user icon

Waarom kiest McLaren niet voor een oranje Mercedes?

  • Gepubliceerd op 09 mei 2020 08:40
  • comments 13
  • Door: Brick van Boxtel

Racing Point kreeg dit seizoen flinke kritiek van veel teams en fans, omdat het de auto van Mercedes zou hebben gekopieerd. Het zou dan gaan over de bolide die in het 2019-seizoen werd ingezet door het Britse team. McLaren heeft toegegeven geen 'oranje Mercedes'-strategie te zullen hanteren. 

Het team van McLaren heeft sinds de wederopbouw van het team elk jaar een stap voorwaarts gemaak. De Britse renstal wist vorig jaar soms te concurreren met de drie topteams. Het overschakelen naar een kopie van de Mercedes-bolide van 2019 kan daarom aantrekkelijk lijken, maar McLaren wil het op eigen kracht doen. Dat bevestigde McLaren-teambaas Andreas Seidl. "McLaren is een onafhankelijke raceautofabrikant en dat willen we ook blijven", zo citeert Speed Week hem. "We streven ambitieuze doelen na en die willen we met hard werken bereiken."

Seidl stond er echter op dat hij Racing Point niet beschuldigt van vals spelen. “Ik weet zeker dat alles aan die auto legaal is”, zei hij, verwijzend naar wat wordt beschreven als een 'roze Mercedes'.

Het team uit Woking zal daarom ook geen protest indienen. “Ik zie geen basis voor een protest. En bovendien heb ik niet de energie om eraan te verspillen. Voor mij zijn andere zaken belangrijker, zoals het budgetlimiet.”

Reacties (13)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 7.389

    "McLaren is een onafhankelijke raceautofabrikant en dat willen we ook blijven"

    En dat siert McLaren enorm!!! Een van de redenen dat ik fan ben en zal blijven van dit mooie team! :)

    • + 4
    • 9 mei 2020 - 10:18
    • Helemaal eens Mario. Daarbij vind ik Lando Norris een verademing qua persoonlijkheid. Meest aansprekende rijder van hele veld in mijn beleving.

      • + 3
      • 9 mei 2020 - 11:03
    • mario

      Posts: 7.389

      Zeker!!! Lando heeft nog wel wat te leren, maar zit denk ik bij McLaren op een goede plek en groeien zal hij zeker wel :)

      • + 0
      • 9 mei 2020 - 11:44
    • Lando is een leuke aardige gast maar daar zit gelijk een probleem: hij is denk ik niet gemeen en meedogenloos genoeg om werkelijk tot de absolute top in de F1 door te stoten.
      Hopelijk heb ik ongelijk maar deze ideale schoonzoon gaat daarom nooit serieus vechten voor de wereldtitel.

      • + 0
      • 9 mei 2020 - 15:26
    • jd2000

      Posts: 4.600

      In de tijd van Ron Dennis was het een verschrikkelijk hooghartig arrogant team. Ondertussen hebben ze hun lesje nederigheid awel geleerd. Heb met leedvermaak naar de teloorgang gekeken. Uit sportief oogpunt is het fijn dat ze weer op de weg terug zijn. Sainz is een goede rijder en Norris is een van de leukste karakters op de grid. Of hij een topper is, daar heb ik mijn twijfels over.

      • + 0
      • 9 mei 2020 - 17:21
    • @jd2000 Ik was in de jaren van Hakkinen, Raikkonen die hard McLaren fan. Ron Dennis heeft een enorm belangrijke rol gespeeld in de successen, en het was een grote fout om hem weg te sturen. Ik heb me met name gestoord aan de arrogantie van Ferrari in die tijd, met Schumacher voorop en in zijn kielzog Todt en de rest van de clan van die tijd.

      • + 2
      • 9 mei 2020 - 18:01
  • Alles zoveel mogelijk in house fabriceren is altijd nog het beste, teams die zoveel mogelijk kopen (Haas, RP) of na-apen vallen bijna altijd terug naarmate het seizoen vordert.

    • + 0
    • 9 mei 2020 - 12:02
    • Klopt. Met kopiëren van auto's van een jaar ervoor leg je je neer bij een plaats in de middenmoot en houdt de skills niet in stand om er uit te komen.

      • + 0
      • 9 mei 2020 - 20:51
    • ringo

      Posts: 3.348

      dat na-apen zit ook in de gene... men kijkt bij de ene en maakt ook hun eigen verhaal. RP heeft al langer dingen gekopierd zoals van redbull... Ferrari heeft evengoed ideeen gekopierd of gemixed. bij de ene is duidelijker dan de andere. alleeen bij de ene werkt het bij de andere niet.

      • + 0
      • 10 mei 2020 - 01:57
    • @Ringo. Er is een groot verschil tussen een hele auto kopiëren of concepten van andere auto's in je eigen ontwerp integreren. Het laatste doet ieder team.

      • + 0
      • 10 mei 2020 - 07:11
  • LimboF1

    Posts: 4.726

    Dan vraag ik mij af of ze wel protest hadden aangetekend als ze met Renault waren verder gegaan....
    Natuurlijk gaan ze nu ze Mercedes motoren krijgen niet tegendraads doen, want ik denk nog steeds dat Mercedes aan het kopiëren heeft meegewerkt door de gegevens te delen. Ze hebben nu een B team dat belangrijke punten bij de concurrenten gaat weghouden. Ik verwacht ook totaal geen acties van de Fia, want die hebben al te veel discutabele zaken rond Mercedes gehad.

    • + 0
    • 9 mei 2020 - 18:53
    • ringo

      Posts: 3.348

      kwa design kun je zien dat veel teams richting de mercedes design gaan. maar het moet uiteindelijk ook gaan werken in totaal pakket.

      • + 0
      • 10 mei 2020 - 02:00
  • mediF1

    Posts: 2.803

    Het feit dat ze Mercedes motoren krijgen zegt meer over de toekomst van Mercedes dan over de toekomst van McLaren ik zie Mercedes nl niet meer zo lang als team rondrijden , Wolff gaat naar Stroll en co en die weet precies welke mensen hij in dat team wil hebben . Daar komt nog bij dat hij heel veel voor het Mercedes concern op zich heeft betekend dus die zullen hem dan ook alle steun geven en hangt McLaren weer aan een uitgezogen mem zoals zo vaak de afgelopen jaren.

    • + 0
    • 10 mei 2020 - 20:20

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 6 jan 1976 (45)
  • Geb. plaats , Duitsland
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar