user icon

Webber twijfelt aan fysieke kunnen van Kubica voorafgaand aan terugkeer

  • Gepubliceerd op 27 jan 2019 13:03
  • comments 12
  • Door: Bjorn Smit

De meningen over de terugkeer van Robert Kubica zijn niet onverdeeld. De ene vindt het geweldig dat de Pool terugkeert in de Formule 1, de ander is toch wat skeptisch. Dat geldt ook voor Mark Webber, die vooral nog wat vraagtekens heeft bij de fysieke gesteldheid van Kubica.

Kubica keert in 2019 terug op de startopstelling, nadat hij in 2010 voor het laatst in de Formule 1 reed. Een zwaar ongeluk in een rally hield hem in de tussenliggende periode uit de Formule 1. De voormalig Sauber-coureur krijgt bij Williams de jonge George Russell als teamgenoot en velen vinden het geweldig dat hij terugkeert. Webber heeft echter toch een aantal twijfels bij de fysieke gesteldheid van de Pool.

"Ik ben een beetje nerveus voor Robert Kubica", vertelde hij aan WTF1.com. "Ik hoop gewoon dat hij niet echt gefrustreerd gaat raken door de beperkte beweging die hij in zijn arm heeft. In sommige situaties, zoals op een natte baan, met aquaplaning of met het rijden over de kerbstones, zou het lastig kunnen worden."

Op het mentale vlak zit het volgens Webber wel goed met Kubica, die zich volgens de Australiër alleen aan zichzelf moet bewijzen. "Wat betreft het mentale gedeelte heb ik absoluut geen twijfel. Robert steekt in een goede vorm en hij wil zichzelf graag bewijzen. Dat is ook het belangrijkste, want hij hoeft niet te bewijzen aan iemand anders dan zichzelf. Wel zijn er momenteel nog een aantal onbeantwoorde vragen."

Reizo

Posts: 474

Als ik eerlijk moet zijn heb ik er ook geen vertrouwen, je kan simpelweg niet alles met één hand oplossen. Snelle bewegingen en in natte omstandigheden wordt het zwaar denk voor hem, tijdens de race start denk ik ook wanneer iedereen een beetje uitwijkt van elkaar etc. Ik heb geen goede hoop ma... [Lees verder]

  • 2
  • 27 jan 2019 - 15:51

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Monaco gaat ook lastig worden denk ik. Dat is echt het hele rondje je polsen bewegen. gaat een zwaar jaar worden maar als hij er doorheen komt zonder al te veel moeite dan is hij wel terug.

    • + 0
    • 27 jan 2019 - 13:05
    • Stitch

      Posts: 5.990

      Lijkt mij niet. Hij heeft al een fikse training op de Hongaroring gedaan, en dat ging gewoon goed. Kerbstones is dus ook geen probleem, want reeds getest.

      • + 1
      • 27 jan 2019 - 13:59
  • meister

    Posts: 3.192

    Met een aangepast stuurwiel of ze monteren er zo'n knop op die menig vrachtwagenchauffeur heeft, lekker lui met een handje sturen.

    • + 0
    • 27 jan 2019 - 13:26
    • Het bodywork van de cockpit van Kubica's auto is wat breder gemaakt zodat hij wat meer ruimte heeft om de maximale stuuruitslag te halen. Wat zijn beperking betreft zal het blijkbaar allemaal wel meevallen, want als dat niet zo is staan zowel Kubica als Williams mooi voor paal.

      • + 0
      • 27 jan 2019 - 13:33
  • Arie54

    Posts: 4.858

    ...en daar is nummer tig met zijn twijfels. Zullen we het nou gewoon eens afwachten? Lijkt me zinniger dan al dat geleuter van al die zogenaamde experts (ook hier op het forum).

    • + 1
    • 27 jan 2019 - 13:29
  • Webber is niet zo maar iemand, hij houd zich zo diplomatiek mogelijk natuurlijk.
    Maar net als ik ziet hij er helemaal niets in......

    • + 1
    • 27 jan 2019 - 15:08
  • De beste stuurlui staan aan wal. Wie zijn de insiders? Kubica en Williams dus die weten echt wel hoe t zit.

    • + 0
    • 27 jan 2019 - 15:46
  • Reizo

    Posts: 474

    Als ik eerlijk moet zijn heb ik er ook geen vertrouwen, je kan simpelweg niet alles met één hand oplossen. Snelle bewegingen en in natte omstandigheden wordt het zwaar denk voor hem, tijdens de race start denk ik ook wanneer iedereen een beetje uitwijkt van elkaar etc. Ik heb geen goede hoop maar we zullen zien.

    • + 2
    • 27 jan 2019 - 15:51
  • Ach ja , iedereen hier weet precies welke beperkingen Robert heeft met z'n arm .
    Robert heeft nadien niet onverdienstelijk nog WRC (kampioen) en ERC gereden .
    In een rallyauto rond kunnen racen ,en het racen in Monaco in een F1 auto zit volgens mij niet zoveel verschil.
    Alex Zanardi heeft ook bewezen dat hij nog kon racen met een gehavend onderstel .

    • + 1
    • 27 jan 2019 - 19:07
    • Het verschil tussen een rally-auto en een F1-auto is qua besturing en ruimte gigantisch. Maar goed, ik ga er vanuit dat Williams dat wel getest heeft alvorens ze hem in de wagen zette.. Alhoewel, als je hun rijderskeuzes van de recente jaren bekijkt...

      • + 0
      • 27 jan 2019 - 23:43
    • @ RUTH, het gaat toch wagenbeheersing . De iets betere coureurs zie je tijdens een demo op een smalle baan nog gewoon een paar donuts draaien , waar de mindere er alleen een kleine drift laten zien.

      • + 0
      • 27 jan 2019 - 23:55
    • Een F1-auto stuurt heel anders dan een Rally-auto. De cockpit is een pak kleiner, het stuur is heel anders, draait bijvoorbeeld niet helemaal over, behalve in Monaco, omdat ze er anders niet geraken.

      Bovendien staat een F1-stuur vol flippers en knopjes die tijdens de race bediend moeten worden. Maar nogmaals, Williams zal dit wel allemaal getest hebben, neem ik aan.

      • + 0
      • 28 jan 2019 - 18:26

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team Alfa Romeo Racing
  • Punten 1
  • Podiums 0
  • Grand Prix 23
  • Land PL
  • Geb. datum 7 dec 1984 (37)
  • Geb. plaats Krakau, PL
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
7 - 9 okt
Japan
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika
28 - 30 okt
Mexico (land)
11 - 13 nov
Brazilië
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
7 - 9 okt
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
28 - 30 okt
11 - 13 nov
Brazilië Interlagos
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar