user icon
user icon

Grosjean: "Namaken iconische bochten niet de beste oplossing voor nieuwe circuits"

  • Gepubliceerd op 18 okt 2019 16:48
  • comments 14
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

Romain Grosjean meent dat het recreëren van iconische bochten op historische circuits in de ontwerpen van nieuwe circuits niet de beste oplossing is om moderne circuits spannender te maken.

Een aantal nieuwe circuits hebben van een aantal fans kritiek gekregen, terwijl Grosjean benadrukt dat de enorme uitloopstroken op circuits een groot probleem vormen, omdat de coureurs daarmee kunnen spelen tijdens een weekend. Het Circuit of the Americas, dat populair is onder de fans, werd ontworpen met een aantal iconische bochten in het achterhoofd. Het stratencircuit van Hanoi heeft een laatste sector die sterk geïnspireerd is door de eerste sector op Suzuka.

"Het is lastiger dan we denken," zegt Grosjean, "en het kopiëren van het ene circuit naar een ander circuit is volgens mij niet de beste oplossing. Maar we zullen het zien. Het is veel lastiger dan het lijkt, maar een aantal recente, nieuwe circuits zijn niet echt spannend.  Dat komt vooral door de uitloopstroken."

'Altijd meningsverschillen tussen F1 en MotoGP'

Grosjean voegde eraan toe dat er met meer zaken rekening gehouden dient te worden wat het ontwerpproces lastiger maakt, zoals de MotoGP. "Er is altijd een meningsverschil tussen wat de MotoGP wil en wat wij willen. Dat maakt het lastiger. Wij willen dat sommige kerbstones niet anders worden, maar de MotoGP wil ze op een bepaalde manier. Het wordt altijd lastig, maar ik geloof dat er ruimte voor verbetering is."

"Zelfs als je alleen kijkt naar de ontwerpen, denk je soms door het ontwerp dat het niet goed gaat zijn. Een aantal aanpassingen kunnen het al beter maken. Wat zou je zeggen van een hairpin als bocht 1 in Sochi? Dat zou het racen beter maken, maar ook het circuit. Er zijn altijd wat kleine dingen die je kan aanpassen om het te verbeteren. Austin heeft het geweldig gedaan met die heuvel in bocht 1. Dat geeft het circuit wat karakter."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Het namaken van bochten is niet de beste oplossing, ... om dan later te zeggen : "Een aantal aanpassingen kunnen het al beter maken. Wat zou je zeggen van een hairpin als bocht 1 in Sochi?" 😂👌

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 18:06
    • bocht 1 zou aardig dom zijn... maar bocht 2 zou prima werken... bocht 1 is uitkomen pitstraat. kent de circuits nog niet helemaal die Grosjean... Heeft natuurlijk ook de minste ronden gereden daar haha.

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 18:40
    • @Tylahunter ziet de controversie in je bericht niet @F1 Benelux. ;)

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 19:46
  • RBH1

    Posts: 435

    Alles wat die man zegt, moet je direct weer vergeten.
    Genève is na Zürich de grootste stad van Zwitserland. Niet van Frankrijk.

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 21:38
    • Geneve en Zürich hebben ook exact dezelfde lay out...

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 03:40
    • RBH1

      Posts: 435

      Ik bedoel als je rechts het profiel van grosjean bekijkt staat daar Geb. Geneve Frankrijk

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 07:00
    • wibi

      Posts: 3.829

      Verbaasd met niks... ik zeg al jaren dat Großjan GEEN Fransman is, maar een geboren Zwitser die in Zwitserland geen racevergunning kreeg en van Frankrijk wel

      • + 1
      • 19 okt 2019 - 09:18
    • Bij Albon staat London, Thailand, ... en bij Max staat Hasselt, Nederland. 😂 Aardrijkskunde was nooit hun beste vak denk ik 🌍

      • + 1
      • 19 okt 2019 - 09:20
    • StevenQ

      Posts: 5.778

      Er bestaat wel een Haselt in Nederland(boven Zwolle) maar daar is Max niet geboren

      • + 1
      • 19 okt 2019 - 09:51
  • Ach , Suzuka (Hugenholz) heeft volgens mij ook wel met een schuin-oog gekeken naar Silverstone .. Beide cicuits ook meerdere layouts mogelijk , bochten die op elkaar lijken... Ik zie persoonlijk het probleem niet ,,, COTA is ook een grappig circuit ... En heb je als toeschouwer toch nooit het idee dat de circuits veel op elkaar lijken,, althans ,zo ervaar ik het... Over de kritiek op al die "saaie'' Tilke circuits verbaas ik me ook altijd al.... Vind ik de F-E ''circuits'' pas echt een aanfluiting......

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 21:57
    • henkvd

      Posts: 27

      FE wil je ook niet op een normaal circuit laten rijden, dan wordt pijnlijk duidelijk dat het een grasmaaierrace is, zit geen gang in, door die kart baantjes waar ze nu op rijden lijkt het nog wat.

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 23:04
    • StevenQ

      Posts: 5.778

      De huidige Maggots/Beckets combinatie is uit 1991, Suzuka uit 1961

      • + 1
      • 19 okt 2019 - 10:11
  • Stel je voor.......sector 1 van Suzuka, gevolgd door copie Eau rouge en daarna de parabolica van Monza........enz......je snapt hem al.

    • + 0
    • 19 okt 2019 - 14:27
    • de tarzanbocht ben je nog vergeten!.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 13:33

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 153
  • Podiums 1
  • Grand Prix 102
  • Land FR
  • Geb. datum 17 apr 1986 (33)
  • Geb. plaats Geneve, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel