user icon
user icon

van der Merwe - medical car rijder: "Dit hebben we nog nooit gezien"

  • Gepubliceerd op 29 nov 2020 16:09
  • comments 10
  • Door: Bo Brautigam

In bocht drie van de eerste ronde van de Grand Prix van Bahrein maakte Romain Grosjean een horror-crash mee. De Fransman raakte de vangrail met een hoek waardoor de VF-20 dwars door de vangrail schoot. Een grote vuurzee was het gevolg. 

Alan van der Merwe, rijder van de medische auto, zei daarover het volgende. "Dit was echt een grote verrassing voor ons", zo vertelt van der Merwe. "We hebben nog nooit zoveel vuur gezien. We moesten enigszins onze tijd nemen om alles goed te verwerken en kijken wat het beste was om te doen, waardoor Romain redelijk lang in het vuur zou zitten", zo vertelt Romain. "We voelden ons pas opgelucht toen we terugkwamen in de paddock en hoorden dat hij oké was."

Dr. Ian Robert was degene die Romain uit de auto heeft geholpen. Later hoorde we ook teambaas Günther Steiner van der Merwe bedanken: "Bedankt, echt. Ik was verbaasd hoe verschrikkelijk snel jullie konden reageren", aldus de Haas-teambaas.

Foto's Bahrein Grand Prix 2020

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 7.937

    Echte horror crash...
    Romain had zich zijn afscheidsrace toch anders en op een ander moment voorgesteld denk ik maar met deze uitkomst kan hij alleen maar dankbaar zijn.

    • + 1
    • 29 nov 2020 - 16:18
  • rafael

    Posts: 2.128

    Todo o mal que eu disse no passado sobre o Halo (que ficava feio).....hoje vou morder a língua muitas vezes ,a mãe do Jules Bianchi já enviou uma mensagem a dizer”o Halo foi introduzido depois da morte do meu filho,hoje salvou uma vida”

    • + 0
    • 29 nov 2020 - 16:21
    • Beetle

      Posts: 1.132

      En zo is het ook. Iedereen was erop tegen maar nu heeft Halo een leven gered.

      • + 0
      • 29 nov 2020 - 16:30
    • Elke keer als de Halo beschadigd raakt roept men keihard dat hij een leven heeft gered, wat natuurlijk onzin is.
      Bij deze crash echter ben ik daar nog het meest van overtuigd dat hij Grosjean letterlijk zn hoofd heeft gered.

      • + 3
      • 29 nov 2020 - 16:48
  • Grote klasse van die gasten, ook die Brandweerman was goed bij de pinken!

    • + 0
    • 29 nov 2020 - 16:27
    • LimboF1

      Posts: 4.616

      Welke brandweerman, die met de gele helm.....die veel te vroeg begon te spuiten en veel te weinig deed???

      • + 0
      • 29 nov 2020 - 18:45
  • Toch heeft Grosjean zichzelf weten te bevrijden, dat heeft hij alleen aan zichzelf te danken. Het is niet zo dat iemand de vlammen induikte en Grosjean uit de auto sleurt zoals men ooit deed bij Lauda en Peterson.
    Fire Marshalls deden het goed maar je zag dat het gewoon bleef fikken ondanks hevig bluswerk.

    • + 2
    • 29 nov 2020 - 16:52
  • LimboF1

    Posts: 4.616

    Sprakeloos was ik, bizar gewoon. Hoe dat cockpit in de vangrail zat, hij heeft geluk gehad dat de vangrail niet over de Halo zet.
    Want men zegt nu wel dat de Halo hem gered heeft, maar het ook zij einde kunnen zijn.
    Maar ik werd kwaad toen ik de marshals zag blunderen en zeker die met die gele helm, die andere moest ook geholpen door het medical team met de brandblusser. Maar die met de gele helm begon meters van de voren te spuiten en deed veel te weinig, wat een de dwaas.
    De helden zijn het medical team en niet de marshals in mij ogen.

    • + 0
    • 29 nov 2020 - 18:43
  • erik1

    Posts: 243

    En dan te bedenken dat die Alan van der Merwe ooit zelf er bijna niet meer was geweest. Ik herinner me een crash van hem in Superleague Formula op Brands Hatch waarbij hij gelanceerd werd en met zijn auto deels tegen die brug klapte boven dat bergafwaartse rechte stuk. Zou hij nu daarom deze baan hebben, omdat ie weet wat het betekent om zo afhankelijk te zijn van medische steun op een circuit?

    • + 0
    • 29 nov 2020 - 21:47
  • Ja, en OOK het geluk dat Romain niet knock-out ging zeg. Of je zou maar in het vuur jezelf niet los kunnen krijgen(paniek). Inderdaad zonder die Halo, poeh. Ook dat de auto nu als een pijl doorboorde.

    Ik vermoed wel dat ze deze drie-splijtende vangrails, wel even goed moeten gaan onderzoeken. Was het halverwege Halo opening gestopt, dan was Romain er ook niet uitgekomen.

    • + 0
    • 29 nov 2020 - 23:58

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 155
  • Podiums 1
  • Grand Prix 117
  • Land FR
  • Geb. datum 17 apr 1986 (34)
  • Geb. plaats Geneve, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel