user icon

Horner: "Nieuwe voorvleugels kostten veel geld, maar hebben niets opgeleverd"

  • Gepubliceerd op 25 nov 2019 16:14
  • comments 18
  • Door: Bjorn Smit

Christian Horner vermoedt dat de introductie van de nieuwe voorvleugels in 2019 een politiek motief had, waardoor Red Bull Racing harder werd geraakt dan concurrenten Ferrari en Mercedes.

In de openingsfase van het seizoen 2019 had Red Bull Racing moeite om het tempo van Ferrari en in het bijzonder Mercedes te volgen. Pas bij de Oostenrijkse Grand Prix wist het team volgens Horner de problemen met de voorvleugel op te lossen, waarna de bolide dichter bij het niveau van de Ferrari's en Mercedessen wist te komen. Het gevolg: drie zeges en twee pole positions voor Max Verstappen.

Horner vermoedt dat de introductie van de nieuwe voorvleugel, die het volgen en inhalen makkelijker moesten maken, een politiek motief heeft gehad. "Ferrari en Mercedes wilden de vleugel heel graag", vertelt de teambaas van Red Bull Racing aan Auto, Motor und Sport. "Ik denk dat ze zich nu realiseren dat het geintje alleen geld heeft gekost en dat het de race niet beter maakte. Wat mij betreft waren het onnodige uitgaven."

Red Bull hardst getroffen door veranderingen

De Brit, die in Brazilië zijn 46ste verjaardag vierde, denkt dat Red Bull harder werd getroffen door de veranderingen. "Ons aerodynamische concept leunt erg zwaar op de voorvleugel. Dat bepaalt ook de impact op de rest van de auto. Het gevolg is dat de auto erg gevoelig reageerde op de baan. Het duurde even voordat we dat begrepen en konden optimaliseren."

"De auto was hierdoor lastig af te stellen en lastig te besturen," vervolgt Horner, "vooral als het zoals in Bahrein hard waaide. Desalniettemin hebben we in de eerste fase van het seizoen goede resultaten behaald. We stonden op de tweede startrij in Melbourne en haalden daar het podium. We wonnen bijna in Monaco, waar we sneller waren dan Hamilton en pech hadden met de pitstop."

Ook vermoedt Horner dat de lastige RB15 een van de redenen was dat het verschil tussen Verstappen en Pierre Gasly zo groot was: Verstappen kon zich beter aanpassen dan de Fransman: "Max heeft een ongelooflijk talent. Hij kan zich aan alles aanpassen. Pierre voelde de problemen veel duidelijker. Daardoor was er zo'n groot gat tussen de twee."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • masf1

    Posts: 7.049

    Red Bull heeft toch verstand van vleugels?

    • + 4
    • 25 nov 2019 - 16:19
  • M@X

    Posts: 645

    DRIE III

    • + 1
    • 25 nov 2019 - 16:23
    • masf1

      Posts: 7.049

      VIJF IX

      • + 1
      • 25 nov 2019 - 16:26
    • NicoS

      Posts: 12.332

      @Mas,
      Is dat niet 9...? Vijf is volgens mij V.....toch?;)

      • + 4
      • 25 nov 2019 - 17:33
  • en dan volgend jaar een heel spannend jaar, Neeeeeeuh weet je wat we gooien alles weer op de schop en gaan alles veranderen in 2021.....

    Ze leren het ook nooit. vind ik :)

    • + 2
    • 25 nov 2019 - 16:38
    • Max en Lewis hebben er beide al wel eens n lans voor proberen te breken en gezegd dat t veel beter is om de regels 10 jaar tzelfde te houden zodat ieder team na n jaar of 3 helemaal naar elkaar kruipt

      • + 1
      • 25 nov 2019 - 16:55
    • Precies. die 2017 regels begrijp ik nog wel maar daarna hebben ze weer die vleugels enzo veranderd. Laat het nu gewoon hetzelfde blijven.

      Grote kans dat je dan 3/4 teams hebt die in 2021 gelijkwaardig zijn. Nu moet je het maar allemaal weer afwachten.

      • + 1
      • 25 nov 2019 - 16:58
    • NicoS

      Posts: 12.332

      Je kunt er wel vanuit gaan dat in 2021 de gaten tussen de teams weer groter zijn.
      Laten we hopen dat die regels wel hun doel halen, en dat volgen en inhalen makkelijker wordt.
      De afgelopen regelverandering heeft niets gebracht....behalve veel kosten.

      • + 4
      • 25 nov 2019 - 17:36
    • jarka

      Posts: 1.448

      Het valt te verwachten dat de afstand tussen de top 3 mischien 4 met mcl erbij tot de rest in 2021 mega is allereerst stopt de top nu al mega veel geld en tijd in de ontwikkeling van de 2021 auto,daarbij komt dat een aantal teams nu met het oude chassis van een topteam rijdt om kosten te sparen en ook dit zal in 2021 niet meer werken.

      • + 0
      • 25 nov 2019 - 21:15
    • Ik hoop van harte dat de nieuwe regels gaan werken als een malle, en we naar ontzettend close racing gaan kijken, DRS afgeschaft kan worden, en de regels eindelijk eens vele jaren hetzelfde zullen blijven. *kuch*!

      • + 0
      • 25 nov 2019 - 23:39
    • Snork

      Posts: 10.440

      jarka, welk team rijdt dit jaar met een oud chassis dan, en van welk team is dat oude chassis dan? Zover ik weet rijden alle teams met een eigen "2019" chassis, ook Haas.

      • + 1
      • 26 nov 2019 - 13:03
    • @Snork, idd, het chassis is volgens mij nou juist datgene dat ieder team zelf moet bouwen.

      • + 0
      • 26 nov 2019 - 13:43
  • meister

    Posts: 2.518

    Tel daar ik nog de banden van Mercedes bij en je weet wie aan de touwtjes trekken.

    • + 2
    • 25 nov 2019 - 21:09
  • Carrinthe

    Posts: 877

    Ik ben het niet met Horner eens. Het is duidelijk dat door de nieuwe voorvleugel Red Bull dit jaar weer met een achterstand is begonnen en daardoor niet voor het kampioenschap heeft kunnen strijden. Missie geslaagd van Ferrari en Mercedes zou ik zo zeggen.

    • + 0
    • 26 nov 2019 - 06:35
    • Aan je 2e en 3e zin te zien ben je het HELEMAAL EENS met Horner. Oh wacht, je hebt alleen de kop gelezen.

      • + 4
      • 26 nov 2019 - 07:28
    • Carrinthe

      Posts: 877

      @de_bartman
      Wat jammer da_bartman dat je dan niet verder hebt gelezen dan de eerste alinea. Want als je dat wel had gedaan dan had je kunnen lezen dat Horner zegt: ""Ik denk dat ze zich nu realiseren dat het geintje alleen geld heeft gekost en dat het de race niet beter maakte. Wat mij betreft waren het onnodige uitgaven." En daar ben ik het niet mee eens omdat, zoals ik al aangaf, ik denk dat Ferrari en Mercedes eerder denken het is ons gelukt om Red Bull voor dit jaar buiten de strijd van het kampioenschap te houden. Dat dat geld kost zal ze niet zoveel boeien.

      Jammer dat je meteen al een oordeel klaar hebt en op de man speelt. Niet echt volwassen.

      • + 0
      • 28 nov 2019 - 13:08

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.205
  • Podiums 44
  • Grand Prix 121
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar