user icon
user icon

Mercedes gaat geen teamorders uitdelen in titelstrijd Hamilton en Bottas

  • Gepubliceerd op 18 okt 2019 10:00
  • comments 27
  • Door: Bjorn Smit

Mercedes heeft beide wereldtitels in 2019 al binnen en daardoor kunnen de coureurs in de laatste races meer risico's nemen. In hun onderlinge strijd om de titel zullen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas geen teamorders krijgen.

Met nog vier races te gaan in 2019 heeft Mercedes de constructeurstitel al binnen en weet het ook dat een van haar coureurs de titel gaat pakken. Hamilton verdedigt in dat kampioenschap een voorsprong van 64 punten op Bottas, terwijl nummer 3 Charles Leclerc al geen kans meer maakt op de titel. Mercedes is volgens teambaas Toto Wolff niet van plan om de uitslag van races en de titelstrijd te beïnvloeden met teamorders.

"We moeten blijven vasthouden aan de waarden die we in het verleden uitgesproken hebben, dus we moeten het meest eerlijke spel spelen. Je zag in Japan hoe lastig dat soms is, maar ik zie ze graag tegen elkaar racen. Met 64 punten achterstand is Valtteri echt een outsider. Dat is tweeënhalve zege. We zullen ze gelijke kansen geven en dat houdt in dat ze het mogen uitvechten op het circuit."

Begrip voor frustratie Hamilton

Gedurende de Japanse Grand Prix was Hamilton niet heel blij met de call van Mercedes om hem nog een tweede pitstop te laten maken. Daardoor werd hij op Suzuka derde, terwijl teamgenoot Bottas won. Wolff kan die frustratie wel begrijpen, omdat het voor een coureur nooit een goed gevoel is als hij een overwinning misloopt.

"We begrijpen heel goed dat een coureur wil winnen en iedere kans wil pakken, en dat het vervelend is als dat niet kan. Volgens mij begrijpen we elkaar helemaal. Lewis weet dat heel goed en toont begrip voor ons in de garage. Het is lastig om de juiste besluiten te nemen voor het behalen van maximale punten."

Reacties (27)

Login om te reageren
  • GHM65

    Posts: 554

    Even voor de bühne dan, hè?

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 10:04
  • Mrduplex

    Posts: 339

    Echt waar ,zeg dan niks!ze hebben het kampioenschap allang beïnvloed in het begin van het seizoen.lachwekkend gewoon

    • + 2
    • 18 okt 2019 - 10:05
    • Beïnvloed? Ze hadden gewoon de beste wagen en maakte de minste fouten.
      Ferrari heeft als team zelf gefaald in de eerste helft van dit seizoen. Als team, met strategie en ook de coureurs zelf waren niet foutloos. Dat is niet iets waarvan je Mercedes de schuld kan geven.

      Ze hebben hun huiswerk weer het beste gedaan (Mercedes). Heel saai, maar wel petje af.

      • + 2
      • 18 okt 2019 - 10:11
    • deMercer

      Posts: 18

      @Damon Hill: Wat Mrduplex denk ik bedoelt is dat Mercedes eerder in het seizoen al teamorders heeft uitgedeeld in het voordeel van HAM en in het nadeel van BOT.

      • + 2
      • 18 okt 2019 - 10:33
    • ThumbsUp

      Posts: 732

      En dat heeft Mercedes reeds goed gemaakt in Japan, daar waar Bottas het voordeel kreeg.

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 10:39
    • LimboF1

      Posts: 4.203

      Jawel, want ze hebben al teamorders gebruikt. Zo vroeg in het begin van het seizoen moet je dat gewoon niet doen. Ik ben tegen teamorders en zou het liefst zien dat het weer verboden wordt. Ik heb er enigszins begrip voor als men de in de laatste races toepast om de coureur aan de titel te helpen, maar voor de rest is het niet acceptabel. En het heeft niets met teamsport of teambelang te maken, het is puur in het belang van de coureur.

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 10:51
  • NicoS

    Posts: 11.121

    Met een verschil van ruim 60 punten is dat ook niet nodig, beide titels zijn al verzekert.

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 10:05
  • Is er nog sprake van strijdt? Mathematisch misschien, verder ook niet. Ik zie eerder Leclerc Bottas voorbij steken dan dat Bottas Hamilton het nog moeilijk gaat maken.

    • + 2
    • 18 okt 2019 - 10:11
    • LimboF1

      Posts: 4.203

      het is op papier mogelijk inderdaad en stiekem hoop ik tegen alle kansen in dat Bottas kampioen gaat worden dit jaar.

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 10:52
    • Persoonlijk vind ik Bottas geen winner, daarom zou ik het terecht vinden als Hamilton hen gewoon pakt.

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 11:09
    • LimboF1

      Posts: 4.203

      Bottas is inderdaad geen winnaar. Maar voor mij zou het fijn zijn als neutrale fan als een ander kampioen wordt.

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 11:57
    • Ik sta er ook neutraal in maar ik zie liever een echte racer winnen, ieder zo zijn voorkeur, blijkt ;-).

      • + 2
      • 18 okt 2019 - 12:12
    • Nou, neutraal Limbo?
      Aan jouw reacties te zien zou je Hamilton het liefst aan de hoogste boom willen opknopen.

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 17:57
  • Kubica

    Posts: 3.585

    Ten eerste is dat ook niet nodig. Bottas is kansloos, ten tweede hebben ze die teamorders al uitgedeeld, ten derde liegt Mercedes en zullen ze het wel degelijk doen.

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 10:20
  • sailor

    Posts: 9.159

    Hamilton is als teamgenoot gewoon ontzettend moeilijk te verslaan , hij maakte in Duitsland een zeldzame fout , toen had Bottas keihard moeten toeslaan , maar wat doet Bottas? hij rijdt m tegen de muur , ja zo kom je er natuurlijk nooit...
    Nu is de achterstand van Bottas weer net wat te groot om een goede kans te maken op de titel

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 10:26
    • Een groot kampioen is over een heel jaar (met misschien 1 of 2 mindere races) continu goed. Bottas is best snel en heeft soms fantastische weekenden, maar wisselt deze ook af met veel mindere weekenden, en dan word je nooit kampioen.
      Rosberg had dat wel, Rosberg kon een heel seizoen lang een hoog niveau vasthouden.

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 10:33
  • LimboF1

    Posts: 4.203

    Geloven ze het echt zelf ook!?

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 10:48
  • wibi

    Posts: 3.843

    Titelstrijd? Is er die dan?

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 11:01
    • mario

      Posts: 5.986

      Ja! Verschil is 64 punten en Bottas kan er nog 100 binnenharken.... 😎😎😎

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 15:34
  • RBH2019

    Posts: 1.961

    Ze hoeven ook geen teamorders uit te delen als ze het met de pitstop strategie kunnen afdoen.

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 11:13
  • John6

    Posts: 3.811

    Zullen ze het zelf niet door hebben dat ze keer op keer echt dom zitten te lullen, of denken ze dat iedereen getikt is, dat zou nog wel eens kunnen.

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 11:14
  • jd2000

    Posts: 3.324

    Huichelaars

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 11:49
  • -Baron-

    Posts: 3.091

    Valtteri, it's James.

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 11:51
  • meister

    Posts: 2.344

    Al zegt HAM, zoek het maar uit ik ga op veganistische vakantie dan nog gaat Bottas dat verschil niet inlopen op HAM met LEC en VET die hongerig zijn nu en Bottas tja Bottas is.

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 12:02
  • k.w

    Posts: 615

    Normaal kan ik niet lachen met Duitse ( 'Oostenrijkse )humor....maar deze is wel echt ! goede kolder....vooruit dan maar... Hahaaahhha hiiii hoee haaahhahhaaaah haahhhaaaa hooo haaahhaaa … snik '

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 12:41
  • Trelas

    Posts: 558

    "Titelstrijd"

    HAHAHAHAHA!! =)

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 13:18
  • Strijd.....welke strijd.
    Hamilton had de titel al binnen in Australie

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 14:21

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.099
  • Podiums 39
  • Grand Prix 102
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (30)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender