user icon
user icon

Foto: Dit is de Red Bull RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon

  • Gepubliceerd op 12 feb 2020 10:05
  • comments 56
  • Door: Bjorn Smit

Red Bull Racing heeft zojuist de eerste beelden naar buiten gebracht van de Red Bull RB16. Opvallend genoeg heeft het team er niet voor gekozen om een camouflage-livery te gebruiken, maar de gebruikelijke blauwe, gele en rode kleur siert de auto nu al.

In 2018 en 2019 koos Red Bull Racing ervoor om de RB14 en RB15 in eerste instantie te verhullen in een speciale camouflage-livery, waarmee later op de dag ook een shakedown werd afgewerkt. Die shakedown voert het team ook dit jaar weer uit op Silverstone, maar de alternatieve livery blijft dit jaar uit. Op social media plaatste het Oostenrijkse team zojuist een eerste beeld van haar nieuwe bolide, die de naam RB16 draagt.

Aan de kleurstelling van de auto is ten opzichte van 2019 weinig veranderd. De basiskleur van de auto blijft het matte donkerblauw, wat aangevuld wordt met een aantal rode strepen en natuurlijk de gele en rode kleur van het Red Bull-logo. Ook de buitenkant van de endplates van de achtervleugel zijn door sponsor Esso rood.

De RB16 is een doorontwikkeling van de RB15 en teambaas Christian Horner kondigde al aan dat de auto in grote lijnen hetzelfde uiterlijk aanhoudt. Dat klopt op het eerste gezicht ook, maar toch zijn er wel een aantal veranderingen te bespeuren. Zo is de voorkant van de neus een stuk agressiever geworden dan in 2019. Het uitstulpsel aan de voorkant van de neus heeft een aantal openingen gekregen. 

Onder de neus is bovendien een soort cape te zien, zoals Mercedes die in de afgelopen seizoen al veelvuldig gebruikte. Daarnaast lijken de sidepods op het oog qua vorm ook iets veranderd te zijn. Later vandaag komt de RB16 voor het eerst in actie. De eer is aan Max Verstappen om de gloednieuwe auto als eerste de sporen te geven. Beelden daarvan zullen in de loop van de dag nog volgen.

Bekijk hier de beelden van de van de RB15 launch van 2019:

 

 

Foto's Red Bull RB16

Reacties (56)

Login om te reageren
  • Eerste wat me opvalt is de ‘cape’... afgekeken van Mercedes... verder een duidelijke evolutie van de RB15

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 10:09
    • jarka

      Posts: 1.167

      lijkt mij een beetje de tegengestelde route van Ferrari geen extra dingetjes gewoon een basic uitstraling van dit is het en hier en we gaan van deze sterke basis uit geen extreme dingen maar een solide basis.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 10:31
    • BenB

      Posts: 144

      Ben ik het niet helemaal mee eens hoor Mika, ik vind het een bijna totaal andere auto, sidepods zijn helemaal anders, neus anders, spiegels anders, luchtinlaat bovenop de neus(net onder 33) anders.
      Ze hebben goed hun best gedaan in de winter.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 11:06
    • oale

      Posts: 487

      De innovaties voor 2020 zitten tijdens de presentatie echt niet op de auto.

      • + 1
      • 12 feb 2020 - 11:10
    • Edward M

      Posts: 891

      Lijkt of er een soort tunnel zit op de vloer aan de voorkant Ferrari heeft dit ook.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 11:45
  • Wanneer is de presentatie???

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 10:09
    • er zullen wel meer foto´s volgen, En ze gaan vandaag ook op silverstone rijden.

      Vooral de achterkant valt op.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 10:11
    • Oh ja en het gaatje in de neus is ook anders.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 10:12
    • Ga je die vraag nu bij ieder team die hun nieuwe auto presenteren stellen?

      • + 1
      • 12 feb 2020 - 13:08
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.307

      De presentatie is wanneer de presentatie is.

      @Royalere, F1 heeft inmiddels foto's van de shakedown geplaatst. De Red Bull ziet er zeer slank uit! Grote veranderingen rondom de sidepods en de slanke lijnen richting de enginecover. Dit kan nog wel eens een flinke stap vooruit zijn wanneer alles van voorvleugel t/m diffuser direct werkt. Benieuwd of Mercedes dit kan pareren...

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 14:46
  • droopz

    Posts: 777

    Vleugeltje op de sduct?

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 10:12
  • BRM

    Posts: 583

    Mooie auto, qua kleuren same as usual, maar persoonlijk vind ik Red Bull er altijd prima uit zien

    Het is (waarschijnlijk bewust) lastig te zien op deze foto, maar de auto lijkt geen of een lage rake te hebben. Geen idee hoe dat straks is als ze daadwerkelijk gaan rijden, maar dat zou voor Red Bull heel opvallend zijn. De rest van de onderdelen zie ik de komende weken wel ;)

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 10:13
    • Rake bij presentaties foto's is nonsense om daar conclussies uit te trekken.

      Als je de presentatie foto's van de ferrari van vorig jaar op zoekt zie je net als dit jaar een hoge rake afstelling maar in de race's was daar door het seizoen weinig van over.... Bij de RB15 presentatie foto's van vorig jaar zie je net als dit jaar een hele lage rake maar op de baan zag je juist het tegenovergestelde....

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 10:18
    • BRM

      Posts: 583

      Dus eigenlijk exact wat ik al zei? ;) Alles wat we bij de presentatie te zien krijgen is onzin, behalve de kleuren van de auto dan

      • + 1
      • 12 feb 2020 - 10:22
    • de neus/cape/en de vorm na de sidepods zullen wel zo zijn denk ik hoor. Voor de rest valt er nog niet veel uit te halen.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 10:29
    • BRM

      Posts: 583

      En nu op Silverstone rijden ze rond met een hele extreme rake. Leuk dat silly season haha, Ben benieuwd hoe alles er straks voor staat en uit ziet in Australië.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 14:10
    • Idd de foto's van de shakedown laten weer gewone de hoge rake zien.... dus laat je niets wijs maken door presentatie foto's....

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 14:48
  • Ook al zo saai. Mercedes, Ferrari en Red Bull hebben nagenoeg dezelfde liveries als vorig jaar. Mooi maar hetzelfde is saai.

    • + 1
    • 12 feb 2020 - 10:30
    • Beter een saaie llivery dan een saai seizoen.

      • + 5
      • 12 feb 2020 - 10:33
    • Tsja F1 is gelukkig meer dan alleen wat kleurtjes die veranderen.

      • + 1
      • 12 feb 2020 - 10:34
    • DBGates

      Posts: 2.259

      Formule 1 is marketing en marketing is herkenbaarheid. Logisch dag de livery’s niet veranderen

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 11:08
    • de wagens van de top 3 teams staan sowieso ieder jaar weer in de 'huisstijl'
      daar hoeven we geen veranderingen te verwachten, hooguit de teams daarachter mochten er verschuivingen zijn op sponsor gebied.
      De tijden dat grote hoofdsponsors (met name tabaksfabrikanten) de rekeningen betaalden en zorgden dat vrijwel gehele wagens in hun kleuren werden gespoten zijn allang voorbij

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 11:31
    • Het is al jaren hetzelfde.... en al jaren saai dus wees still

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 11:33
    • @kabouter.mesi

      Wie moet eer stil zijn en waarom? (Sorry: ???????????)

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 12:05
    • i'm gonna @messi you up

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 12:55
    • @Messi.who.else

      Dit is geen Middelbare school forum maar een platform waar iedereen op een normale manier zijn mening kan ventileren

      • + 1
      • 12 feb 2020 - 12:57
    • Messi wordt steeds irritanter, zowel op het veld als hier. Die vijf gouden ballen zijn hum naar zijn puntmuts gestegen. Dus wees jij maar effkes wat stiller, mopperkont.

      • + 1
      • 12 feb 2020 - 13:10
    • Gast, pas op want ik heb een Stanley Messi bij me!!!!!

      (Die gozer reageert altijd zo negatief en nooit de discussie aan).

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 13:30
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.307

      "Die gozer reageert altijd zo negatief en nooit de discussie aan"

      Vraagt vervolgens aan de dikke Van Dale naar het bijbehorende begrip bij deze definitie...

      Van Dale: trol

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 14:43
  • "Later vandaag komt de RB16 voor het eerst in actie. Het is nog niet duidelijk of Max Verstappen of Alexander Albon bij deze gelegenheid plaatsneemt achter het stuur van de nieuwe bolide."

    RBsite; Today the RB16 is let loose in the hands of Max during the Team's official filming day at Silverstone Circuit, as teammate Alex watches on awaiting his turn at next week's Barcelona test.

    Max gaat dus rijden vandaag.

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 10:33
    • RBRFIRST

      Posts: 518

      Ik wou net zeggen. Het is vrij logisch dat Max de bolide zijn shake down geeft en niet Albon.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 10:41
  • Supa

    Posts: 1.386

    Niets speciaals, de auto lijkt veel op de voorganger, hopelijk zal die anders uitzien in Melbourne, anders vrees ik na gezien de SF1000 te hebben, dat ze wederom achter de feiten gaan aanlopen.

    • + 2
    • 12 feb 2020 - 10:46
    • Supa

      Posts: 1.386

      zijn*

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 10:48
    • Knap dat jij aan de hand van een paar foto's dat al kan zien.

      • + 4
      • 12 feb 2020 - 10:54
    • De achterkant is echt opvallend, vooral tussen de whisbone. De simpele achtervleugel duidt op een stabiele airflow wat dan weer minder drag oplevert tegen meer downforce.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 10:55
    • @Supa, knap dat jij kunt zien dat de SF1000 zo'n goede wagen is.
      Volgens Binotto zijn de veranderingen aan de buitenkant
      niet waar te nemen.

      • + 1
      • 12 feb 2020 - 11:03
    • DBGates

      Posts: 2.259

      Je hebt gelijk dat hij er vrij conservatief uit ziet, het geeft te denken dat ze alles op alles zetten om er aan het begin van het seizoen te staan. Dan hebben ze de risico’s minimaal gehouden

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 11:10
    • Supa

      Posts: 1.386

      Het is nogal een groot verschil

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 11:18
    • BRM

      Posts: 583

      Het zou de eerste keer zijn dat een team de auto waarmee ze daadwerkelijk gaan rijden met high res foto's presenteert aan de concurrentie. Dus ga er maar vanuit dat die Red Bull er straks anders uit ziet en dat voor die Ferrari hetzelfde geldt.

      Ik zag trouwens bij een vorige post van je dat je aan een foto kan zien hoeveel downforce een auto genereert, ik zou dat op je CV zetten en solliciteren in de F1, je bent vast goedkoper dan CFD software ;)

      • + 1
      • 12 feb 2020 - 11:58
    • Supa

      Posts: 1.386

      @BRM Binotto. "De auto van vorig jaar, de SF90, vormde ook het startpunt, maar we zijn verder op alle punten extreem gegaan, zoveel als mogelijk was. We hebben geprobeerd de aerodynamische performance van de auto te maximaliseren en zoveel mogelijk downforce te vinden, dus de volledige auto - de monocoque, de architectuur van de motor, de versnellingsbak - is zo verpakt dat de auto een slanker figuur heeft gekregen. Volgens mij is dat ook vrij goed zichtbaar."

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 12:39
    • Supa

      Posts: 1.386

      @BRM Jij mag op jouw CV zetten, dat je bijdehand bent ;)

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 13:14
    • BRM

      Posts: 583

      @Supa: Stond er al op ;)

      Natuurlijk zullen dit echt de auto's van volgend jaar zijn, sta er alleen niet raar van te kijken als er straks in Australië toch opeens andere vleugels op zitten en er wat flapjes anders zijn etc. En dan is het werk wat ze in de winter hebben gedaan en waar Binotto het over heeft opeens toch veel meer zichtbaar.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 13:30
    • RBRFIRST

      Posts: 518

      @Supa de SF1000? Je bedoeld die mengeling Mercedes & RBR?

      • + 0
      • 14 feb 2020 - 12:06
  • The Elefant Trunk.

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 11:00
  • En alweer zo’n mooie, slanke dame! Ik zeg laat het seizoen maar beginnen

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 11:01
    • Deze lijkt een klein beetje op Dafne Schippers als je goed kijkt.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 15:21
  • Dit zal niet de 100% echte RB16 zijn, die zal pas in melbourne te zien zijn, erg basic tov de RB15 lijkt het, maar het sandbagging gaat RB niet helpen, heeft ze ook in het verleden niet geholpen. Ik hoop wel dat ze inlopen op MB en FER. Afwachten op de sectortijden in Barcelona en de topsnelheid daar op het rechte stuk zou al iets kunnen zeggen hopelijk, en natuurlijk hoe MAX erop gaat reageren.

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 11:15
    • Max heeft ze contract verlengd dus die zal niks zeggen..... alleen wat gelul bij Ziggo zodat mensen gaan kijken... And here we go again Zero

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 11:35
    • ik denk dat messi tussen de 9 en 12 jaar jong is. En dat meen ik echt. Gewoon een kind dat graag speelt.

      • + 3
      • 12 feb 2020 - 13:52
    • ThisGuy

      Posts: 310

      Ik denk dat ie rond de 40 is maar met het verstandelijke vermogen van een 9 tot 12 jarige.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 15:38
    • Trelas

      Posts: 558

      Ik denk tussen de 12 en 18. =)

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 16:21
  • Niets mis mee, mooie auto, mooie livery.

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 11:20
  • Arie54

    Posts: 2.721

    Mooi, en nou afgelopen met alle mogelijke smoesjes en er vanaf het begin 'staan'.

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 11:55
  • Manon

    Posts: 272

    Wat een verrassende livery zeg. Sta er versteld van. Zo anders als voorgaande jaren,
    BORING!!

    • + 0
    • 12 feb 2020 - 15:32
    • Lekker boeien. Al die kinky livery's tijdens de lancering mogen mij gestolen worden bij RBR.
      Laten ze zich maar focussen op wat echt belangrijk is.

      • + 0
      • 12 feb 2020 - 18:47

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar