user icon

Ralf Schumacher slingert gerucht de wereld in: "Oude spijkers gevonden op het circuit van Baku"

  • Gepubliceerd op 10 jun 2021 07:32
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

Voormalig F1-coureur Ralf Schumacher heeft gezegd dat insiders van diverse F1-teams hem hebben verteld dat er verschillende brokstukken zijn gevonden in de buurt van de vangrails in Bakoe. Het circuit heeft altijd voor spektakel gezorgd, maar de Grand Prix van Azerbeidzjan van dit jaar leidde tot ernstige bezorgdheid op het gebied van veiligheid.

Lance Stroll en Max Verstappen kregen op het rechte stuk van het circuit op hoge snelheid te maken met een klapband, gevolgd door een harde crash in de muur.

Stroll beleefde zijn crash net over de helft van de race, Verstappen enkele ronden voor het einde van de race - terwijl hij op het punt stond de race te winnen. Er is een brede overtuiging in de F1-paddock dat beide coureurs veel geluk hadden en mogelijk aan een ernstig ongeval zijn ontsnapt.

Pirelli is bezig met hun onderzoek, maar het eerste bericht van hen is dat ze vermoeden dat troep op het circuit de oorzaak zou zijn van beide crashes.

Gerucht Schumacher

Die theorie is sterker geworden nadat Ralf Schumacher het soort brokstukken benoemde dat teams op het Baku City Circuit zouden hebben gevonden.

Ralf Schumacher: "Pirelli moet vrijdag een slecht voorgevoel hebben gehad, ze hebben niet voor niets de bandendruk verhoogd", zegt Schumacher tegen Speedweek. Daarbij verwijst hij naar Pirelli's beslissing en dringende adviezen om de bandenspanning te verhogen na de vrijdagtraining.

Ralf Schumacher: “Ik zou echter voorzichtig zijn met het aanwijzen van de oorzaak. Ik heb van teams gehoord dat de baan extreem vies was. Naast de vangrails lagen wat oude spijkers en andere dingen. Er vlogen veel voorwerpen in het rond."

Schumacher had vooral sterk het vermoeden dat zo'n brokstuk of oude spijker de lekke band bij Lance Stroll moet hebben veroorzaakt. De Canadees kreeg als eerste een klapband toen zijn linkerachterband in ronde 30 kapot ging.

Wat Verstappen betreft vindt Schumacher dat Pirelli daar gedegen onderzoek moet doen en met heldere antwoorden moet komen.

Schumacher: "Ik vermoed dat bij Stroll zoiets zijn crash heeft veroorzaakt, omdat er op dat moment geen ongeluk was gebeurd waarbij hij door koolstofonderdelen van andere auto's had kunnen rijden. Ik ben er niet zeker van of dezelfde oorzaak ten grondslag ligt aan de crash van Verstappen. De analyse van Pirelli zal uiteindelijk de oorzaak aan het licht brengen."

Kees van de Grind was jarenlang bandengenie in dienst van Bridgestone en vertrouweling van Michael Schumacher bij Ferrari. Hij pleitte er in RTL Slipstream deze week voor dat de FIA kennis in huis haalt en ook zelf onderzoek doet. Volgens hem is Pirelli dat haar eigen banden onderzoekt als een slager die zijn eigen vlees keurt. 

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Moet Ralf nog ergens sponsor deals onthullen?

    • + 0
    • 10 jun 2021 - 07:53
  • Ik heb gehoord dat Pirelli vindt dat teams geen spijkers op laag water moeten zoeken

    • + 2
    • 10 jun 2021 - 08:08
    • Spijker op zijn kop.

      • + 1
      • 10 jun 2021 - 08:32
    • CTRA

      Posts: 3.599

      Zou zo maar kunnen, maar pin me er niet op vast.

      • + 1
      • 10 jun 2021 - 08:44
    • Zegt een : ijzervreter lol :)

      • + 0
      • 10 jun 2021 - 20:42
  • CBR600F

    Posts: 609

    Tuurlijk, geef Victor Muller maar weer de schuld ;)

    • + 1
    • 10 jun 2021 - 08:17
  • Snork

    Posts: 11.204

    Ik vind het een vreemd verhaal. Op dat circuit werd ook de F2 gereden, zijn er diverse trainingen en kwalificaties afgewerkt. En dan zou het probleem precies in de race optreden, notabene op dat deel van de track waar iedereen rijdt en nog niet eens een meter naar links of rechts. Waarom gaat de band van Stroll en Max dan wel kapot, en van alle andere rijders niet?
    Rare situatie.

    • + 4
    • 10 jun 2021 - 08:18
    • Akkoord. De klapband was plots zonder enige verwittiging zowel bij Stroll als bij Max. Het karkas is dan de meest plausibele oorzaak.

      Straf dat Pirelli na alle dure aanpassingen (aero en nieuwe banden) dit nog steeds niet onder controle hebben.

      De idee van Kees is absoluut nog niet zo gek. Hoog tijd voor de FIA om ermee verder te gaan en ook daar een eigen bandenexpert in te schakelen. Die kan ook volgend jaar en de jaren nadien van pas komen.

      • + 2
      • 10 jun 2021 - 11:08
  • tour71

    Posts: 872

    Ik snap niet dat ze de baan schoonvegen met borstels, wil je zooi echt goed opruimen dan zouden ze met lucht de baan kunnen schoonspuiten. Doe ik in mn tuin ook.

    • + 0
    • 10 jun 2021 - 08:22
    • CTRA

      Posts: 3.599

      Maar jouw tuin is dan ook uitermate smerig.
      🤪😉

      • + 1
      • 10 jun 2021 - 08:47
    • Snork

      Posts: 11.204

      In mijn tuin rijden geen F1 auto’s, dus ik veeg m’n stoepje. 😉

      • + 0
      • 10 jun 2021 - 11:53
  • Numnum

    Posts: 2.641

    “Ik zou echter voorzichtig zijn met het aanwijzen van de oorzaak”. Om vervolgens zelf van alles te gaan lopen blaten.
    Lol

    • + 2
    • 10 jun 2021 - 09:08
  • Dit is spijkers op laag water zoeken.

    • + 0
    • 10 jun 2021 - 09:21
  • Die spijkers zijn er vermoedelijk gelegd door Marcus Winkelhock

    • + 0
    • 10 jun 2021 - 09:39
  • "Okay Lewis, Hammertime"

    • + 6
    • 10 jun 2021 - 09:48
  • Ik heb wel m'n blauwe overall daar staan uitkloppen, zal er dan toch?
    Ik had wel mijn mondkapje er nog uitgehaald....nou ja, we praten er niet meer over.

    • + 1
    • 10 jun 2021 - 10:07
  • Skimi

    Posts: 515

    En niemand van de fia of van de teams die tijdens de inspectie of trackwalk dacht 'he wat doen die spijkers daar?!' Of hebben ze allemaal met het voetje de spijkers onder de vangrail geschoven waarna alleen stroll en verstappen in de race op dusdanig plooibare banden reden dat ze zich met een paar millimeter onder de vangrail frommelden en dus die spijkers oppikten?
    Geloof er niks van

    • + 0
    • 10 jun 2021 - 10:25
  • jd2000

    Posts: 4.808

    Pirelli hoeft het niet meer te onderzoeken, want Ralf weet het al. Persoonlijk denk ik dat Bottas het heeft gedaan.......

    • + 0
    • 10 jun 2021 - 11:28
  • But Max didn’t nailed it ..

    • + 1
    • 10 jun 2021 - 13:03
  • Het kan ook dat er iemand langs het circuit met een luchtbuks op banden heeft staan schieten ;). De gebouwen staan daar dicht genoeg voor bij. Alhoewel, knappe schutter die tot twee keer toe de linker achterband van een auto weet te raken die met 300+ km/u voorbij sjeest...

    • + 0
    • 10 jun 2021 - 14:41

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar