user icon

Verstappen over trainingsregime: "wil tenminste drie keer per week trainen"

  • Gepubliceerd op 22 sep 2021 10:01
  • comments 24
  • Door: Bob Plaizier

Formule 1-coureurs zien er op het eerste gezicht misschien uit als ideale schoonzonen maar ze zijn echte sportmannen met een Spartaans trainingsschema. Vaak genoeg duiken er filmpjes op van coureurs die in een soort martelwerktuig hun nekspieren trainen.

Ook vaderlands trots Max Verstappen ondervindt de trainingsmethodes aan de levende lijve. In gesprek met het tijdschrift Men's Health gaat hij in op zijn trainingen: "Voor mij is het zwaarste fysieke deel van racen het inspannen van mijn nek, onderrug en de kracht die je voelt als je crasht. Een sterke nek is belangrijk. Als coureurs moeten we sterk zijn maar niet te gespierd anders zijn we te zwaar voor de auto."

Verstappen gaat ook nog eventjes in op zijn wekelijkse trainingsregime en die is niet mals: "Het hangt ervan af of we wel of geen race hebben. Laten we zeggen dat er geen race is. Dan is maandag een rustdag. Dan van dinsdag tot donderdag, daar doe ik 1 of 2 work-outs per dag. Die hangen een beetje af van hoe druk de weken daarvoor zijn geweest. Zaterdag en zondag zijn dan vrije dagen voor herstel. We reizen een heleboel en we spenderen heel veel tijd in de simulator dus ik wil tenminste drie keer per week trainen tijdens het seizoen." 

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Ik vind dat best wel meevallen. Je zou verwachten dat je als formule 1 coureur toch wel elke dag zou trainen.

    Bij olympische sporten bereik doe in elk geval zeker niet mee voor de medailles met drie keer per week trainen.

    • + 0
    • 22 sep 2021 - 10:16
    • CBR600F

      Posts: 791

      Ik heb wel eens begrepen dat als Verstappen traint, dat een trainingssessie dan zo'n 4 uur duurt. Dus 1 a 2 trainingen per dag is dan of 4 uur, of 8 uur trainen. Dat is best pittig en je dient ook rekening te houden met de hersteltijd voor spieren.

      • + 5
      • 22 sep 2021 - 11:29
    • Vade

      Posts: 1.127

      F1Fan1993,

      Lees eens wat Max zegt...Er is helemaal geen ruimte om meer te trainen...Hij heeft ook nog races, rustdagen nodig en andere verplichtigen(sponsor dingen etc.)

      • + 0
      • 22 sep 2021 - 12:30
    • 8 uur trainen per dag? Ik denk dat je zelf nooit in de gym hebt gezeten, wel?


      Zo ...

      • + 0
      • 22 sep 2021 - 17:51
    • CBR600F

      Posts: 791

      @f1, Max heeft het over trainen, niet over dat ie de volledige tijd in de gym staat. Een training kan ook bestaan uit fietsen ofzo.

      • + 0
      • 22 sep 2021 - 18:10
  • "wil tenminste drie keer per week trainen".
    En als je in het kader van promotie een paar keer tijdens een weekend hebt moeten lurken aan dat mierzoete drankje, dan worden het vier keer ;-)

    • + 0
    • 22 sep 2021 - 10:21
    • Stitch

      Posts: 5.476

      Daar zit echt geen Red Bull in, ze willen hun champ niet vergiftigen ;-)

      • + 4
      • 22 sep 2021 - 10:39
  • Goed bezig...

    • + 0
    • 22 sep 2021 - 10:26
  • 3 dagen per week trainen is niet echt Spartaans te noemen. Ze zijn fit, uiteraard, maar om ze atleten te noemen gaat wat te ver.

    • + 0
    • 22 sep 2021 - 10:35
    • sambal

      Posts: 1.018

      Als je 3 dagen Spartaanse training krijgt van b.v. 6 uur per dag, dan heb je echt wel 1 dag rust nodig om de spieren te laten herstellen.

      • + 2
      • 22 sep 2021 - 10:40
    • Skimi

      Posts: 566

      Een atleet onderhoud zijn spieren door te trainen maar ook zijn rust te pakken (net zo belangrijk). Meer dan 3x per week trainen als je alles op niveau hebt is niet nuttig bij de f1. Enkel bij prestatie sporten waar de fysiek meetelt (atletiek, zwemmen, krachtsport etc) zal de beloning van vaker trainen een meerwaarde hebben.

      • + 3
      • 22 sep 2021 - 10:48
    • @Skimi

      Niet met je eens. Verstappen heeft meermaals aangegeven dat sporten niet zijn grootste hobby is en zijn trainer hem constant moet motiveren. Op zijn huidige leeftijd is die 3x per week voldoende voor de f1. Ik denk echter dat naar mate hij ouder wordt echt wel meer moet doen.

      Je ziet het ook terug aan Max zij lichaambouw. Hij ziet er ook wel minder altetisch uit doen gemiddeld. Coureurs als Bottas, Mick Schumacher en Kimi Raikkonen zie je op instagram dagelijks sporten.

      • + 0
      • 22 sep 2021 - 11:15
    • CBR600F

      Posts: 791

      F1Fan, die filmpjes op instagram hoeven niet op die dag zelf gemaakt te zijn.

      • + 1
      • 22 sep 2021 - 11:30
    • Skimi

      Posts: 566

      @ f1fan lichaamsbouw heeft ook deels met aanleg te maken, ecto-endo-mesomorph. Verschil tussen een ocon en bottas/perez in bouw is aanzienlijk echter zullen ze qua trainingsritme grofweg hetzelfde zijn, elke spiergroep 3x in de week. Echter kan je er dan voor kiezen om 3x full body te doen of 3x push/pull of upper/lower waardoor je alsnog 6 dagen traint maar de spiergroepen alsnog een dag rust gunt. Een bottas/perez zullen dmv voeding en cardio veel meer op hun gewicht moeten letten waarbij ocon waarschijnlijk zal moeten bij eten en alleen cardio doet om op conditie te blijven

      • + 0
      • 22 sep 2021 - 12:32
    • Effe goed lezen, er staat: “Ik wil TENMINSTE drie keer per week trainen tijdens het seizoen.”

      Max zegt dus niet dat hij drie keer per week traint, maar dat drie keer in de week de ondergrens is!
      Dus als het kan zal hij vaker trainen.

      • + 0
      • 22 sep 2021 - 13:42
    • @F1Fan1993, de sportschool is niet Max zijn grootste hobby, dat doet hij liever samen met zijn trainer en/of met de toestellen thuis.
      Fietsen en hardlopen doet hij echter graag in en rondom Monaco.

      "Coureurs als Bottas, Mick Schumacher en Kimi Raikkonen zie je op instagram dagelijks sporten."

      Geloof je het zelf? Dagelijks?? Die posten zelden dat ze aan het sporten zijn,
      Kimi en Bottas al helemaal niet!

      • + 0
      • 22 sep 2021 - 16:14
    • @Pietjebell

      Kimi zijn vrouw post wel nagenoeg dagelijks hoe kimi aan het sporten is. En Bottas post echt wel nagenoeg dagelijks iets en anders zijn vriendin wel.

      • + 0
      • 22 sep 2021 - 16:50
  • Kijk Max, zo hoort t. Prima instelling

    • + 0
    • 22 sep 2021 - 11:45
  • 1 of 2 work-outs? Maar wat houdt een work-out in? En hoelang? Weinig info...

    • + 0
    • 22 sep 2021 - 12:31
  • Hoort daar sporten met Kelly ook bij?

    • + 0
    • 22 sep 2021 - 12:31
    • Denk het wel, Kel is al zo oud dat Max al het ‘werk’ moet doen.

      • + 0
      • 22 sep 2021 - 13:31
  • delange

    Posts: 1.615

    Ik zou een gat in de lucht springen als ik 3x per week mocht trainen.

    • + 0
    • 22 sep 2021 - 12:47
  • "echte sportmannen met een Spartaans trainingsschema" ... met zaterdag, zondag en maandag rust? .. Huh?
    Ik loop elke dag 10 km en train elke dag andere spiergroepen.. Oja, ik heb nog een fulltime job ook, en een vrouwtje en twee kids.. Zal wel aan mij liggen dat ik niet zo onder de indruk ben ...



    Zo ...

    • + 1
    • 22 sep 2021 - 17:50
    • Nee, je hebt gewoon gelijk, er is niets bijzonders aan. Al die filmpjes ook van Sainz en Ocon die 'compleet kapot gaan' tijdens een training. Ja, dat klopt. Dat is wat trainen is, misschien waren ze het als jochies in de karts niet gewend om te sporten vroeger, dat ze het zo bijzonder vinden...

      • + 0
      • 23 sep 2021 - 09:36

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (24)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar