user icon

Fernley krijgt leiding over het IndyCar-programma van McLaren

  • Gepubliceerd op 15 nov 2018 14:11
  • comments 17
  • Door: Niels Langenberg

Het team van McLaren heeft voormalig plaatsvervangend teambaas van Force India Bob Fernley aangesteld als de persoon die het IndyCar-programma van het Britse team gaat leiden. Afgelopen week maakte McLaren bekend dat Fernando Alonso volgend jaar voor McLaren gaat rijden in de Indianapolis 500 en de Spanjaard wordt dus ondersteund door Fernley.

"Bob is iemand die geweldig leiding kan geven en is iemand die ik ongelooflijk respecteer", zegt McLaren-teambaas Zak Brown. "Zijn ervaring en leiderschap zullen voor ons essentieel zijn in dit nieuwe project. Hij is bijzonder getalenteerd in het samenstellen van effectieve teams en het behalen van maximale prestaties met beperkte middelen."

Brawn ziet Fernley dan ook als de beste optie om het IndyCar-programma van McLaren te leiden. "De Indianapolis 500 is geen gemakkelijke race en Bob gaat dan ook een sleutelrol spelen. Ik ben hier vanzelfsprekend verheugd over", aldus de McLaren-teambaas.

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Ik vind de indy 500 een hele mooie race... Ik vind het alleen altijd zo jammer dat ik uren naar de voorbeschouwing moet kijken bij de Amerikanen... Ik vind een uur al lang genoeg!

    • + 0
    • 15 nov 2018 - 14:21
    • Maximo

      Posts: 6.834

      Het aansprekende is dat er ontzettend veel publiek aanwezig is en daarom voel je thuis achter de buis ook iets van de grootsheid van het evenement, maar de race op zich met al die SC's en eindeloze geslipstream in groepjes is wel aardig voor een uurtje, maar ik ben ooit echt onder de indruk van de racecraft die er te zien zou moeten zijn.

      • + 1
      • 15 nov 2018 - 14:31
    • Lexx

      Posts: 803

      Je moet er een beetje van houden. Ik vind persoonlijk de Nascar een stuk mooier om te zien dan de Indycar, zeker op een Oval. Er zijn dit jaar weekenden bij geweest dat ik met meer plezier naar de Nascar heb gekeken dan naar de F1, al moet ik zeggen dat ik Nascar wel redelijk passief kijk(met 1 oog).

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 15:20
    • Ik vind t alletwee wel gaaf. NASCAR vanwege het wat rauwere karakter nog weleens wat spectaculairder maar alletwee mooi.

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 16:35
  • Leuke klus voor Fernley!

    • + 0
    • 15 nov 2018 - 14:27
  • Maximo

    Posts: 6.834

    Ik heb echt helemaal niets met de race-series in de VS. Het zijn inferieure series met inferieure coureurs. Na de race op Circuit of the Amercia van de F1 gingen de Indy auto’s daar testen en die reden iets van 10 seconden langzamer dan de F1, als je een video zag van hoe die wagens door de bochten sectie gingen dan leek het wel de F4.

    Hopelijk blijven we komende tijd de eindeloze stroom aan berichtjes over deze series bespaard die de laatste tijd op diverse (vooral Spaanse) race websites verschijnen omdat McLaren daar wat gaat doen om Alonso nog een dienst te bewijzen.

    • + 0
    • 15 nov 2018 - 14:28
    • Maximo, wat kun jij zeuren zeg. Telkens dezelfde riedel weer opdrammen. Niemand dwingt je om het te lezen.
      Persoonlijk zit ik er ook niet op te wachten, maar als andere dat wel leuk vinden gun ik ze dat van harte. Ieder zijn meuk, en omdat het hier F1Today heet hoeven ze van mij echt niet alleen over de F1 te hebben.

      • + 5
      • 15 nov 2018 - 14:49
    • teake67

      Posts: 72

      Inferieure reactie. Je kunt die auto's totaal niet met elkaar vergelijken. Ze zijn totaal verschillend qua vermogen, banden en aerodynamica enz, appels met peren.

      • + 2
      • 15 nov 2018 - 15:11
    • Buurman

      Posts: 1.544

      Jouw mening weten we onderhand ook wel hierover. Je bent geen fan (meer), dus het is voor jou niet boeiend. Alonso moet je niet meer om diverse redenen, dus nieuws over zijn toekomst kan jou gestolen worden. Ook fijn.

      Voor een heleboel mensen is dit wel relevant nieuws of iets om in de gaten te houden. Probeer dat eens te respecteren. Dat herhalende commentaar begint heel vervelend te worden.

      • + 1
      • 15 nov 2018 - 15:14
    • z0mer

      Posts: 2.088

      Maximo, jij bent een heel vervelend mannetje en gezien je reacties ben ik niet de enige die er zo over denkt. Was jij ook niet diegene die zei dat teams als Sauber en Force India het aan hunzelf hebben te danken dat ze geen budget hebben van meer 300 miljoen euro? Dat geeft wel aan hoe weinig je van F1, Indycar en de rest van de wereld begrijpt. Ik lees in ieder geval nog een 'eindeloze stroom aan berichtjes' over Alonso, dan die bagger die jij hier iedere dag plaatst.

      • + 1
      • 15 nov 2018 - 16:24
    • Maximo heeft behoefte aan een lichtbak o.i.d. Man, wat kan jij toch ontzettend negatief zijn over zowat alles. Daarnaast pen je alle neer, alsof het de waarheid is. Als je alleen maar kunt klagen, en mekkeren, blijf dan liever weg hier. Wellicht komen er dan wel weer mensen terug die hier (normaal gesproken) wel graag komen. Dit soort gezeur zie je zowat op iedere site terug. Dit lijken wel mensen die een verschrikkelijk tekort aan aandacht hebben. Waarom zo negatief? Ik begrijp dat niet. Persoonlijk is mijn leven op het moment een regelrechte hel, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar overal op moet afgeven, of zaken moet afkeuren. Ik ben in januari dakloos, en kan op straat gaan leven. Je hoort mij toch ook niet zeiken? Man man man, wat een verschrikkelijke kleuters lopen er hier rond!

      • + 2
      • 15 nov 2018 - 18:21
  • Lobster69

    Posts: 514

    Leuk voor Fernley maar had liever die Zak van Brown daar gezien. Waren we hier van hem verlost. Hajaha

    • + 2
    • 15 nov 2018 - 14:54
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Is inderdaad vreemd: heb je 2 managers in dienst die de IndyCars serie kennen en er graag naartoe willen, haal je vervolgens een (mislukte, anders had hij er nog wel gezeten) F1 manager binnen om dat project te gaan draaien. Waarom niet gewoon Brown zelf of anders Gilles de Ferran?

      • + 0
      • 15 nov 2018 - 16:18
    • z0mer

      Posts: 2.088

      Fernley mislukt noemen? Dat soort dingen gebeuren nou eenmaal bij een overname. Die overige twee zijn druk genoeg met de F1 mag ik hopen, zeker gezien de prestaties van de afgelopen jaren.

      • + 2
      • 15 nov 2018 - 16:20
  • Ik baal hier zo ontzettend van. Ondanks mijn nickname anders vermoed is McLaren altijd mijn #1 team waar ik fan van ben. Ook al staan hun rijderskeuzes me niet altijd aan en vind ik de livery nooit zo mooi als in het West McLaren Mercedes tijdperk. Maar je gaat je dus ook focussen op Indy Car... Met mijn vrolijke Alonso vriend... Gelukkig ben ik zo ontzettend blij dat ze het F1 team zo dusdanig strak op orde hebben dat ze de ene titel na de ander binnenhalen. Oh nee wacht, dat doet hun voormalig motorenpartner Mercedes. En waar is McLaren? Die rijden met dat oerstomme en vervelende Renault blok ergens achteraan samen met Williams. Een ander team waar ik ook een zwak voor heb. Fijn dat je je core business verder verkloot en totaal niet serieus neemt om ergens anders een poging te wagen op succes. Ben er heel ontzettend blij mee maar niet heus. Maar de naam McLaren, heeft een aantrekkingskracht. Echt, neem een voorbeeld aan Mercedes en 'slik' Ferrari en bouw je eigen motor en zorg dat dat mooie McLaren Technology Centre niet alleen een mooie buitenkant is maar ook staat voor de maatstaf qua F1 teams.

    • + 0
    • 16 nov 2018 - 04:48
    • Waarom kan dat niet naast elkaar? Ferrari heeft ook de Trofeo's en die Clienti dingen. Zij hebben sinds 2008 ook geen kampioenschap meer gewonnen maar daar hoor je nooit iemand over.

      • + 0
      • 16 nov 2018 - 09:23
    • Pietje, maar Ferrari haalt tenminste resultaten in de Grand Prix's. Ook al winnen ze geen kampioenschappen maar ik wil McLaren ook vooraan hebben strijdend met de Mercedes, Ferrari's en de Red Bulls. En dat doen ze niet de laatste jaren dus in mijn ogen pure onzin om je dan ook nog ergens anders op te focussen.

      • + 0
      • 16 nov 2018 - 15:26

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    18:30 - 19:30

    Vrije training 3

    20:00 - 21:00

    Race

    21:00 - 23:00

  • Vrije training 2

    22:00 - 23:00

    Kwalificatie

    23:00 - 00:00

    Snelste ronde

    21:00 - 23:00

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    18:30 - 19:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    21:00 - 23:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    22:00 - 23:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    23:00 - 00:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    21:00 - 23:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 190
  • Podiums 0
  • Grand Prix 174
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit