user icon
user icon

Nico Hülkenberg: "Mijn hart bloedde na zien beelden Braziliaanse Grand Prix 2012"

  • Gepubliceerd op 12 dec 2019 16:30
  • comments 8
  • Door: Bjorn Smit

Nico Hülkenberg heeft vrede met het verloop van zijn Formule 1-carrière, maar er is een dag waarvan hij had gewild dat deze anders was afgelopen: de zondag van de Grand Prix van Brazilië in 2012.

In de eerste fase van zijn Formule 1-carrière kende Hülkenberg bijzondere races in São Paulo. De Duitser pakte in zijn debuutseizoen in 2010 op Interlagos op een opdrogende baan zijn eerste en uiteindelijk enige pole position in de Formule 1. Twee jaar later, in zijn tweede seizoen, kwam Hülkenberg het dichtste bij een overwinning in de Formule 1, toen hij namens Force India om de leiding vocht.

Voor een safety car-fase hadden Hülkenberg en Jenson Button een voorsprong van vijftig seconden op de concurrentie, maar na de safety car-fase crashte de Duitser met Lewis Hamilton in het gevecht om de leiding. Hülkenberg keek de race enkele weken geleden nog eens terug en de beelden van die wedstrijd deden toch een beetje pijn, en graag had hij een ander einde gezien van die dag.

"Ironisch genoeg keek ik voor Abu Dhabi naar oude races op Sky, en toen die race was bezig toen ik inschakelde. Ik lag aan de leiding, bekeek alles nogmaals en mijn hart bloedde. Dat was dé dag. Ik bedoel, voor de safety car had ik 50 seconden voorsprong. Dat was dus een bijzondere race, een bijzondere dag, met een heel jonge Hulk. Dat was een van de speciale ritten uit de geschiedenis."

'Lastig te zeggen' of zege verloop loopbaan had veranderd

De F1-carrière van Hülkenberg lijkt er nu op te zitten, nadat hij na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi moet vertrekken bij Renault. De Duitser weet niet of een zege in Brazilië in 2012 het verloop van zijn carrière had veranderd. "Misschien wel. Het is echter altijd lastig om te zeggen wat er gebeurd zou zijn in die situatie. Ik weet het niet."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Hulkie heeft een tijdmachine.

    • + 0
    • 12 dec 2019 - 16:39
    • Uiteraard wisten we wel dat het 2012 moest zijn;) Maar een beetje lol kan geen kwaad :p

      • + 0
      • 12 dec 2019 - 16:49
  • d@nny

    Posts: 2.138

    Kan de Hulk in de toekomst kijken? :-)

    OT: Kan me voorstellen dat zoiets lang pijn doet bij een profesional athlete.

    • + 1
    • 12 dec 2019 - 16:40
    • Joeppp

      Posts: 2.932

      2020 was een bijzonder jaar voor de Hulk. In eerste instantie zou hij niet starten maar omdat Bottas tijdens de zomerstop een SOA had opgelopen van 1 van zijn tinderdates mocht hij instappen bij Mercedes.

      • + 2
      • 12 dec 2019 - 16:47
    • @joeppp, ik dacht eerder van zijn grinderdates :(

      • + 0
      • 12 dec 2019 - 16:52
  • Tuurlijk had dit een wereld van verschil gemaakt... Ferrari had hem op de radar, deze overwinning was een bevestiging geweest van zijn talent... En deze blunders heeft juist zijn cariere gekenmerkt van het telkens net niet behalen van dingen. Net niet die overwinning, net niet al die podia, Ik herinner me nog een andere regenquali waar hij door een stomme fout purple purple red kwalificeerde en net geen pole pakte. (zou zijn 2de zijn geweest)... Misschien spookt al deze fouten op een gegeven moment door je hoofd wanneer je weer in een kansrijke positie rijdt zoals in Hockenheim.

    • + 0
    • 12 dec 2019 - 23:40
  • Ben ik de enige die de quotes leest met hetzelfde accent zoals Nico het zou zeggen als hij Nederlands praat? zelfs de zinsopbouw klopt.. "en toen die race was bezig..." ;-)

    OT: Wellicht dat het anders was gelopen. Op een gegeven moment leek het een geval van te graag willen te worden. Ik had hem iig meer gegund, sympathieke gast

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 10:18
  • Ik denk wel dat dit het begin van het optelsommetje was. Die crash in 2012, onnodig zijn voorwielophanging stuk rijden in Baku (ik dacht 2016) en dan Hockenheim 2019. Allen momenten die hij had moeten aangrijpen om zijn potentieel aan te tonen. Ter vergelijking; Verstappen heeft al in zijn debuutseizoen momenten gekend waarbij je niet meer om hem heen kon.

    Dergelijke momenten kan ik mij van Hülkenberg niet direct herinneren en ik denk dat dit ook bij teambazen is opgevallen. Hülkenberg is geweldig goed, maar dat excellente van de opstapklassen hebben we in de F1 niet gezien. En misschien kan hij daar zelf niet eens iets aan doen, maar dan houd het een keer op.

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 14:24

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 279
  • Podiums 0
  • Grand Prix 103
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 19 aug 1987 (32)
  • Geb. plaats Emmerich am Rhein, Duitsland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
Bekijk volledige kalender
show sidebar