user icon

Ziekenhuisopname Barrichello was vanwege een tumor

  • Gepubliceerd op 18 apr 2018 09:06
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra

Oud Formule 1-coureur Rubens Barrichello is eind januari geopereerd om een goedaardige tumor uit zijn hals te laten verwijderen. Dat heeft de Braziliaan laten weten in een interview met Globo TV. Hij deed zelf in eerste instantie luchtig over zijn bezoek aan het ziekenhuis eerder dit jaar, onder andere door via social media te verklaren dat het slechts een klein probleem met een ader betrof, maar hij geeft nu toe dat hij toch wel flink geschrokken is.

Barrichello legt uit wat er is gebeurd: "Op een ochtend nam ik een douche. Ik had ineens hevige hoofdpijn, alsof mijn hoofd ging ontploffen. Ik moest even liggen. Na enkele minuten kon ik dan toch naar mijn echtgenote Silvana gaan. Ik begreep meteen dat het een ernstig probleem was. Ik ging te rade bij een bevriende arts, die de ernst van de situatie inzag."

Niet veel later onderging Barrichello een operatie. "Ik heb geluk gehad. De artsen zeiden me dat slechts 14 procent van de mensen met dit probleem volledig herstelt. Ik vreesde dat ik niet meer zou kunnen lopen, maar gelukkig is dat niet het geval."

Barrichello nam tussen 1993 en 2011 deel aan 322 Grands Prix en wist elf races winnend af te sluiten. Hij kwam uit voor achtereenvolgens Jordan, Stewart, Ferrari, Honda, Brawn GP en Williams, voordat in 2012 de overstap gemaakt werd naar de IndyCars. Een jaar later keerde Barrichello terug naar zijn thuisland om deel te gaan nemen aan het Braziliaanse Stock Car-kampioenschap. Ook reed hij afgelopen seizoen met Jan Lammers en Frits van Eerd de 24 uur van Le Mans namens Racing Team Nederland.

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Ik ben pro apk voor lichaam. Rubens heeft mooi bij de 14 procent gezeten.

    • + 0
    • 18 apr 2018 - 09:12
    • Pre scans doen meer slecht dan goed helaas. Worden vaak ''dingetjes'' gezien die waarschijnlijk nooit voor problemen zouden gaan zorgen waardoor er onnodig vaak wordt geopereerd met bijkomende kosten en risico's.

      • + 2
      • 18 apr 2018 - 09:42
    • @Hondamp4/4, gedeeltelijk met je eens maar in mijn geval kreeg ik een assistent huisarts die omdat hij mij niet kon een grote bloedcontrole liet afnemen en toen werd ontdekt dat ik prostaatkanker ( behoorlijk ook en aan beide kanten alles weggehaald) had waar ik zelf niets van had gemerkt is inmiddels al meer dan 15 jaar geleden dus ik wil maar zeggen als die controle er niet was ik lawaaien geweest.

      • + 0
      • 18 apr 2018 - 10:55
    • @Jan Almere: In dat geval erg goed inderdaad en je kwam waarschijnlijk wel met een reden naar de huisarts. Ik doel eigenlijk meer op dure pre scans die mensen laten doen die verder nog geen klachten hebben.

      • + 0
      • 18 apr 2018 - 11:42
    • Ik ben het eens met Erwinnaar. In Dubai plaatsen ze een soort gelijke APK'scan voor het lichaam in alle winkelcentra vanaf 2019. Naast het feit dat dit apparaat onregelmatigheden toont in cellen, geeft het ook aan wat de maximale afwijking mag zijn voordat het "ernstig" is.

      Zo'n apparaat verminderd de werkdruk van de huisarts en laat jezelf een beetje bepalen of je het nodig vind om verder onderzoek te laten doen... Iets dan nu bij elk kuchje al gebeurt in een gemiddelde huisarts post.

      • + 1
      • 18 apr 2018 - 20:25
    • Naar mijn idee kan het volgende spreekwoord prima toegepast worden: als het kalf verdronken is dempt men de put.

      Beter om het beestje te redden voordat het verdrinkt. Oh ja, de farmacie heeft natuurlijk een duur medicijn en allerlei behandelingen voor je klaarstaan.

      Waarom wordt een auto wel elk jaar naar een garage gebracht voor een apk dan? Daar worden ook regelmatig zaken gevonden en dienen tijdig aangepakt worden voor een goed functionerend geheel.
      Zelf heb ik ooit zoiets laten doen en was blij met de uitkomsten en de wetenschap dat het voorlopig in orde is. Voelde me kiplekker maar toch te hoog cholestorol. Dat kan een sluiper zijn dus daarmee aan de slag en een eventuele nare behandeling op korte termijn mee voorkomen en is dan zeker voordeliger dan opname, evt ambulance (1 ritje kost rond de NEGENHONDERD EURO) en de feitelijke ingreep plus de kosten die je eventuele werkgever nog maakt enz.

      Over een een jaartje weer eens laten doen na 7 jaar. Mijn kop niet in het zand aldus. Nogmaals, en ik snap je uitleg zeker HONDAMP4/4, ieder zijn meug.

      • + 0
      • 19 apr 2018 - 06:58
  • Jeetje! da's niet niks. Die heeft mazzel gehad zeg. Dat wordt ieder half jaar een apk voor Rubens.

    • + 0
    • 18 apr 2018 - 09:15
  • Off topic; Ik Rubens altijd een hele sympathieke man gevonden. Nu nog steeds.

    • + 3
    • 18 apr 2018 - 09:56
    • Jij Rubens?

      • + 0
      • 18 apr 2018 - 13:01
    • Scherp opgemerkt Pietje. Ik ben een woordje vergeten.

      • + 0
      • 18 apr 2018 - 15:45
  • Arno J

    Posts: 79

    Hij verdiende een wereldtitel maar zat op zn hoogtepunt bij het verkeerde team om die doelstelling te behalen. Iets met 'number two driver'.;-)

    • + 0
    • 18 apr 2018 - 10:01
    • En een beetje te ijverig in de Brawn de eerste helft... de 2de helft was zijn talent, op het punt dat de auto minder werd, de gene die nog overwinningen behaalde. Had het hem wel gegund toen maar vond Button ook prima.

      • + 0
      • 18 apr 2018 - 20:28
  • mordor

    Posts: 1.153

    sterke rubens!

    • + 0
    • 18 apr 2018 - 10:15
  • Is er wel eens onderzoek gedaan hoe ongezond het is om F1 te rijden? Al die uitlaatgassen en fijnstof die je binnenademd als je achter iemand rijd ;)

    • + 1
    • 18 apr 2018 - 11:44
    • Wat dacht je van die oliedampen :)

      • + 1
      • 18 apr 2018 - 17:01
    • Je zou bijna de radio activiteit van het KERS systeem vergeten in de jaren 2009 tot 2014.

      • + 0
      • 18 apr 2018 - 20:30
    • Om maar te zwijgen over de radio activiteit van Vettel

      • + 2