user icon

Domenicali wil naar Afrika maar wat zijn de mogelijkheden?

  • Gepubliceerd op 04 jan 2022 16:46
  • comments 13
  • Door: Bob Plaizier

Gisteren deelde Formule 1-CEO Stefano Domenicali zijn diepste wensen over de kalender van de koningsklasse van de autosport. De Italiaan gaf aan graag terug te willen naar Duitsland én Afrika. Het continent heeft al sinds 1993 geen Grand Prix meer georganiseerd en daar moet verandering in komen. Maar wat zijn de opties?

Als een circuit een Formule 1-race wil organiseren moet het een Grade One-licentie van de FIA hebben. Momenteel zijn er echter geen circuits in Afrika met deze licentie, ook het bekende Kyalami in Zuid-Afrika heeft deze niet. Toch hoeft dit geen probleem te zijn. Circuits kunnen immers verbouwd worden om aan de juiste eisen te voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Zandvoort en recenter Losail in Qatar. Maar wat zijn hiervoor de opties in Afrika?

Kyalami

Het eerder genoemde Kyalami is de meest voor de hand liggende keuze. Het circuit in Zuid-Afrika heeft een Grade Two-licentie en heeft in het ,verre, verleden al meerder Grands Prix georganiseerd. Het circuit zelf staat niet onwelwillend tegenover een comeback. Dit zorgt ervoor dat deze legendarische baan de grootste Afrikaanse favoriet is.

Marokko

Vanzelfsprekend zijn er altijd meerdere mogelijkheden. Ook in Marokko ligt namelijk een Grade Two-circuit. In de stad Marrakesh ligt namelijk het ‘Circuit Automobile Moulay El Hassan’. Deze baan was in de afgelopen jaren de gastheer voor de Formule E en het WTCR. Het is dan ook zeer de vraag of deze baan kan worden aangepast naar de vereisten voor een Grade One-licentie. 

Jackpot

Maar naast de al bestaande circuits bestaat er natuurlijk ook de mogelijkheid dat de Formule 1 naar een compleet nieuw land trekt. Als een land immers bereid is om de portemonnee te trekken is er altijd veel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan landen als Saoedi-Arabië, ook hier is er binnen relatief korte tijd een circuit uit de grond gestampt. Dit kan natuurlijk ook in Afrika gebeuren, genoeg landen zullen immers interesse hebben in de commerciële jackpot van de Formule 1. 

Het is lastig om te speculeren welke landen dat bijvoorbeeld kunnen doen. Er is vrij weinig over bekend maar Domenicali gaf eerder aan dat er meerdere landen jagen op een plekje op de kalender. De Italiaan wilde toen niet gaat speculeren en hield de geïnteresseerde landen voor zichzelf. 

Eerste stap

Vooralsnog is er dus nog niet veel duidelijkheid. Het enige wat duidelijk is, is dat de Formule 1 een terugkeer naar Afrika hoog op het wensenlijstje heeft staan. Dat is in ieder geval een eerste stap richting het zeer grote continent. Met de interesse van Kyalami in het achterhoofd kan het zomaar eens zo zijn dat de heren coureurs in de nabije toekomst voet gaan zetten op het Afrikaanse continent.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Nou ik hoop echt kyalami , daar heb ik mijn eerste race gezien.
    Een prachtige plek , maar verouderd, maar dat is zandvoort ook.
    Stikstof speelt geen rol gelukkig in suid africa..
    Ik ga er zeker bij zijn.

    • + 0
    • 4 jan 2022 - 17:16
    • aanpassen van de baan kan nog nauwelijks alles is daar volgebouwd doodzonde dat ze de oude layout niet hebben behouden, Kyalami is totaal niet geschikt voor F1

      • + 1
      • 4 jan 2022 - 17:19
    • Beri

      Posts: 4.835

      Kyalami is niet meer verouderd. Het circuit is compleet aangepast in 2015 waarbij een compleet nieuw pitcomplex is neergezet.
      Dus realistisch gezien kan Kyalami makkelijk de Formule 1 hosten.

      De vraag is echter welke markt de Formule 1 wilt aanboren. Het is namelijk niet alleen Zuid Afrika die economisch gezien aantrekkelijk kan zijn. Nigeria, Kenia, Ethiopië en Egypte zijn landen waarin, als Liberty dat wilt, voor elk bedrag wel een race gehouden kan worden. Al deze landen zijn sterke economieën, ook al sta je daar niet snel bij stil.

      Dus ik ben benieuwd. Ik schat zelf Nigeria in als een grote mogelijkheid.

      • + 0
      • 4 jan 2022 - 20:35
  • Een nieuwe baan lijkt mij het meest logisch al valt de economische kost hiervoor niet mee, er zou steun van buiten Afrika moeten komen lijkt me als ze dit willen, Marrakesh is totaal niet haalbaar die baan is veel te smal.

    • + 0
    • 4 jan 2022 - 17:18
    • Soedan of Ethiopië lijken mij prima. Alleen waar haal je werkvolk vandaan aangezien de mensen daar zo weinig te vreten hebben dat ze niet in staat zijn stevig te werken. Idioterie. De bevolking daar zit toch helemaal niet te wachten op een peperduur F1 circuit waar ze waarschijnlijk > € 300 + moeten betalen om er naar binnen te komen. Moeilijke keuze hoor; geef ik m’n gezin een jaar te vreten of gaan we zondag F1 kijken aan de baan…🤔

      • + 0
      • 4 jan 2022 - 22:28
  • “Domenicali wil naar Afrika maar wat zijn de mogelijkheden?”
    Boot, vliegtuig, fiets, te voet, te paard, te ezel, te kameel, helikopter, luchtballon, trein, auto, bus, etc...

    • + 2
    • 4 jan 2022 - 18:39
    • Angola, Namibië, Centraal Afrikaanse Republiek, Togo, Benin, Mali, Soedan, Eritrea, Kenia, Lesoto, Mozambique, Senegal, Egypte, Rwanda, Burundi, Mauritanië, Algerije, Zimbabwe, Guinnea, Gabon, Burkina, Niger, Nigeria, Tanzania,...

      • + 3
      • 4 jan 2022 - 20:06
    • Sierra Leone?

      • + 0
      • 4 jan 2022 - 20:22
    • Algerije.
      Al gaan ze daar liever niet rije...

      • + 0
      • 4 jan 2022 - 20:23
    • Daar zitten best een paar lekkere hangplekken tussen...

      • + 1
      • 4 jan 2022 - 21:06
  • Alsof er in Afrika niet al problemen genoeg zijn.........

    • + 1
    • 4 jan 2022 - 21:34
    • Nou wat dan?
      Het is er heel vaak mooi weer!

      • + 1
      • 5 jan 2022 - 01:48
    • Numnum

      Posts: 3.651

      Afrika = Shithole

      • + 0
      • 5 jan 2022 - 09:19

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar