user icon

Helmut Marko baalt: "Max Verstappen maakte fout door pit in te rijden zonder call van het team"

  • Gepubliceerd op 09 mei 2021 17:19
  • comments 37
  • Door: Brick van Boxtel

Helmut Marko, de motorsportadviseur van Red Bull Racing, was na de race niet te spreken over de communicatie tussen Max en zijn engineer.

Helmut Marko beweerde namelijk dat Verstappen zonder enige aanwijzing naar binnen ging om te pitten. Hierdoor waren de banden niet op tijd buiten voor de pits. Verstappen verloor hier ongeveer 2 seconden mee. "Als er zo'n supercoureur in de beste auto zit, dan heb je geen kans. We moeten snelheid vinden in de race", vertelde Helmut tegen Sky Duitsland.

Vervolgens zei hij: "Verstappen kwam naar binnen zonder een call van het team, met een beetje miscommunicatie. Hierdoor waren de banden en de monteurs nog niet klaar voor de pitstop."   

Hieronder de beelden:

Reacties (37)

Login om te reageren
  • Is goed Marko, ga jij dan je strategen ook ff een schop geven.

    • + 6
    • 9 mei 2021 - 17:25
    • Red Fool

      Posts: 240

      Inderdaad, dit soort idioot hobbyisme hoort niet thuis in een miljoenensport.

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 17:27
    • F1FAN76

      Posts: 594

      Ja, en Adrian Newey dat hij die auto sneller moet maken. Marko mag blij zijn met een rijder als Max want ze zijn ondertussen al weer zo langzaam dat ze zonder Max niet eens op het podium waren gekomen.

      • + 2
      • 9 mei 2021 - 17:40
    • Dale U

      Posts: 1.067

      Er zijn wat vacatures ontstaan in Milton Keynes, tenminste als ik het mocht zeggen, een beetje veel conservatief daar bij RB.

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 17:50
    • Strategies is er iets verkeerd gegaan Merc houd geel over voor de race en RB rood .

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 18:40
    • Supa

      Posts: 2.003

      Marko kan naast engineers, ook wat enkele strategen van Mercedes gebruiken.

      • + 2
      • 9 mei 2021 - 19:31
  • In mijn ogen had Verstappen direct eens voor rode banden moeten gaan en de Pace van Hamilton aan moeten gaan houden. Had denk ik best gekund.

    • + 5
    • 9 mei 2021 - 17:30
    • Hamilton was niet te houden vandaag, al het andere tactische geneuzel is niet relevant.

      • + 10
      • 9 mei 2021 - 17:32
    • Schumi86

      Posts: 150

      yep dat was de enige optie, zat er op te wachten maar helaas.

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 17:32
    • Die Benz was oppermachtig. Maar dat wisten degenen die vrijdag de VT hebben gekeken ook al….

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 19:34
  • Joeppp

    Posts: 4.353

    Je kan mij niet vertellen dat er als er 3 klaarzitten met banden en 1 niet dat niemand wist dat ie kwam. Dat je geen box box hoort op de radio is waarschijnlijk om Mercedes niet wijzer te maken.

    • + 6
    • 9 mei 2021 - 17:34
    • Polleke2

      Posts: 47

      Ja precies heeft er gewoon een zitten snurken.

      • + 1
      • 9 mei 2021 - 17:40
    • Sauber

      Posts: 80

      Hij was even naar de plee misschien?

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 17:40
    • Joeppp

      Posts: 4.353

      12 seconden tussen het binnen rijden van de pits en de stop. Als hij bijna stopt zie je de man links voor ook nog aan komen remmen met een band. Het was gelukkig niet zo als in Amerika een paar jaar geleden maar ergens ging er iets niet goed. Als ze hte niet wisten hebben ze razendsnel gereageerd ( binnen 10 seconden) maar ik denk eerder dat ze er wel klaar voor waren maar nog niet de definitieve call hadden gehad. Het zijn wel weer van die foutjes die je niet kan maken als je vecht voor de titel tegen Lewis, wie zijn fout het ook is geweest.

      • + 4
      • 9 mei 2021 - 18:23
    • maar dat maakt niet uit, naar binnen komen zonder een call is zoiezo een fout van max. hij heeft nog geluk dat er al wel een aantal mensen klaar stond voor dezelfde geld staan er niemand klaar en dan verlies die nog meer seconden.

      • + 2
      • 9 mei 2021 - 18:37
    • Ik zag twee monteurs te laat naar buiten rennen. Die zaten nog op hun telefoon te spelen? Max was not amused.

      Als Max op 1 punt net niet wk wordt kunnen terugkijken waar het is misgelopen... afgelopen weekend dus.

      • + 0
      • 10 mei 2021 - 12:49
  • zorba

    Posts: 1.498

    Wie komt nu binnen zonder zijn pitcher te verwittigen of call van de pitmuur, verstappen natuurlijk! Zo verspeel je het vetrouwen van je team in hun strategie

    • + 2
    • 9 mei 2021 - 17:41
    • Jane

      Posts: 391

      Er stonden 3 klaar en 1 niet ra ra

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 17:50
    • zorba

      Posts: 1.498

      De man van de linkervoorband was maar net op zijn plaats of hij was er al ,de jongens hebben al bij al goed gereageerd ,ze konden maar in actief schieten toen ze zagen dat ie de pit binnen reed, De reden was dat Max niet op de baan wou ingehaald worden

      • + 1
      • 9 mei 2021 - 18:48
  • gronkspike

    Posts: 21

    Als dit zo is dan is het wel een fout van Max, zo eerlijk moet je dan ook kunnen zijn. Het had voor het raceverloop achteraf niks uitgemaakt

    • + 2
    • 9 mei 2021 - 17:51
    • Polleke2

      Posts: 47

      En dan zou JP niks zeggen denk je?

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 17:58
  • Tja Helmut, die 2 seconden die je daar hebt verloren hadden het verschil gemaakt...?

    • + 1
    • 9 mei 2021 - 17:58
  • 1 klein foutje van Max...wat natuurlijk onzin was gezien dat er al 3 klaarstonden en 1 lag te slapen.
    RedBull maakt veel grotere fouten...strategisch dramatisch...en sind het vertrek van Ricciardo geen fatsoenlijke teamgenoot kunnen halen.

    Gooi dan Mazepin erin....zelfde resultaat als Perez..maar met het verschil dat Mazepin sr. een kapitaal heeft die hard nodig is bij het motor ontwikkel team .

    Dus rijke paydriver erin en het is een win win

    • + 2
    • 9 mei 2021 - 18:16
    • Drunt

      Posts: 405

      Cool king dit is je eerste reactie die je nuchter getypt hebt! Of het ligt aan mij, dat ik al je andere reacties dronken gelezen heb :/

      • + 1
      • 9 mei 2021 - 18:53
    • Uit dit bericht concludeer ik ook dat het niet aan Max lag:

      Max (over de radio): We will discuss after the race what went wrong (we zullen na de race bespreken wat er fout ging)
      Gianpiero Lambiase (race-engineer): Yes I know what happend (Ja ik weet wat er gebeurd is).
      Max: Yes it is ok (Ja het is ok)

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 21:14
    • NFS1

      Posts: 305

      Degene die achter moet plaatsen moet wachten tot Max voorbij is. Linksvoor hoeft niet te wachten, daarom is hij 1-2 sec eerder. Die laatste stond dus juist niet te slapen.

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 21:19
    • @Pietje Bull heisa om niks dus...

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 21:34
    • @Schwantz, het is me al vaker opgevallen dat als er iets fout gaat bij het team ze het zelf nooit gedaan hebben. Altijd de fout op een ander afschuiven. Deze keer op Max.

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 22:30
    • @Pietje Ik vind Horner und Helmut ook vaak veuls te kritisch, terwijl het juist altijd Max is die keer op keer de kastanjes voor ze uit het vuur haalt.

      • + 1
      • 9 mei 2021 - 22:42
  • RB15

    Posts: 31

    Leuk Marko bespreek dit onderling, wat een hamsnurker die man. Ak jaren roepen we hebben de snelste auto en nou dit. SCHAAM JE.

    • + 3
    • 9 mei 2021 - 18:17
    • Oei hij valt Max af iedereen vol in de verdediging hier.

      • + 3
      • 9 mei 2021 - 18:37
  • oale

    Posts: 528

    Dr Marko beseft dat ze opnieuw achter de feiten aanlopen. Mercedes heeft weer haar voorsprong terug. Qua snelheid en bandenmanagement. En dat chagrijn ventileert hij steeds meer publiekelijk.

    Foutje? Zeker! Cruciaal? Nope. Daarvoor hoef je alleen maar naar het verschil in racesnelheid te kijken op mediums.

    Ik durf wel te stellen dat dit de eerste scheurtjes zijn in de relatie tussen Dr Marko en Max.

    Los daarvan irriteert mij publiekelijke kritiek sowieso. Niemand vindt het fijn om en publiek aangesproken te worden. Dat zal ook bij een teamsport niet anders zijn.

    • + 0
    • 9 mei 2021 - 18:31
  • Wordt helemaal geen call gemaakt om naar binnen te komen.. Beetje vreemd dus dat Max wel gaat, misschien dacht hij dat hij moest omdat ze het over de vleugelafstelling voor de volgende stint hadden?!?

    Uiteindelijk maakte het niks uit, hij heeft de race niet hierdoor verloren.. Zat er nog steeds voor na de 1e pitstops..

    • + 0
    • 9 mei 2021 - 18:54
    • nr 76

      Posts: 1.699

      Ja, dan had ie 8 sec voor Lewis gezeten ipv 6. Had Lewis er een ronde langer over gedaan om het gat dicht te rijden....

      • + 0
      • 9 mei 2021 - 20:36
  • Denzelmob

    Posts: 47

    Marko kijk in de spiegel aub. Redbull is strategisch gewoon een flop. En Perez al helemaal. Heb je ook niks aan. Word een moeilijk jaar voor max. Helaas alweer.

    • + 0
    • 10 mei 2021 - 00:55
  • Op het stuur zit bij RBR een "Pit Confirm" knop, wellicht heeft Max deze net voor het ingaan van de pit ingedrukt. Zo zou geen "call" nodig zijn geweest en maakte hij ze bij Merc niet wijzer dan ze al zijn. Dit was natuurlijk een last-second besluit van Max, die merkte dat hij de leiding op het eerstkomende rechte stuk ging verliezen. Als het werkelijk zo is gegaan vind ik dat alleen maar slim.

    • + 0
    • 10 mei 2021 - 10:03
  • Max raakt mogelijk gefrustreerd, dit herken ik niet, hij heeft gemerkt dat hij de MB van LH niet achter zich kon houden, en zoals Max zelf heeft gezegd, hier in Barcelona zouden we het gaan zien! Niks daarvan de updates van RB hebben niet echt iets gebracht wat heeft geholpen, er is zeer zeker meer aan de hand, en we horen het niet, wellicht kan Jos meer duidelijkheid brengen, want het gaat zo niet lukken! Behoudens incidentele overwinnen zoals bv Monaco ed. Seizoen duurt nog lang, maar zo ga je niet van LH en MB winnen!

    • + 0
    • 10 mei 2021 - 10:58

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.267
  • Podiums 47
  • Grand Prix 125
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar