user icon

Verstappen begreep strenge houding van zijn vader wel: "Hij investeerde en verwachtte dat ik alles zou geven"

  • Gepubliceerd op 06 jan 2022 07:41
  • comments 22
  • Door: Bob Plaizier

Max Verstappen werd afgelopen jaar voor het eerst in zijn Formule 1-leven wereldkampioen. De Nederlandse Red Bull-coureur heeft er jarenlang hard voor gewerkt en de blijdschap was na afloop dan ook zeer groot. Vooral bij Verstappen en zijn vader Jos was er veel vreugde.

De Verstappens reisden jarenlang alle kartbanen in Europa af op jacht naar overwinningen. Ook in de eerste jaren van Max Verstappens Formule 1-loopbaan was zijn vader een vast gezicht in de pitbox van zijn zoon. De twee hebben keihard gewerkt aan de carrière van de huidig wereldkampioen.

Honderd procent

Vader Verstappen vroeg dan ook veel van zijn zoon in diens kartperiode. In gesprek met AutoBild vertelt Max over deze tijd: “Zodra hij zag dat ik geen honderd procent gaf werd hij nogal boos. Hij investeerde zijn geld in mijn weg naar de Formule 1 en daarom verwachtte hij van mij dat ik alles zou geven.”

Helm

Op een bepaald moment had Verstappen junior er eventjes geen zin in. Zijn vader was hier echter niet van gediend en gaf hem een tik op zijn helm. Achteraf kan de wereldkampioen er wel om lachen: “Soms vraagt hij mij als grap of hij mij weer op mijn helm moet slaan om sneller te gaan.”

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Iets vertelt me dat vader en zoon Verstappen best wel een hec

    • + 0
    • 6 jan 2022 - 08:07
    • ... hte band hadden en hebben...

      • + 0
      • 6 jan 2022 - 08:08
    • Iets verteld me ook dat Max zijn eventuele zoon toch wel iets anders gaat opvoeden ;-)

      • + 3
      • 6 jan 2022 - 08:24
    • *vertelt, natuurlijk....

      • + 0
      • 6 jan 2022 - 08:27
    • Neem ff koffie, mannen! :-)))

      • + 1
      • 6 jan 2022 - 09:12
    • @TheStijg: Hoezo?? Ik heb al 3x een Irish Coffee naar binnen gewerkt vanochtend hoor....

      • + 4
      • 6 jan 2022 - 09:15
  • Ergens mag ik die Jos wel. In de ogen van sommigen misschien nogal een bruut. Maar ik zie iemand met een no-nonsens mentaliteit, eentje van de oude stempel, categorie niet l*llen maar poetsen. Deze personen worden steeds zeldzamer in deze softer wordende wereld. En dit bleek de aanpak die Max nodig had. Mooi dat ook Jos daar nu voor beloond wordt

    • + 5
    • 6 jan 2022 - 08:29
    • Rimmer

      Posts: 9.137

      Zeker zeker. De hele familie heeft er echter ook een grote prijs voor betaald en ook dat is door Max al meerdere malen aangegeven.
      Daarnaast was Jos ook alleen maar zo omdat Max al vanaf 4-jarige leeftijd zeer hardnekkig te kennen gaf te willen racen. Die hardnekkige koppigheid bleef Max ook tijdens de basisschool houden en icm het talent dat toen al duidelijk was heeft Jos ervoor gekozen om alles op alles te zetten.
      De overige kinderen van Jos worden niet zo opgevoed en zijn vrij in hun keuzes.
      De beloning die de hele familie Verstappen verdiend is nu binnen en het is duidelijk dat de familie er ook van geniet.
      Het is een beetje Schumacheriaans aangezien pa Schumacher de kleine Michael en Ralf ook al op de kartbaan begeleidde en kosten noch moeite spaarde om beide jongens een toekomst in de racerij te geven.
      Jos heeft destijds de familie Schumacher van dichtbij meegemaakt en die ervaringen vermoedelijk in het achterhoofd gehouden toen hij besloot alles op Max te zetten.

      • + 3
      • 6 jan 2022 - 08:52
  • meister

    Posts: 2.869

    Gek en genialiteit zitten dicht bij elkaar.
    Qua opvoedkunde zit streng/rechtvaardig en kindermishandeling ook dicht bij elkaar.

    Heel veel topsporters zijn door hun ouders tot het uiterste gepushed, vooral vrouwen in de turnwereld, tennis, atletiek etc.

    Maar we kunnen zeggen dat dankzij het succes van van Max de naald uitslaat bij streng en rechtvaardig.

    • + 0
    • 6 jan 2022 - 09:22
    • Stitch

      Posts: 5.761

      Ik denk juist niet door Max zijn succes maar meer omdat je ziet dat die jongen gewoon goed in zijn vel zit en zich de kop niet gek laat maken. Jos heeft het dus goed gedaan.

      • + 0
      • 6 jan 2022 - 13:50
  • rafael

    Posts: 2.295

    Zodra hij zag dat ik geen honderd procent gaf werd hij nogal boos. Hij investeerde zijn geld in mijn weg naar de Formule 1 en daarom verwachtte hij van mij dat ik alles zou geven.”
    Hamilton Vader hadden 4 banen, en zo strenger was ie ook niet...en verwachten van zijn zoon niet veel, maar herkennen wel dat zijn zoon enorm talent had/heeft.
    Dat is de verschillen tussen armen en rijken!!!!

    • + 3
    • 6 jan 2022 - 09:25
    • Onzin @Rafael, de aanpak van Jos komt vanuit zijn karakter. Papa Hamilton is een ander persoon met andere aanpak.

      • + 0
      • 6 jan 2022 - 10:38
    • snailer

      Posts: 6.816

      Zo simpel is het allemaal niet. De Verstappens hebben wel degelijk opofferingen gemaakt.

      Pa Hamilton door extra te werken en er voor zijn zoon te zijn. Maar als je de geschiedenis bekijkt zijn vooral de opofferingen financieel gezien op jonge leeftijd gemaakt. Kijk maar even hoe Hamilton gesponsord werd door de jaren voor F1. Vanaf dat moment waren de geldzorgen over bij de familie Hamilton.

      Bij de Verstappens heeft pa Jos zijn geld opgemaakt aan Max. Daarbij heeft Max zijn zus en moeder moeten missen en andersom. Ook pa Verstappen heeft zijn gezin moeten missen. Uiteindelijk is dat mede een reden dat het gezin uit elkaar is gevallen als ik Max moet geloven. Daar waren de opofferingen op een andere manier groot. Jos verloor zijn financiele onafhankelijkheid (die hij nu wel terug zal hebben gok ik) Ik zou er niet voor hebben gekozen. Maar het was een grote opoffering. Daarnaast was het geld bij de Verstappens al lang op voor ze aan de open wheel klasse konden beginnen.

      Er is zo te zien wel een echte overeenkomst. De twee zijn financieel goed terecht gekomennog voor F1 doordat ze uitzonderlijke talenten waren. Ze werden er uitgepikt door sponsoren en grote F1 teams.

      Als je dan Hamilton er bij haalt, dan mag je er best meer bij halen. Bijvoorbeeld Ocon. Analoog verhaal. Concessies door de ouders, maar het talent zorgde er voor dat hij snel werd opgepikt. En de ouders hebben het nu beter dan ooit.

      Verder terug in de geschiedenis. Lauda heeft zich ooit in de schulden gestoken voor een F1 zitje.

      • + 5
      • 6 jan 2022 - 11:02
  • Prachtige familiegeschiedenis. Moest bij het zien van die docu aan deze Jiskefet-sketch denken: m.facebook.com/aja(...)et/526712987491886/

    • + 1
    • 6 jan 2022 - 09:30
  • gridiron

    Posts: 600

    Je kan je beginnen afvragen met hoeveel plezier Max nog in de autosport actief, of hij zich gewoon verplicht voelt naar zijn vader toe. Jos die naar iedere race/activiteit mee gaat doet mij wat denken aan de Sovjet sporters vroeger, die kregen ook een waakhond mee naar het buitenland omdat ze bang waren dat ze gingen vluchten.

    • + 1
    • 6 jan 2022 - 12:27
    • Max wilde helemaal geen coureur worden maar banketbakker

      • + 1
      • 6 jan 2022 - 12:38
    • .......en schaatser.

      • + 1
      • 6 jan 2022 - 13:00
    • Max is gewoon raceverslaafd, anders zou hij natuurlijk never nooit zoveel uren simmen in zijn spaarzame vrije tijd.

      • + 2
      • 6 jan 2022 - 13:49
    • Als jij je dat fijn gaat afvragen @Gridiron, dan gaan wij ondertussen iets leuks doen...

      • + 1
      • 6 jan 2022 - 14:11
    • Jane

      Posts: 569

      Jos gaat al een tijd niet iedere race meer mee. Max heeft geen pistool tegen zijn hoofd dat hij moet racen, beetje overdreven reactie van je.

      • + 0
      • 6 jan 2022 - 21:59
  • meister

    Posts: 2.869

    Vraag mij af wat het 'aandeel' van Jos in Max is.
    Hoeveel procent van het loon van Max vloeit naar Jos.
    Want de investering moet wel terug verdiend worden.

    • + 0
    • 6 jan 2022 - 15:31
    • snailer

      Posts: 6.816

      Mijn kids zijn ondertussen ook redelijk onafhankelijk. Ik kan niet voor andere ouders spreken. Maar ik heb graag bijgedragen aan mijn kinderen. Sterker nog. Ik doe dat nog steeds. En ik denk at ook de meeste ouders die het financieel niet kunnen het wel graag hadden gedaan.

      • + 2
      • 6 jan 2022 - 18:17

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (24)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar