user icon
user icon

Romain Grosjean oké na megacrash, wel lichte brandwonden

  • Gepubliceerd op 29 nov 2020 15:32
  • comments 18
  • Door: Brick van Boxtel

Haas-coureur Romain Grosjean is in goede staat, zo verklaart zijn team. Mogelijk heeft hij wel iets aan zijn rug.

De coureur werd aangetikt door AlphaTauri-coureur Daniil Kvyat en reed daarna vol in de muur. Zijn auto vloog in vlammen en wonder boven wonder kwam hij uit de auto. De coureur is momenteel nog in het ziekenhuis bij het circuit. 

 

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Mikeen

    Posts: 110

    Niet normaal, dat hij dit overleefd heeft zeg.

    • + 2
    • 29 nov 2020 - 15:36
  • Snork

    Posts: 9.572

    Gelukkig is hij ok, zonder halo was het over voor hem.
    Kvyat tikte hem inderdaad aan, maar kom daar niks aan doen. Grosjean stuurde zelf naar rechts waar Kvyat zat.

    • + 0
    • 29 nov 2020 - 15:37
  • harmtim88

    Posts: 122

    Mag ik door het in 2en breken van de auto en het daarbij vrijkomen van de brandstof twijfels zetten bij de betrouwbaarheid van de crashtests?

    • + 0
    • 29 nov 2020 - 15:38
    • kortvdl

      Posts: 1.039

      Freak-accident, ze kunnen nooit alles 100% testen.
      Blij dat Grosjean het overleefd heeft.

      • + 3
      • 29 nov 2020 - 15:44
    • M@X

      Posts: 630

      Ik denk dat het zelfs goed is geweest dat het in 2-en is gebroken. De survivorcel was intact.

      • + 2
      • 29 nov 2020 - 15:44
    • Skimi

      Posts: 462

      Persoonlijk zou ik zeggen dat het losbreken van de 2 stukken mss in sommige ongelukken wel positief is maar dat daarbij een tank scheurt mag natuurlijk niet gebeuren. Wat ik wel eens begrepen heb is dat de flexibele tankzak precies op dat breukvlak zit/onder de coureur en zal dan heroverwogen moeten worden nav dit ongeluk

      • + 0
      • 29 nov 2020 - 15:47
    • Nee... het gedeelte van de explosie/vuurzee scheurde van de monocoque... de monocoque is de crashtest...

      God allemachtig wat een klap en wat blij dat die lopend uitstapt.

      • + 0
      • 29 nov 2020 - 15:47
    • RBH2019

      Posts: 2.796

      Het in tweeën breken betekent dat de kracht van de impact wordt verdeeld. Als iets niet kan breken, is de klap veel harder. Dat er brandstof vrij komt is natuurlijk wel heftig, maar zoals gezegd kun je nooit 100% veiligheid garanderen.

      • + 1
      • 29 nov 2020 - 15:52
    • Sorry harmtim maar autosport blijft gevaarlijk. En niet alles is te voorkomen... het is een mega plus voor de FIA dat ze zover zijn dat dit zelfs te overleven valt. Ik denk dat het in wat voor een race auto dan ook einde oefening was geweest. Wat ze wel moeten onderzoeken is waarom hij door de vangrail ging en wat daar mogelijk te verbeteren valt...

      • + 0
      • 29 nov 2020 - 18:32
    • Het breken van de auto is "by design". Dit werd geïntroduceerd in het seizoen 1996, Martin Brundle gaf een demonstratie in zijn Jordan Peugeot tijdens de Adelaide Grand Prix. Dit dient om de impact te reduceren bij een mega impact.

      • + 0
      • 29 nov 2020 - 20:14
    • amx151

      Posts: 253

      Die tanks zijn gemaakt van kevlar vriend ....

      • + 0
      • 29 nov 2020 - 21:27
  • dat was een enorme crash!!! jesus! Goed te zien dat hij zelf relatief ok is!

    • + 1
    • 29 nov 2020 - 15:43
  • Grosjean heeft alle geluk van de wereld gehad dat hij nog bij bewustzijn was na deze klap, en daardoor nog zelfstandig (gordels los doen enz) uit die vlammenzee kon ontsnappen. Dit had anders zo gigantisch fout kunnen aflopen, moet er niet aan denken, pffff

    • + 5
    • 29 nov 2020 - 15:49
    • Ik dacht ook al... hoe kan die nog lopen... maar dat is natuurlijk adrenaline... maar die heeft daar morgen echt wel last van. Voor iedereen die niet begrijpt waarom dat langzame autotje de eerste ronde mee rijdt... hierom... wat een helden om die vuurzee in te gaan en romain eruit te begeleiden.

      • + 0
      • 29 nov 2020 - 15:51
    • Rimmer

      Posts: 7.940

      Pfff de HALO heeft hier zijn definitieve waarde bewezen.
      Dat Romain dit heeft overleefd is een wonder. De zichtbare brandwonden aan zijn handen verraden hoe close het was.
      Hij zal ook de enorme hitte in geademd hebben waardoor hij nog niet helemaal uit de gevarenzone is maar het lijkt vooralsnog mee te vallen. Maar man man man wat een klap. Die rijdt dit seizoen niet meer dus Hulkenberg kan zich weer warm gaan lopen.

      • + 0
      • 29 nov 2020 - 16:14
    • Peter

      Posts: 947

      Inderdaad Schwantz, dat is zijn echte redding geweest. Dat hij zelf nog bij bewustzijn was. En ja, die HALO heeft hem idd geholpen, want de eerste klap had hij absoluut niet overleefd. Maar ook bij die HALO heeft hij geluk gehad. Die HALO zit namelijk ook niet meer zo op de monocoque als dat het zat. Had ook zomaar de boel kunnen blokkeren. Grote ENGEL op zijn schouders, dat zeker. En dat iedereen vervolgens zo de veiligheid begint te bejubelen is vrij triest. En beangstigend. Doet mij denken aan de jaren 90. Toen was het ook het is tegenwoordig zo veilig. Vervolgens kwam dat weekend in Imola. Zo'n vangrail daar op de baan heeft niets met veiligheid te maken. Ben benieuwd of daar nog wat over gezegd gaat worden.

      • + 0
      • 29 nov 2020 - 20:14
  • Karlos

    Posts: 33

    Ik heb veel crashes gezien in mijn leven, maar nog nooit zoiets als dit waar iemand is uitgestapt!
    Wat een geluk! Zo goed dat ze zo veilig zijn!

    Blij te zien dat het goed gaat met hem! Zijn familie zal helemaal opgelucht zijn!

    • + 0
    • 29 nov 2020 - 16:22
  • PKracing

    Posts: 782

    Nou dan kunnen de ander circuits incl Zandvoort aan de slag. Het zal de vraag zijn of vangrails blijven aangezien ze gesplit kunnen worden.

    Nu zal de FIA misschien ook doorpakken en de arrowscreen invoeren zoals Indycar al wel heeft gedaan. Dan heb je ook bescherming tegen rondvliegende deeltjes

    • + 1
    • 29 nov 2020 - 16:34

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 155
  • Podiums 1
  • Grand Prix 117
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 apr 1986 (34)
  • Geb. plaats Geneve, Frankrijk
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel