user icon

Sebastian Vettel verwacht 'zeer spannende' strijd om pole position

  • Gepubliceerd op 26 okt 2019 12:15
  • comments 18
  • Door: Bjorn Smit

Ferrari maakte een sterke indruk op de vrijdag in Mexico, maar Sebastian Vettel verwacht niet dat de Scuderia zomaar pole position gaat pakken. Hij verwacht een spannende strijd om de eerste startpositie.

Vettel eindigde de tweede vrije training bovenaan de rangschikking met een kleine marge op Max Verstappen, maar de Red Bull-coureur meent dat hij in de kwalificatie niet op kan boksen tegen de Ferrari's. De omstandigheden in Mexico-Stad waren listig en de coureurs hadden moeite om op het asfalt te blijven. Ondanks de lastigheden was Vettel blij met de balans van zijn auto in de tweede sessie.

"Ik denk niet dat je hier ooit een geweldig gevoel gaat krijgen, want de auto beweegt altijd veel", vertelde Vettel tegenover onder andere GPToday.net. "In de middag was het echter in orde. Ik was in staat om het ritme te vinden en door te gaan. Laten we het afwachten. Ik denk dat we ons nog kunnen verbeteren, maar het zal bijzonder krap worden. Dat is echter wel wat we willen."

Vettel ging ook in op de problemen die de coureurs kenden om in de eerste trainingen op de baan te blijven in Mexico. Vooral de eerste bocht bleek een scherprechter, ook voor de Ferrari-coureur zelf. "Ik had deze ochtend een redelijk groot aandeel. Volgens mij was ik de koning van bocht 1 en door het gras gaan daar. Ik hou wel van wat grasmaaien."

Bandenslijtage Ferrari 'bemoedigend' volgens Vettel

De bandenslijtage was een ander belangrijk onderwerp op vrijdag in Mexico. Vooral de softs en de mediums leken redelijk snel de geest te geven. Vettel stelde na de trainingen dat hij het slechtste van de softs niet meemaakte, omdat hij zijn racesimulatie reed op de mediums. Desondanks vond de Duitser de slijtage bij Ferrari ten opzichte van de concurrentie wel bemoedigend.

"Wij hebben het werk gesplitst en ik kreeg de taak om meer te doen op de mediums", vertelde hij. "Het was oké, in vergelijking met andere coureurs zag het er bij ons niet zo slecht uit. Ik heb er nog geen compleet beeld van, maar het zag er oké uit. Ik reed slechts twee ronden op de softs en toen ik ze liet monteren, waren ze fris. Ik heb dus niet op de slechtste band van de dag gereden tijdens de lange run."

Lees ookHamilton verwacht 'drie of vier pitstops' in Mexico door agressieve bandenslijtage 

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Vettel/Leclerc/Verstappen/Hamilton. 1 van die 4 gaat hem pakken, Maar wie?

    • + 0
    • 26 okt 2019 - 12:19
    • Kubica

      • + 0
      • 26 okt 2019 - 12:25
    • zet er een 10tje op en je bent binnen.

      • + 0
      • 26 okt 2019 - 12:26
    • De polestrijd zal gaan tussen Vettel en Leclerc imo, dus hopenlijk pakt Max die p3 en heeft hij morgen een goede slipstream naar bocht 1.

      • + 2
      • 26 okt 2019 - 12:26
    • 1 Vettel, 2 Leclerc, 3 Verstappen, 4Bottas, 5 Hamilton, 6 Albon

      Zoiets misschien?

      • + 0
      • 26 okt 2019 - 12:28
    • Zo, wat een gewaagde voorspelling; 80-90% kans dat ie uit komt. Als je Bottas er ook nog ff bij had genoemd zat je op nagenoeg 100. Oprechte vraag; als toch zoveel namen noemt, waarom Bottas dan niet?

      • + 1
      • 26 okt 2019 - 13:01
    • Omdat ik alleen Hamilton in staat acht mee te doen hier. bottas is snel over 1 rondje hoor, Maar op banen waar RB/Ferrari ook sterk zijn komt hij te kort. Hij pakt meestal poles waar Mercedes oppermachtig is.

      Oke ik kort hem wel in: Vettel/Verstappen/Leclerc. Hamilton als serieuze outsider.

      • + 0
      • 26 okt 2019 - 13:16
    • Zet Bottas er ook maar bij dan, daar wint Lewis lang niet altijd van in de kwalificatie

      • + 1
      • 26 okt 2019 - 13:48
    • zelf verwacht ik dat het vooral zal gaan tussen de Mercedes, Ferrari en Honda aangedreven teams, met de Renault teams als outsiders. Verder denk ik ook dat het pas in Q3 definitief beslist gaat worden. En het zou maar eens kunnen dat we morgen voor het eerst sinds Schumacher weer een 40 plusser op de grid hebben. We gaan het zien.

      • + 0
      • 26 okt 2019 - 14:06
    • Een P3 en een betere race pace voor morgen vind ik prima. Dan mogen van mij Seb en Charles vechten voor de pole.

      • + 0
      • 26 okt 2019 - 14:14
  • Altijd lekker Q3

    • + 0
    • 26 okt 2019 - 12:31
  • De strijd binnen de strijd die ik verwacht is dat beide Ferraricoureurs misschien wel proberen op P2 terecht te komen.
    Met zo'n lang recht stuk en de power van de Ferrarimotor denk ik dat P2 de slipstream pakt en als eerste bij bocht 1 is.

    • + 5
    • 26 okt 2019 - 13:22
    • Is inderdaad een goede mogelijkheid word interessant om te zien.

      • + 1
      • 26 okt 2019 - 14:00
    • Maar dat is geen probleem. Daar hebben ze bij Ferrari perfect werkende strategieën voor bedacht ;)

      • + 0
      • 26 okt 2019 - 14:00
    • @Pallmall,
      Onder normale omstandigheden wel ja, maar zowel Vettel als Leclerc vertrouwen elkaar voor geen meter.

      • + 0
      • 26 okt 2019 - 14:20
    • Morgen Sochi 2.0 bij Ferrari? ;)

      • + 0
      • 26 okt 2019 - 14:28
    • Interessante gedachte. Als de polesitter nog naast de P2 kan zitten aan de buitenkant bij de eerste bocht dan wordt het dringen met de knik naar links en weer rechts. Als de adrenaline hoog is dan zie ik daar nog wel eens een incident gebeuren. Ben benieuwd!

      • + 0
      • 26 okt 2019 - 15:30
  • JEN45

    Posts: 84

    ik verwacht dat het accent meer komt te liggen op de strategie, die wordt bepalender dan de pole halen. Bandenmanagement...3-5 pitstops...en accuraat inspelen op calamiteiten....graining zo lang mogelijk vermijden. En wie heeft er nog "voldoende goede" banden achter de hand? In vt3 en quali zal zich af tekenen wie voor strategie gaat i.p.v. absolute pole....wordt interessant. Ik geef Verstappen/RB goede kans te winnen....bandenmanagement én strategie. Zou me ook niet verbazen als een subtoppper/middenmoot op podium komt. Maar...wens is ook de vader van de gedachte :)

    • + 0
    • 26 okt 2019 - 13:55

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.430
  • Podiums 56
  • Grand Prix 129
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (34)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar