user icon

Helmut Marko: "Mercedes wilde geen reverse grid omdat ze bang zijn van Max Verstappen"

  • Gepubliceerd op 03 jul 2020 07:17
  • comments 31
  • Door: Rob Veenstra

Vandaag start het Formule 1-seizoen dan eindelijk en de regels zijn duidelijk. Er verandert weinig, al zijn er op dit moment slechts 8 races bevestigd. Dit weekend wordt mogelijk meer bekend over de rest van de kalender, met races in Mugello en Portimao.

Qua regelgeving zijn er veel proefballonnen losgelaten de voorgaande maanden. Onder andere het idee van reversed grid (omgekeerde startvolgorde) kwam weer naar boven. De bedoeling was om op zaterdag een sprintrace te rijden ter vervanging van de kwalificatie, waarbij de laatste coureur in het kampioenschap op pole position mocht starten. De teams hebben dit besproken maar moesten het eens worden en dat lukte niet. Mercedes was tegen en zag niets in het plan en Helmut Marko weet wel waarom.

Hamilton kan niet goed inhalen

Het idee zou zorgen voor veel spektakel omdat de WK-leiders achteraan zouden starten en veel moeten inhalen om punten te scoren. De Red Bull-adviseur zei hierover in Oostenrijk: "Als je iets in de Formule 1 uit wilt proberen zou je dat dit seizoen moeten doen. Mercedes was uiteindelijk tegen en ik weet wel waarom, ze zijn gewoon bang voor Max Verstappen. Hij kan ontzettend goed inhalen, veel beter dan Lewis Hamilton. Max is dit gewend en daarom stemden wij voor dit plan."

"Mercedes is gewend om altijd alles onder controle te hebben, zeker omdat ze altijd vooraan starten. Ze weten niet hoe het is om achteraan te starten, angst regeert."

Reacties (31)

Login om te reageren
  • rafael

    Posts: 2.143

    Hij kan ontzettend goed inhalen, veel beter dan Lewis Hamilton. Max is dit gewend en daarom stemden wij voor dit plan."
    ???????
    Zie Turkije 2006

    • + 2
    • 3 jul 2020 - 07:28
    • 14 jaar geleden, serieus?

      • + 6
      • 3 jul 2020 - 07:38
    • beerkuh

      Posts: 2.162

      als ik juo was rafael zou ik nog f een uurtje of wat gaan pitten! je begint er een beetje neffe te praten! ;)
      of je bent al vroeg aan de fles!! beide is niet goed zie ik!

      • + 0
      • 3 jul 2020 - 07:58
    • Maar dat was wel een masterclass inhalen van Hamilton in de GP2. Dus allemaal dezelfde auto's. Marko kan beter zeggen dat de MB gemaakt is om van voren te starten.

      • + 2
      • 3 jul 2020 - 08:12
    • Wie er beter in is laat ik in het midden. Feit is wel dat Max er meer aan gewend is. Hij had het afgelopen seizoen een mooi rijtje aan races waarbij hij hoger eindigde dan dat hij gestart was.

      • + 0
      • 3 jul 2020 - 08:42
    • Aadfanaat

      Posts: 596

      Heren, het is toch zo dat je de auto bouwt op basis van de huidige regels? Als Mercedes inzet op een auto die goed is voor kwalificatie, uitstekend presteert in schone lucht en minder ik vuile lucht dan is het niet vreemd dat ze tegen zijn. Anders zouden ze wel een ander soort auto bouwen. Helmut Marko is een legende die in het rijtje Lauda, Moss en in zekere zin Schumacher hoort. Dat bewijst hij met de uitspraken die hij doet. Zowel Horner als Marko zouden een voorbeeld mogen nemen aan Wolff, die kan zich wel keurig gedragen.

      • + 1
      • 3 jul 2020 - 09:51
    • Aadfanaat

      Posts: 596

      Spanje 2012 start(s) 24 finish(f) 8
      België 2016 s 22 f 3
      Hongarije 2014 s 22 f 3
      China 2016 s 21 f 7
      Brazilië 2017 s 20 f 4
      Duitsland 2014 s 20 f 3
      Maleisië 2010 s 20 f 6
      Duitsland 2018 s 14 f 1
      Silverstone 2018 tikt Kimi hem naar p20 en eindigt hij tweede, volgens mij kan Hamilton prima inhalen.

      • + 1
      • 3 jul 2020 - 10:06
    • ringo

      Posts: 3.358

      Gaat niet omdat inhalen., je maakt extra factoren kunnen ook vleugeltjes kapot gaan. of je kan je banden al snel kapot rijden waardoor je strategie moeilijk invloeden.. Hamilton kan makkelijk in halen, maar kan goed zijn dat hij net als ieder coureur wat zuiniger met brandstof moet doen of de banden rustiger aan moet doen. als je voorraan rijd heeft die alles in zijn hand en aan het einde van de race heeft die wat extra's dat maakt de verschil; denk dat niet dat mercedes vanaf ronde 1 moet vechten voor de plaats uiteindelijk de einde van de race zelfde niveau kan halen

      • + 0
      • 3 jul 2020 - 10:37
    • "Hij kan ontzettend goed inhalen, veel beter dan Lewis Hamilton. Max is dit gewend en daarom stemden wij voor dit plan."

      "Dit is je reinste stemmingmakerij en pure racisme" aldus een rood aangelopen Hamilton.

      • + 0
      • 3 jul 2020 - 13:04
  • allemaal grote praatje van dr marko. ik zou niet overmoedig worden als ik hem was, hoe hoger de verwachting hoe groter de teleurstelling. laat eerst maar eens zien of redbull mercedes de baas kan zijn dit seizoen.

    • + 3
    • 3 jul 2020 - 07:33
  • John6

    Posts: 5.168

    Hoog in de bergen, eens kijken of ze deze reis de pruttelende Mercedessen aan de praat kunnen houden, was even wachten maar we gaan eindelijk weer van start.

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 07:40
  • ???

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 08:02
  • Joeppp

    Posts: 4.175

    Wat een heerlijke dag vandaag!

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 08:13
  • Mette

    Posts: 533

    Eindelijk rijden ze weer, komt er ook weer iets nuttigs dan het gebrabbel van Marko. Sinds de echte iconen uit de F1 zijn doet deze man wel er zijn best om te laten lijken alsof hij nu de grootheid is binnen F1. RB zal het weinig uitmaken.De naam komt weer in de media.
    MB heeft genoeg laten zien ook vanuit achter te kunnen starten en naar voren te rijden. Elke auto rijd beter in schone lucht en als je niet in hoeft te halen kost je dan ook geen tijd en banden. Is niet alleen zo voor Mercedes Benz

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 08:23
    • jd2000

      Posts: 4.667

      Kan dit geen gebrabbel noemen. Toch vrij luid en duidelijk wat Marko zegt.......

      • + 0
      • 3 jul 2020 - 09:25
    • Mette

      Posts: 533

      Als hij zegt dat hij iets denkt te weten en dat verkonigt is dat niet meer als wat geroddel en verdachtmakingen zonder feiten. Dat jij dat luid en duidelijk vind mag. Maar meer als geroddel is het niet

      • + 1
      • 3 jul 2020 - 09:45
  • Het had de kansen voor Verstappen zeker vergroot. (vanuit gaan dat MB sterker of gelijkwaardig aan RB is)
    Wel een gemiste kans om in dit chaotische jaar te proberen en te evalueren.

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 08:35
  • Marko is als Derksen..soms over het randje maar altijd gelijk hebben.
    truth hurts

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 09:13
  • jd2000

    Posts: 4.667

    Ik ben geen voorstander van een reverse grid, maar Marko heeft wel gelijk. Als de Mercedessen niet vanaf de eerste startrij naar de finish kunnen cruisen dan hebben ze veel meer moeite.

    • + 1
    • 3 jul 2020 - 09:22
  • Politik

    Posts: 6.545

    Denk dat Marko ook pas vanaf 2016 F1 kijkt.

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 09:40
    • Niet echt. Hamilton kan echt wel inhalen, Maar Max is sterker.En juist voor 2016 zag je dat. Hamilton klapte ook veel op andere wagens hoor.

      • + 1
      • 3 jul 2020 - 10:16
    • Helmut Marko reed in 1971 en 1972 in de Formule 1. Als je zelf al wat langer de Formule 1 volgt had je dit misschien geweten. ;)

      • + 2
      • 3 jul 2020 - 10:19
    • Politik

      Posts: 6.545

      Happen maar mannen.....

      • + 0
      • 3 jul 2020 - 12:51
  • Marko zal best goed zijn in zijn werk voor het team, maar dat blijkt naar buiten toe niet echt door dat constante geblaat.

    • + 1
    • 3 jul 2020 - 10:00
  • Tja hamilton is geen koekenbakker natuurlijk. Maar die had denk ik nooit zo veel podiums gepakt als Max de afgelopen 4 jaar in een RB.

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 10:15
  • Volgens mij zegt Marko nergens dat Hamilton niet goed kan inhalen.

    Maar ik durf hem ook wel aan dat Verstappen beter is in inhalen dan Hamilton. Ter vegelijking: Australie 2017 kon Hamilton op nieuwe banden in zijn dominante Mercedes niet voorbij Verstappen komen terwijl hij bijna 2 seconden per ronde sneller kon. Vorig jaar in Australië lukte het Verstappen echter direct om Vettel in te halen toen hij ongeveer 8 tiende per ronde sneller was dan Vettel.

    • + 2
    • 3 jul 2020 - 10:33
  • #Inhalenmatters!!!

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 11:30
  • phoenikx

    Posts: 107

    Ik kan nauwelijks geloven dat Marko dit serieus bedoeld. Ik denk dat het gewoon onderdeel is van het psychologisch steekspel. Die oude vos is heel goed daarin.

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 11:42
  • chao

    Posts: 1.034

    Goed voorbeeld is Bahrein 2018.
    Max 15e, Hamilton 9e startplek.
    Binnen paar ronden zat Max al achter Hamilton en haalde hem in.

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 14:26
  • Het concept van de mercedes is een draak in verkeer, gevoelig voor dirty air, maar in clean air waarschijnlijk het snelst over een gp afstand

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 16:29
  • De Mercedes is ook niet gebouwd op inhalen, maar op vooraan rijden. Zal toch ook meegespeeld hebben in de beslissing.

    • + 0
    • 3 jul 2020 - 18:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit