user icon
user icon

Kubica: "Auto voelt anders dan in vorige weekends, dus dat is goed"

  • Gepubliceerd op 12 apr 2019 16:14
  • comments 12
  • Door: Bjorn Smit

Robert Kubica ziet positieve signalen bij Williams tijdens de Grand Prix van China. De FW42 voelt volgens hem 'anders' aan dan eerst en dat is een ontwikkeling in de goede richting.

De seizoensstart van Williams was verre van goed. Kubica en teamgenoot George Russell verdeelden steevast de laatste twee posities. In China was dat in de eerste twee vrije trainingen niet anders, maar toch kijkt Kubica met een goed gevoel terug op de eerste dag van het 1000ste Grand Prix-weekend. De Pool voelde dat de auto zich anders gedroeg dan in Australië en Bahrein en dat is volgens hem een positief teken.

"In het algemeen voelt de auto anders aan dan in de vorige twee weekends, dus dat is een goed teken. We moeten nu naar de data kijken en bekijken wat we moeten doen. De balans is echter flink anders dan in de vorige races. De karakteristieken van de auto zijn veranderd en het voelt alsof de auto anders reageert."

Russell ziet goede ontwikkeling

Kubica eindigde in de tweede vrije training voor Russell. De Britse debutant was na de eerste sessies van het weekend niet helemaal tevreden over zijn snelheid over een snelle ronde, maar ziet zijn racepace er in verhouding beter voorstaat. Het gat met de concurrentie lijkt ook iets kleiner te zijn en dat stemt Russell positief.

"De snelheid op de lange runs lijkt bij mij beter dan die op de snelle runs. Ik heb moeite met de vliegende ronde, maar het is pas de eerste dag en ik kijk uit naar morgen. Als team lijken we dichterbij de rest te zitten dan eerder, dus we gaan de goede kant op. We moeten er het beste van maken, alles blijven geven, de auto leren begrijpen en zien wat we morgen kunnen doen."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Qua tijden zie ik het nog niet echt maar ik ben blij dat de coureurs de sfeer er goed in houden. En betrouwbaar zijn ze wel, dus in een race met veel uitvallers kan er zomaar een puntje gepakt worden.

    • + 0
    • 12 apr 2019 - 16:16
    • Een paar uitvallers kan natuurlijk altijd gebeuren, maar het halve veld?

      • + 2
      • 12 apr 2019 - 16:20
    • je bedoeld een grote startcrash a la Spa 1998 @Damon? ;)

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 16:30
    • mario

      Posts: 6.419

      Toen sprong bijna iedereen nog in de T-Car ;)

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 16:36
    • Wat mij opviel tijdens de onboard beelden van Kubica is dat hij met ‘n ander stuurtje rijd dan de rest. Nou weet ik niet of dit bij Russel ook zo is, maar bij Kubica zit er geen schermpje op zijn stuur, dit zit vast tegen de cockpit.

      Het kan dus twee dingen zijn, of ivm de kosten is dit een goedkopere optie voor de stuurtjes, of het is (wat mij logisch lijkt) ivm zijn handicap.

      Dus ... iemand of dit bij Russel ook zo is?

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 17:31
    • @elektropunkz, is bij Russel ook. Was vorig jaar ook al zo bij Williams. 2016 en ervoor weet ik niet. Zou ik na moeten kijken.

      • + 1
      • 12 apr 2019 - 19:39
    • Elekropunkz: is bij Williams een aantal jaren dat ze een apart schermpje hebben. Is niet speciaal voor Kubica, Russel heeft het ook 😉

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 20:23
    • Bedankt heren

      • + 0
      • 15 apr 2019 - 10:05
  • mario

    Posts: 6.419

    Als de Williams anders aanvoelt kan het ook alleen maar beter gaan.....
    Blijft wel ontzettend jammer dat ze dit jaar blijkbaar weer de plank hebben misgeslagen bij Williams...

    • + 0
    • 12 apr 2019 - 16:17
  • ik heb wel sympathiek voor ze. Of het slim is wat ze doen is een ander verhaal. ze willen gewoon williams blijven zonder geregel van buiten af. ik heb er wel respect voor. Mooie wagen ook.

    • + 0
    • 12 apr 2019 - 16:24
  • Kubica zag vandaag sterk uit hoor tegenover Russell die toch best goed is.

    En in Bahrain deed hij ook al nauwelijks onder voor Russell terwijl hij allerlei problemen had. Volgens mij gaat Kubica het stiekem veel beter doen dan het nu lijkt maar de vraag is of hij nog echt een kans bij een beter team krijgt met die leeftijd en het handicap. Gevoelsmatig gaat hij die kans helaas niet meer krijgen zelfs als hij competitief is.

    • + 0
    • 12 apr 2019 - 19:46
    • Die handicap kan toch moeilijk nog een issue zijn, anders ga je niet sneller dan je teamgenoot, het is eerder de vraag of hij nog terug naar zijn oude niveau kan groeien.

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 21:58

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Polen
  • Geb. datum 7 dec 1984 (35)
  • Geb. plaats Krakau, Polen
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar