user icon

5 jaar geleden: Max Verstappen wint eerste race met Red Bull Grand Prix van Spanje

  • Gepubliceerd op 15 mei 2021 15:41
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra

Vandaag is het precies 5 jaar geleden dat Max Verstappen zijn debuut maakte bij Red Bull Racing. Een debuut dat iedere Formule 1-fan zich altijd nog zal herinneren. Als 18-jarige won de Nederlander de Grand Prix van Spanje, waarmee hij de jongste winnaar ooit werd in de F1.

Het was een bijzondere dag, 5 jaar geleden. Mercedes was dominant, maar een kans op het podium zou toch misschien mogelijk moeten zijn. Uiteindelijk door het verloop van de race duidelijk dat er veel meer inzat dan alleen het podium. Dat Verstappen direct zijn eerste race bij een topteam won, was echter bijzonder te noemen, en ook de manier waarop.

Wil je het raceverslag nog eens lezen, of de foto's van die dag bekijken? Hieronder hebben we een selectie gemaakt.

Max Verstappen vervangt Kvyat bij Red Bull Racing
Startgrid Grand Prix van Spanje 2016
Max Verstappen wint Grand Prix van Spanje
Jos Verstappen: "Dit is ongelofelijk"
Max Verstappen: "Dit is geweldig!"
Moeder Max Verstappen: "Ik heb alleen maar gehuild van blijdschap"
Olav Mol: "Dat ik dit mee mag maken als commentator"
Kimi Raikkonen: "Blij voor Max Verstappen, teleurgesteld in mezelf"
Sebastian Vettel: "Dit is de dag van Max"
Horner: "Lof voor manier waarop Jos Verstappen Max heeft begeleid"
Ricciardo: "Strategie kostte mij de overwinning"

Foto's - de historische overwinning van Max Verstappen in Spanje 2016

Foto's Spanje 2016

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Prachtig moment, prachtige overwinning.

    Natuurlijk mede mogelijk gemaakt door Lewis en Nico, maar daarna verder geheel op eigen kracht verdiend gewonnen! Kippenvel moment nog steeds!

    • + 1
    • 15 mei 2021 - 15:48
    • F1FAN76

      Posts: 594

      Het was inderdaad vast niet gelukt als Rosberg en Hamilton elkaar er niet hadden af geramd. Maar een geweldige prestatie was het sowieso! Je kan het dit seizoen goed zien hoe lastig het is om voor een nieuw team te gaan rijden. Kijk maar naar Perez, Ricciardo, Sainz en Vettel. Ze hebben het allemaal moeilijk. En die "snotneus" van 18 stapte even in en won gelijk :-)

      • + 2
      • 15 mei 2021 - 16:24
  • Snork

    Posts: 11.270

    Willen jullie ook zo’n terugblik over Lance Stroll maken? Namens Ouw en Snork en de hele Lance fanclub alvast hartelijk dank.

    • + 3
    • 15 mei 2021 - 16:49
    • En ik heb al zat aangedragen Snork, maar ze doen er niets mee.
      Snap jij dat nou?

      • + 1
      • 15 mei 2021 - 19:17
    • Snork

      Posts: 11.270

      Corrupte bende Ouw, we moeten meer dokken, anders blijft het hier Max voor en Max na.
      Ik ga wel een crowdfunding actie starten. En helpt dat niet, dan zuipen we de binnengehaalde centen op tijdens de fanclub dag.

      • + 1
      • 15 mei 2021 - 19:41
  • Over 5 jaar "15 Mei, de legendarische dag dat zowel Max als Veekay hun eerste overwinning boekten".

    • + 1
    • 15 mei 2021 - 18:00
    • Denk je? Hier komen we vanavond/morgen nog even op terug. ;-)

      • + 0
      • 15 mei 2021 - 19:16
    • Yohee, Yohoo, Veekay flikt het gewoon 🤣

      • + 2
      • 15 mei 2021 - 22:32
    • Echt niet te geloven!! Super!!

      • + 0
      • 15 mei 2021 - 22:57
    • Kijk!
      Speciaal daarvoor nog even je post terug gezocht!
      Good job!

      • + 0
      • 15 mei 2021 - 22:58
    • Hier jouw voorspelling.

      Tweet

      • + 0
      • 15 mei 2021 - 22:58
  • Fchandoe

    Posts: 167

    Puur geluk. Max wordt opgehemeld bij een overwinning die hem in de schoot is geworpen.

    • + 3
    • 15 mei 2021 - 18:19
    • Het uitvallen van de benz boys was zeker boffen. Al zou je ook kunnen stellen dat lewis en nico op dat moment minder goed waren doordat ze elkaar van de baan af kegelden.

      Maar de mazzel van de uitval van de mercs daar gelaten was het winnen van die race een buitengewoon knappe prestatie, waarbij zowel de ferrari's en ricciardo verslagen moesten worden.

      • + 1
      • 15 mei 2021 - 18:54
    • jd2000

      Posts: 4.819

      Puur geluk? Misschien moet je de reacties van Lauda, Coulthard en de gehele sportpers er eens op nalezen. Wat een lachwekkende reactie

      • + 3
      • 15 mei 2021 - 19:38
    • NicoS

      Posts: 12.642

      @JD,
      Denk dat de opmerking een gevalletje sarcasme is......;)

      • + 0
      • 15 mei 2021 - 21:43
  • Compliment aan de redactie!
    Leuk om die artikelen van vijf jaar geleden nog eens terug te lezen.
    Ook van de namen van oud forumleden bij de reacties zoals Jean Alesi en Larry Perkins.

    • + 0
    • 15 mei 2021 - 19:06
  • Joeppp

    Posts: 4.357

    Ik ben een absolute Verstappen fan en dat was ik toen ook door zijn werk bij STR maar die overwinning in Spanje deed mij niet zoveel gek genoeg. Het was meer een opluchting dat hij goed genoeg was voor RedBull dan dat ik stond te juichen. Al het gedoe er omheen irriteerde mij ook ( de bekende nederlanders die in 1x F1 werden). Daarnaast was er direct een ander probleem namelijk dat een overwinning de standaard was geworden waardoor heel veel races daarna minder leuk werden en zelfs teleurstellend.

    • + 4
    • 15 mei 2021 - 19:09
    • snailer

      Posts: 5.375

      Tsjah joeppp. Meelopers heb je altijd. Ik was er van overtuigd dat hij goed genoeg was voir Red Bull. Maar ik had nooit verwacht dat hij ook maar in de buurt van Ricciardo kon komen. De eerste meter van Verstappen in die Red Bull was in VT2. Hij had een paar dagen alle procedures in de kop te stampen.

      Ik vond het ondenkbaar dat hij ook maar in de buurt van het podium zou kunnen komen.
      Hoe dan ook vond ik het 1 van de aller spannendste races.

      En wat ik nog kwijt wilde. Ik stoor me niet aan randfiguren. Stoor ik me toch dan doe ik er wat aan of ik kijk niet meer. Ik kijk nu niet meer naar Ziggo bijvoorbeeld.

      • + 0
      • 15 mei 2021 - 19:47
    • snailer

      Posts: 5.375

      Moet VT1 zijn....

      • + 0
      • 15 mei 2021 - 20:04
  • In die tijd al rijp voor de wereldtitel. Het is dat die benzen nog heersten en nu ook. Maar toen zag je al waar je mee te maken had.

    • + 0
    • 15 mei 2021 - 21:40

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.267
  • Podiums 47
  • Grand Prix 125
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar