user icon

Pierre Gasly dolblij na winst tijdens bizarre Grand Prix van Italië: "Gekkenwerk!"

  • Gepubliceerd op 06 sep 2020 17:11
  • comments 22
  • Door: Arjan Hoefakker

De Franse Pierre Gasly is door het dolle heen na zijn winst tijdens de bizarre Italiaanse Grand Prix. De Alpha Tauri-coureur wist ronden lang Carlos Sainz in de McLaren af te houden. 

Galsy is dolbij: "Het is echt ongelooflijk. Ik realiseer mij niet wat er nu gaande is. We hebben het maximale eruit gehaald na de rode vlag."

Gasly was dit seizoen eerder niet verder gekomen dan twee zevende plaatsen. De racesituatie in Monza veranderde volledig doordat de safetycar op de baan kwam na het stilvallen van Kevin Magnussen na zo'n twintig ronden. Er volgde een hele serie pitsstops.

Hamilton was de eerste die de stop maakte, maar de Brit deed dat toen de pitsstraat officieel dicht was. Daarvoor kreeg hij een stop-and-go straf van 10 seconden.

Gasly had het niet makkelijk bij Red Bull als coureur naast Max Verstappen en werd terug gezet naar het juniorenteam. Gasly moet eraan terug denken na zijn overwinning. 

Moeilijke tijd

"Ik heb een hele moeilijke tijd achter de rug de laatste 18 maanden en het was al bijzonder om vorig jaar op het podium te staan en nu winnen we gewoon met de Alpha Tauri. Ik heb geen woorden hiervoor. Het team heeft zoveel gedaan voor mijn carrière. Het eerste podium en nu de eerste overwinning", aldus Galsy.

Hij vervolgt: "Het gaat hier erg hard en om dan voor de  Mercedessen, voor de Renault en voor de Ferrari's te eindigen is gekkenwerk. Ik ben ongekend blij", zo vertelde Gasly uitbundig in gesprek met Jenson Button

Marseillaise

Daarna mocht hij het podium betreden om daar te luisteren naar de Marseillaise. De monteurs van het team zijn door het dolle heen want voor hen wordt het Italiaanse volkslied gespeeld.

Bijzondere winst voor het vroegere Minardi en Torro Rosso

Voor Alpha Tauri is de overwinning bijzonder, zeker nu het team weet te winnen op eigen grond in Italië. Het vroegere Minardi wist onder de naam Torro Rosso al eens een race te winnen met Sebastian Vettel in 2008. Ook dat was een knotsgekke Grand Prix. Lees ons raceverslag hier terug. 

Foto's Italië 2020

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 10.606

    Waanzinnige tombola waar Gasly het beste gebruik van maakte! Geweldig gereden, foutloos en snaarstrak onder druk van Sainz.

    • + 0
    • 6 sep 2020 - 17:15
    • Snork

      Posts: 10.606

      En alsnog een Italiaans team gewonnen!

      • + 0
      • 6 sep 2020 - 17:16
    • wibi

      Posts: 4.499

      Het werd niks zoals al voorspeld..lichtpuntje is GAS die wint met Honda power!
      Zelfs als ze iets doms doe bij Mercedes en Hammie bijna uitvalt lukt het bij RBR nog niet om daar van te profiteren...als hij nu nog geen WK wordt....

      • + 3
      • 6 sep 2020 - 17:23
  • Wat een metamorfose. Deze jongen is enorm ver gekomen van een diep dal na een te vroege degradatie naar Torro Rosso/Alpha Tauri naar mijn mening.

    Forza Pierre!

    • + 1
    • 6 sep 2020 - 17:19
    • F1FAN76

      Posts: 562

      Inderdaad. Zal mij benieuwen hoe lang het nog duurt voordat hij weer in de Red Bull zit.

      • + 1
      • 6 sep 2020 - 17:23
    • Snork

      Posts: 10.606

      Dikke neus naar Marko!
      Gegund, na alle tegenslagen. Degradatie, beste vriend sterft vorig jaar op Spa en nu de zoete winst. Erg mooi.

      • + 1
      • 6 sep 2020 - 17:24
    • @F1FAN76 Ik hoop in ieder geval niet in het midden van het seizoen. Dan maken ze dezelfde fout als ze vorig jaar deden. Als je in een duo je vertrouwen uitspreekt.... maak dan het seizoen af.

      • + 0
      • 6 sep 2020 - 17:26
    • @Snork Het is net alsof het uit een film komt. Prachtig. Ik was het nooit eens met de vervroegde rijderswissel. Ook zelfs met Kvyatt/Max had ik m'n bedenkingen. Was het het juiste om te doen? Ja! Maar dat hadden ze ook eerder kunnen bedenken in plaats van Kvyatt te degraderen na race 4.

      • + 0
      • 6 sep 2020 - 17:28
    • @F1FAN76

      Ik hoop dat-ie tegen Marko zegt dat-ie die Red Bull kan steken waar het lekker strak zit en zijn heil elders gaat zoeken.

      • + 0
      • 6 sep 2020 - 20:11
  • Albon kan vrezen

    • + 0
    • 6 sep 2020 - 17:24
    • Waarschijnlijk kan hij daar beter zijn beroep van maken ;)

      • + 2
      • 6 sep 2020 - 17:29
    • Mette

      Posts: 530

      Nee, dit is het type rijder dat echt bij RB past volgens Horner. Gewoon na de race lekker inpakken en door. Al dat feesten , hij word ook een dagje ouder. En Marko wil er ook gewoon op tijd inliggen. Nee, Albon gaat het helemaal worden

      • + 0
      • 6 sep 2020 - 17:44
    • Pierre heeft behoorlijk Gasly gegeven vandaag.

      • + 0
      • 6 sep 2020 - 18:06
    • Pierre was al met al zwaar bon vandaag!

      • + 0
      • 6 sep 2020 - 18:13
  • Wow wow wat een knotsgekke race, maar wat een mooi podium. Ik als Hamilton en Mercedes fan heb genoten van dit schouwspel. Ik zou haast zeggen geef die straf maar iedere week :) Gaaf erg gaaf deze race.

    • + 1
    • 6 sep 2020 - 17:25
    • Ongeloofelijke race... pot jeetje zeg. Goed voor Formule 1 en goed voor de neutrale kijker dat dit soort sprookjes gedachten dus toch nog mogelijk zijn. Wat een sneer naar Marko ook dat je ziet dat de Honda niet slecht is... maar de RB16 gewoon niet goed genoeg is. Deze AT is zoveel makkelijker te rijden.

      • + 1
      • 6 sep 2020 - 17:29
  • sailor

    Posts: 10.268

    Hartstikke leuk voor hem , wat zal dat een leuk gevoel zijn.
    Ik denk dat hij zich nog een paar keer in de armen gaat knijpen om te controleren of hij niet droomt

    • + 0
    • 6 sep 2020 - 17:26
  • jd2000

    Posts: 4.667

    Om een leuke race te zien hen je dus nodig, een megaklapper, gele vlag, code rood, koploper stop en go penalty.

    • + 0
    • 6 sep 2020 - 17:27
  • Genieten toch. En wat gegund voor Pierre. Heerlijk, jammer van Max. Maar wat een lekkere race zeg.

    • + 1
    • 6 sep 2020 - 17:27
  • Remax

    Posts: 13

    Geweldige race, het is hem gegund, na de degradatie zag je al snel dat hij zich veel beter voelde in de TR, als bekroning de P3 in brazilie. Wederom bezig aan een sterk seizoen, goede snelheid maar een overwinning had niemand verwacht hier ook al zag je al dat zijn race pace goed was voor de rode vlag. Vind het wel belachelijk dat er nu weer gezeikt wordt over Albon en dat Gasly hem moet gaan vervangen, vorig jaar is hij hier alleen maar de grond in getrapt maar naast max rijden in een erg lastig te besturen machine gaat hem met veel druk gewoon niet worden. Beide heren kunnen onwijs goed sturen en beschikken over geweldig talent maar ze kunnen beide de situatie bij RBR niet aan. Hoe dan ook, fantastisch voor Gasly, zelfs als Mclaren fan hoopte ik niet dat Sainz hem nog ging pakken.

    • + 0
    • 6 sep 2020 - 18:08
  • Wat gunde ik Pierre deze overwinning, die gast is zo enthousiast over de boardradio, geweldig (niet zo saai als Albon)
    Was een onvergetelijk podium en ja wie dit heeft voorspeld heeft goud verdiend denk ik.
    Sainz had ook mogen winnen want die reed ook als een duivel werkelijk.
    Stroll ook goed gereden en weer beter dan Perez op zijn favo circuit.

    • + 0
    • 6 sep 2020 - 18:53
  • Spannende race tot de allerlaatste minuut. Pierre en Carlos hadden van mij allebei mogen winnen, maar ik vind het voor Gasly eigenlijk iets mooier omdat het hun thuisrace was en samen met Honda hun 50ste race. Heel veel leuke bijkomstigheden. Wat weer een vreugde bij het team, net zoals in Brazilië vorig jaar toen hij tweede werd. Prachtig!
    Wat een spannende race nu de Mercedessen eens een keer niet vooraan reden. Mag van mij wel vaker zo en dan steeds andere coureurs vooraan.

    • + 0
    • 6 sep 2020 - 20:01

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Alpha Tauri
  • Punten 206
  • Podiums 2
  • Grand Prix 67
  • Land FR
  • Geb. datum 7 feb 1996 (25)
  • Geb. plaats Rouen, FR
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit