user icon
user icon

Jan Magnussen: "Jammer dat Haas talent opzij zet voor geld"

  • Gepubliceerd op 24 okt 2020 08:29
  • comments 9
  • Door: Brick van Boxtel

Jan Magnussen heeft na het bekendmaken van het vertrek van zijn zoon bij Haas F1, meteen gereageerd. De voormalig Formule 1-coureur meent dat Haas ‘geld nodig heeft en geen talent wil’. Zijn zoon en Romain Grosjean zijn per 2021 niet meer welkom bij het Amerikaanse team.

Haas kiest naar verwachting voor Mick Schumacher en Nikita Mazepin, twee rookies. Mazepin neemt een zak met geld mee, wat het team duidelijk nodig heeft tijdens deze coronacrisis. "Het is jammer dat het nu om geld draait in de Formule 1", vertelde Jan Magnussen aan de BT-krant met de nadruk op pay-drivers. "Natuurlijk vind ik het niet eerlijk. Deze beslissing over Kevin heeft niets te maken met zijn bekwaamheid of wat hij deed op de baan."

De vader van Magnussen meent dat zijn zoon 'niet per se klaar is met de Formule 1', maar hij geeft toe dat er niet veel opties over zijn op de grid voor 2021.

Romain naar de Formule E?

Romain Grosjean denkt dat het ook zijn einde kan zijn in de koningsklasse van de autosport. "Het zou heel goed kunnen dat dit het einde is van mijn Formule 1-carrière. Zeg nooit nooit en deuren kunnen altijd opengaan, maar ik kijk buiten de Formule 1 voor het seizoen 2021 en daarna."

Hij is gelinkt aan een stoeltje voor het Le Mans-project van Peugeot voor 2022 en een stoeltje in de Formule E. "Ik dacht dat één van ons zou moeten vertrekken, maar om eerlijk te zijn ben ik verrast dat we beiden moeten gaan. Misschien heb ik het financiële aspect onderschat. De coronacrisis heeft de situatie zeker niet verbeterd, en Gene Haas heeft zich misschien afgevraagd hoeveel geld hij uit eigen zak moest investeren."

Magnussen naar de IndyCar?

Magnussen gaf toe interesse te hebben in de IndyCar, iets waar zijn vader ook actief in was. "Mijn vader reed er in de jaren 90 en ik vond het altijd supercool. Maar in onze complexe tijden weet ik niet of ik iets in Amerika kan samenstellen. Ik heb wel wat sponsors, maar vergeleken met wat andere coureurs kunnen bieden, is dat niet genoeg. Mijn opties zijn beperkt. Eerlijk gezegd mis ik het gevoel van races winnen, en dat is misschien makkelijker in een andere categorie."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 7.025

    Welk talent dan??????
    Grosjean had af en toe de snelheid, maar kon het niet echt waarmaken...... Magnussen is wel een vechter, maar ook geen echte hoogvlieger.....
    Typische papa uitspraak....

    • + 2
    • 24 okt 2020 - 08:31
    • Jan Magnussen mist enige realiteit of is gewoon verblind als vader. Kevin heeft zijn kansen gehad, maar is simpelweg niet goed genoeg voor de formule 1. Wanneer je McLaren, Renault en Haas op je conto hebt staan en zoveel races hebt gereden als hem en er geen interesse voor je is binnen de formule 1, dan ben je simpelweg niet goed genoeg

      • + 2
      • 24 okt 2020 - 10:04
  • Haas was een hele sterke binnenkomer in F1 maar zwakte af omdat ze de banden niet onder controle kregen Daarna hadden ze niet meer de centen door te ontwikkelen . Dat heeft niet 1 maar beide piloten de kop gekost. Reden dat ze niet elders worden opgepikt is het gebrek aan zitjes in F1. Ifv geld en talent.

    • + 2
    • 24 okt 2020 - 08:59
  • Arie54

    Posts: 3.354

    Wélke talenten zet dan opzij? Magnussen is mij tot nu toe nergens in echt positieve zin opgevallen en Grosjean heeft héél af en toe een briljant moment, maar is ook geen krachtpatser. En hoeveel jaar wil je je rijders 'een kans' geven?

    • + 0
    • 24 okt 2020 - 09:42
    • Grosjean is op goede dagen één van de snelste coureurs op de grid en het feit dat al zijn teams -ondanks zijn talrijke momenten van lompheid- met hem weglopen doet vermoeden dat hij ook in andere opzichten veel brengt. Bij Lotus deed hij nauwelijks onder voor de tot op het bot gemotiveerde Raikkonen.

      Magnussen heeft een valse start beleefd bij McLaren, maar is bij Haas uitgegroeid tot een betrouwbare en consistente coureur die over veel racecraft beschikt.

      Dus deze twee bewezen coureurs inruilen voor minder ervaring en meer sponsoren zou zwaarschijnlijk wel, zeker op korte termijn, keen achteruitgang betekenen. We weten niet hoe stringend de situatie bij Haas is, maar ik hoop dat de talentenpool van Ferrari een leuke verrassing voor ze bevat. Ik vind dit een erg sympathiek team en ben daarbij van mening dat er in een wereldkampioenschap ook een team van over de plas mee moet rijden

      • + 0
      • 24 okt 2020 - 10:24
    • Lotus is wel erg lang geleden btw.

      • + 0
      • 24 okt 2020 - 10:25
  • Jan Magnussen: "Jammer dat Haas middelmaat opzij zet voor talent met geld"

    Dit had de titel eigenlijk moeten wezen.

    • + 0
    • 24 okt 2020 - 12:23
    • Wel middelmaat die de droomkandidaat voor het tweede Red Bull-stoeltje regelmatig in het stof heeft doen bijten - al dan niet met controversiële acties.

      • + 0
      • 24 okt 2020 - 12:37
    • Dat gezegd hebbende: "Magnussen ís..and always will be stupid. That's a fact".

      • + 0
      • 24 okt 2020 - 12:46

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 155
  • Podiums 1
  • Grand Prix 116
  • Land FR
  • Geb. datum 17 apr 1986 (34)
  • Geb. plaats Geneve, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel