user icon


Salaris van 8 miljoen voor Toto Wolff bij Mercedes

  • Gepubliceerd op 09 okt 2019 15:07
  • comments 30
  • Door: Danny Sosef

Toto Wolff is al enkele jaren teambaas en aandeelhouder van het Formule 1-team van Mercedes. Dat de Oostenrijkse zakenman goed boert is ook al lange tijd duidelijk, maar nu is bekend geworden dat hij 8 miljoen per jaar salaris verdient in zijn functie voor het Duitse automerk.

Mercedes F1 maakt winst

De informatie werd onthuld door de Oostenrijkse krant Osterreich, naar verluidt gebaseerd op de uitgave van de balans van Mercedes vorig jaar in een jaarverslag. De cijfers zijn fascinerend te noemen.

Mercedes heeft bijvoorbeeld 350 miljoen euro uitgegeven om het team één jaar te besturen, maar er was 380 miljoen omzet, wat een winst van 30 miljoen betekent voor het titel winnende Formule 1-team.

Salaris Wolff en Lauda

De salarissen van de teambazen werden ook onthuld, waarbij zowel Wolff als wijlen Niki Lauda elk ongeveer 8 miljoen euro ontvingen voor hun diensten.

"Formule 1 levert een belangrijke bijdrage aan de status van de achtste meest waardevolle ter wereld", zei Mercedes zelf naar verluidt in het jaarverslag.


Reacties (30)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 6.534

    Netjes. Vind het een heel redelijk salaris voor het uitstekende werk dat Toto verricht.
    Natuurlijk kan je een hoop vinden van zijn jarenlange gegil over hoe spannend het wel niet was en hoe die titels maar kantje boord halverwege het seizoen binnengehengeld werden, maar dat doet niks af aan het feit dat het een goede teambaas is die wel degelijk een groot aandeel in de successen heeft.

    • + 8
    • 9 okt 2019 - 15:29
    • Misschien bestaat een (groot) deel van zijn beloning ook wel uit dividend, naast een vast basissalaris. Toto is zelf ook aandeelhouder in het team en als ze 30 miljoen winst draaien profiteert hij daar ook van mee.

      • + 1
      • 9 okt 2019 - 15:32
    • Patrace

      Posts: 1.953

      Een dergelijk salaris is natuurlijk geen gewoon salaris met een salarisstrookje, maar gaat doorgaans via een constructie met persoonlijke BV's en dergelijke. Die persoonlijke BV (waarvan hij waarschijnlijk zowel bestuurder als aandeelhouder is) betaalt dan zijn salaris uit. De BV stuurt dan een factuur richting Mercedes en eventueel dividend wordt dan waarschijnlijk ook weer aan zo'n BV uitgekeerd.

      • + 1
      • 9 okt 2019 - 15:48
    • Toto is het elke euro waard.

      En hij heeft jaren tegen de armoede grens geleefd en is met niets begonnen. Als je armoede kent weet je rijkdom te waarderen.

      • + 2
      • 9 okt 2019 - 18:58
    • Inderdaad Commando, als je je verdiept hebt in het verschrikkelijke levensverhaal van Toto Wolff dan gun je hem de huidige rijkdom gewoon, jaren in een rijtjeshuis ploeteren, rijden in een afgetrapte Mercedes 190 diesel, en Suzi die meehielp de boel draaiende te houden door op haar rug een centje bij te verdienen..
      Nee ik ben blij voor onze Oostenrijkse vriend

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 08:59
  • Kubica

    Posts: 3.218

    na so was !

    • + 0
    • 9 okt 2019 - 15:29
  • d@nny

    Posts: 1.693

    "Formule 1 levert een belangrijke bijdrage aan de status van de achtste meest waardevolle ter wereld"???

    • + 6
    • 9 okt 2019 - 15:33
    • RBH2019

      Posts: 961

      Ja interessant hè! Mercedes is het 8e meest waardevolle ter wereld blijkbaar.

      • + 1
      • 9 okt 2019 - 15:45
    • Ik begreep die zin ook niet helemaal...

      • + 0
      • 9 okt 2019 - 16:27
    • Ja die zin snapte ik ook al niet

      • + 0
      • 9 okt 2019 - 21:16
    • Clubbtraxx

      Posts: 73

      Het achtste mees waardevolle merk ter wereld moet dit vermodelijk zijn.

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 03:31
    • Clubbtraxx

      Posts: 73

      Het achtste meest waardevolle merk ter wereld moet dit vermodelijk zijn.

      Zo, da's beter...

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 03:34
    • d@nny

      Posts: 1.693

      Ahh merk. Ik was echt even perplex en kon het niet invullen. Dacht aan succesvolste team in de F1, motoren in F1 etc maar niet aan algeheel merk.

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 10:24
  • Kubica

    Posts: 3.218

    Ik zie hier ook ruimte voor een budgetplafond.... die bedragen gaan toch nergens meer over? Wat moet je met zoveel geld, als je het van je leven niet op kan maken? (over de coureurs begin ik maar niet, net als andere professionele sporters)

    • + 0
    • 9 okt 2019 - 15:42
    • M@X

      Posts: 526

      Met zoveel geld kan je wel veel andere mensen helpen 😁 En topsporters verdienen al zoveel sinds de Romeinse tijd (daarvoor is er niks over bekend, maar waarschijnlijk ook). Dat verandert niet zomaar. Of dat goed is? Tja... marktwerking he

      • + 1
      • 9 okt 2019 - 15:57
    • Wat moet je met zoveel geld? Ik weet 1001 dingen te met zoveel geld:)

      • + 0
      • 9 okt 2019 - 18:22
  • Daar kan je best een leuke Mercedes voor kopen......

    • + 0
    • 9 okt 2019 - 15:43
  • GHM65

    Posts: 426

    In een reactie op dit bericht gaf Toto aan dat de hoogte van dit bedrag allerminst zeker was en hij zeker rekening houdt met de hoge salarissen bij teams als Fer en RB die hij zeker niet kansloos acht. 'Ik geloof het pas als het bedrag is bijgeschreven en mijn vrouw het kan uitgeven'.

    • + 2
    • 9 okt 2019 - 15:45
  • Nou Mercedes ..voor de helft wil ik het ook wel doen.

    • + 0
    • 9 okt 2019 - 16:54
    • RBH2019

      Posts: 961

      Maar waarschijnlijk nog niet voor een promille zo goed...

      • + 1
      • 9 okt 2019 - 22:58
  • Mrduplex

    Posts: 230

    Als ik Wolff was.....Hamilton eruit en een Ricciardo of Max er in voor 20 miljoen,en m’n eigen salaris verdubbelen...win win

    • + 1
    • 9 okt 2019 - 16:55
    • Edgar

      Posts: 1.283

      Ach mensen die alleen maar ikke ikke ikke denken in het leven, komen het minst ver..

      • + 2
      • 9 okt 2019 - 17:06
    • Zijn eigen salaris verdubbelen maar daar tegenover staat dan wel dat hij met de rijderswissel de kwaliteit van coureurs bij Mercedes halveert.

      • + 0
      • 9 okt 2019 - 17:33
    • Dat waag ik te betwijfelen Edgar...

      • + 0
      • 9 okt 2019 - 18:00
    • Als ze niet ikke ikke ikke deden dan waren ze niet gekomen waar ze nu zijn....

      • + 0
      • 9 okt 2019 - 18:24
  • WilcoF1

    Posts: 86

    Ik vindt het nog mee vallen. Tuurlijk is het een hoop geld, maar als je kijkt dat hij het hoofd van mercedes F1 is ...met 1400 of meer mensen personeel. Vindt ik het nog niet eens overdreven.

    Toto Wolf heeft een coureur onder zijn gezag die ongeveer 6x zoveel verdient dan zijn baas. Dat vindt ik persoonlijk veel gekker

    • + 1
    • 9 okt 2019 - 17:44
  • Meer dan verdiend gezien het succes van Mercedes in F1

    • + 0
    • 9 okt 2019 - 20:47
  • walteij

    Posts: 455

    Goed om te lezen dat bijna iedereen hier het salaris eigenlijk wel prima vindt.
    Het is natuurlijk ook wel een behoorlijke verantwoordelijkheid binnen het complete team. 1400 man, midden in de publiciteit, een budget van 380 miljoen, en zelfs met alle salarissen maakt het team nog steeds 30 miljoen winst.

    Dan doe je het als team (manager) dus gewoon erg goed, daar mag best een flinke belonging tegenover staan ja.

    • + 0
    • 10 okt 2019 - 07:00
    • Snarf058

      Posts: 44

      Ja dat dacht ik ook. Maar vergeet niet dat hij ook mede eigenaar is en dus mede risico drager en investeerder is. Was hij alleen uitvoerend manager geweest had ik het wel een behoorlijk hoog salaris gevonden. En zoals Toto het al zei, dit bedrag geloof ik alleen als het daadwerkelijk op de bankrekening staat en door mijn vrouw uitgegeven kan worden. M.a.w. zal het deels ook een “papieren” salaris zijn.

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 07:42

Gerelateerd nieuws



JP Grand Prix van Japan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

JP Grand Prix van Japan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land AT
  • Geb. datum 22 feb 1949 (70)
  • Geb. plaats Vienna, Austria, AT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar