user icon
user icon

Nico Hülkenberg: "Mijn hart bloedde na zien beelden Braziliaanse Grand Prix 2012"

  • Gepubliceerd op 12 dec 2019 16:30
  • comments 8
  • Door: Bjorn Smit

Nico Hülkenberg heeft vrede met het verloop van zijn Formule 1-carrière, maar er is een dag waarvan hij had gewild dat deze anders was afgelopen: de zondag van de Grand Prix van Brazilië in 2012.

In de eerste fase van zijn Formule 1-carrière kende Hülkenberg bijzondere races in São Paulo. De Duitser pakte in zijn debuutseizoen in 2010 op Interlagos op een opdrogende baan zijn eerste en uiteindelijk enige pole position in de Formule 1. Twee jaar later, in zijn tweede seizoen, kwam Hülkenberg het dichtste bij een overwinning in de Formule 1, toen hij namens Force India om de leiding vocht.

Voor een safety car-fase hadden Hülkenberg en Jenson Button een voorsprong van vijftig seconden op de concurrentie, maar na de safety car-fase crashte de Duitser met Lewis Hamilton in het gevecht om de leiding. Hülkenberg keek de race enkele weken geleden nog eens terug en de beelden van die wedstrijd deden toch een beetje pijn, en graag had hij een ander einde gezien van die dag.

"Ironisch genoeg keek ik voor Abu Dhabi naar oude races op Sky, en toen die race was bezig toen ik inschakelde. Ik lag aan de leiding, bekeek alles nogmaals en mijn hart bloedde. Dat was dé dag. Ik bedoel, voor de safety car had ik 50 seconden voorsprong. Dat was dus een bijzondere race, een bijzondere dag, met een heel jonge Hulk. Dat was een van de speciale ritten uit de geschiedenis."

'Lastig te zeggen' of zege verloop loopbaan had veranderd

De F1-carrière van Hülkenberg lijkt er nu op te zitten, nadat hij na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi moet vertrekken bij Renault. De Duitser weet niet of een zege in Brazilië in 2012 het verloop van zijn carrière had veranderd. "Misschien wel. Het is echter altijd lastig om te zeggen wat er gebeurd zou zijn in die situatie. Ik weet het niet."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Hulkie heeft een tijdmachine.

    • + 0
    • 12 dec 2019 - 16:39
    • Uiteraard wisten we wel dat het 2012 moest zijn;) Maar een beetje lol kan geen kwaad :p

      • + 0
      • 12 dec 2019 - 16:49
  • d@nny

    Posts: 1.763

    Kan de Hulk in de toekomst kijken? :-)

    OT: Kan me voorstellen dat zoiets lang pijn doet bij een profesional athlete.

    • + 1
    • 12 dec 2019 - 16:40
    • Joeppp

      Posts: 2.054

      2020 was een bijzonder jaar voor de Hulk. In eerste instantie zou hij niet starten maar omdat Bottas tijdens de zomerstop een SOA had opgelopen van 1 van zijn tinderdates mocht hij instappen bij Mercedes.

      • + 2
      • 12 dec 2019 - 16:47
    • @joeppp, ik dacht eerder van zijn grinderdates :(

      • + 0
      • 12 dec 2019 - 16:52
  • Tuurlijk had dit een wereld van verschil gemaakt... Ferrari had hem op de radar, deze overwinning was een bevestiging geweest van zijn talent... En deze blunders heeft juist zijn cariere gekenmerkt van het telkens net niet behalen van dingen. Net niet die overwinning, net niet al die podia, Ik herinner me nog een andere regenquali waar hij door een stomme fout purple purple red kwalificeerde en net geen pole pakte. (zou zijn 2de zijn geweest)... Misschien spookt al deze fouten op een gegeven moment door je hoofd wanneer je weer in een kansrijke positie rijdt zoals in Hockenheim.

    • + 0
    • 12 dec 2019 - 23:40
  • Ben ik de enige die de quotes leest met hetzelfde accent zoals Nico het zou zeggen als hij Nederlands praat? zelfs de zinsopbouw klopt.. "en toen die race was bezig..." ;-)

    OT: Wellicht dat het anders was gelopen. Op een gegeven moment leek het een geval van te graag willen te worden. Ik had hem iig meer gegund, sympathieke gast

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 10:18
  • Ik denk wel dat dit het begin van het optelsommetje was. Die crash in 2012, onnodig zijn voorwielophanging stuk rijden in Baku (ik dacht 2016) en dan Hockenheim 2019. Allen momenten die hij had moeten aangrijpen om zijn potentieel aan te tonen. Ter vergelijking; Verstappen heeft al in zijn debuutseizoen momenten gekend waarbij je niet meer om hem heen kon.

    Dergelijke momenten kan ik mij van Hülkenberg niet direct herinneren en ik denk dat dit ook bij teambazen is opgevallen. Hülkenberg is geweldig goed, maar dat excellente van de opstapklassen hebben we in de F1 niet gezien. En misschien kan hij daar zelf niet eens iets aan doen, maar dan houd het een keer op.

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 14:24

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 279
  • Podiums 0
  • Grand Prix 102
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 19 aug 1987 (32)
  • Geb. plaats Emmerich am Rhein, Duitsland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa 2019
Australië
29 - 31 maa 2019
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr 2019
China
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan
10 - 12 mei 2019
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei 2019
Monaco
7 - 9 jun 2019
Canada
21 - 23 jun 2019
Frankrijk
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië
26 - 28 jul 2019
Duitsland
2 - 4 aug 2019
Hongarije
30 - 1 sep 2019
België
6 - 8 sep 2019
Italië
20 - 22 sep 2019
Singapore
27 - 29 sep 2019
Rusland
11 - 13 okt 2019
Japan
25 - 27 okt 2019
Mexico (land)
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov 2019
Brazilië
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa 2019
Australië Albert Park
29 - 31 maa 2019
12 - 14 apr 2019
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei 2019
23 - 26 mei 2019
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun 2019
21 - 23 jun 2019
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul 2019
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug 2019
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep 2019
6 - 8 sep 2019
Italië Monza
20 - 22 sep 2019
27 - 29 sep 2019
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt 2019
25 - 27 okt 2019
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov 2019
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar