user icon
user icon

Latifi over crash bij herstart: "Middenveld ging als accordion in elkaar"

  • Gepubliceerd op 15 sep 2020 09:06
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra

Nicholas Latifi stond niet te kijken wat er afgelopen zondag gebeurde tijdens de herstart van de Grand Prix van Toscane. Raceleider Valtteri Bottas voerde het veld aan en bepaalde het tempo, waardoor hij zo laat mogelijk op het gas wilde gaan nadat de Safety Car terugkeerde naar de pits.

Het gevolg was een crash waarbij gevaarlijke situaties ontstonden en wagens op elkaar klapten met meerdere uitvallers, waaronder Latifi. De Canadees zei hierover niet verbaast te zijn: "Op deze baan met de finish die zo ver op het rechte stuk, denk ik dat het vrij duidelijk is dat de leider altijd probeert om zo laat mogelijk aan te gaan, om het slipstream-effect zo klein mogelijk te maken."

"Het middenveld, achterin het veld, krijgt te maken met een accordion-effect, waardoor het altijd lastiger is om te beoordelen wanneer de leider het gas indrukt."

Ontsnapt aan eerder ongeluk

Latifi vertelde ook dat hij vlak voor de herstart bijna een ongeluk had met Kevin Magnussen voordat de daadwerkelijke crash plaatsvond.

"Vanaf het kleine rechte stuk dat de laatste bocht inging, leek het erop dat in ieder geval de auto's om me heen iedereen bij de herstart hard naar voren reed. Dus ik ging natuurlijk ook, maar ik raakte al bijna de achterkant van Kevin aan in het begin van de laatste bocht. Ik kon hem ternauwernood ontwijken. Vlak hierna kwamen we weer samen en toen leek het alsof iedereen weer ging."

"Dus als je zo ver terug bent en gewoon reageert op de auto's in de buurt, in mijn ervaring als dat gebeurt zoals het geval was met de Formule 2 in Baku. Als de leider niet een constant tempo aanhoudt versterkt het alleen het effect. Ik weet niet zeker of dat nu ook het geval was, ik kan het niet zien vanaf mijn positie. Ik kon echt niets doen om dat te vermijden. Het was jammer dat de race zo moest eindigen."

 

Reacties (16)

Login om te reageren
  • masf1

    Posts: 6.822

    Latifi heeft ff Canadees bowlen weer op de kaart gezet.

    • + 0
    • 15 sep 2020 - 09:18
    • Maximo

      Posts: 6.341

      Curling.... zijn ze gek op daar in Canada.

      • + 0
      • 15 sep 2020 - 09:42
    • Buurman

      Posts: 1.213

      Zo zie je maar hoe belangrijk het is om te vegen. Niet vegen = vragen om ongelukken!

      • + 0
      • 15 sep 2020 - 09:59
  • krumm

    Posts: 15

    Misschien moeten ze net als in de DTM een Indycar-herstart overwegen. Rij-aan-rij dus. Overzichtelijker en relatief lagere onderlinge snelheidsverschillen.

    • + 0
    • 15 sep 2020 - 09:21
    • Bij Indycar zag ik zo´n 4 weken terug ook een dergelijke crash, dus..... als coureurs ruimte nemen en vervolgens te vroeg op het gas gaan hou je dat toch.

      • + 0
      • 15 sep 2020 - 09:43
    • Michael Masi heeft die procedure ook al geprobeerd in de Supercars toen hij er wedstrijdleider was. Na vier crashes in vier races heeft ie het geschrapt

      • + 1
      • 15 sep 2020 - 10:57
  • Maximo

    Posts: 6.341

    Bottas treft geen schuld, hij deed niets wat niet volgens de regels mag, maar hij was wel de oorzaak.

    Het was met de kennis van achteraf wel een hele een domme aktie van Bottas, maar met de wetenschap dat dit dus kan gebeuren moet de FIA snel een andere prodedure aannemen om te voorkomen dat dit weer kan gebeuren.

    • + 0
    • 15 sep 2020 - 09:41
    • Domme actie van Bottas?
      Verstappen deed in Brazillie precies hetzelfe , de leider bepaalt het tempo niks meer en niks anders .

      Kijk de beelden nog eens een keer terug en dan zie je dat Russel in het middenveld een gat van meer dan 5 autolengtes liet vallen zodat ie een aanloop kon nemen voor de herstart en veel plekken zou kunnen winnen .

      In plaats daarvan was er een groot gat tussen Russel en de andere achterliggende courers en dachten de coureurs in het achterveld dat het alweer los ging en gingen vol op het gas .

      • + 2
      • 15 sep 2020 - 09:46
    • Doet Bottas een keer iets goeds, krijgt hij alsnog op z'n Finse falie ;)

      • + 1
      • 15 sep 2020 - 09:50
    • RBH2019

      Posts: 2.361

      Hoe neem je in hemelsnaam een aanloop in een F1 auto? Het gaat er gewoon om dat je snel reageert, als je 50 meter achter iemand ligt dan heb je alleen maar een nadeel hoor.

      • + 0
      • 15 sep 2020 - 12:31
    • @rbh2019

      Als je vlak voor de finishlijn met 250 gaat in plaats van 100 heb je een groot voordeel ten opzichte van de autos voor je die nog 100 of 150 gaan en blaas je er zo voorbij en win je plekken vandaar dat russel dat gat liet vallen om voordeel eruit te willen halen en op te kunnen trekken en snelheid te maken zonder autos in te halen voor de finishlijn .

      Dat was de gok die Russel waagde maar slecht uitpakte voor een heleboel anderen .

      • + 0
      • 15 sep 2020 - 12:58
  • De FIA heeft dit soort potentiële onveilige situaties nog altijd niet onder controle en de heren coureurs lijken ook steeds te slapen. Het veiligste is denk ik het Indycar systeem: bij groene vlag meteen gaan, dan hoef je niet te wachten op de onvoorspelbare acties van de auto's voor je.

    • + 0
    • 15 sep 2020 - 10:35
    • krumm

      Posts: 15

      Dank u!

      • + 0
      • 15 sep 2020 - 10:38
    • RBH2019

      Posts: 2.361

      Daar gaat het een stuk vaker fout dan in de F1 bij een herstart...

      • + 0
      • 15 sep 2020 - 12:31
    • Ja omdat je daar meer safetycars hebt lijkt dat maar zo

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 12:42
  • Wat is een "accordion" nou weer?
    Volgens mij wordt hier een accordeon bedoeld.

    • + 0
    • 15 sep 2020 - 15:11

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.234
  • Podiums 46
  • Grand Prix 111
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar