user icon

Beweegbare achtervleugel Barrichello verkeerd geprogrammeerd

  • Gepubliceerd op 29 maa 2011 10:25
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
Door een mankement aan het Drag Reduction System (DRS) kon Williams-coureur Rubens Barrichello in de eerste fase van de Australische Grand Prix zijn achtervleugel niet platter leggen. Het nieuwe systeem bleek in Melbourne niet feilloos.

Teammanager Dickie Stanford legt in Auto Motor und Sport uit: “In het systeem van de racecontrole zat iets fout. Rubens kon de achtervleugel niet bewegen terwijl hij wel diverse malen dicht genoeg achter zijn voorligger zat. Het was verkeerd geprogrammeerd voor de tweede sector.”

Williams nam contact op met de wedstrijdleiding om deze kwestie op te lossen en gaf Barrichello de opdracht om de beweegbare achtervleugel maar helemaal niet te gebruiken tot het probleem verholpen was. “Daarom duurde het zo lang voordat ik Nick Heidfeld kon passeren”, aldus de Braziliaan.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • \"Daarom duurde het zo lang voordat ik Nick Heidfeld kon passeren\", aldus de Braziliaan. => Dat zullen we nooit weten. Beetje mosterd na de maaltijd.

    • + 0
    • 29 maa 2011 - 10:28
  • ik vond het nou ook niet echt een denderend weekend van barrichello. ik heb wel betere van hem gezien. het leek wel alsof hij er niet altijd helemaal bij was....

    • + 0
    • 29 maa 2011 - 10:30
  • altijd wel wat....

    • + 0
    • 29 maa 2011 - 10:40
  • Hij was al veel te lang bezig om in Melbourne te komen... allerlei problemen tijdens de reis... en sowiezo te laat vertrokken... dat is nooit goed voor een raceweekend.. hij moet de volgende race gewoon eerder aanwezig zijn dan heeft hij en het team veel meer rust...

    • + 0
    • 29 maa 2011 - 11:38
    • Kootje

      Posts: 587

      Hij had dus gewoon last van \'n Jet-Lag ???
      Dat verklaart \'n hoop.
      Wat maakte hij \'n kinderlijke fouten zeg !!!
      Maar ja.... ,als je nog half slaapt....

      • + 0
      • 29 maa 2011 - 12:20
  • AirJan

    Posts: 1.198

    Als hij dit niet kon gebruiken door een foutje van de wedstrijdleiding is het reden te meer om dit belachelijke systeem gelijk helemaal af te schaffen. Dan zou de wedstrijdleiding namelijk (onbewust) sommige rijders bevoordelen ten opzichte van andere rijders.
    Ik betwijfel overigens hoe effectief dit systeem is. We hebben er niet echt inhaalacties door gezien die we anders niet zouden zien.

    • + 0
    • 29 maa 2011 - 12:22
    • Kootje

      Posts: 587

      \'Ik betwijfel overigens hoe effectief dit systeem is. We hebben er niet echt inhaalacties door gezien die we anders niet zouden zien.\'

      Ik weet niet of dat wel helemaal waar is.
      Inhaalacties als \'n direct gevolg van misschien niet.
      (alhoewel Button op Massa halverwege de race ???)
      Maar ik denk dat het mooie gevecht tussen Button en Massa nooit plaats had gevonden als Button niet over DRS beschikt had.
      Tenminste ,niet rondenlang.
      Het maakt het volgen van de directe tegenstander iig makkelijker ,waardoor er sneller gevechten zullen ontstaan.

      Daar komt nog eens bij dat de regie aardig de weg kwijt was.
      Er zijn gevechten genoeg geweest waarbij er (al dan niet mgv DRS) diverse inhaalacties geplaatst zijn.
      Maar helaas had de regie daar geen oog voor.

      • + 0
      • 29 maa 2011 - 13:36
    • Normaal gesproken is er geen enkele inhaalactie aan het eind van dat rechte stuk en nu hebben we er een stuk of 4 a 5 gehad. Dat is meer inhaalacties dan in de hele race in Abu Dhabi.

      • + 0
      • 29 maa 2011 - 20:39
  • Marcd

    Posts: 397

    Wat is er te programmeren aan \"knopje\" vleugel open en \"knopje\" vleugel dicht ? Maar goed het zal ongetwijfeld .....

    • + 0
    • 29 maa 2011 - 14:01
    • Kootje

      Posts: 587

      Het systeem moet electronisch ontgrendeld en vergrendeld worden.
      Dit gebeurt dmv \'n detectiesysteem.
      Werkt dit niet ,dan kun je op dat knopje drukken tot je \'n ons weegt ,maar dan gaat die vleugel echt niet openstaan.

      • + 0
      • 29 maa 2011 - 19:52
    • Ik had begrepen dat ze ook een override toe zouden staan als er ergens iets mis ging. Dan zou de coureur over de radio te horen krijgen dat hij het system handmatig moct activeren.

      Dat heeft dan blijkbaar ook niet gewerkt, of wellicht kon race control ook niet bepalen of Barrichello er dicht genoeg achter zat (doordat de detectie niet werkte)

      • + 0
      • 29 maa 2011 - 20:40
    • Kootje

      Posts: 587

      Aah.... ,das nieuw voor mij ???
      In dat geval zal het detectiesysteem idd niet gewerkt hebben.

      • + 0
      • 29 maa 2011 - 22:09
  • Is dat ook meteen de reden dat hij Rosberg uit de race kegelde? Of waren dat de banden? Zoveel excuses ... moeilijk kiezen.

    • + 0
    • 29 maa 2011 - 15:23
    • @Raytestrak: Lees het einde van de tekst...

      • + 0