user icon
user icon

Vettel en Ferrari tasten in duister over oorzaak kapotte achterwielophanging

  • Gepubliceerd op 04 nov 2019 07:15
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Voor de tweede keer in vier races zag Sebastian Vettel de zwartwit geblokte finishvlag niet. In de Verenigde Staten bezweek de achterwielophanging van zijn Ferrari, waardoor hij zijn bolide noodgedwongen in de pits moest parkeren.

Het optreden van Vettel in de Verenigde Staten duurde slechts zeven schamele ronden. In die zeven ronden wist de Duitser bovendien geen goede indruk te maken: in de eerste ronde viel hij, ondanks een redelijke start vanaf de lijn, terug van P2 naar P7. Na afloop van de race wist de viervoudig wereldkampioen tegenover onder andere GPToday.net te melden dat er vanaf de eerste ronde al iets niet lekker voelde.

"Ik kwam in de eerste ronde met niemand in aanraking, maar ik wilde ervoor zorgen dat ze de beelden gingen bekijken. Ik had gewoon heel weinig grip, kreeg de banden maar moeilijk aan de praat en had meteen een matig gevoel met de auto. Het duurde een aantal ronden om de banden aan het werk te krijgen. Daarna begon ik net in het ritme te komen, maar in bochten naar rechts bleef ik moeite houden. Daar moest ik aan aan wennen, toen opeens de ophanging afbrak."

De oorzaak achter de falende achterwielophanging is bij Ferrari nog onbekend. "We hebben geen idee wat het was. We hebben echter het hele weekend genoeg kunnen rijden zonder problemen, dus ik weet niet wat daar is gebeurd." Wel sluit Vettel uit dat de sausage kerb in bocht 8, van zaterdag op zondag neergelegd werd, de veroorzaker is. "Daar heb ik niet overheen gereden."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • LimboF1

    Posts: 4.203

    Dit probleem moet hij aan het begin van de start al hebben gehad, dan kan bijna niet anders. Iedereen kwam eigenlijk goed weg bij de start en Vettel was direct een sitting duck na de start. Mij was direct duidelijk dat er iets niet klopte, maar dit had ik ook niet direct verwacht. Ik dacht eerst dat hij zo'n sausage kerb had geraakt, maar dan zou de schade nog wel best extreem zijn geweest.
    Ik denk dat het materiaal moehied is geweest en men het niet heeft gezien, het is alleen de vraag of men het had kunnen zien bij een controle. Bij Verstappen hadden ze ja ook een scheurtje gevonden in de vleugel....

    • + 3
    • 4 nov 2019 - 07:40
    • AUDI_F1

      Posts: 1.526

      Het meest voor de hand liggende is dat het iets is uit de kwalificatie is. Die heeft Vettel in de laatste bocht verloren (zie ook analyse Ziggo Sport).

      • + 1
      • 4 nov 2019 - 08:55
    • Zo'n sausage cerb of broodje was toch de reden dat het uiteindelijk helemaal afbrak ?
      Net voor alles afbrak ging Vettel vrij wijd in die bocht ( 8 als ik me niet vergis ) .
      Het zou best kunnen dat de ophanging al beschadigd was bij de kwalificatie, maar word zoiets niet nagekeken ?

      • + 0
      • 4 nov 2019 - 13:43
  • Maximo

    Posts: 6.068

    Het hobbelige circuit zal ook wel van invloed zijn geweest na 3 vrije trainingen en de kwalificatie.

    • + 1
    • 4 nov 2019 - 07:57
  • Uitgaan

    Posts: 264

    Het probleem begon nadat hij werd geraakt door Albino vlak na de start

    • + 0
    • 4 nov 2019 - 08:00
    • Uitgaan

      Posts: 264

      Albon

      • + 0
      • 4 nov 2019 - 08:00
    • StevenQ

      Posts: 5.883

      Maar het was Leclerc die daar geraakt werd , Vettel zat er toen nog voor

      • + 9
      • 4 nov 2019 - 08:02
    • Mensen moeten niet meteen geloven wat Doornbos zegt en zelf kijken....

      • + 7
      • 4 nov 2019 - 08:07
    • Doornbos zat er inderdaad flink naast. Ik kon niet geloven dat niemand aan de tafel hem verbeterde.

      • + 3
      • 4 nov 2019 - 08:09
    • het was natuurlijk best oplettend van Doornbos, helaas voor hem had hij de verkeerde rode bolide, kan gebeuren

      • + 0
      • 4 nov 2019 - 08:13
    • Zeker kan dat gebeuren. Hij moet in een redelijk korte tijd zijn analyses voorbereiden e.d. dus dat valt hem goed te vergeven. Ik vond het alleen vreemd dat het niemand daar aan de tafel meteen opviel. Die felgele camera zit er niet voor niks op ;)

      • + 1
      • 4 nov 2019 - 08:21
    • kortvdl

      Posts: 919

      PallMall, idd tenenkrommend dat ze hem niet verbeterden. Overigens kwamen ze er even later wel op terug nadat Twitter 'ontploft' was. En gaf hij zijn foutje toe.

      • + 1
      • 4 nov 2019 - 08:31
    • Fireblade

      Posts: 938

      Tenenkrommend..... dat vind ik lichtelijk overdreven. Oh nee, zwaar overdreven zelfs. Gewoon een vergissing, niet meer en niet minder. Kan iedereen overkomen.

      Ik twijfelde eerder of dat achterwiel van Albon wel op het achterwiel van die Ferrari kwam, volgens mij niet namelijk. Beetje vertekend beeld vanuit die hoek van de beelden volgens mij.

      • + 0
      • 4 nov 2019 - 09:09
    • Ik ben iemand die bijna alles opvalt tijdens de race.
      Iets wat op de achtergrond gebeurt, of in een flits als klein detail terwijl het door het beeld zoeft.
      Maar zelfs ik had ditmaal niet door dat Doornbos het bij het verkeerde eind had.
      Sterker nog, ik vond het wel knap dat hij dit in het korte tijdsbestek zo had opgeduikeld met beelden en al.
      Ik kan het hem dus niet kwalijk nemen dat hij de verkeerde Ferrari voor ogen had.

      Overigens vind ik de analyses van Doornbos altijd prima in orde en lekker makkelijk onder woorden gebracht.

      • + 0
      • 4 nov 2019 - 10:59
  • Vreemd gebeuren, zag inderdaad geen vreemde acties van Vettel bij de start, dat hij iemand raakte, geraakt werd, over zo'n geel 'broodje' klapte of noem maar op....
    Wel had hij al problemen na het doven van de lichten..
    spectaculair zicht hoe in die snelle sectie de ophanging het begaf en knap hoe hij hem opving..
    Wat een weekend voor Ferrari, teleurstellend is een understatement...
    Zorgde er ook direct voor dat er van een race nauwelijks sprake was, had moeite om m'n ogen open te houden.
    Concentreerde me maar op verstappen, die reed nog een degelijke race...

    • + 1
    • 4 nov 2019 - 08:11
  • Is hetzelfde als Button's voorlaatste race in 2016
    Gebeurde ook plotseling.

    • + 0
    • 4 nov 2019 - 08:11
  • Als Ferrari vervolgens Leclerc instrueert dat hij van de kerbs moet wegblijven in een bepaalde bocht heb je toch het antwoord al ...

    • + 0
    • 4 nov 2019 - 10:34

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.367
  • Podiums 54
  • Grand Prix 102
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (32)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar