user icon

Hamilton roemt mentale kracht Bottas: "Hij verdient respect"

  • Gepubliceerd op 08 jan 2021 15:05
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

Mercedes-coureur Lewis Hamilton is in de bres gesprongen voor zijn teamgenoot Valtteri Bottas. De twee zijn al vier jaar stalgenoten, maar telkens is het Hamilton die de show steelt en Bottas die een bijrol vertolkt. Afgelopen seizoen kwam daar ook een soort van vernedering bij, met talent George Russell die eenmalig instapte en meteen op weg was om Bottas te verslaan.

Geklungel van Mercedes in de pitstraat voorkwam een totale blamage voor de Fin, maar de kritiek op Bottas was er na afloop niet minder om. Sowieso presteerde hij in de slotfase van het voorbije seizoen maar matig, Bottas leek rijp voor de sloop. De Fin werd echter gesteund door Mercedes en ook Hamilton neemt het nu voor hem op.

"Valtteri verdient respect", begint de zevenvoudig wereldkampioen. "Het is ook niet makkelijk om mijn teamgenoot te zijn, weet je? Maar Valtteri staat er elk weekend weer, met dezelfde mentaliteit en zonder te zeuren of te klagen. Hij legt de schuld nooit bij de auto, hij zoekt het steeds bij zichzelf. Ik ken geen andere coureur die dat doet. Mentaal is hij een van de sterkste rijders van het veld."

Bottas 2.0

In de media verschenen de voorbije jaren in de aanloop naar een nieuw seizoen telkens berichten dat Bottas zichzelf opnieuw uitgevonden had in een poging om Hamilton nu wel te verslaan, Bottas 2.0 of 3.0. De Fin weet zichzelf daadwerkelijk steeds te verbeteren en dwingt Hamilton daarmee om hetzelfde te doen, bezweert de Engelsman.

"Valtteri wordt elk jaar sterker. Ook ik heb de verhalen over Bottas 2.0 gelezen en elk jaar zie je hem de lat ook steeds hoger leggen. Als je naar het voorbije seizoen kijkt, dan waren de marges in de kwalificaties kleiner dan ooit. Het gat in de kwalificaties heeft hij al gedicht en dat maakte het erg uitdagend. Mijn consistentie heeft afgelopen jaar het verschil gemaakt, maar het zat echt heel dicht bij elkaar", aldus Hamilton.

Reacties (26)

Login om te reageren
  • haha 'hij verdient respect' .... Hij verdiende een aantal overwinningen die door team orders naar Lewis gingen.
    Niet dat Bottas zoveel meer respect verdient, maar wel zeker dat Lewis een hele vracht minder verdient.

    • + 3
    • 8 jan 2021 - 15:33
    • Aadfanaat

      Posts: 659

      Op welke races doel jij, los van de order in 2018? De beslissing viel te begrijpen aangezien Bottas niet eens meedeed om de titel.

      • + 1
      • 8 jan 2021 - 17:58
  • Och och wat veren in het achterste van zijn slaaf. Sir Hamilton lul niet. Respect waarvoor? 9 overwinningen in een superieure auto? kom kom, dat verdient geen respect. Hij komt gewoon dik tekort die Bottas, op alle fronten, maar zeker wat race-craft betreft, dat heeft hij geen.

    • + 4
    • 8 jan 2021 - 15:45
  • Der is geen één F1 coureur die mijn respect verdient, Bottas niet, Lewis niet, Max niet, helemaal niemand.

    Ik heb alleen respect voor degenen die onbaatzuchtig 'n ander helpt, zorg, ambulance medewerkers, brandweer, forumleden, ja, noem ze maar op.

    • + 4
    • 8 jan 2021 - 15:47
    • er zijn zeker wel een paar coureurs die mijn respect verdienen, Valtteri Bottas hoort daar echter niet bij, hij is op geen enkele manier een bedreiging voor zijn teamgenoot en daarmee is Valtteri mede debet aan het feit dat de F1 zo saai is

      • + 1
      • 8 jan 2021 - 15:51
    • Dat is zo Pete, en buiten de F1 is Bottas ook al geen leutmaker.
      Kijk, zo'n Mazepin laat zich buiten de F1 ook nog gelden, links en rechts tiet of kont pakken, daar heb je wat aan.
      Bottas gaat rallyrijden, wat is daar nou aan....

      • + 0
      • 8 jan 2021 - 15:59
    • Snork

      Posts: 11.313

      Ik had wel respect voor de tweet vorig jaar van Bottas, waarbij hij achter een BBQ een enorme steak aan het grillen was met daaronder #notvegan
      Vond ik wel grappig.

      • + 5
      • 8 jan 2021 - 15:59
    • @Ouw
      Dan zul je wel enorm veel respect hebben voor Lance.
      Zo onbaatzuchtig dat hij zijn eigen prestaties opoffert, podiumplaatsen en zelfs overwinningen uit handen geeft, zodat zijn teamgenoot ze kan pakken en daarmee een plekje bij Red Bull kon afdwingen. Werkelijk prachtig van Lance! Ik wordt er emotioneel van. :')

      Eddy.

      • + 0
      • 8 jan 2021 - 17:29
    • Nondepin Eddy, die was ik straal vergeten; voor Lance heb ik wel respect.

      • + 1
      • 8 jan 2021 - 18:25
    • Van respect kan je niet eten zei een doorgesnoven NL complotdenker ooit.

      • + 0
      • 8 jan 2021 - 20:02
  • Bij de buren Wolff;
    "Die dieptepunten waren niet te wijten aan zijn eigen prestaties, maar gewoon het gevolg van botte pech. Hoe vaak heeft hij niet aan de leiding van een race gelegen die hij waarschijnlijk zou hebben gewonnen, maar dan was er opeens weer een rode vlag? Of voordat hij een lekke band kreeg? Meerdere keren. Ik denk dat hij een handvol overwinningen meer had kunnen behalen."

    Ja hoor, maar respect heeft Wolffke wel. Of Bottas is wat goedkoper. Zeg 't maar.

    • + 0
    • 8 jan 2021 - 15:54
    • Nou ja, je kunt ook niet anders als respect opbrengen voor Bottas. Want geen normaal denkend mens zou voor de camera het op kunnen brengen voor het 5e jaar op rij weer te zeggen dat ‘dit zijn jaar gaat worden’. Dan ben je of een mega rasoptimist of simpelweg totaal het pad kwijt. En aangezien alleen de man waar de camera op gericht is gelooft dat ie ook maar een minieme kans heeft tegen Hamilton (of Russel😈) kies ik het laatste. Ik heb het al vaker gezegd; Mercedes kan zich Bottas veroorloven bij gebrek aan voldoende competitie door RBR en Ferrari. Maar ze komen een keer op de koffie. Hopelijk 2021 al.

      • + 2
      • 8 jan 2021 - 22:30
    • @Beemerdude mooi en goed verwoord.

      • + 1
      • 9 jan 2021 - 00:28
  • “ Maar Valtteri staat er elk weekend weer, met dezelfde mentaliteit en zonder te zeuren of te klagen.”
    Ja dit meen je?! Dit staat letterlijk in zijn contract zo....

    • + 0
    • 8 jan 2021 - 16:17
  • Numnum

    Posts: 2.662

    Ik vind Bottas mentaal ook sterker dan Hamilton.
    Mentale kracht is nl precies de zwakke plek bij Hamilton.

    • + 1
    • 8 jan 2021 - 17:14
    • @Numnum: ik mis je sarcasm smiley...😬

      • + 0
      • 9 jan 2021 - 15:14
  • Arie54

    Posts: 3.814

    Ach, zijn salaris zal het allemaal wel goed maken.

    • + 0
    • 8 jan 2021 - 17:27
  • Je teamgenoot omhoog praten om er zelf nog beter uit te zien voor de zogenaamde walstuurlui, over Russels prestatie heeft hij het liever niet.

    • + 3
    • 8 jan 2021 - 18:48
  • Bottas verdoet zn tijd met het ontwikkelen van steeds een nieuwe build. Ja Bottas 80proof dat zou een goeie zijn.
    Ik zou lekker helemaal los gaan en van mn relatieve jeugdigheid, rijkdom, en het goede leven genieten in plaats van zich stuk te bijten op iets wat niet gaat lukken. Lang leve de lol en in de raceweekends zie je wel waar het schip strandt. Enige gevaar is dat ie halverwege het seizoen niet meer in de cockpit past. In 2022 zit ie in ieder geval niet meer in die auto, tenzij ie WDC wordt, en dat gebeurt niet. Zelfs als Hamilton niet beschikbaar zou zijn want dan stapt Russell in 😂

    • + 1
    • 8 jan 2021 - 19:59
  • Ik wacht wel op Bottas 5.1 misschien zijn daar de bugs eindelijk uit.

    • + 0
    • 8 jan 2021 - 20:22
  • zorba

    Posts: 1.499

    Je ziet wat respect betekend !kijk naar Amerika hoe één persoon alle zin voor respect voor eender wat te grabbel gooit. Fans zijn de meest respectloze mensen op dit moment alles mag ten voordele van hun Idool. Zelfs ziektes toewensen, nietwaar!

    • + 0
    • 9 jan 2021 - 09:30
  • Mugello

    Posts: 387

    Ik denk dat als Max, Lewis en Bottas in team zaten met drie waggies -dat kon vroeger - Bottas verpulverd zou worden op alle gebieden, omdat Lewis dan echt uitgedaagd wordt.
    Lewis weet dat Bottas op de zondag elke keer te verslaan is. Over een rondje kan elke coureur weleens dichtbij zijn teamgenoot komen. En helemaal in een auto op rails.

    • + 0
    • 9 jan 2021 - 11:02
  • John6

    Posts: 5.283

    Lewis zal bijtekenen, en die wil Bottas naast hem houden, dus bekende bandje wordt weer afgespeeld.

    • + 0
    • 9 jan 2021 - 12:21
    • nr 76

      Posts: 1.764

      Bandje?? Kom op, John, het is 2021 man!

      • + 0
      • 9 jan 2021 - 18:20

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.381
  • Podiums 53
  • Grand Prix 126
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park