user icon


Ricciardo dolgelukkig met vierde startplaats: "Moet nu even bij Marko langs"

  • Gepubliceerd op 09 jun 2019 08:35
  • comments 49
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

De absolute verrassing in de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada was Daniel Ricciardo. De Renault-coureur reed naar een knappe vierde startpositie en dat had hij zelf absoluut niet verwacht.

Ricciardo verliet Red Bull Racing voor aanvang van het seizoen 2019 voor een avontuur bij het fabrieksteam van Renault. De Australiër werd regelmatig bespot om die keuze, vooral omdat de Franse bolide minder competitief gebleken is. In Canada zal Ricciardo echter van start gaan voor beide Red Bulls en ook bleef hij Valtteri Bottas in de Mercedes voor. Aanleiding voor Ricciardo om even bij Helmut Marko langs te gaan.

"Ik moet eigenlijk even langs bij Helmut", vertelde Ricciardo met een lach. "Het is natuurlijk veel fijner om op P4 te staan dan dat ik de twee Red Bulls verslagen heb. De tweede rij smaakt erg zoet. We wisten dat we er echt voor konden gaan in Q3 toen Max er eenmaal uit lag. In Q2 lag Gasly nog vier tienden voor mij, maar ik was niet echt blij met mijn ronde. Ik wist dat ik daar nog wat gratis tijd kon pakken."

"Ik wist dat Q3 interessant kon worden, maar ook dat hij nog twee sets nieuwe banden had. Ik moest dus een perfecte ronde rijden. Ik had niet verwacht Valtteri ook te pakken. Ik zag wel dat hij een spin had, maar ik weet niet wat er in zijn tweede run gebeurde. Het was cool en spannend om het aan elkaar te breien. Ik vind het nog steeds opwindend om de onboards ervan te zien."

'Goede correlatie tussen mijzelf en de engineers'

In het begin van het seizoen had Ricciardo nog grote moeite bij Renault, waarbij hij vooral nog moest wennen aan de werkwijze van het team en de bolide, die wezenlijk anders in elkaar zit dat de Red Bulls waarmee hij gewend was te racen. Inmiddels lijkt er, na drie sterke kwalificaties op rij, verbetering in te zitten en dat merkt Ricciardo zelf ook.

"Ik voel me nu absoluut meer op mijn gemak in de auto. Ik sta nu voor de derde keer op rij in Q3 en dat laat zien dat het ook met de engineers beter gaat. We hebben de afstelling amper aangepast dit weekend, wat aangeeft dat ze voorafgaand aan het weekend steeds beter weten wat ik wil. Het geeft je ook vertrouwen, want het getuigt van een goede correlatie tussen jou en de engineers."

"Ik had dit niet verwacht. Ik wist wel dat we ons voor Q3 zouden kunnen plaatsen, maar ik verwachtte niet dat dit ons maximum zou zijn. Er zijn hier harde remzones en hoge kerbs, en dat zijn dingen waar we geprobeerd hebben om de auto net zo goed te maken als de Red Bull. Dat is iets waar de Red Bull altijd goed in is. Vanaf Melbourne hebben we een grote stap gezet en het is fijn om dat hier te zien."


Reacties (49)

Login om te reageren
  • markos

    Posts: 267

    Top gedaan van Ricciardo!

    • + 2
    • 9 jun 2019 - 08:37
    • Diszaidup

      Posts: 601

      Ja, goed gedaan. Maar niet in Monaco!

      "De absolute verrassing in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco was Daniel Ricciardo. De Renault-coureur reed naar een knappe vierde startpositie en dat had hij zelf absoluut niet verwacht."

      We zitten dit weekend toch echt in Canada.

      • + 2
      • 9 jun 2019 - 09:34
  • Het was gewoon een belachelijk goede ronde van Ricciardo... Voor Gasly en Bottas en net achter Leclerc

    • + 3
    • 9 jun 2019 - 08:37
    • DRS-zone

      Posts: 233

      Echt heel knap gedaan en in feite laten zien waarom Renault hem gehaald heeft.

      Laten we eerlijk wezen, we zeiken wel vaak op Renault - en terecht - maar deze opsteker hebben ze wel ff nodig!

      • + 3
      • 9 jun 2019 - 08:48
    • Ook een beetje geluk hé.
      Ik vind Ric een toffe peer en zeer goed coureur maar zonder fouten van anderen had hij hier gewoon 7e gestaan en Hulk 8e.
      Na een groot aantal keer flink stuntelen van het Renault-team komt er eindelijk progressie wat ik ze overigens wel gun. (uitgezonderd Abitterbal)

      • + 0
      • 9 jun 2019 - 13:51
  • Maximoes

    Posts: 188

    Doe dat maar na de race jongen. .

    • + 4
    • 9 jun 2019 - 08:39
    • Ja inderdaad de punten worden op zondag verdeeld

      • + 1
      • 9 jun 2019 - 10:32
    • Uiteraard, maar Ric heeft wel het maximale resultaat uit de kwalificatie gehaald, dus een klein veertje in z'n achterste is wel op zijn plek ;)

      • + 0
      • 9 jun 2019 - 10:57
    • CTRA

      Posts: 3.242

      Al duw je m een hele kip in zijn achterste.

      Goede kwalificatie, maar kan beter even zwijgen tot na de wedstrijd, of misschien wel tot na het seizoen.
      Ik ben bang dat Helmut vaker bij Riciardo langs kan gaan dan andersom.

      • + 2
      • 9 jun 2019 - 11:28
  • doe dat maar na de race als de motor weer de geest geeft en Max naar het podium rijdt.

    Nee zonder gein. Netjes van hem.

    • + 3
    • 9 jun 2019 - 08:48
    • Totalia

      Posts: 864

      Zekers NETJES met hoofdletter, en dat kan hij helemaal op zijn eigen naam schrijven want die a bietebol is nu niet echt een groot licht als teamchef. Maar wat het ook laat zien is dat Renault een partymode heeft die blijkbaar goed werk levert, maar eens zien of die motor het na zo’n boost heel houdt in de race, blijf een Renault....

      • + 2
      • 9 jun 2019 - 09:37
    • Ome Theo

      Posts: 216

      waar 3 of 4 anderen het laten liggen doet hij t wel goed, zonder hun hulp had hij gewoon 7e of 8e gestart.

      • + 4
      • 9 jun 2019 - 10:06
  • Leonhart

    Posts: 253

    Heel netjes! Hopelijk haalt hij in de race ook een mooi resultaat binnen om te showen aan Marko haha

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 08:52
  • RBH2019

    Posts: 825

    Heel knap gedaan. Toch zal hij in de eerste ronden het tempo missen om die positie vast te houden. In Monaco was hij de reden dat de top na 10 rondjes al kon pitten zonder positie te verliezen.

    • + 2
    • 9 jun 2019 - 08:54
    • Nou inderdaad! Ricciardo verloor TWEE seconden per ronde in de beginfase... vond ik ongelooflijk om te zien op de timing toen

      • + 1
      • 9 jun 2019 - 10:37
  • Ach , weet hij al dat hij na tussen de 5 en 8 rondjes naar binnen moet en dan kan aansluiten bij iedereen die Q2 niet doorkwam en geen rode band gaan gebruiken?

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 09:03
    • Dat maakt zijn prestatie er toch niet minder om?

      • + 5
      • 9 jun 2019 - 09:07
    • Nee, dat zeg ik toch ook niet. Maar ik denk dat hij na de race niet nog even naar Marko wil lopen

      • + 2
      • 9 jun 2019 - 09:13
    • Wie weet als hij de banden wisselt kan hij net zo goed weer met een setje rode banden rijden, daarna de race op een setje gele banden de race uitrijden.

      • + 0
      • 9 jun 2019 - 10:02
    • @Bruce McLaren.... ja moet hij vooral doen, komt hij op een driestopper uit en eindigt hij als hij geluk heeft nog net voor de Wiliamsen :-)

      • + 0
      • 9 jun 2019 - 10:27
    • Tellen is moeilijk...

      • + 0
      • 9 jun 2019 - 11:19
    • Nee @Pietje, tellen is niet moeilijk , maar als je tweemaal op rood rijdt, en daarna op geel, dan redt je het niet tot het einde, dus zul je nog een derde keer moeten wisselen. Begrijp jij dat wel of is dat dan weer te moeilijk voor jou? :-)

      • + 0
      • 9 jun 2019 - 13:04
  • Drunt

    Posts: 322

    Keurig gereden, nu de race nog. Red bull zit um kennelijk toch nog wel hoog gezien zn reactie?

    • + 4
    • 9 jun 2019 - 09:09
    • waylon

      Posts: 2.162

      Achter die lach zit toch een hoop frustratie ander zeg je zoiets niet

      • + 6
      • 9 jun 2019 - 10:08
    • 33MV

      Posts: 63

      Eens! Als dat het eerste is wat door je gedachten gaat....

      • + 1
      • 9 jun 2019 - 11:18
    • Politik

      Posts: 4.808

      Hij is me nogal uitgelachen om zijn overstap.
      Het leedvermaak was juist bij veel.RB fans heel.groot als hij slecht presteerde.

      Nu heeft hij goed gereden en zegt hij een keer iets terug.
      Logisch toch?

      • + 0
      • 9 jun 2019 - 11:31
    • Ik weet het niet, jezelf op de borst kloppen omdat anderen geen kans kregen om een snelle ronde te zetten. We weten allemaal dat de snelste ronden in de laatste minuut van de quali worden gezet.

      • + 1
      • 9 jun 2019 - 13:01
    • Anderen geen kans kregen? Ze mochten allemaal meedoen hoor. Dat ze het verknoeiden door fouten of door te laat die ronde nog te moeten zetten kan Ricciardo niet helpen. Hij was er wel toen het moest en hij maakte geen fouten.

      • + 1
      • 9 jun 2019 - 18:36
    • Leedvermaak?

      Ik heb meer gebaald voor Ric dan vermaak erom gehad , We zullen eerst ook eens zien hoe de race verloopt , daar worden de punten uitgedeeld

      • + 0
      • 9 jun 2019 - 18:37
  • Straks netjes achter Max aansluiten..

    • + 2
    • 9 jun 2019 - 09:12
  • sambal

    Posts: 858

    Soms heb je geluk, en soms heb je pech. Het is het eerste geworden voor Ricciardo, en ik gun het hem.

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 09:15
  • Jdr1985

    Posts: 9

    Vierde startpositie bij de GP van Monaco? Heb ik iets gemist?

    Ontopic: Beetje jammer dit van Ric... Moet ie niet doen. Eerst de race maar eens fatsoenlijk uitrijden

    • + 5
    • 9 jun 2019 - 09:21
  • RBRFIRST

    Posts: 370

    1 zwaluw maakt nog geen zomer.

    • + 3
    • 9 jun 2019 - 09:25
  • Top prestatie. Renault beloofde al een sterke verbetering van de PU. Zou dat nu eindelijk realiteit zijn?

    • + 1
    • 9 jun 2019 - 09:59
  • PitBox

    Posts: 376

    Gewoon blij zijn voor hem. Misschien is de basis gelegd en is het voor Renault mogelijk om het wk op 4 te eindigen..

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 10:16
  • Chapeaux Ricciardo. Daar houdt het dan ook op. Wat een rommelige kwalificatie. De topteams hebben niet volledige kunnen doen wat ze geplanned hadden. Daardoor staan de mindere team nu meer naar voren. Tussen plek 4 en 7 zit een zuchtje lucht tussen. Het verkeer en ontbreken van vrije lucht waarover Max klaagde, is precies het verschil dat nu de onderlinge tijdsintervallen tussen plek 4 en 7 laat zien.
    Vreemd is echter dat we blij voor Ric mogen zijn dat hij daar staat door pech van anderen. Andersom is het vanzelfsprekend en worden termen als schande dat zo'n topteam als Williams of fabrieksteam als Renault zo ver achter staan.
    Laat Ric maar naar Marko gaan; die zal hem ongetwijfeld zijn ongezouten compliment geven waarmee zijn grijns 180 graden draait...

    • + 4
    • 9 jun 2019 - 10:18
  • LimboF1

    Posts: 3.817

    Hij weet net als ik dat het niet het reële beeld weergeeft. Hij heeft geluk gehad dat Max pech had en Bottas ook geen echt goede ronde meer wist te rijden. Dus feitelijk is hij met de Renault goed voor een plek 6 of 7. Hij heeft toch nog altijd in mijn ogen de verkeerde keuze gemaakt

    • + 4
    • 9 jun 2019 - 10:37
  • Waarom bij Marko langs??? Snapt hij nog steeds niet dat HIJ zelf weg is gegaan??? Een Sainz zou zo,n uitspraak beter kunnen doen als die zn stijgende lijn voort zet...

    • + 3
    • 9 jun 2019 - 11:28
  • Baksteen

    Posts: 683

    Rbr verkloot t, Bottas verkloot t, Gasly verzaakt, Grosjean had pech want die was snel, Ricciardo heeft het geluk aan zn kont hangen.

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 12:14
    • Trulla

      Posts: 1.283

      Nee, Ricciardo doet wat hij moet doen. Zowel Bottas als Gasly falen door eigen fouten op het ‘groene’ circuit.

      • + 0
      • 9 jun 2019 - 13:06
  • sailor

    Posts: 8.687

    Gewoon top gedaan

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 12:42
    • Drunt

      Posts: 322

      Eens, hij is hulk toch wel behoorlijk de baas. Hij is echt wel heel goed, zo’n pech voor hem dattie ie naast max kwam. Hierdoor zijn zijn kwaliteiten toch wel n beetje ondergesneeuwd. Elke andere teamgenoot had ie wrschlk dikverslagen en had hij vervolgens stoeltjes voor t kiezen :/

      • + 0
      • 9 jun 2019 - 12:53
  • Trulla

    Posts: 1.283

    En terecht, vorig jaar stond hij 6e met de Red Bull. Natuurlijk helpt het dat Bottas en Verstappen terugvallen door bijzondere omstandigheden, al kan je het 100% Bottas aanrekenen, maar hij heeft wel Gasly te pakken. Marko zal alweer niet blij zijn met Gasly, want ik heb toch het idee dat de Red Bull wel een klapje harder kon.

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 12:58
  • Zal gelijk wel de verklaring zijn, de baan werd werkelijk met de seconde sneller... LeClerc had dat niet door, ervaren rotten als Vettel en Ricciardo wel ..

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 13:46
  • Iets met één zwaluw...

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 14:46
  • VES

    Posts: 804

    Ik heb niks met Ricciardo, te hoog Bassie en Adriaan gehalte.

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 15:46
  • Nu pas komt de aap uit de mouw , Marko en Horner. ik kan de onmogelijke uitspraken beter in een context plaatsen....” mad Max haalt meer uit de auto dan erin zit” Enz enz. Veren in iemands... stoppen, zodat hij blijft hé.

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 16:07
  • Hoe je het ook brengt, hij heeft gewoon beide Red Bulls en een Mercedes verslagen. Dan moet je niet lullen over geluk en pech van anderen, nee hij was gewoon beter. Niet sneller, dat kan die auto natuurlijk niet, maar waar anderen blunderden deed hij dat niet. En dat heet gewoon beter zijn.

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 18:34
  • Uh, Riccardo...de puntjes worden op zondag verdeeld en niet in de quali.

    • + 0
    • 9 jun 2019 - 19:32

Gerelateerd nieuws



SG Grand Prix van Singapore

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    14:10 - 16:10

  • Vrije training 2

    14:30 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

SG Grand Prix van Singapore

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 16:00

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:10 - 16:10

    Snelste ronde

    14:10 - 16:10



Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 752
  • Podiums 21
  • Grand Prix 95
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (30)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar