user icon

FIA-president Todt: "Serieuze consequenties als Mazepin weer over de schreef gaat"

  • Gepubliceerd op 05 maa 2021 15:56
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

Jean Todt, voorzitter van de internationale autosportbond FIA, heeft Haas F1 Team-debutant Nikita Mazepin een waarschuwing gegeven. De jonge Rus kwam eind vorig jaar in opspraak door een video te delen waarop te zien was hoe hij een vrouw betastte. De kritiek op het gedrag van Mazepin was niet mals en er klonk zelfs een oproep om zijn toetreding tot de Formule 1 een halt toe te roepen.

In een interview met de Cambridge Union Society kreeg Todt de vraag of Mazepin niet van een aanstaand debuut in de Formule 1 weerhouden had moeten worden. "Om in de Formule 1 te mogen racen heb je een superlicentie nodig. En het is niet makkelijk om een superlicentie te verdienen, want daar moet je veertig punten voor verzamelen in de opstapklasses."

"Elke rijder die minstens veertig punten vergaart, kwalificeert zich zodoende om in de Formule 1 te racen. En Mazepin heeft daaraan voldaan. Waarom zou hij niet in de Formule 1 mogen rijden? Dat zou discriminatie zijn. Alleen als hij geen superlicentie had gehad, zou hij niet in de Formule 1 mogen uitkomen", luidde het antwoord van de Fransman.

Maar laat er geen misverstand over bestaan, Todt zal bij een nieuwe fout van Mazepin minder vergevingsgezind zijn. "Om eerlijk te zijn ben ik niet blij met de situatie. Hij is gewaarschuwd. Als hij nogmaals over de schreef gaat, volgen serieuze consequenties. Dat gezegd hebbende, het gaat wel om iets dat in zijn privéleven is gebeurd. Het was een ondoordachte en domme actie, ik kan alleen maar hopen dat hij ervan geleerd heeft."

Volgens eigen zeggen is dat het geval. Mazepin: "Ik heb weerzinwekkende gedrag vertoond. Ik heb mijn verantwoordelijkheid gepakt, ik heb ervan geleerd en ik kijk ernaar uit om dit jaar mijn leven te beteren en mijn naam te zuiveren. In de Formule 1 geld je als coureur opeens als voorbeeld voor jonge kinderen die tegen je opkijken. Daar hoort een bepaald gedrag bij. Dat heb ik niet gelijk laten zien, ik heb het me helaas te laat gerealiseerd. Ik ben niet blij met wat ik gedaan heb, ik ben er niet trots op."

Reacties (26)

Login om te reageren
  • "No more titty grabin for nikita" aldus Jean Todt

    • + 1
    • 5 maa 2021 - 16:02
    • Snork

      Posts: 10.504

      Hij steekt voortaan de hand in eigen boezem. Gnuif...

      • + 6
      • 5 maa 2021 - 17:08
    • Nou Pete, niet zo voorbarig, hij zet het alleen niet meer op social media.
      Ik denk dat hij er nog lustig op los 'grabt' ;-)

      • + 0
      • 5 maa 2021 - 17:23
    • Todt "Als Nikita nog één keer ongewenst titty's gaat lopen te knijpen is hij het haasje".

      • + 0
      • 5 maa 2021 - 21:32
  • Oja, kikkerkop moest er ook nog even zijn plasje overheen doen.
    Hij zal wel jaloers zijn.

    • + 4
    • 5 maa 2021 - 16:10
    • zjeeraar

      Posts: 114

      Denk dat dat wel mee valt, met Michelle Yeoh (o.a. Philippa Georgiou uit Star Trek Discovery) heeft hij al een aardige dame aan de haak geslagen :)

      • + 0
      • 5 maa 2021 - 16:14
    • Snork

      Posts: 10.504

      Maar misschien mag hij wel niet van die dames. Je weet wel, bloedmooi, maar van bil gaan, ho maar.

      • + 0
      • 5 maa 2021 - 17:08
    • @Snork;
      Precies!
      Todt hier en niet verder zegt ze dan 😉

      • + 4
      • 5 maa 2021 - 17:45
    • Hij is iets groter dan 'n kabouter, dus zal z'n lid wel evenredig zijn.

      Ik heb zelfs horen zeggen dat z'n pieleman zo klein is dat hij nog nooit bij 'n vrouwpersoon het vliesje heeft kapot geduwd.
      Let wel hé, van horen zeggen.

      • + 0
      • 5 maa 2021 - 18:15
    • @ Ouw Kleine mannen grote jannen ;-)

      • + 1
      • 5 maa 2021 - 18:34
  • AUDI_F1

    Posts: 1.742

    Daarom heeft de reserve rijder van Haas van alle reserve rijders degene die de meeste kans heeft om een race te mogen rijden.

    • + 1
    • 5 maa 2021 - 16:31
  • Kampsie

    Posts: 314

    Ik begin zowaar fan van Mazepin te worden. Al dat overdreven gedoe om die ene video. Mensen zijn ook gewoon een dieren ras en dit hoort bij ons paring gedrag. Meisjes dagen jongens uit en vise versa, het uiteindelijke doel van elk type levend wezen is voortplanting. Dat ik me er goddomme nog druk om kan maken ook, snap ik zelf dan weer niet. 😂

    • + 2
    • 5 maa 2021 - 20:25
    • kortvdl

      Posts: 1.051

      Naja laten we eerlijk zijn, die video was de druppel die de emmer voor velen deed overlopen.

      Onbehoorlijk gedrag op en naast de baan heeft deze jongen een reputatie gegeven. Dusja dan is het best logisch dat de hele meute erop springt.

      • + 0
      • 6 maa 2021 - 10:02
    • best logisch of best sneu? de publieke schandpaal is sowieso al een vrij bedenkelijk iets, de samenstelling van de jury is echter nog veel zorgwekkender. Een stelletje hypocriete, jaloerse, sensatiebeluste kleuters.

      • + 1
      • 6 maa 2021 - 10:36
    • kortvdl

      Posts: 1.051

      Oke dus als je iemand zijn gedrag afkeurt en daar je mening over geeft ben je een :
      Een hypocriete, jaloerse, sensatiebeluste kleuter.

      Bedankt, weer wat geleerd!

      • + 1
      • 6 maa 2021 - 11:41
    • is geen kwestie van leren, maar afleren.

      • + 0
      • 6 maa 2021 - 12:25
  • jd2000

    Posts: 4.626

    Het moet niet gekker worden, al die deugmensen hangen me ondertussen de strot uit. FIA heeft zelf een voorzitter gehad die in ss kostuum naar de hoeren gaat. En die club gaat het opeens over moraal hebben? Mazepin is een onbeschofte over het paard getilde vlegel, maar zo'n openbare terechtstelling die hij ondertussen al weken ondergaat verdient hij niet.

    • + 4
    • 5 maa 2021 - 21:26
    • jd2000

      Posts: 4.626

      By the way, Todt kletst uit z'n nek. FIA heeft geen enkele bevoegheid om daar iets aan te doen.

      • + 2
      • 5 maa 2021 - 21:28
    • Britse aristocraat Max Mosley ....- typisch geval van moraalridder gedrag die nadien zelf op de blaren ritst. Uiteindelijk heeft dat meer dan zijn job gekost maar die man had wel veel bijgedragen aan F1 vnl op gebied van veiligheid. Hij kon ook nuance brengen en samenspraak van teams en rijders, iets wat zijn voorganger Balestre totaal ontbrak.

      Van "Marsepein" verwacht ik geen enkele positieve bijdrage....

      • + 0
      • 6 maa 2021 - 00:32
    • Arie54

      Posts: 3.658

      Mee eens, want uiteindelijk gaan 'we' wel racen in landen als Saudi Arabië, Bahrain en Abu Dhabi. Weliswaar landen met een enorme autosport traditie, maar toch...

      • + 0
      • 6 maa 2021 - 13:52
  • zeer hypocriet van todt....mannetje die zelf wel bij de paus op de koffie ging.....en de paus heeft nou niet echt een schoon geweten

    • + 0
    • 6 maa 2021 - 09:13
  • Arie54

    Posts: 3.658

    Geldt dat dan ook voor Lewis als die weer eens een politiek statement maakt?

    • + 1
    • 6 maa 2021 - 09:28
    • Numnum

      Posts: 2.450

      Raadt eens ;)

      • + 1
      • 6 maa 2021 - 09:57
    • Boy B

      Posts: 69

      Lewis gaat nu niet knielen, maar bukken.

      • + 2
      • 6 maa 2021 - 12:34
  • Numnum

    Posts: 2.450

    Dus de les is?
    Telefoons uitzetten voordat je tietjes gaat graaien.
    Opgelost

    • + 1
    • 6 maa 2021 - 09:56
  • Das Haus

    Posts: 114

    Wat een huilbaby's bij de FIA....laat die man gewoon lekker tietjes knijpen in z'n vrije tijd. Dat zijn privézaken.

    • + 0
    • 6 maa 2021 - 18:36

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 0
  • Podiums 0
  • Grand Prix 2
  • Land RU
  • Geb. datum 2 maa 1999 (22)
  • Geb. plaats Moskou, RU
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel