user icon

Haas een optie voor F1-debuut Mick Schumacher

  • Gepubliceerd op 01 sep 2020 07:40
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra

Mick Schumacher maakt mogelijk volgend jaar zijn debuut in de Formule 1. De huidig F2-coureur, die momenteel vierde staat in het kampioenschap, hoopt door te kunnen stromen naar de klasse waar zijn vader Michael alle records aan elkaar wist te rijgen. Alle ingrediënten daarvoor zijn aanwezig want naast zijn beroemde achternaam is hij ook lid van de Ferrari Driver Academy.

In eerste instantie wordt Schumacher in verband gebracht met Alfa Romeo maar nu zou ook Haas een optie zijn, zo zegt teambaas Gunther Steiner. In de afgelopen weken heeft het kleine Amerikaanse team het probleem met de coureurs buiten spel gezet, terwijl eigenaar Gene Haas besloot om de nieuwe Concorde-overeenkomst voor 2021-2025 te ondertekenen.

Nu die deal is gesloten, zijn de geruchten van de coureurs begonnen. Berichten uit de paddock van Spa suggereerden het afgelopen weekend dat Romain Grosjean, maar misschien zelfs Kevin Magnussen, uit hun stoel worden gehaald, terwijl Ferrari probeert plaatsen te vinden voor zijn junioren - Mick Schumacher, Robert Shwartzman en Callum Ilott.

Haas heeft in het verleden nee gezegd tegen Ferrari-coureurs, maar het trio dat voor 2021 wordt aangeboden, lijkt zeer getalenteerd. De Rus Shwartzman leidt momenteel bovendien het F2-kampioenschap, nadat hij vorig jaar het F3-kampioenschap wist te winnen met Prema.

Gratis motor voor Haas?

Haas-teambaas Steiner liet doorschemeren dat een korting op de technische deal van Haas met Ferrari een mogelijke optie is. Steiner zei tegen de Deense krant Ekstra Bladet: "Daar zou ik ja tegen zeggen. Zoals je zegt, ze hebben veel interessante talenten in de Formule 2, maar ik weet niets van gratis motoren. Misschien moet ik je sturen om erover te onderhandelen."

"Waar ik meer naar kijk is dat als we iets nieuws willen brengen, hun talentenpool op dit moment redelijk goed is. Er zijn er nog een paar, maar die zijn verbonden met andere motorfabrikanten, dus onze interesse is minder in die talenten."

"De fabrieksteams zullen hun goede teams behouden omdat ze erin hebben geïnvesteerd. Als we een rookie willen, is de beste optie om er een van de Ferrari-academie te nemen."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • StevenQ

    Posts: 6.967

    Hij staat 4e in het kampioenschap, de NR 1 en 2 in het kampioenschap zijn ook Ferrari junioren: dus waarom word Schumacher zo gepusht?

    puur om de naam dus want Schwartzman en Ilott doen het beter

    • + 5
    • 1 sep 2020 - 08:31
    • Geloof me de laatste 3 weekenden is Schumacher gewoon beter.

      Schumacher heeft heel veel punten verloren door het afgaan van de brandblusser in het tweede weekend in Oostenrijk. Anders stond hij gewoon 1e of 2e. Laat staan die fout in het eerste weekend in Oostenrijk. Bij elkaar koste hem dat tussen de 30 en 50 punten.

      • + 3
      • 1 sep 2020 - 08:53
    • Inderdaad. Mick is een diesel. Ik had verwacht dat ie zoekgereden zou worden door Shwartzman. Ook aangezien z'n eerste F2 seizoen gewoon matig was. Toch toont Mick aan dat ie beschikt over ballen en laat fraaie inhaalacties zien. Wellicht laat het scorebord anders zien, zoals F1Fan1993 al aangeeft, maar hij is momenteel erg constant en de afgelopen races gewoon de betere tov Shwartzman. Ik zeg, pleur 'm gewoon volgend jaar in de F1. Blijkt ie toch door het ijs te zakken, dan zijn we ook van die eeuwige discussie af.

      • + 1
      • 1 sep 2020 - 10:03
    • Zo slecht is Schumacher toch niet? Hij is in ieder geval heel steady en als hij wat minder pech had, stond hij nu eerste of tweede in het kampioenschap.

      • + 1
      • 1 sep 2020 - 10:56
    • StevenQ

      Posts: 6.967

      Pech?

      hij heeft een keer de auto zelf het grind in gestuurd, welke pech heeft hij gehad dan?

      Illot en Tsunonda zijn beiden al 2 keer uitgevallen, Schumacher maar 1 keer

      • + 1
      • 1 sep 2020 - 11:42
    • Vade

      Posts: 766

      Ik heb alle races gevolgd en ik ben vooral fan van Shwartzman en Tsunoda. Schumacher heb ik helemaal niks mee.

      • + 1
      • 1 sep 2020 - 14:47
    • jarka

      Posts: 1.466

      De vraag zou eigenlijk moeten zijn, is er dit jaar in de formule 2 iemand zoveel sterker als de rest dat dit een promotie naar de F1 rechtvaardigt.
      Helaas werkt dit niet meer zo.

      • + 0
      • 1 sep 2020 - 14:57
  • John6

    Posts: 5.250

    Als ik haas was zou ik ze nemen, Mick Schumacher, Robert Shwartzman, gratis Motor, Grosjean, en Magnussen, die ga je echt niet missen. Volgend jaar weten ze wat ze kunnen verwachten van de Ferrari Motor, dus goede tijd om 2 nieuwe uit te proberen.

    • + 0
    • 1 sep 2020 - 08:49
    • masf1

      Posts: 7.051

      Voor die motor moeten ze geld toe krijgen.

      • + 4
      • 1 sep 2020 - 09:08
    • John6

      Posts: 5.250

      Ze besparen op de motoren, en de Crashes van die Franse koekebakker, en Ferrari moet het Salaris van Mick en Robert betalen, dit laatste dat weet ik niet.

      • + 0
      • 1 sep 2020 - 09:18
    • Grosjean is al zeker 2 jaar over datum en die gaat niemand missen. Magnussen ben ik ook wel klaar mee. Hij heeft al moeite om Grosjean voor te blijven, dus wat doet hij er nog. Wat Schumacher jr. betreft... misschien komt hij pas echt op stoom wanneer hij in de F1, want hij maakt tot op heden nog niet echt een geweldige indruk al is hij ook niet slecht. Hij gaat het vooral tot in de F1 maken dankzij zijn marketingwaarde. Er ligt een zware druk op zijn schouders om te presteren. Zou niet graag in zijn schoenen staan als zoon-van.

      • + 0
      • 1 sep 2020 - 10:39
  • Naldor

    Posts: 730

    Schumi heeft niet de pure snelheid over Illot en Shwarzman. Maar is wel een stuk constanter dan deze twee.
    Het liefst zie ik ze volgend jaar alle drie in de F1. Twee bij Alfa (Schumi & Shw) waar ik toch denk dat Shwrzman het grootste talent van de drie is. En Illot bij Haas naast Hulkenberg.

    Ze zijn te goed om niet in de F1 te komen en er zit een oude garde bij deze teams die zijn beste tijd heeft gehad imo

    • + 1
    • 1 sep 2020 - 09:57
  • Beamer

    Posts: 1.101

    Eerlijk is eerlijk, het opleidingsprogramma van Ferrari werkt goed. Eigenlijk te goed, want waar gaat Ferrari 3 coureurs stallen? Ze hebben 1 plekje bij Alfa verzekerd, de rest zullen ze dus met korting op motoren moeten regelen.

    • + 0
    • 1 sep 2020 - 09:58
    • Trelas

      Posts: 719

      Vind je? Waarom zetten ze Sainz dan in de Ferrari volgend jaar i.p.v. iemand uit hun juniorenprogramma? Ik vind eigenlijk dat geen van de teams de junioren opleidingen goed gebruiken momenteel. Bij Mercedes hebben ze 2 rijders die er de komende jaren nog wel zitten heb ik het idee, bij Ferrari zetten ze Sainz erin, en bij Red Bull (waar de rijders wel uit de juniorenopleidingen komen) moeten ze het tegen Max opnemen...

      • + 0
      • 1 sep 2020 - 10:25
    • Beamer

      Posts: 1.101

      Ze hebben Leclerc al in de Ferrari. Gio is gewogen en te licht bevonden, maar ze hebben nu wel 3 coureurs in de top in de F2. Die zijn zeker nog niet klaar voor de Ferrari, dus die mogen zich eerst bewijzen bij een ander team.

      • + 0
      • 1 sep 2020 - 11:37
  • Schumacher is niet goed genoeg, Komt hij toch in de F1, dan gaat hij Bruno Senna (Lalli) achterna.

    • + 1
    • 1 sep 2020 - 10:27
  • wibi

    Posts: 4.506

    Mijn advies aan Haas: "niet doen!"

    • + 1
    • 1 sep 2020 - 10:30
  • AUDI_F1

    Posts: 1.760

    In mijn scenario zal Schumacher naar Alfa Romeo gaan als opvolger van Raikonnen, en dat pad staat volgens mij al een heel tijdje vast.
    En als als je kijkt naar de stand, dan vraag ik me af waarom de Vries het stoeltje van Williams heeft gekregen.

    • + 0
    • 1 sep 2020 - 13:41
    • StevenQ

      Posts: 6.967

      Waarom NIET bedoel je?

      heeft Nyck de Vries dan ook een vader die het team van Williams had kunnen redden van de ondergang zoals de vader van Latifi dat deed?

      • + 1
      • 1 sep 2020 - 13:51

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 17 apr 1986 (35)
  • Geb. plaats Geneve, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel