user icon
user icon

Gaan Rossi en Hamilton van motor en auto ruilen voor een test?

  • Gepubliceerd op 21 okt 2019 08:36
  • comments 14
  • Door: Bjorn Smit

De kans is aannemelijk dat Lewis Hamilton op redelijk korte termijn een MotoGP-machine zal besturen. Valentino Rossi gaf namelijk toe dat er een materiaalwissel tussen hem en de Formule 1-kampioen in de planning zit.

Het is geen geheim dat Hamilton van motoren houdt. De vijfvoudig wereldkampioen komt geregeld op een motor naar de Formule 1-races toe en zat vorig jaar voor het eerst op een echte racemachine. Van Yamaha mocht hij toen de motor uitproberen die het merk inzet in het World Superbike. Op die dag deelde Hamilton toen het circuit met Michael van der Mark, de Nederlandse troef van het merk in die klasse.

Eerder dit jaar was Hamilton nog te gast bij de seizoensopener van de MotoGP in Qatar, waar hij op uitnodiging van Mercedes-sponsor Petronas op het circuit verscheen. Hij zag Rossi daar op de vijfde positie over de finish komen. Na de Japanse Grand Prix van afgelopen weekend gaf de Italiaan toe dat er inderdaad gewerkt wordt aan een test waarbij hij en Hamilton voor een dag van machine wisselen.

"We proberen inderdaad deze wissel met Hamilton te organiseren. Het zou een fantastisch iets zijn. Ze hopen een dag te organiseren waarbij Lewis mijn M1 probeert en ik zijn Mercedes probeer. We hopen dat we het voor elkaar krijgen en het zou erg cool zijn. Het is altijd geweldig om een F1-auto te besturen", vertelde Rossi aan Crash.net.

Niet eerste F1-test voor Rossi

Voor Rossi zou het niet de eerste keer zijn dat hij een Formule 1-bolide aan de tand voelt. Tussen 2004 en 2008 nam de zevenvoudig MotoGP-kampioen meermaals plaats in verschillende Ferrari's, waarbij hij steevast een sterke indruk maakte. In 2006 was hij zelfs dichtbij een overstap naar de Formule 1, maar zijn liefde voor de motoren bleek uiteindelijk groter te zijn.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Dat noem ik geen test, maar een promotiestunt...

    • + 1
    • 21 okt 2019 - 08:48
    • Heeft ie ook al genoeg punten op zn licentie?

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 09:04
    • Een dagje naar de speeltuin voor beide heren.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 09:08
  • Schumi86

    Posts: 61

    HAM jr gaat toch op een electeo motorfiets...of toch het echte werk.

    • + 0
    • 21 okt 2019 - 09:12
  • Als we het dan toch over Rossi hebben. Wat vinden jullie? Zou Rossi er goed aan doen om zijn helm op te hangen na dit seizoen? Hij heeft het niet meer voor mijn gevoel. Logisch ook, omdat hij 40 is. Zelfs dan is hij sneller dan het gros van de andere rijders trouwens. Maar ik herrinner Rossi me liever als de topper van tot een paar jaar geleden dan als de Rossi van nu.

    • + 0
    • 21 okt 2019 - 09:16
    • John6

      Posts: 3.808

      Als Rossi het leuk vind moet hij nog 10 jaar blijven rijden, daar gaat het alleen om.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 09:35
    • masf1

      Posts: 6.224

      Yamaha doet het ook niet lekker,het B team gaat zelfs veel beter.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 09:36
    • Hoop dat hij nog een paar jaar rijd en zijn 10 titel pakt. Maar ik ben er bang voor :(

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 10:12
    • Ik vraag me af waar Rossi de motivatie vandaan haalt. Als hij nou af en toe een race won met diverse podia kan ik het nog snappen, maar zelfs dat blijkt lastig haalbaar. Voor het geld hoeft hij het niet doen, heeft alles al gewonnen en de nieuwe generatie is hem al voorbij. Blijft over, het leuk vinden, zijn populariteit en het racen ansich.
      Maar wie gaat Marc afstoppen? We klagen wel eens over Mercedes maar wat is die man dominant. 1 keer gevallen en dan als "slechtse" resultaat een P2, bizar! Hopelijk kan Quataro het stoeltje van Rossi overnemen aangezien hij dit seizoen nog iets bij Marc in de buurt kan rijden.

      • + 1
      • 21 okt 2019 - 10:18
    • meister

      Posts: 2.343

      Stoeltje? Zadel.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 11:20
    • Deels mee eens maar het materiaal is ook een stuk minder en dan nog komt hij goed mee...

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 12:34
    • JM_K

      Posts: 742

      @John6. Helemaal met je eens... zolang hij t leuk vindt, gewoon blijven doen... ieders goed recht. Hij was er waarschijnlijk mee begonnen omdat hij er lol in had. Dus 💪🏽 Go on V

      • + 0
      • 22 okt 2019 - 09:17
  • Rossi is klaar in de Moto-Gp Die rijdt geen deuk meer in een pakje boter , jammer dat hij te lang doorgaat... Logische dat hij hier wel een leuke stunt ,afleiding,, ziet... Maar om nou over ‘test’ te spreken... Zelfs toen hij 15 jaar geleden (ongeveer) in de Ferrari stapte nam ik het al niet serieus ... Het zijn leuke PR stuntjes. That’s all

    • + 1
    • 21 okt 2019 - 12:27
  • Had altijd de hoop dat Rossi voor Ferrari kwam rijden maar ging helaas niet door...

    • + 0
    • 21 okt 2019 - 12:33

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.945
  • Podiums 81
  • Grand Prix 102
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender