user icon
user icon

Helmut Marko: "Bewust besmetten nooit aan de orde"

  • Gepubliceerd op 01 apr 2020 15:18
  • comments 25
  • Door: Rob Veenstra

Red Bull-motorsportadviseur Helmut Marko verweert zich tegen de vele kritiek die hij heeft moeten verduren na een televisieoptreden op zondag. Op de Oostenrijkse zender ORF onthulde hij dat er kortstondig aan een speciaal trainingskamp voor de Red Bull-rijders gedacht is om deze tijd zonder races te overbruggen. En tijdens dat kamp zou het goed van pas zijn gekomen als de coureurs het coronavirus hadden opgelopen, om zo immuniteit op te bouwen.

Het verhaal dat hij Max Verstappen, Alexander Albon, Daniil Kvyat en Pierre Gasly - plus de talenten uit het opleidingsprogramma - bewust wilde besmetten met het virus zijn uiteraard niet waar, benadrukt Marko in gesprek met Auto Bild. "Het ging er nooit om iemand opzettelijk het virus op te laten lopen."

Marko heeft naar eigen zeggen zelf het coronavirus gehad. "Als mensen van mijn leeftijd, de hoogste risicogroep, deze ziekte kunnen overleven, dan kun je ook vaststellen dat jonge atleten zoals onze coureurs niet bang hoeven te zijn voor de consequenties. Dat was de enige reden waarom we een trainingskamp overwogen, ondanks het gevaar van het virus. Bewuste besmettingen zijn nooit aan de orde geweest."

Volgens de Oostenrijker zijn de media een beetje hysterisch door alle aandacht die ze aan de pandemie moeten schenken. "Televisie, radio, kranten; het gaat over niks anders dan corona. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn en proberen deze pandemie zo snel mogelijk onder controle te krijgen. Maar alsjeblieft wel alles in de juiste proporties", besluit Marko.

Reacties (25)

Login om te reageren
  • marcio

    Posts: 2.326

    Jaaaa......ja! Meneertje heeft vorige maand verklaard dat dit virus te vergelijken is met een griepje. Het verbaast mij dus niet dat hij op dit stomme idee gekomen is. Hij krabbelt als gevolg van de ophef die deze opmerkingen teweeg gebracht hebben terug. Wees een vent en blijf bij de opmerkingen die je gemaakt hebt!

    • + 2
    • 1 apr 2020 - 15:27
    • Montfort

      Posts: 544

      vorige maand...
      Toen wilden alle teams nog gewoon gaan racen!

      • + 2
      • 1 apr 2020 - 15:36
    • Politik

      Posts: 5.441

      Tenenkrommend @ Montfort, hoe jij alles recht blijft lullen wat krom is, wanneer het over Max of RB gaat.

      • + 1
      • 2 apr 2020 - 09:44
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.325

    Ahh, dus eerst beweert hij wel bewuste besmetting te hebben voorgesteld, nu na een (terechte) bak aan kritiek opeens niet. Wat is het nu Marko?
    Tegelijkertijd blijft hij dus zijn stommiteiten en onwaarheden herhalen. Een kat in het nauw...

    • + 2
    • 1 apr 2020 - 15:48
    • Montfort

      Posts: 544

      "Tegelijkertijd blijft hij dus zijn stommiteiten en onwaarheden herhalen"

      Welke onwaarheden lees jij dan?

      • + 0
      • 1 apr 2020 - 15:54
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.325

      "Als mensen van mijn leeftijd, de hoogste risicogroep, deze ziekte kunnen overleven, dan kun je ook vaststellen dat jonge atleten zoals onze coureurs niet bang hoeven te zijn voor de consequenties"

      Het lijkt mij inmiddels meer dan duidelijk dat ook jonge atleten zoals de Red Bull coureurs juist wel te maken kunnen krijgen met de nadelige consequenties van een besmetting. Mocht hij desalniettemin eindelijk wel erkennen dat ook jongeren aan het virus kunnen overlijden of ernstige schade kunnen oplopen, maar dat dit simpelweg een kleine groep is waardoor je er dus niet bang voor hoeft te zijn... Dan heeft de beste man nog altijd de houding dat het niet erg is als er een paar overlijden... Linksom om rechtsom, het blijven bizarre hersenkronkels van Marko.

      • + 4
      • 1 apr 2020 - 17:06
    • Montfort

      Posts: 544

      Dus geen onwaarheid, wat je allemaal ook verder erbij probeert te halen of te insinueren..
      De enige onwaarheid is dus jouw reactie op het artikel.
      Of dat vanuit stommiteit is kan ik verder niet beoordelen 😁

      • + 0
      • 1 apr 2020 - 18:24
    • @Montfort, begrijpend lezen is niet uw sterkste kant.

      • + 3
      • 1 apr 2020 - 22:58
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.325

      @Montfort, zoals Colijn in de jaren '30 al zei, slaapt u rustig verder 😉

      • + 0
      • 2 apr 2020 - 01:05
    • Montfort

      Posts: 544

      @DragonEgg75:
      en beargumenteren is niet uw sterkste kant...😂

      • + 0
      • 2 apr 2020 - 08:50
  • Onbewust besmetten mag ook niet....

    • + 1
    • 1 apr 2020 - 16:05
  • Pappous

    Posts: 846

    Je heerlijk achter sensatie berichten verschuilend ongenuanceerd oordelen en veroordelen. Wat moet dat heerlijk zijn, als je graag domweg als een kip zonder kop achter de meute aan wil rennen, als je zo in elkaar steekt, begrijpend lezen en wederzijds respect niet zo jou ding is natuurlijk.

    • + 4
    • 1 apr 2020 - 16:24
    • MCL34

      Posts: 531

      Zo, je geeft Marko hier wel een flinke veeg uit de pan. Jammer dat hij het niet zal lezen. Hij heeft vele talenten, nederlands is er niet bij

      • + 0
      • 1 apr 2020 - 17:09
    • Pappous heeft een beetje veel Ouzo op.

      • + 1
      • 1 apr 2020 - 17:43
    • Montfort

      Posts: 544

      Even los van de tact en emphatie van zijn reacties;
      Als Marko "achter de meute aan wilt rennen" zou hij m.i. nu juist roepen dat het helemaal onverantwoord was dat ze uberhaupt naar Australie zijn gereist 😄

      • + 0
      • 1 apr 2020 - 18:27
    • MCL34

      Posts: 531

      @Monfort, en vond je het zelf verantwoord. Aangezien er bij McLaren toch mensen positief getest waren zou ik zeggen dat het niet zo was. Maar hoor graag jouw mening. Gewoon racen en een gedeelte ziek zou geen probleem zijn voor je?

      • + 1
      • 1 apr 2020 - 18:42
    • Montfort

      Posts: 544

      " Maar hoor graag jouw mening"

      Nee, was niet verantwoord geweest, en ze hebben de juiste beslissing genomen! Zeker met alle kennis die we nu inmiddels hebben!
      (Moet ook eerlijk toegeven dat ik toen het dat weekend was ik nog wel een beetje hoop had dat er zonder publiek gereden zou worden, maar ook daarvan weten we nu dat het met zo'n massaal reizend circus een slechte keus was geweest.)

      • + 0
      • 1 apr 2020 - 19:08
    • Pappous

      Posts: 846

      Begrijpend lezen is dus echt niet ieders ding.

      • + 1
      • 2 apr 2020 - 11:03
  • 1 April ;)

    • + 0
    • 1 apr 2020 - 20:48
    • grappenmaker ;)

      • + 0
      • 1 apr 2020 - 21:03
    • Ik hoop dat 1 Augustus de vervanger van 1 April gaat worden, en we dat k#tvirus (op een pikzwarte manier) helemaal de vinkentering kunnen "grappen" ;)

      • + 0
      • 1 apr 2020 - 21:15
    • Ik hoop juist 1 april.
      Hé je hebt corona!!!
      1 april!!!!

      • + 0
      • 1 apr 2020 - 22:30
  • zorba

    Posts: 940

    Daar geloof ik nu geen snars van wat die vent zegt ,wat voor onzin heeft die al uitgekraamd de laatste jaren

    • + 1
    • 2 apr 2020 - 09:31
  • Als mensen van mijn leeftijd, de hoogste risicogroep, deze ziekte kunnen overleven, dan kun je ook vaststellen dat jonge atleten zoals onze coureurs niet bang hoeven te zijn voor de consequenties. Dat was de enige reden waarom we een trainingskamp overwogen, ondanks het gevaar van het virus. Bewuste besmettingen zijn nooit aan de orde geweest."

    Super Grandpa!!

    Wat een zelfingenomen kwast die zo in de nieuwe serie Tiger Land een prominente rol kan vervullen. Los van of hij werkelijk heeft gehad, wat ik betwijfel (gezien zijn zelfdiagnose), is het zo arrogant in tijden waar vele van zijn leeftijdsgenoten het loodje leggen dit soort uitspraken te doen en bewijst het ook hoe los van de werkelijkheid deze man staat.

    • + 1
    • 2 apr 2020 - 10:40
    • sailor

      Posts: 9.183

      Het zijn echt niet alleen oudjes die overleden zijn aan dat virus , ik had ook gelezen dat er een liedjesschrijver is overleden ,werd maar 52 jaar.
      Waar ik helemaal van schrik is het nieuws dat er bij mij in de buurt een meid van 23 jaar is overleden aan dat virus

      • + 0
      • 2 apr 2020 - 10:59

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 948
  • Podiums 31
  • Grand Prix 102
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender