user icon

Rosberg: "Vriendschap Norris en Sainz gaat bezwijken bij strijd om titels"

  • Gepubliceerd op 19 jul 2019 16:46
  • comments 26
  • Door: Bjorn Smit

Lando Norris en Carlos Sainz maken in 2019 indruk met hun prestaties en goede onderlinge relatie. Volgens Nico Rosberg kan dat laatste alleen omdat ze niet met elkaar om wereldtitels strijden.

McLaren begon het huidige seizoen met een geheel nieuw coureursduo, waarbij de van Renault overgekomen Sainz gekoppeld werd aan nieuwkomer Norris, die uit de eigen jeugdopleiding komt. Beiden maken ze tot dusver een goede indruk: Sainz staat op de helft van het seizoen zevende in het kampioenschap, terwijl Norris op de negende positie ook Kimi Raikkonen nog voor zich moet dulden.

'Vriendschap alleen houdbaar bij duidelijke rolverdeling'

Daarnaast valt op dat de coureurs goed met elkaar op kunnen schieten. Dat is volgens Rosberg echter niet meer het geval als ze in de toekomst om zeges en kampioenschappen gaan strijden. "Je kan geen vrienden zijn. Je kan alleen vrienden zijn als er een duidelijke nummer één en twee is. Als je twee jongens hebt die elkaar proberen te verslaan, dan is het onmogelijk om vrienden te zijn."

"Je bent zo gedreven door je ego en binnen het team worden er grote politieke spellen gespeeld. Je vecht om een wereldkampioenschap en er staat zoveel op het spel dat deze dingen helaas belangrijker worden dan een vriendschap. Momenteel racen ze voor de tiende plek. Als ze zouden strijden om een wereldtitel, dan verandert dat natuurlijk razendsnel. Geloof me maar."

Rosberg heeft zelf ervaring met vriendschappen die door een felle concurrentiestrijd bezweken. Hij was in het verleden goed bevriend met Lewis Hamilton, maar die vriendschap overleefde niet toen de coureurs vanaf 2014 bij Mercedes streden om de wereldtitels.

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Gaan ze ruilen met Bottas en Hamilton dan? Nee die gaan denk ik nooit tegen elkaar strijden voor de titel. Norris misschien wel maar dat zal dan tegen Charles en Max zijn.

    • + 2
    • 19 jul 2019 - 16:49
    • Rosberg bemoeit zich naar mijn mening wat te veel met F1 voor iemand die zei dat hij de sport wou verlaten voor meer tijd met familie. Toch levert hij vaak nuttige informatie, maar Sainz vs Norris voor de titel zie ik niet gebeuren.

      • + 3
      • 19 jul 2019 - 17:53
    • Ik denk het ook niet, maar stiekem hoop ik dat Sainz ooit de kans krijgt op een titel, al is het alleen maar omdat hij jarenlang onderschat wordt hier, terwijl het gewoon een uitstekende subtopper is.

      • + 0
      • 20 jul 2019 - 10:34
    • TylaHunter, hij wil gewoon de druk niet meer van moeten presteren als coureur en kiest voor zijn gezin, maar vind F1 nog wel leuk genoeg om zich er als hobby veel mee bezig te houden.. Hij is tegenwoordig o.a. verslaggever voor Duitse en Engelse zenders en heeft ook een eigen kanaal op Youtube waar hij o.a. zijn mening geeft over F1 etc.. Niks mis mee vind ik, hij doet gewoon wat hij leuk vindt naast zijn privé gezinsleven..

      • + 0
      • 20 jul 2019 - 16:52
  • Voorlopig blijven ze dus dikke maatjes..

    • + 4
    • 19 jul 2019 - 16:52
    • Nou idd, van mij mag Mclaren aankomende jaren strijden voor titels maar die kans is voorlopig nihil schat ik zelf zo in.

      • + 2
      • 19 jul 2019 - 17:36
    • @NoBullshit Je bent een schatje.... De komende jaren ziet McLaren het ook niet gebeuren, die titels schrijft McLaren op de lange lat (achteraf uitbetalen met terugwerkende kracht). Schatjes ( Dansroom ) poetsen de bolides.

      • + 2
      • 19 jul 2019 - 20:05
  • In de tijd van Jim Clark en Graham Hill gingen ze met de hele meute samen op vakantie.

    • + 0
    • 19 jul 2019 - 16:54
    • Nu kun je wel een kleine kilometer van de grens wonen @f1benelux. Een meute jachthonden! Werd ook het jachtseizoen voor een meute coureurs geopend in vakantietijd?

      • + 0
      • 19 jul 2019 - 20:17
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Ja Nico, maar McLaren, Norris en Sainz zijn geen van allen al in de positie om voor titels te strijden.

    • + 1
    • 19 jul 2019 - 17:29
    • Nee......en gaat ook de eerstkomende 10 jaar niet gebeuren.

      • + 1
      • 19 jul 2019 - 21:12
  • Tja, hoe erg ik Nico ook altijd wel kan waarderen. Dit is natuurlijk koffie dik kijken, de kans is reëel dat Nico hier gelijk heeft. Maar het is makkelijk lullen als je verwacht dat deze mannen nooit om titels gaan strijden in 1 team.

    Lijkt me vooralsnog niet aan de orde. Overigens vond ik dat Max en Daniel het ondanks dat ze voor af en toe een zege streden (geen titels, dat scheelt) naast de baan best goed deden. Op de baan hadden ze zo hun controverses maar dat hoort er ook bij lijkt me.

    • + 0
    • 19 jul 2019 - 17:37
  • Ik denk dat Mclaren dan Newey moet terughalen , want met James Key die ongetwijfeld goed zal zijn zie ik het echt niet gebeuren dat er een kampioensauto komt van zijn tekentafel .

    Als ze volgend jaar een Mercedes motor zouden kunnen krijgen zou t al n hele stap voorwaarts zijn , maar kampioenschappen zal er toch heel veel moeten gebeuren

    • + 1
    • 19 jul 2019 - 17:41
    • James Key staat bij McLaren op non actieve. Gaat naar Williams waarschijnlijk wat ik gelezen heb.

      • + 0
      • 19 jul 2019 - 20:23
    • McFan2

      Posts: 47

      @BRUCE McLaren

      Waar heb jij het over? James Key is net bij McLaren binnen. Pat Fry, die voor een korte tijd aangetrokken was totdat James Key zijn taken zou oppakken, gaat het team wel verlaten. Pat Fry was samen met Andrea Stella verantwoordelijk voor het ontwerp van de MCL34

      • + 1
      • 19 jul 2019 - 21:32
  • phoenikx

    Posts: 109

    Is toch helemaal niet aan de orde???

    • + 0
    • 19 jul 2019 - 18:05
  • Vriendschap?? ,, hoe komt dat fabeltje de wereld in?? ... Nog niet zo heel lang geleden was Norris niet bepaald positief over de persoon Sainz, maar nu zijn ze ''vrienden''?? ha ha ha

    • + 1
    • 19 jul 2019 - 19:18
  • jd2000

    Posts: 5.076

    De F1 is een soort van hondenroedel. Als een hondje een plek kan opschuiven doet ie dat. Sainz heeft bij RBR toendertijd ook verschillende pogingen gewaagd. Verder is het van Rosberg een hele grote open deur intrappen.

    • + 1
    • 19 jul 2019 - 19:49
  • Waar heeft die Rosberg het over. Lewis en Nico zijn vrienden geworden vanuit de kartsportrace dat er niets meer heel gelaten wordt in de F1 tussen Nico en Lewis is in zijn geheel Nico's schuld, mentaal kon hij het niet winnen van Lewis, totdat Nico zijn toverdoos opende en zie 2016 werd zijn geluksjaar.
    McLaren Lewis en Jenson waren teammaten in de loop der jaren maakte zowel Lewis alzo Jenson het niet best voor McLaren. Gaandeweg de jaren Lewis en Jenson werd het steeds beter te gaan , waar zij op circuit rondreden als twee kemphanen is er een vriendschap ontstaan tussen deze twee coureurs zij zagen zelf hoe verschillend zij van elkaar waren. Twee vrienden hebben elkaar gevonden... Lewis gig naar Mercedes, Jenson bleef bij McLaren.
    De twee Britse coureurs ( vrienden) hebben verschillend van elkaar appartementen betrokken, wat blijkt dat zij buren vaan elkaar zijn. Hamilton werkt bij Mercedes Benz, Na 17 jaar in de F1 gereden te hebben, werkt Button als verslaggever voor BBC. Sky sport. Vrienden blijven zij voor eeuwig.

    • + 0
    • 19 jul 2019 - 19:51
    • RBH2019

      Posts: 3.715

      Lekkere vrienden als je niet eens weet dat je vriend gaat verhuizen en waar naar toe...

      • + 0
      • 19 jul 2019 - 21:38
    • Hee buurman, jij hier?

      • + 0
      • 19 jul 2019 - 22:25
  • mediF1

    Posts: 2.812

    Je kunt beter maar 1 vriendje hebben en dat is je teambaas .

    • + 0
    • 19 jul 2019 - 22:25
  • Arie54

    Posts: 4.017

    Zullen ze die McLarens toch eerst titelkandidaat moeten maken.

    • + 0
    • 20 jul 2019 - 11:02
  • Bestie's for life

    • + 0
    • 20 jul 2019 - 11:31
  • Trulla

    Posts: 1.423

    Tja, dat werd ook gedacht bij Ricciardo en Verstappen. En die hebben op de baan de aardig gevochten. Niet iedereen is hetzelfde als Lewis en Nico.

    • + 0
    • 21 jul 2019 - 13:59

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar