user icon

Coulthard wedt op Verstappen voor wereldkampioen 2021

  • Gepubliceerd op 10 apr 2021 14:11
  • comments 22
  • Door: Bo Brautigam

Uit de wintertest en de eerste race van het 2021 Formule 1-seizoen kwam duidelijk naar voren dat de Red Bull Racing (tot nu toe) over de snelste wagen beschikt. Max Verstappen sloot de wintertest als snelste af, en wist alle drie de vrije trainingen als snelste af te sluiten, met als kers op de taart een dominante pole position. Ondanks het feit dat Lewis Hamilton de eerste race van het jaar wist te winnen, wedt oud Formule 1-coureur David Coulthard alsnog dat Max Verstappen het kampioenschap zal pakken. 

"Max komt eraan, Max is de te kloppen man op dit moment", zo vertelt de Schot. "Ik denk dat dit zijn jaar is voor het kampioenschap." Indien dat de Nederlander lukt, is hij de enige niet-Mercedes coureur van het hybride-tijdperk die een kampioenschap heeft weten te winnen. Coulthard is niet alleen de spreken over de Nederlander, maar zo ook over zijn teamgenoot Sergio Perez

"Sergio is een onwijs ervaren coureur", zo vertelt Coulthard verder aan Ziggo Sport. "Ik denk dat hij de juiste man is voor het tweede Red Bull-zitje. Hij heeft de volwassenheid om in te zien dat erg weinig mensen Max aankunnen."

Ook al kende Perez een lastig eerste weekend, Coulthard is toch van mening dat Perez het goed zal doen bij Red Bull Racing. Perez wist niet in Q3 te komen, en moest ook de race van de pitstraat starten. Echter, hij wist zichzelf terug naar de vijfde plek te rijden. "Perez kende alle details van de Racing Point - het is net alsof hij een nieuw vriendinnetje ontmoet. Hij moet nu blindelings weten waar alle knopjes zitten. Geef hem zes maanden, en dan zal hij een uitstekende teamgenoot zijn voor Max Verstappen. 

Volgende week zal de Formule 1 afreizen naar Imola, waar de tweede race van het seizoen gereden zal worden op het Circuito Enzo E Dino Ferrari Di Imola.

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Mugello

    Posts: 332

    Coulthard zegt dit in een Nederlands programma....

    Los daarvan. Er is een race geweest. Mercedes en Red Bull lagen op de zondag in Bahrein dichtbij elkaar. Om nu te stellen dat Red Bull eventjes zomaar kampioen wordt, vind ik te vroeg voor.

    • + 7
    • 10 apr 2021 - 14:26
    • Inderdaad ,

      Na 5 races weten we meer .

      • + 0
      • 10 apr 2021 - 14:32
    • RBH2019

      Posts: 2.855

      Hij heeft de woorden "eventjes zomaar" dan ook niet gebruikt, evenmin een Engelse variant daarvan...

      • + 5
      • 10 apr 2021 - 14:39
    • Mugello

      Posts: 332

      @RHB2019 ik citeer hem niet, maar krijg wel de indruk dat hij Red Bull de topfavoriet vindt. "The man to beat." Dat zeg je niet als je twijfelt. Ik twijfel vooralsnog wel totdat tegendeel bewezen is. Daarnaast is het afwachten hoe Max presteert indien er een spannende finale komt.

      • + 0
      • 10 apr 2021 - 14:57
    • Mercedes had zijn zaken niet op orde, maar bij Red Bull was het ook niet 100%:
      - in Q1 ging Max hard over een kerb waarbij hij schade opliep aan de bodem. Dat kostte ongeveer 0,1 seconde per rondje.
      - In de race bleek dat de verstelling van de demping van het differentieel kapot was, en de demping stond verkeerd waardoor bij het uitkomen van elke bocht de achterband aan de binnenkant van de bocht te warm werd.
      - Tijdens de race werd het vermogen teruggeschroefd, mede vanwege de te warme banden,

      Als dat allemaal niet was gebeurd dan was Max minstens 0,4 seconden per ronde sneller geweest. Dat zou ruim genoeg zijn geweest om in de eerste stint een voorsprong te pakken waarbij de undercut niet meer mogelijk was.

      • + 6
      • 10 apr 2021 - 16:32
    • @need5Speed

      Ik dacht dat tijdens de race de motor terugschroeven niet meer mocht? je moet de mode aanhouden die je tijdens de kwalificatie gebruikt of hoger .
      Ik weet wel dat Honda de motor heeft teruggeschroeft in dat weekeinde maar men heeft bij mijn weten niks over de race zelf gezegd.

      • + 0
      • 10 apr 2021 - 16:57
    • Ik dacht Marko had aangegeven dat men het vermogen had teruggeschroefd i.v.m. de temperatuur van de Honda PU. Waren dat nu dus eigenlijk de banden?

      • + 0
      • 10 apr 2021 - 17:05
    • @MO,

      "Ik dacht dat tijdens de race de motor terugschroeven niet meer mocht? je moet de mode aanhouden die je tijdens de kwalificatie gebruikt of hoger."

      Je moet dezelfde mode in de kwalificatie en de race gebruiken. Hoger mag dus absoluut niet.
      Je mag wel terugschroeven, als je een geldige reden hiervoor hebt en moet dit meteen aan de FIA melden. Daarna weer opschroeven mag natuurlijk niet.

      • + 6
      • 10 apr 2021 - 17:52
    • Heeft iemand überhaupt een schroevendraaier gezien?

      • + 0
      • 10 apr 2021 - 20:49
    • snailer

      Posts: 4.781

      De voorspelling werd hem in de mond gelegd. En Couldhart blijft een teaser voor alles.Bij Sky zou hij vast op hamilton hebben gewed. Ik vind dit behoorlijk uit zijn verband getrokken.

      • + 0
      • 11 apr 2021 - 10:34
  • walter33

    Posts: 707

    Dit word me wel een jaartje,een groot spektafel,zin in!!!!

    • + 2
    • 10 apr 2021 - 14:27
  • 6 maanden? ... (da's dus 10 oktober) Dan is, met nog 6 races te gaan, 't seizoen weer bijna voorbij.

    • + 0
    • 10 apr 2021 - 14:27
    • Tegen die tijd is Max al lang kampioen.

      • + 0
      • 10 apr 2021 - 14:54
  • Ik denk het ook. Mits de Honda heel blijft. Ik heb er al voor Bahrein 200 euro opgezet. Toen stond hij op 4 euro. Nu al een stuk lager.

    • + 1
    • 10 apr 2021 - 15:02
    • snailer

      Posts: 4.781

      Leuk! We hadden het er nog over in een chat over de wedkantoren.

      Van mij mag je er 800 opstrijken.

      • + 0
      • 11 apr 2021 - 10:39
  • Om het even wat David Coulthard zegt, voorlopig blijft het bij speculeren natuurlijk. We zijn tenslotte nog maar race 1 van mogelijk 23.

    Ik heb al eerder aangegeven dat consistentie de sleutel wordt voor het WK 2021. Dat is altijd een constante (los van gespeculeer) en dit jaar nog meer dan ooit. De 2de coureur kan daar een belangrijke rol gaan spelen - bij Max zal Sergio dat van bij de start van het seizoen wel zijn - Bottas pas een heel eind later en dat kan Max zeker helpen.

    De machtsverhoudingen RB/MB kunnen gedurende het jaar nog wisselen ifv de snelheid en efficiëntie van de upgrades die ze brengen gecombineerd met het type circuit. Laat maar komen - we tekenen toch allemaal voor een race zoals de eerste voor de rest van het seizoen!!

    • + 0
    • 10 apr 2021 - 15:12
    • Dat denk ik ook, dat vooral betrouwbaarheid van de auto gaat bepalen wie kampioen wordt dit seizoen.. Qua snelheid zullen Max en Lewis bijna altijd om P1 en P2 strijden, dus dan doet elke DNF erg veel pijn qua verloren punten.. Wat dat betreft schat ik de Mercedes nog steeds hoger in dan de Red Bull.. Max meteen weer problemen met diff en Sergio wiens auto uitvalt etc, maar we gaan het zien dit jaar..

      • + 0
      • 10 apr 2021 - 17:11
  • Als blijkt dat Red Bull met Max in de komende races ook erg snel zijn en die wel winnen dan kan het zomaar gebeuren dit jaar.. Ze hebben er in ieder geval in dit V6-hybride tijdperk nog nooit zo dicht bijgezeten in de 1e race als in Bahrein, dus ik snap het optimisme wel, maar kijk het nog even aan de komende races..

    • + 0
    • 10 apr 2021 - 17:03
  • Ik denk dat David alles even niet zo helder kan zien, op dit moment. Hij heeft schijnbaar nog steeds last van die taart van Max ;-)

    • + 0
    • 10 apr 2021 - 17:07
  • Ik zeg Lewis....mercedes zal hun raket wel weer op de rails krijgen

    • + 0
    • 10 apr 2021 - 19:30
    • Ik denk dat Lewis de trein mist, en Max de boot haalt.

      • + 3
      • 10 apr 2021 - 21:10
  • mordor

    Posts: 1.159

    Als Lewis, na een felle strijd met Max , het kamoioenschap wint, heb ik daar vrede mee. Maar vooralsnog ga ik uit van een straatfeest

    • + 0
    • 11 apr 2021 - 03:05

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.242
  • Podiums 46
  • Grand Prix 123
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar