user icon

Russell dacht kortstondig mee te strijden om zesde positie in Monaco

  • Gepubliceerd op 28 mei 2019 08:16
  • comments 20
  • Door: Bjorn Smit

Voor het eerst in zijn Formule 1-carrière kwam George Russell in Monaco niet als een-na-laatste rijdende coureur over de finish. De Williams-coureur werd vijftiende en dacht op een gegeven moment zelfs mee te strijden om de zesde plaats.

Russell begon zijn eerste Formule 1-race in Monaco vanaf de voorlaatste positie, maar bij de start verloor hij meteen een plaatsje aan teamgenoot Robert Kubica. Daarna maakte de Brit echter goed gebruik van de safety car, want hij stopte meteen voor harde banden. Daardoor kwam hij uiteindelijk voor onder anderen Kimi Raikkonen en Lance Stroll op de baan terecht.

Russell tevreden over snelheid in Monaco

Even dacht Russell dat er meer mogelijk was, doordat een aantal coureurs de boel flink ophielden voor hun pitstops later in de race. Dat vertelde hij aan GPToday.net. "Ik denk dat het resultaat nog beter had kunnen zijn. Er waren een aantal jongens die iedereen in een grote groep lieten samenkomen en ophielden. Er was een moment waar we dachten dat we Sainz op de zesde positie zouden komen."

"Dat gezegd hebbende was ik erg blij dat ik kon racen. In de laatste helft van de race waren we niet echt aan het vechten, maar ik wilde eigenlijk wel doen alsof. Ik moet mezelf namelijk testen en met de auto op de limiet zitten, zodat we weten wat we moeten verwachten als de tijd komt dat we wél echt kunnen vechten. Ik gaf dus alles en ik denk dat de rondetijden er behoorlijk aardig uitzagen."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • vandeB

    Posts: 597

    Russel is nog geen één keer als laatste over de finish gekomen.

    • + 0
    • 28 mei 2019 - 08:36
    • vandeB

      Posts: 597

      ... in zijn formule 1 carrière.

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 08:38
    • masf1

      Posts: 7.051

      Daar zorgt Kubica wel voor.

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 08:43
    • Ik mag Russel wel. En absoluut een talent! Ik ga hem zeker in de gaten houden in de F1. Benieuwd waar hij naar kan groeien in zijn carrière.

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 09:57
  • ben altijd wel gecharmeerd van de ambiance, de sfeer, van Monaco... Maar wordt hoogtijd dat dit circuit verdwijnt als je de sport nog serieus neemt... Je kan notabene je positie vasthouden , zelfs winnen , de pitstops van je concurrenten (laten) verknoeien ,door bewust langzaam te rijden ... Zijn er op Monaco weer een paar heel blij met een goed resultaat wat echter niet bepaald is door racen maar door de race te manipuleren , of gewoon puur geluk omdat er een paar pipo,s bewust file gaan rijden, de boel ophouden.... Noemen ze dan ‘strategische’, ja mn neus, nog even en je kan ipv F1 beter naar een potje dammen gaan kijken , is spannender.... Doet men nog net alsof Verstappen gestreden heeft ,,, met zegge en schrijven één gemankeerde inhaalpoging, tja, edelachtbare, i rest my case... Voor auto-racen kan je beter naar een boerenweiland met een lokale autocross gaan, geloof me, dat is ECHT spannend....

    • + 0
    • 28 mei 2019 - 08:47
    • Beetje raar om dan Monaco van de kalender af te willen en dan bijvoorbeeld wel blij te zijn met Zandvoort terwijl Zandvoort qua inhalen geen haar beter is.

      En eigenlijk kun je Melbourne en Boedapest er dan ook maar meteen afhalen.

      Accepteer de F1 zoals ie is. Ik heb wel enorm genoten van Monaco. Ik geniet altijd extreem van de kwalificatie daar en ook de race was nu super.

      • + 2
      • 28 mei 2019 - 08:51
    • mario

      Posts: 8.285

      @bschuit: Dammen is ook "strategisch" ;)

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 08:59
    • mario

      Posts: 8.285

      @Damon: Zandvoort wordt nog aangepakt en we weten nog niet precies hoe het eruit komt te zien en of er straks wel inhaalmogelijkheden zijn.
      Als ze het circuit zouden gebruiken zoals het er nu bij ligt, tsja dat kan iedereen dan wel invullen dat inhalen schier onmogelijk is.... Maar als het straks op diverse punten wel goed is aangepakt weten we nog niet wat er dan mogelijk is op Zandvoort.... Misschien wordt het naast een uitdagende baan ook wel een baan waar je op verschillende plekken wel kunt inhalen..... Kennen we nog niets over zeggen nu, afwachten tot volgend jaar....

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 09:02
    • mario

      Posts: 8.285

      @Damon: Oja, in Baku was de eerste race ook bagger en nu hebben toch al meerdere enerverende races in Baku gezien....
      Je kunt (vind ik) nog geen oordeel vellen totdat we zien hoe het aangepast is en eigenlijk pas na de eerste race volgend jaar :)

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 09:03
    • Bij Monaco komt er sowieso een stukje 101% focus bij. 1 klein foutje en je zit in de vangrail. Dat vind ik mooi van Monaco. Bij de race zelf zit er alleen spanning bij die niet bevredigd wordt(zoals zondag 50 rondjes achter LH rijden en dan uiteindelijk zonder echte actie). Maar die lui moeten echt de hele race focus erbij houden en hem uit de muur houden. Coureurs zelf vinden dat ook het mooiste van Monaco.

      En verder tjah er zijn zoveel saaie banen. Met name Melbourne vind ik geen klap aan.

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 09:13
    • En toch zijn er in Monaco inhaalacties geweest. Sainz buitenom een STR in ronde 1. Leclerc met een actie op Grosjean. Maar kan me ook herinneren dat Verstappen in een STR een mooie inhaalactie had op iemand en ook in de Red Bull kwam hij vorig jaar naar voren.

      Ja... inhaalacties zijn schaars maar ze zijn er wel degelijk.

      Die actie van Verstappen op Hamilton was ook bijna geslaagd. En dit vind ik veel gaver dan die nep inhaalacties met DRS op rechte stukken waar de voorste persoon weerloos is en niet kan verdedigen. Want dat is eigenlijk pas helemaal een aanfluiting.

      • + 3
      • 28 mei 2019 - 09:24
    • snailer

      Posts: 5.635

      Ik vind vooral de actie van Bottas niet okay. Hamilton ging volle gas door de pit in tijdens de safety car. Bottas liet een enorm gat vallen. In theorie kon Botts er voor zorgen dat, mocht Verstappen buiten zijn gebleven, Hamilton weer voor Verstappen buiten was gekomen.
      En gezien de snelheid van Hamilton was dit een bewuste actie. Erg slim van Mercedes overigens, omdat het, naar het zich laat aanzien, is toegestaan.

      Maar welbeschouwd is al een paar maal aangetoond dat met dit soort banen een overcut enorm goed werkt. Ik kan me nog een race herinneren met Ricciardo en verstappen. Dat kostte toen verstappen een podium. Ik weet alleen niet meer welke race dat was. Ik begreep dan ook niet zo goed dat alle 4 de eersten naar binnen gingen.

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 11:09
    • @snailer, dat was Monaco 2017

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 11:22
    • snailer

      Posts: 5.635

      Thanks @da_bartman

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 12:31
    • Ik dus

      Posts: 950

      Ik vind dit een nogal rare denkwijze bschuit.
      Bij mensen die dit soort dingen bij herhaling zeggen (want ook jij roept dit nogal eens) vraag ik me altijd af waarom ze eigenlijk (nog) naar de f1 kijken ?
      .
      Het is namelijk nooit anders geweest...hier niet maar elders ook niet....en ik kijk er toch al ff naar.
      .
      Ook hier wordt wel degelijk ingehaald....maar je moet het wel willen zien....
      Banen waar je (vaak ook alleen maar) in kan halen omdat er een drs zone of 3 aanwezig is en asfalt uitloop stroken waarbij de gemiddelde parkeerplaats bij een winkelcentrum vergeleken maar klein is.......
      Vind je dat wel spannend dan ?
      .
      Het andere wat ik misschien nog wel veel vreemder vind aan je verhaal....is je opmerking over strategie.
      Ook hier vraag ik me echt af waarna je nou eigenlijk bij een F1 race kijkt als je dit zegt ?
      Het hele f1 gebeuren is immers JUIST gebaseerd op strategie ?
      .
      Al beginnend met de keuze van het ontwerp en opbouw van de wagen/chassis en de steeds meegebrachte update's daarvan... strategie is zelfs de bandenkeus , die al ver voor het raceweekend plaats vind en mede bepalend is hoe je als rijder een weekend indeelt en wanneer je je pitstops maakt tijdens een race.
      Een over of under-cut , aanvallende banden keuzes...
      Het zand strooien tijdens trainingen.... ja zelfs opmerkingen over andere... alles is en draait om strategie, elke race weer...
      .
      Dat JIJ dan ondanks dat alles een race en uitslag niet spannend vind snap ik dus niet echt en ligt dan denk ik meer aan jou en je denk en kijkwijze?
      .
      Voor MIJ zit spanning naast bovenstaande bijvoorbeeld ook al uit de 2 uur durende vraag of ze een wagen daar wel of niet uit de muur kunnen houden, bij bijna elke bocht .... vooral en juist in Monaco....

      • + 1
      • 28 mei 2019 - 12:43
    • mario

      Posts: 8.285

      @Ik DuS: Ik kan mij wel vinden in jou verhaal :)

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 15:48
  • Eigenlijk zou het circuit bij de chicane een beetje moeten worden aangepast. Er is ietswat ruimte bij die uitloopstrook en daar zou iets veranderd moeten worden om een inhaalplek te hebben

    Of een stukkie water droogleggen

    • + 0
    • 28 mei 2019 - 09:57
    • Joeppp

      Posts: 4.488

      Dat is een baggeridee :P

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 10:30
    • mario

      Posts: 8.285

      Ja maar hij wil ook reageren ;)

      • + 0
      • 28 mei 2019 - 15:49
  • sailor

    Posts: 10.590

    Is Rob Jetten nu ook in de racesport actief? je verwacht het niet ;-)

    • + 0
    • 28 mei 2019 - 11:06

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Williams
  • Punten 3
  • Podiums 0
  • Grand Prix 48
  • Land GB
  • Geb. datum 15 feb 1998 (23)
  • Geb. plaats King's Lynn, GB
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,85 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit