user icon
user icon

Alexander Albon niet tevreden na kwalificatie: "Ik wilde meer dan P6"

  • Gepubliceerd op 17 nov 2019 12:30
  • comments 16
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Alexander Albon stak zijn teleurstelling over de kwalificatie in Brazilië niet onder stoelen of banken. De coureur van Red Bull Racing had graag meer gewild dan de zesde positie.

In zijn eerste bezoek aan Interlagos had Albon het niet makkelijk. De rookie van Red Bull was in de eerste vrije training weliswaar op een opdrogende baan de snelste, maar hij crashte aan het eind van die sessie ook. Vervolgens had hij het niet makkelijk tijdens de tweede en derde vrije training, en ook in de kwalificatie wilde het niet helemaal lukken bij de Britse Thai.

Albon kwalificeerde zich uiteindelijk op P6, maar veel tevredenheid haalt hij daar niet uit. Het gat met teamgenoot Max Verstappen, die de pole pakte, was uiteindelijk uiteindelijk vier tienden van een seconde. Albon wilde zich niet verschuilen achter het feit dat hij voor het eerst op het Autodromo José Carlos Pace. "Het was wel oké. Ik wil er natuurlijk ook bij staan en ik wilde iets meer dan P6."

"Na VT3 zag het er wat kleurloos uit, maar het team herstelde het voor de kwalificatie. Het was echter niet genoeg. Het was gewoon zaak om me hier op mijn gemak te voelen, want het is een lastig circuit met lange bochten en lage snelheden. Op dit soort circuits is het qua bandentemperaturen erg lastig. Als je een klein foutje maakt in een van de bochten, dan betaal je in vier of vijf bochten daarna de prijs. De sessie was oké, maar niet geweldig."

Racepace Albon is 'wel oké'

Albon zal door de gridstraf van Charles Leclerc uiteindelijk vanaf de vijfde positie starten. Na afloop van de kwalificatie kreeg hij de vraag voorgeschoteld of de racepace van zijn bolide goed genoeg is om voor het eerst in zijn carrière een podiumplaats te behalen, maar zijn antwoord daarop was erg kort: "Het is wel oké."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Ben benieuwd of hij een keertje echt kan vechten met de grote jongens. de wagen ligt goed hier en de racepace is niet zo ruk als op andere banen bij hem. Nu moet je het wel een keertje gaan laten zien. Helmut geeft niks om contractjes;)

    • + 1
    • 17 nov 2019 - 12:34
    • Snork

      Posts: 6.046

      Albon pikt snelheid op. Nu nog maar 0.4 sec achter retesnelle Max en voor het eerst op Interlagos. Prima resultaat en goede houding dat hij het nog niet genoeg vindt. Komt goed met Albon.

      • + 2
      • 17 nov 2019 - 12:37
    • Dat eerste keer verhaal begint me wel te jeuken. Verstappen had daar geen last van. Hamilton ook niet. Vettel ook niet. Charles verleden jaar ook niet. En nog heel veel. Ze kunnen die banen allemaal al uit hun hoofd hoor. Daar hebben ze de sim voor uitgevonden.

      • + 3
      • 17 nov 2019 - 12:42
    • Hij eindigde +/- 0.2 sec achter Hamilton, Leclerc en Bottas.
      Uitstekend gedaan voor een rookie die hier voor het eerst rijdt!!

      • + 3
      • 17 nov 2019 - 12:43
    • 0.4 is best veel op zo’n korte baan.

      • + 3
      • 17 nov 2019 - 12:44
    • precies, 0.4 is hier,, zonder te overdrijven,, gigantische...

      • + 1
      • 17 nov 2019 - 12:48
    • @snork... het is een korte baan he... Dan is 0.4 best wat...

      • + 1
      • 17 nov 2019 - 12:48
    • Wat hij mist is denk ik de wagen afstellen kennis. Max weet precies wat hij nodig heeft en kan dat heel duidelijk verwoorden tegen zijn mensen. Zelfs in de proffesionele sim wereld zijn ze verbaast over zijn afstellingskennis. Iets wat volgendsmij zwaar onderschat wordt door de meeste F1 rijders.

      hij kan wel met de setup van Max gaan rijden maar dat is niet je ´eigen´ setup. Dit is wel te leren maar het is heel moeilijk over te brengen. Altijd als ik Max in de pit zie staan maakt hij van die gebaartjes hoe het nog beter kan. hopelijk pakt Albon dat ook op. Maar je moet het wel willen en ook dasar is talent en baan/wagen gevoel voor nodig.

      • + 0
      • 17 nov 2019 - 12:51
    • Pietje, als je het afzet tegen Lewis of Charles is zijn prestatie best oké maar om een auto die blijkbaar goed genoeg is om p1 te pakken op p6 neer te zetten kan ik toch echt niet “uitstekend” noemen. Hooguit solide of zo.

      • + 0
      • 17 nov 2019 - 12:55
    • snailer

      Posts: 2.917

      Ik ben het wel eens met de mensen die zijn bedenkingen hebben over Albon. Gasly had een veel slechtere auto onder zich dan Albon nu. Daarnaast zat Mc Laren veel dichter er op dan nu. Een paar tienden verschil in ronde waren al voldoende om achter de Mclarens te blijven hangen. Dat nadeel heeft Albon nu niet. Maar toch is dat niet wat mij doet twijfelen nu.

      Dat is Mexico geweest. Daar had Red Bull duidelijk de snelste auto. Volgens mij kon hij daar niet eens in de buurt komen van de andere top auto's. Dat doet mij twijfelen op het moment.

      Overigens is Albon wel de beste keuze van de drie rijders denk ik. Maar hij is wat mij betreft nog niet de beste keuze voor het tweede zitje bij Red Bull. Maar helaas liggen de 3 of 4 beste keuzes vast bij andere teams.

      Ik denk dat Max en Red Bull het moeten doen met Albon voorlopig. Wie weet gaat hij me enorm verbazen volgend jaar. Van mij mag dat natuurlijk.

      • + 1
      • 17 nov 2019 - 13:25
    • Snork

      Posts: 6.046

      Royalere, als je jeuk hebt moet je krabben.

      • + 0
      • 17 nov 2019 - 14:19
  • sailor

    Posts: 8.981

    Albon deed het wel goed , het kan inderdaad wel wat beter , maar dit seizoen kun je niet heel veel van hem verwachten.
    Volgend seizoen heeft hij al wat meer ervaring en dan krijgen we een beter beeld van hem

    • + 2
    • 17 nov 2019 - 12:48
    • Niet mee eens @Sailor, hij rijd in een topteam en dan ga je niet roepen "het kan inderdaad wel wat beter, maar dit seizoen kun je niet heel veel van hem verwachten" deze jonge moet nu snel aan de bak en aansluiten bij de andere 5 rijders en nog meer, deze rijders in de quali en race verslaan.

      • + 1
      • 17 nov 2019 - 12:58
  • Het zal me niks verbazen als Vettel de pace niet heeft vandaag, en Albon met Bottas om de 3e plek gaat vechten en hem verslaat ;)

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 13:23
  • John6

    Posts: 3.347

    Hij staat op de plek dat ik ook verwacht had, ik hoop dat hij nog sneller wordt maar ik ben er bang voor, en dan wordt het weinig hulp voor Max in 2020. Albon doet zijn best, gaat nu eenmaal om die paar tiende.

    • + 0
    • 17 nov 2019 - 13:29
  • Hij mag zo langzamer want wel dichter op Max staan 0.4 is veel te veel. Hij zal volgend seizoen binnen 0.2 moeten staan en een keer of 4 a 5 voor Max kwalificeren anders zien we deze vrolijke Brit niet terug in 2021 bij RBR.

    • + 1
    • 17 nov 2019 - 14:20

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 92
  • Podiums 0
  • Grand Prix 21
  • Land TH
  • Geb. datum 23 maa 1996 (23)
  • Geb. plaats Londen, TH
  • Gewicht 74 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa 2019
Australië
29 - 31 maa 2019
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr 2019
China
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan
10 - 12 mei 2019
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei 2019
Monaco
7 - 9 jun 2019
Canada
21 - 23 jun 2019
Frankrijk
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië
26 - 28 jul 2019
Duitsland
2 - 4 aug 2019
Hongarije
30 - 1 sep 2019
België
6 - 8 sep 2019
Italië
20 - 22 sep 2019
Singapore
27 - 29 sep 2019
Rusland
11 - 13 okt 2019
Japan
25 - 27 okt 2019
Mexico (land)
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov 2019
Brazilië
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa 2019
Australië Albert Park
29 - 31 maa 2019
12 - 14 apr 2019
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei 2019
23 - 26 mei 2019
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun 2019
21 - 23 jun 2019
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul 2019
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug 2019
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep 2019
6 - 8 sep 2019
Italië Monza
20 - 22 sep 2019
27 - 29 sep 2019
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt 2019
25 - 27 okt 2019
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov 2019
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar