user icon


Tost wil extra races als het meer geld oplevert: "Ik geef niets om families monteurs"

  • Gepubliceerd op 07 jun 2019 22:10
  • comments 16
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

De teambazen van twee kleine teams staan niet onwelwillend tegenover het idee om extra races te verrijden in de Formule 1. Franz Tost van Toro Rosso en Günther Steiner van Haas F1 willen wel dat het financieel aantrekkelijk is voor de teams.

De kalender van de Formule 1 beslaat tegenwoordig al meer dan 20 races, nadat jarenlang een kalender van tussen de 16 en 18 races gehanteerd werd. Commerciële rechtenhouder Liberty Media zou echter graag meer races op de kalender willen verwelkomen. In 2020 wordt de kalender in ieder geval uitgebreid met races in Vietnam in Nederland. hoewel Chase Carey al wel aankondigde dat er ook twee races zullen verdwijnen.

Tost 'geeft niets om de families' in jacht op extra races

Het toevoegen van extra races wordt niet door iedereen toegejuicht. Zo beargumenteren teams dat de monteurs en overige medewerkers een kalender van meer dan 21 races niet aan zouden kunnen. Hun familieleven zou daar onder andere onder gaan lijden, wat weer een negatieve invloed zou kunnen hebben op motivatie en werksfeer.

Tost lijkt daar echter niets om te geven. Hij zou graag meer races willen hebben, zolang daar maar genoeg geld mee verdiend kan worden. "Ik geef helemaal niets om hun families. Er zijn 52 weekenden in een jaar, dus dan zouden er 26 races kunnen zijn. Daar zie ik geen probleem in. Het belangrijkste is dat we het geld binnenkrijgen om alle races te doen, dan heb ik er geen probleem mee."

Steiner wil waken voor verzadiging bij fans

Steiner sluit zich voor een groot deel aan bij Tost. Ook hij zou graag extra races op de kalender verwelkomen als er financiële voordelen mee gemoeid zijn. "Ik ben het met Franz eens dat we het moeten doen als er financiële voordelen aan verbonden zijn. We moeten er slim mee omgaan en de dagen ergens anders vandaan halen. Als het meer en meer wordt, is het misschien niet zo productief."

Volgens Steiner moet de Formule 1 ook oppassen dat er niet te veel races op de kalender komen te staan, omdat de interesse van de kijkers verloren kan gaan. "We moeten ook voorzichtig zijn met wat het publiek wil. Er is een verzadigingspunt, waar ik niet het fijne van weet. Misschien weet Toto het, want hij weet veel dingen. Maar ik denk dat meer races mogelijk zijn als we de weekenden verkorten."

Reacties fans

Wij zijn benieuwd naar jullie reactie als fans. Bij een uitbreiding van de kalender betekent dit ook minder vrije weekenden en meer tijd op de bank en achter de televisie. Graag lezen we hieronder in de reacties jullie mening of je er voor of op tegen bent om de kalender uit te breiden.


Reacties (16)

Login om te reageren
  • Joeppp

    Posts: 1.589

    Ik kan mij wel vinden in de oneliner van Tost ook al zal hij het niet zo bot gezegd hebben. Maar als je in de F1 wilt komen en er werken zal je er dingen voor aan kant moeten zetten. Maar dat geld ook voor als je op een booreiland werkt of militair bent. Zelfs een piloot is veel van huis. Werk je in de F1 dan ben je veel van huis tsja wil je dat niet dan moet je er niet voor kiezen.

    • + 2
    • 7 jun 2019 - 22:19
    • Tja, maar je moet ook even aan de kant van de kinderen en vrouw gaan staan. Dan krijg je een heel ander beeld...

      • + 0
      • 7 jun 2019 - 22:20
    • Hemex

      Posts: 983

      Twee extra races levert toch wel genoeg geld op om ook het personeel extra te betalen. En dan kunnen die hun vrouw en kinderen mooi meenemen naar een exotisch locatie (het strand van Zandvoort?) zodat die de rest van het jaar weer tevreden zijn.

      • + 1
      • 7 jun 2019 - 23:06
    • z0mer

      Posts: 1.892

      Tja, dan stop je toch. Het is niet zo dat mensen verplicht worden om in de F1 te werken.

      • + 5
      • 7 jun 2019 - 23:55
    • Op een booreiland werk je doorgaans een 2 weken shift van 12 uur op 12 uur af, daarna ben je 2 weken vrij.
      Zelfs ongeschoolde jongens en meisjes kunnen hier 80 a 90.000 per jaar verdienen voor in feite maar 6 maanden per jaar werken.
      Niet echt te vergelijken dus met de uren die je werknemers in de F1 maken.

      • + 1
      • 7 jun 2019 - 23:57
    • mario

      Posts: 4.747

      @Hemex: Afgelopen weekend was Zandvoort best wel exotisch, qua temp dan 😎

      • + 0
      • 8 jun 2019 - 08:34
  • Snork

    Posts: 4.521

    Ik vind 20 races prima.

    • + 2
    • 7 jun 2019 - 22:38
    • Reno

      Posts: 1.063

      Eens, anders wordt het net als (ughe) voetbal.
      Te............ vul maar in.

      • + 1
      • 7 jun 2019 - 22:59
  • Quovadis

    Posts: 82

    Meer Races? Ja natuurlijk - een "onder voorbehoud": races moeten dan wel de spanning erin houden - geen trulli treintjes om zo maar te zeggen. Zouden we daar wat voor in moeten leveren? tja misschien geen vrijdag trainingen meer - dan kan de zaterdag training spannender worden - met daarna de kwalificatie - 2 dagen pezen voor de teams en coureurs. (just wishful thinking)

    • + 1
    • 7 jun 2019 - 23:14
  • DRS-zone

    Posts: 209

    Als het seizoen zoals nu niet erg spannend is kan het maar beter snel afgelopen zijn. Maar als het een spannende titelstrijd is, dan kan het gerust 23-24 raceweekenden duren wat mij betreft. Dan komen we misschien op wat meer bijzondere circuits, of in wat andere tijdzones waar het nog een keertje regent :)

    • + 1
    • 7 jun 2019 - 23:54
  • Hagueian

    Posts: 696

    Als er een budgetcape komt van 175 miljoen kan het wel eens interessant worden want als ieder team meer inkomsten genereert dan kunnen de kleinere teams daardoor dichter bij dat plafond komen waardoor het veld nog meer naar elkaar toe zal kruipen. Wel zal veel afhangen van aanpassing van de reglementen m.b.t. de hoeveelheid onderdelen die per jaar gebruikt mogen worden. Als het veld dichter bij elkaar kan komen zal er bij mij geen verzadiging optreden. Het zal teams ook dwingen langer door te ontwikkelen ip.v de focus vroeg te verleggen naar het volgende seizoen. Er zouden dus in theorie veel voordelen kunnen zitten aan meer races, maar zoals vaker het probleem is in de F1.. 10 teams.. 10 belangen. Echter hoeft het niet unaniem te zijn dus ik denk dat de topteams het af zullen leggen tegen de rest van het veld. 30 juni zal er in ieder geval een hoop duidelijk worden!

    • + 1
    • 8 jun 2019 - 03:11
  • leikew

    Posts: 94

    Niet meer dan nu, het moet wel een beetje exclusief blijven de F1. Elke 14 dagen een race? Dan begint het aardig op een soap te lijken.

    • + 1
    • 8 jun 2019 - 05:24
    • Arie54

      Posts: 2.070

      Dat is het al, de Mercedes-soap...

      • + 0
      • 8 jun 2019 - 13:29
  • Beter maken ze zich eerst druk over de nieuwe reglementen, hoe ze een competitiever veld willen krijgen en evt nieuwe teams en/of fabrikanten..

    Meer races is prima, meer optochten daar zit ik toch niet op te wachten

    kwaliteit boven kwantiteit

    • + 1
    • 8 jun 2019 - 07:47
  • Arie54

    Posts: 2.070

    Tja, al doen ze er twintig races bij, als het niet spannender wordt ga ik er steeds minder voor zitten. Het is net voetballen: 300km of 2 uur achter elkaar rijden en aan het einde heeft Mercedes gewonnen. En hoewel je bewondering moet hebben voor hun prestatie wordt het wel verdomde saai. Budget plafond geloof ik niet in. Het lijkt mij dat er meer dan genoeg methodes zijn om dat te omzeilen.

    • + 0
    • 8 jun 2019 - 12:58
  • Boneka

    Posts: 156

    Helemaal mee eens. Familie, publiek niet belangrijk, zijn externe factoren totaal niet belangrijk

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 17:18

Gerelateerd nieuws



HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar