

De sprintkwalificatie moet voor meer spektakel zorgen. In dit format wordt er op vrijdag gekwalificeerd, op zaterdag is dan de sprintkwalificatie en op zondag vindt de normale race plaats. Hierdoor wordt er drie keer op rij om de knikkers gestreden en dat zou veel publiek moeten trekken. Maar de fans waren vorig jaar niet bepaald fan van de sprints.

Stress

Ook de coureurs waren kritisch en zien graag verandering. De ervaren Fernando Alonso genoot wel van de sprints. De tweevoudig wereldkampioen genoot van de chaos en deelt dat met Motorsport.com: "De routine van het weekend verandert en daar ben ik wel blij mee. Er is slechts één training voordat de auto's naar parc fermé gaan. Dat levert stress op en dan staan er ook nog twee races op het programma."

Fans

Maar Alonso wil  niet beslissen over de toekomst van de sprints. De Spanjaard is van mening dat de fans hier het laatste woord moeten hebben. Hij wil dat ze enkele vragen moeten beantwoorden: "We moeten enkele vragen aan ze voorleggen. Wat vind je van het weekend? Wat was er wel en niet goed? Zij moeten beslissen wat wij gaan veranderen. Voor ons als teams maakt dat niet veel uit."

Zolang Ross Brawn en Stefano Domenicali denken dat zij de fans zijn maakt het niks uit wat de F1-liefhebbers er van vinden...

  • 6
  • 24 jan 2022 - 13:29

Reacties (13)

Login om te reageren
  • ja, top, ik zeg doen

    • + 0
    • 24 jan 2022 - 13:22
  • Zolang Ross Brawn en Stefano Domenicali denken dat zij de fans zijn maakt het niks uit wat de F1-liefhebbers er van vinden...

    • + 6
    • 24 jan 2022 - 13:29
    • Arran

      Posts: 1.234

      De "echte fans" zitten op het VIP Dock in de paddock te dineren met Gold en Platinum toegangspassen betaald met hun Black Editions Visa kaarten op uitnodiging.

      Dat zijn ook de fans waar Brawn en Domenicali mee praten en feedback van krijgen, dus als die het goed vinden, is het goed. Niet de Mening van een of andere Larry Perkins op een vaag forum ;-)

      • + 0
      • 24 jan 2022 - 13:38
    • @arran, in dat geval kan ik je aangeven dat ik alles goed vind ;-).
      Black Edition Visa Matters!

      • + 0
      • 24 jan 2022 - 14:39
  • John6

    Posts: 6.385

    Weg ermee, maar dat zal niet gebeuren neem ik aan.

    • + 1
    • 24 jan 2022 - 13:48
  • Hoi Fernando, ik zeg Nee!

    • + 1
    • 24 jan 2022 - 13:52
    • Ik zeg ook Fernondo tegen sprintraces!

      • + 1
      • 24 jan 2022 - 14:31
  • gp

    Posts: 4.673

    Ik hoop het. De fans zijn niet zo enthousiast over dit format. Dan zijn we ervan af.

    • + 1
    • 24 jan 2022 - 14:09
    • Gisteren is dankzij de inspanningen van onze grote vriend @Pietje Bell opgehelderd dat de geraadpleegde fanbase met een meerderheid van 6,7% positief is over de Sprint Race.

      • + 0
      • 24 jan 2022 - 18:43
  • Het was leuk voor een paar keer als een experiment, maar ik zie niet echt de meerwaarde ervan.

    • + 1
    • 24 jan 2022 - 14:11
  • NO

    • + 1
    • 24 jan 2022 - 15:14
  • Een race is altijd leuk om naar te kijken, ook die sprints. Maar de meerwaarde ervan bleef mij onduidelijk. Een apart(!) sprintkampioenschap met reverse grid zou interessant kunnen zijn voor middenmoot-teams en rode lantaarns. En misschien prestige voor topteams of piloten in top-teams.

    • + 0
    • 24 jan 2022 - 19:16
    • Een sprintrace voor rookies na afloop van vt2 in de auto’s van 2021.

      Dat is de maximale handreiking die ik de FIA doe betreffende die vermaledijde sprintraces...

      • + 0
      • 24 jan 2022 - 19:28

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 219
  • Podiums 1
  • Grand Prix 105
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
Bekijk volledige kalender
show sidebar