user icon

Russell hoopt op invoering minimumgrootte cockpit in Formule 1

  • Gepubliceerd op 05 apr 2019 10:58
  • comments 10
  • Door: Bjorn Smit

George Russell is blij dat de Formule 1 in 2019 een minimum gewicht voor coureurs ingevoerd heeft. De Williams-coureur hoopt dat de volgende stap de introductie van standaard afmetingen voor de cockpit is.

Voorafgaand aan het huidige seizoen werd er een regel geïntroduceerd in de Formule 1 waardoor coureurs met hun stoeltje minimaal 80 kilogram moeten wegen. Op die manier hoeven langere coureurs niet langer een ongezond gewicht aan te houden en hebben ze een kleiner nadeel ten opzichte van kleine, lichte coureurs. Russell maakt in 2019 zijn debuut in de Formule 1 en is met 1,85 meter een van de langere coureurs op de grid. Hij is blij met het minimumgewicht en hoopt dat de Formule 1 nog verder gaat.

Russell pleit voor minimumgrootte cockpit

"Ik ben altijd aan de lichte kant geweest en sinds de kerst ben ik 6 kilo aangekomen. Dat komt deels ook door de sportschool, maar ik voel me er veel gezonder door. Ik heb een normale lengte en een normale vorm. Ik ben 1,85 meter lang en vorig jaar was ik 66 kilogram. Nu zit ik op 72, 73 kilogram en ik voel me beter en ik heb meer energie. Ik weet zeker dat mijn vriendin ook zegt dat ik er beter uitzie. Het is dus op vele manieren goed voor me."

"De Formule 1 had dat echt nodig en de volgende stap is denk ik dat de cockpits in alle auto's een standaard afmeting moeten hebben. Er zijn nog steeds voordelen voor kleinere coureurs, omdat alles om hen heen krapper geplaatst kan worden. Ik weet dat ze in de Formule 2 en Formule 3 een standaard maat hebben om een coureur van 1,92 meter te laten passen in de cockpit. De media en de fans zullen er misschien weinig van merken, maar het gaat echt de goede kant op."

Voorheen moest Russell dus erg op zijn gewicht letten, om ervoor te zorgen dat hij competitief was in een Formule 1-auto. "In de Formule 2 was het geen beperking, maar ik wist dat ik langzamer zou zijn dan Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in de Mercedes als ik zwaarder zou zijn. Ik wilde laten zien wat ik kon en daarbij wilde ik geen extra beperkingen. Het is gratis rondetijd."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Aiii

    Posts: 717

    Zo kon Jos ooit niet bij Jordan GP aan de slag (toen Hill wilde stoppen mid-season), omdat hij simpelweg niet in de auto paste.

    Ik snap dat je designers graag zo vrij mogelijk laat, maar het is helaas daardoor wel een belemmering voor lange coureurs, omdat hun lengte een afweging wordt voor teams tijdens het "sollicitatieproces." Denk dus dat het wel fijn zou zijn om hier een reglement voor toe te voegen.

    • + 2
    • 5 apr 2019 - 11:11
    • Ja, en dat dienen ze maar te accepteren. Minder lange mensen hebben bijvoorbeeld een nadeel bij een sport als basketbal. Daar gaat men ook de basket niet verlagen ten behoeve van kortere spelers. Hier hebben kleine lichtere mensen een voordeel. Jamer dan

      • + 0
      • 5 apr 2019 - 12:15
    • Aiii

      Posts: 717

      Goed argument. Vooral omdat lengte is geen voordeel bij basketbal vanwege de hoogte van het basket, maar vanwege de andere spelers. Als die allemaal langer zijn dan jij dan kunnen ze makkelijker blokken.

      Bij motorsport kun je gelukkig vrij eenvoudig iets doen aan dit soort ongelijkheden, zonder dat iemand er last van heeft.

      • + 2
      • 5 apr 2019 - 12:21
    • d@nny

      Posts: 2.620

      Wat een nonsense skibeest.

      Als je, zoals Aiii aangeeft, iets kan doen in de sport om dat recht te trekken zonder dat het de sport aantast dan is dat toch alleen iets goeds?

      Je argument is echt zeer slecht en slaat nergens op.

      • + 2
      • 5 apr 2019 - 12:37
  • ringo

    Posts: 3.419

    is logische gegeven ben er wel pro fan :)

    • + 1
    • 5 apr 2019 - 11:21
  • mediF1

    Posts: 2.812

    Ja wie gaat er aan het langste eind trekken zullen maar zeggen dan .

    • + 1
    • 5 apr 2019 - 11:22
  • Uhm, nee doe maar niet. Volgens mij is het juist leuker als de coureur kan zeggen "Maak de cockpit maar iets kleiner als we daardoor sneller gaan, ik red me wel"

    Comfort is geen afhankelijkheid in de F1 lijkt me. Ik kan me juist heel goed voorstellen dat Coureurs maar al te graag comfort opgeven voor 0.01sec snelheid.

    Ik zou liever wat krapper zitten, dan achterop rijden... Het mag alleen veiligheid niet heel erg in de weg zitten. Dus als je niet meer in en uit kunt stappen gaat het te ver, maar wat minder speling rond je handen, voeten, benen is mijn inziens een kwaliteit van een coureur. "Zet mij maar, krap, warm en onhandig in dat ding.. Ik kom er wel"

    • + 0
    • 5 apr 2019 - 11:24
  • Ja, wel jammer dat 80% van de Nederlandse mannen niet in een F1-auto past...

    • + 1
    • 5 apr 2019 - 11:33
    • wibi

      Posts: 4.514

      Maakt mij niet veel meer uit.. doe toch niet mee..

      • + 1
      • 5 apr 2019 - 12:16
  • 1 ding is zeker. Max zijn ballen zijn groot genoeg.

    • + 0
    • 5 apr 2019 - 13:13

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Williams
  • Punten 7
  • Podiums 0
  • Grand Prix 84
  • Land GB
  • Geb. datum 15 feb 1998 (23)
  • Geb. plaats King's Lynn, GB
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,85 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar